Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Czujniki ciśnienia w oponach - system TPMS

Źródło: przy konsultacji z Piotrem Łyganem - Pirelli Polska
aktualizacja: 26 listopada 2018
OPONEO.PL

Czujniki TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) mają za zadanie informować kierowcę o utracie ciśnienia. Od kilku lat są one obowiązkowym wyposażeniem nowych samochodów. Sprawdź, ja działa system monitorujący ciśnienie w oponach.

Prawidłowe ciśnienie w oponach to podstawa bezpieczeństwa.

Prawidłowe ciśnienie w oponach to podstawa bezpieczeństwa.

 

TPMS - czym jest?

TPMS jest potrzebny, bo jak wynika z badań m.in. organizacji DEKRA, 40% właścicieli samochodów w Europie i Ameryce Północnej sprawdza stan opon rzadziej niż raz na rok. A od jakości ogumienia zależy nie tylko bezpieczeństwo podróżujących, ale i stan środowiska oraz finanse każdego z kierowców. Istnieją dwie generalne przyczyny utraty ciśnienia w oponach:

  • naturalna: wynika z przenikania powietrza przez ścianki opon i wentyle,

  • w wyniku uszkodzeń mechanicznych: jest bardziej niebezpieczna. To raptowna utrata ciśnienia w momencie np. uderzenia o krawężnik czy najechania na ostry przedmiot.

W obu przypadkach, by uniknąć nieszczęścia, powinniśmy być szybko poinformowani o utracie ciśnienia w kołach. System TPMS zapewnia monitorowanie ciśnienia w oponach.

Obowiązkowe czujniki ciśnienia

W 2009 roku Parlament Europejski przyjął uchwałę, wymuszającą na producentach samochodowych seryjne montowanie systemów TPMS w nowych autach. W Ameryce Północnej obowiązek ten wprowadzono już dawno, bo w 2003 roku. Europejska uchwała, która weszła w życie w 2014 roku nie precyzuje, które z istniejących na rynku rozwiązań technologicznych ma być wdrażane.

 

 

Jak działa czujnik ciśnienia w oponach?

TPMS bezpośredni

TPMS bezpośredni informuje kierowcę w czasie rzeczywistym o faktycznym ciśnieniu w każdej oponie. Systemy te pracują w oparciu o wykorzystanie czujników ciśnienia znajdujących się w każdym z kół oraz rozwiązań umożliwiających przesyłanie informacji z wnętrza opony do podzespołu pojazdu odpowiedzialnego za gromadzenie danych.

Zawory zamontowane w kołach przekazują informację za pomocą fal radiowych do komputera pokładowego samochodu. Montowany w kole zawór składa się z czujnika ciśnienia, temperatury, zasilania bateryjnego oraz układu elektronicznego. Czujnik ciśnienia powietrza w oponach zawiera w sobie natomiast kryształ kwarcu i zamienia różnicę ciśnień na skoki, które transmitowane są na częstotliwości 434 MHz, do komputera pokładowego. Transmisja w tego typu systemach TPMS odbywa się średnio co minutę.

Istnieje wiele systemów TPMS bezpośrednich. Najbardziej popularne to: Beru, Schrader, czy inne: AllTech, SmarTire, Siemens VDO, En Tire Solution, Pacific itd. Różnice pomiędzy poszczególnymi modelami polegają na miejscu i sposobie umieszczenia czujników pomiarowych.

Czujnik może być umieszczony bezpośrednio za zaworem powietrznym lub np. przymocowany do obręczy. W tych pierwszych zaworki są oznaczone kolorami, a położenie koła w samochodzie jest niezmienne. Zmiana położenia kół spowodowałaby pojawienie się błędnej informacji na wyświetlaczu. W czujnikach przymocowanych do obręczy komputer sam rozpoznaje położenie koła w pojeździe. Wyniki pomiarów pokazywane są na tablicy rozdzielczej samochodu lub ekranie komputera pokładowego.

Czujniki ciśnienia w oponach tego typu oferują dużą dokładność i precyzję kontroli każdego koła. System ten jest:

  • bezpieczny (bo powiadamia nas na bieżąco o ciśnieniu),

  • ekonomiczny (chroni nas przez skutkami niskiego ciśnienia – większe spalanie, szybsze zużycie opony),

  • ekologiczny (opona będzie dłużej użytkowana, mniejsza emisja CO2).

 

Właściwe ciśnienie wpływa także na osiągi samochodu.

Właściwe ciśnienie wpływa także na osiągi samochodu.

 

Wymiana opon z czujnikami ciśnienia

Wśród wad tego systemu wymienia się problemy użytkowe. Każdorazowo przy wymianie opon należy uprzedzić wulkanizatora, że w kołach mamy czujniki ciśnienia, gdyż najczęściej ulegają one uszkodzeniom właśnie podczas demontażach w serwisach. Cena nowego czujnika jest wysoka. Kolejny koszt to kalibracja czujnika ciśnienia w oponach, czyli wgranie zmian do oprogramowania systemu TPMS, który musi przeanalizować nowe warunki bazowe (nowy czujnik).

Należy pamiętać o tym, by felgi za każdym razem montować dokładnie w to miejsce, w którym były wcześniej. Jeśli o tym zapomnimy, zapłacimy za kolejną analizę nowych warunków systemu TPMS.

TPMS pośredni

Ten rodzaj systemu do mierzenia ciśnienia w oponach jest preferowany przez producentów samochodowych, dlatego występuje w większości aut średniej i niższej klasy. Jego podstawową zaletą jest to, że jest tani do wdrożenia. Wynika to z faktu, że wykorzystuje do swej pracy czujniki prędkości kół, które funkcjonują w ramach systemu zapobiegania blokowaniu kół (ABS) oraz elektronicznego systemu stabilizacji (ESC).

Pośredni układ TPMS porównuje prędkość poszczególnych kół wykrywając niskie ciśnienie w tych, które muszą wykonać więcej obrotów od pozostałych. Wynika to z tego, że opona o niższym ciśnieniu ma mniejszą średnicę, w związku z czym pokonując tę samą drogę, wykonuje więcej obrotów.

Nowsza generacja tego rodzaju systemu TPMS wykorzystuje inny parametr opon –  wibrację kół. Poza wibracją systemy te badają również rezultat zmian obciążeń podczas przyspieszania, hamowania lub pokonywania zakrętów.

Takie czujniki ciśnienia TPMS posiadają wiele wad. Największą z nich jest ręczne resetowanie ustawień i wdrażanie nowej kalibracji opon. Dlaczego? Systemu kasowania ustawień używa się za każdym razem, gdy wymieniamy opony na nowe lub dopompowujemy powietrze. Założeniem twórców tego systemu było, by kalibracji użyć w momencie osiągnięcia dokładnie takiego samego ciśnienia (zalecanego przez producenta) w każdym z kół.

Jaką jednak mamy pewność, że ciśnienie, które właśnie sobie zaaplikowaliśmy w kołach jest właściwe? Punktem odniesienia tego systemu nie jest prawidłowe ciśnienie dla naszych kół (bo nie ma czujników ciśnienia), a jedynie moment, w którym uznaliśmy, że mamy już właściwe ciśnienie. Czujniki ciśnienia w kołach nie dadzą nam żadnej informacji o tym, że w kołach jest już pożądane ciśnienie, jedynie zaakceptują naszą decyzję o kalibracji.

 

Ciśnienie w oponach należy regularnie kontrolować.

Ciśnienie w oponach należy regularnie kontrolować.

 

Większość kierowców nie posiada własnego kompresora, w związku z czym polegać będzie na wyeksploatowanych i niedokładnych przyrządach użytku publicznego. A to oznacza, że pomiar ciśnienia w oponach może być błędny. Przycisku kalibracji można użyć w dowolnej chwili, którą uznajemy za stosowną, ponieważ system TPMS nie sprawdza stanu faktycznego przed kalibracją. Sygnalizator ciśnienia zaalarmuje nas jedynie w przypadku spadku ciśnienia o 20% od tego, który uznaliśmy za bazowy. Kolejny problem napotykamy przy wymianie opony lub opon.

System ten jest idealnie dopasowany do sztywności opon, na których wyjechał z fabryki. Oznacza to, że jeśli chcemy, by system nas powiadomił o 20-procentowej utracie ciśnienia, musimy założyć dokładnie taki sam model opon jak te, do których został dostosowany. W przypadku pośredniego systemu TPMS drugiej generacji (bazującego na badaniu wibracji opon) istnieje jeszcze większa zależność między oryginalnymi oponami z pierwszego wyposażenia pojazdu, a poprawnym działaniem systemu. I również wynika z dostosowania parametrów systemowych TPMS do specyficznych cech danego modelu opony. A to, dla przeciętnego użytkownika, oznacza dodatkowe koszty, gdyż opony z pierwszego wyposażenia są droższe.

Istnieje jeszcze inny aspekt użytkowania opon z pośrednim systemem TPMS: czas reakcji. Z badań, które przeprowadziła amerykańska organizacja Department Of Transport (DOT), wynika, że kierowca, po stwierdzeniu utraty ciśnienia w jednym z kół, potrzebuje średnio około 10 minut, by dojechać w bezpieczne miejsce.

System pośredni TPMS stwierdzi stopniową utratę ciśnienia dopiero po przejechaniu kilku kilometrów (ponieważ jego analiza odbywa się na zasadzie porównywania zachowań opon w danym okresie czasu). W konsekwencji, zabiera nam kilka cennych minut (w tym czasie, ciśnienie w kole może zejść do zera). Ostatecznie, system ten, porównując parametry kół względem siebie, nie odnotuje przypadku, gdy wszystkie cztery koła będą stopniowo traciły ciśnienie. Dlatego, że straci swój punkt odniesienia.
 

 

 Wskazany poziom ciśnienia dla Twojego auta znajdziesz np. na klapce wlewu paliwa.

 Wskazany poziom ciśnienia dla Twojego auta znajdziesz np. na klapce wlewu paliwa.

 

Czy warto kupić system TPMS?

Jeśli nasze auto nie było fabrycznie wyposażone w żaden z powyższych systemów, możemy dokonać zakupu na własną rękę. Na rynku wtórnym oferowane są do sprzedaży bezpośrednie systemy TPMS. Cena za czujnik, transmiter i odbiornik jest wysoka, ale i efekty, jakie nam ten system TPMS daje, są bardzo wymierne.

Czy warto zainwestować? Pamiętajmy, że jeśli nie posiadamy opon typu Run Flat ze wzmocnionymi ściankami, to każdorazowo, gdy przebijemy oponę, czujnik najprawdopodobniej ulegnie zniszczeniu. Run Flat dzięki sztywności swych ścianek, będzie chronił czujnik przed uszkodzeniem. Jeśli możemy pozwolić sobie na zakup tego systemu, to jest to komfortowe rozwiązanie. Można jednak posłużyć się rozwiązaniem alternatywnym: dbając o swoje opony, będąc prewencyjnym.

 

Uwaga!

Dwa razy w miesiącu sprawdzaj ciśnienie w kołach, okresowo przeprowadzaj zbieżność kół w stacjach diagnostycznych oraz dostosowuj ciśnienie w kołach do rzeczywistych warunków, w których opona będzie użytkowana (np. długi wyjazd w trasę z kempingiem).

 

Czujniki TPMS zimą

Jak czujniki do pomiaru ciśnienia zachowują się w niskich temperaturach? Wielu kierowców (niektóre źródła wskazują, że aż 25%) regularnie podróżuje na zbyt niskim ciśnieniu. Tymczasem niskie temperatury powodują, że ciśnienie w oponach spada. Właśnie dlatego zimą kierowcy mogą dostrzec świecącą się kontrolkę TPMS częściej zimą niż latem.

Zimą może zdarzyć się też tak, że symbol ostrzegania przed zbyt niskim ciśnieniem zapala się zaraz po ruszeniu auta i gaśnie po rozgrzaniu opon. To kolejny znak, że ciśnienie w tych oponach pozostaje na nieprawidłowym poziomie. Istnieje jeden sposób ochrony przed włączaniem kontrolki TPMS zimą i latem - regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach i uzupełnianie go w razie potrzeby.
 

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (35)
MR 2017-12-22
TPMS to wielki przekręt chodzi głównie o kasę - po 40 latach jazdy dałem się nabrać, bo do głowy mi nie przyszło że można wciskać taki kit. Elektronika to możliwości programowania żywotności podzespołów samochodu, a zatem i samochodu, powinna być maksymalnie ograniczona. Prowokuje producentów do mnożenia nieuczciwych zysków. Dużo ostatnio było przykładów za zachodnią granicą WV itd. Większość tych wynalazków elektronicznych ma za zadanie podniesienie zysków producenta w cenie samochodu jak i eksploatacji (bez możliwości rezygnacji z nich), a to jest już nieuczciwe. Ja osobiście zrezygnuję z nowego samochodu na rzecz starego, który mi długo posłuży bez kosmicznych wydatków, a za zachodnią granicą pozbędą się używek (może to taka polityka). Zastanawia mnie jeszcze jeden fakt - dlaczego propagatorzy nie czytają opini na forach gdzie podstawowym pytaniem jest "JAK WYŁĄCZYĆ TEN SYSTEM?", w końcu nie są to samochody wyścigowe. Może warto te pieniądze przeznaczyć bezpośrednio na zadbanie o środowisko (np. śmierdzące "ropniaki") usprawnić tzw. "czerwoną falę" itd, a tłumaczenie typu "nższe spalanie" jest śmieszne (zacznijmy produkować zamiast 3l pojemności -1-litrowe). Ręce opadają, jak czytam uzasadnienia stosowania systemu, brakuje tam tylko - są ładniejsze z powietrzem - oczywiście koła. Odpowiedz
Jurek 2015-07-18
Koszt wymiany jednego TPMS w mojej Hondzie Accord 2011r,waha sie w granicach 580zl orginalny zaworek,zamiennik 280zl,dodatkowo koszt aktywacji ponad 200zl Odpowiedz
Dorka 2014-09-07
czujniki cisnienia w oponach są super! autor trochę przesadza, w mojej Vectrze zamieniałam przód na tył i żadnej zmiany w oprogramowaniu nie wgrywałam, po prostu system widzi od razu czujniki, a gdy ich nie mam ( w kołach zimowych) po prostu nie czyta ciśnienia w żadnym z kół......... jeśli chodzi o przebicie opony natychmiast system pokazał mi spadek ciśnienia i ostrzeżenie i wcale nie uszkodziłam czujnika gdy dojechałam do najbliższej stacji benzynowej na kapciu, ale rzeczywiście trzeba uważać przy zmianie opon żeby w wulkanizacji nie uszkodzili ! 8 lat przejechałam z czujnikami, teraz mam kolejny samochód z czujnikami, jest ok Odpowiedz
zlapmnie 2014-04-06
Co do Siemensa to firma jest daremna - wystarczy poczytać o wyświetlaczach komputerów w saabach i oplach, ja mam w domu lodókę siemensa i jest to pierwsza lodóka w której połamały mi się półki, a światło muszę ręcznie włączać, bo nie zaskakuje samo. Teraz czytam o czujnikach to się zastanawiam dlaczego ta firma jeszcze istnieje. Aż strach pomyśleć, że produkuje także sprzęt medyczny... (chyba na zlecenie ZUSu co by nikt emerytury nie dożył) Co do czujników - mam w Insigni i bardzo fajnie działają, ale nie wiem kto produkował. Co ciekawe kupiłem przez allegro komplet felg na zimę z czujnikami i nawet nie trzeba było nic konfigururować, komputer sam wykrył. Czuję się przez to lepszy, bo nie powiększam dziury ozonowej ;-) Odpowiedz
alfa 2014-01-12
Do czego one komu potrzebne skoro po drogach jedzie się z prędkością 35km/h ? Mało kto jeździ u nas z większą średnią prędkością ponieważ na każdym rogu czeka policjant z suszarką prawie w każdej mieścinie stoją fotoradary po mieście ustawiane są śmietniki z fotoradarami pomimo że droga daleko od zabudowań po dwie jezdnie w jednym kierunku i zero pieszych bo ponad kilometr z każdej strony do zabudowań w takim miejscu sam złapałem mandat od straży miejskiej i na takiej drodze zaznaczam prostej jak autostrada ograniczenie do 40km/h :( więc przy tej średniej prędkości pojazdu nawet wyważanie kół nie ma sensu ! Odpowiedz
krzys 2012-10-06
powiem jedno powinien byc wylacznik chcesz czujniki lub nie i sprawa rozwiazana Odpowiedz
rys 2012-04-19
Czujniki ciśnienia firmy siemens / a te są montowane w peugeotach i citroenach/ to wielka lipa o czym świadczą liczne komentarze w klubie peugeot - urywają się końcówki wentyla wraz z maszynką.Nikt mi nie wmówi że to wygodny postęp technologiczny - przy pompowaniu powietrza urwał mi się właśnie wentyl na stacji benzynowej - problem leży w tym,że czujniki seimensa to tandeta zagrażająca życiu w ruchu drogowym- wykonane są z aluminium i utleniają się co doprowadza do totalnej blokady kapturka i wa efekcie przy odkręcaniu do urwania. Nie jest to żadna oszczędność koszt wymiany czujnika 450 zł w serwisie i żadna wygoda piski komputera przeszkadzają w czasie jazdy i rozpraszają uwagę.Obsługa tego systemu jest bardzo kłopotliwa i bardzo wielu kierowców likwiduje system komputerowej kontroli ciśnienia - co ja uczynię w najbliższym czasie - przejechałem prawie 1 milion km różnymi samochodami bez czujnika i jest to bardziej bezpieczne - czujnik simensa to lipa za 450 zł i to tylko wyciąga kasę. Odpowiedz
savage 2017-04-04
rys 2012-04-19
Czujniki ciśnienia firmy siemens / a te są montowane w peugeotach i citroenach/ to wielka lipa o czym świadczą liczne komentarze w klubie peugeot - urywają się końcówki wentyla wraz z maszynką.Nikt mi nie wmówi że to wygodny postęp technologiczny - przy pompowaniu powietrza urwał mi się właśnie wentyl na stacji benzynowej - problem leży w tym,że czujniki seimensa to tandeta zagrażająca życiu w ruchu drogowym- wykonane są z aluminium i utleniają się co doprowadza do totalnej blokady kapturka i wa efekcie przy odkręcaniu do urwania. Nie jest to żadna oszczędność koszt wymiany czujnika 450 zł w serwisie i żadna wygoda piski komputera przeszkadzają w czasie jazdy i rozpraszają uwagę.Obsługa tego systemu jest bardzo kłopotliwa i bardzo wielu kierowców likwiduje system komputerowej kontroli ciśnienia - co ja uczynię w najbliższym czasie - przejechałem prawie 1 milion km różnymi samochodami bez czujnika i jest to bardziej bezpieczne - czujnik simensa to lipa za 450 zł i to tylko wyciąga kasę.
Przejdź do komentarza
Jak ktoś na badziewnej stacji obśrupie sobie anodowany trzpień to niech się nie dziwi że mu ugnije.Nawet jakby był ze stali to nie wytrzyma takiego traktowania.Mam peugota407 od 7 lat.System dziala perfekcyjnie i 3 razy uchronił mnie przed zniszczeniem opony. Odpowiedz
RYS 2012-05-18
rys 2012-04-19
Czujniki ciśnienia firmy siemens / a te są montowane w peugeotach i citroenach/ to wielka lipa o czym świadczą liczne komentarze w klubie peugeot - urywają się końcówki wentyla wraz z maszynką.Nikt mi nie wmówi że to wygodny postęp technologiczny - przy pompowaniu powietrza urwał mi się właśnie wentyl na stacji benzynowej - problem leży w tym,że czujniki seimensa to tandeta zagrażająca życiu w ruchu drogowym- wykonane są z aluminium i utleniają się co doprowadza do totalnej blokady kapturka i wa efekcie przy odkręcaniu do urwania. Nie jest to żadna oszczędność koszt wymiany czujnika 450 zł w serwisie i żadna wygoda piski komputera przeszkadzają w czasie jazdy i rozpraszają uwagę.Obsługa tego systemu jest bardzo kłopotliwa i bardzo wielu kierowców likwiduje system komputerowej kontroli ciśnienia - co ja uczynię w najbliższym czasie - przejechałem prawie 1 milion km różnymi samochodami bez czujnika i jest to bardziej bezpieczne - czujnik simensa to lipa za 450 zł i to tylko wyciąga kasę.
Przejdź do komentarza
Miałem zamontowane czujniki ciśnienia w oponach firmy Siemens - totalne badziewie - nie polecam i ostrzegam. Komputer wskazał niskie ciśnienie, podjeżdżam na stację i dopompowuję, trzy koła dopompowałem, a w czwartym przy odkręcaniu został mi kapturek razem z wentylem. W klubie Peugeot skarżą się użytkownicy, iż korpusy łamią się przy myciu felg. Przy wymianie ogumienia itp. zdemontowałem to badziewie Siemensa i zresetowało mi komputer. Jeżdżę bez czujników dlatego, że w serwisie Peugeot za jeden czujnik trzeba zapłacić 450 zł, a komplet to już 1800 zł co 5 lat. To nie jest ekologia to jest złodziejstwo, za te pieniądze można kupić 2 komplety opon dobrej marki. Odpowiedz
Hi30 2011-04-13
w hyundai i 30 u mnie zamontowane były czujniki bezposrednie Siemens VDO ktore ulegly uszkodzeniu przy wymianie opon, cena kompletu nowych uszczelek to 150 zl (dwa razy w roku?) a koszt wymiany opon w ASO w kolach z czujnikami to 500 zl :D pozdrawiam niezorientowanych Odpowiedz
??? 2010-12-28
a jak zlapie gume na drodze to nie moge zalozyc kola zapasowego, ktore nie ma czujki? Odpowiedz
pRoToN 2009-07-02
a mnie sie wydaje ze te czujniki to jedna wielka sciema. Probuja ucywilizowac ludzi, wymyslaja jakies normy - po to by wprowadzic swoje produkty i po to, by zarobic wiecej kasy. CO2 i dziura ozonowa nie maja ze soba nic wspolnego, wiec po co ten wrzask o bycie zielonym? Ok, waznosc cisnienia w kolach, spoko, trzeba dbac, ale montowac te systemy? porazka. Druga sprawa jest taka, ze im wiecej systemow "myslacych" za czlowieka, tym mniej sie czlowiek orientuje we wlasnym samochodzie. I gdyby tylko ta piekna elektronika, esp, abs, esp i inne zostala wylaczona, po 3 kilometrach kierowca lezalby w rowie Odpowiedz
zen0 2009-09-17
pRoToN 2009-07-02
a mnie sie wydaje ze te czujniki to jedna wielka sciema. Probuja ucywilizowac ludzi, wymyslaja jakies normy - po to by wprowadzic swoje produkty i po to, by zarobic wiecej kasy. CO2 i dziura ozonowa nie maja ze soba nic wspolnego, wiec po co ten wrzask o bycie zielonym? Ok, waznosc cisnienia w kolach, spoko, trzeba dbac, ale montowac te systemy? porazka. Druga sprawa jest taka, ze im wiecej systemow "myslacych" za czlowieka, tym mniej sie czlowiek orientuje we wlasnym samochodzie. I gdyby tylko ta piekna elektronika, esp, abs, esp i inne zostala wylaczona, po 3 kilometrach kierowca lezalby w rowie
Przejdź do komentarza
Stanowczo się z Tobą nie zgodzę. Uważam, że systemy ułatwiające prowadzenie i kontrolujące optymalną pracę samochodu są przydatne i w znacznym stopniu zmniejszają ilość wypadków. Wyobrażasz sobie tych wszystkich niedoświadczonych kierowców, a takich jest masa, bez żadnej pomocy elektroniki? Myślę, że byłoby dużo więcej wypadków. Odpowiedz
TEDE 2009-06-30
Bardzo fachowy poradnik z konkretnymi odpowiedziami na dręczące pytania użytkowników, którzy przywiązują duża uwagę do bezpieczeństwa podróżowania. Temat Czujniki ciśnienia w oponach - system TPMS jest tematem trudnym i szerokim, w tym artykule problem został dogłębnie przeanalizowany i przedstawiony potencjalnemu klientowi na talerzu. Brawo za tak fachowe poradniki ! moja ocena to 6/6 Odpowiedz
gosc 2009-10-23
Fajny artykuł, pozdrawiam autora, swoją drogą zastanawiam się czy opony ROF są tak mocno twarde i niekomfortowe niż zwykle ogumienie, spotkałem się z wieloma opiniami na forach, że takie opony poprzez wzmocnienie boku tracą wiele na komforcie, chyba nie zastosowałbym takich opon w swoim aucie. Odpowiedz
zbycho 2009-10-14
Artykuł jest oczywiście w porzo. Dla chętnych na systemy typu TPMS proponował bym takie, które mogą nie tylko informować o utracie cisnienia w kole, ale również dopompować je w zależności od potrzeb. Odpowiedz
pire 2009-10-17
to co ja mam zrobić - mam i30 cw z czujnikiem - chcę zmienić opony na zimówki i ...? co należy zrobić ( i gdzie czy dowolny wulkanizator czy serwis - co oznacza wgrać nowe ustawienia ?) ile to kosztuje ? Odpowiedz
sp 2009-11-12
pire 2009-10-17
to co ja mam zrobić - mam i30 cw z czujnikiem - chcę zmienić opony na zimówki i ...? co należy zrobić ( i gdzie czy dowolny wulkanizator czy serwis - co oznacza wgrać nowe ustawienia ?) ile to kosztuje ?
Przejdź do komentarza
autor tego artykułu przesadza- nie będziesz miał żadnych problemów. Odpowiedz
uzytkownik 2009-10-18
pire 2009-10-17
to co ja mam zrobić - mam i30 cw z czujnikiem - chcę zmienić opony na zimówki i ...? co należy zrobić ( i gdzie czy dowolny wulkanizator czy serwis - co oznacza wgrać nowe ustawienia ?) ile to kosztuje ?
Przejdź do komentarza
wlasnie, co oznacza wgranie nowych ustawien? mam podobny problem... Odpowiedz
Wielki Niebieski Blekit 2009-10-17
pire 2009-10-17
to co ja mam zrobić - mam i30 cw z czujnikiem - chcę zmienić opony na zimówki i ...? co należy zrobić ( i gdzie czy dowolny wulkanizator czy serwis - co oznacza wgrać nowe ustawienia ?) ile to kosztuje ?
Przejdź do komentarza
Do garażowego wulkanizatora bym się nie wybrał. Zmieniasz całe koła czy tylko opony? W i30 masz system pośredni najprawdopdobniej - czyli pochodzenia absowego. Wydaje mi się, że trzeba zaznaczać które felgi gdzie były założone. A sam reset, w przypadku pośredniego, polega na przytrzymaniu jakiegoś przycisku na kompie pokładowym i potem po kilku kilometrach jazdy powinien się skalibrować. Nie jestem pewien czy dobrze mówię, może ktoś się wypowie, kto lepiej zna temat.Powiedz z jakiego miasta jestes, moze bede mol polecic serwis Odpowiedz
artmot 2009-12-10
czujnik w cenie samochodu jak radio ... kto na to patrzy... ma być będzie .. małe rączki w chinach wszystko zrobią .. a czy to Fiat czy Mercedes markieting pokaże dla jednych podłoga dla innych sufit... a sam wiem na niskim profily z runflatem po mieście nie wyczujesz bez czujników że masz kapcia .. no na 100% nie od razu Odpowiedz
Weedel 2009-12-15
artmot 2009-12-10
czujnik w cenie samochodu jak radio ... kto na to patrzy... ma być będzie .. małe rączki w chinach wszystko zrobią .. a czy to Fiat czy Mercedes markieting pokaże dla jednych podłoga dla innych sufit... a sam wiem na niskim profily z runflatem po mieście nie wyczujesz bez czujników że masz kapcia .. no na 100% nie od razu
Przejdź do komentarza
Zawse jest tak ze sie to wszystko przeciaga ale moim zdaniem czujniki ciesnienia w oponach to przydatny bajer. Ja przykładowo sprawdzam cisnienie jak zwyczajnie widze z zewnatrz auta ze mam mało. Odpowiedz
Edek 2010-01-07
Weedel 2009-12-15
Zawse jest tak ze sie to wszystko przeciaga ale moim zdaniem czujniki ciesnienia w oponach to przydatny bajer. Ja przykładowo sprawdzam cisnienie jak zwyczajnie widze z zewnatrz auta ze mam mało.
Przejdź do komentarza
Boimy sie nowego zawsze poczekamy zobaczymy jak to wyjdzie w praniu i zderzeniu z rzeczywistoscia. Odpowiedz
Czujnik :) 2010-01-08
Edek 2010-01-07
Boimy sie nowego zawsze poczekamy zobaczymy jak to wyjdzie w praniu i zderzeniu z rzeczywistoscia.
Przejdź do komentarza
Czujniki cisnienia w oponach do dobry pomysł nam sie zwyczajnie nie chce latac nad tym kołem a juz na pewno nie zima. Jak bede miał informacie na bieżaco w aucie bedzie mi łatwiej i wygodniej to jkontrolowac moze i dobry pomysl do momentu gdy nie bedzie to wpływało na cene :) Odpowiedz
!!!! FILM 2010-01-08
Edek 2010-01-07
Boimy sie nowego zawsze poczekamy zobaczymy jak to wyjdzie w praniu i zderzeniu z rzeczywistoscia.
Przejdź do komentarza
Jeszcze ten http://www.youtube.com/watch?v=6CLg8No_bH4 Odpowiedz
JURKAC-5 2010-01-18
Witam,mam problem z czujnikiem TPMS. Otoz w Nissanie Altimie 2008 uszkodzilem przednia lewa felge wraz z czujnikiem cisnienia powietrza i wymienilem ja na nowa i na nowy czujnik TPMS, no i zaczal sie problem gdyz swieci mis ie ikonka opony na tablicy. Prawdopodobnie musze wprowadzic kod nowego czujnika a zresetowac kod starego czujnika za pomoca urzadzenia o nazwie ,,Wheelrite Tech 300 Plus,, Mam prosbe gdzie to mam zrobic bo krajowy ,,Nissan,, tego nie potrafi zrobic, prosze o odpowiedz, dziekuje i pozdrawiam. Jerzy z Olsztyna Odpowiedz
Weedel 2010-01-20
JURKAC-5 2010-01-18
Witam,mam problem z czujnikiem TPMS. Otoz w Nissanie Altimie 2008 uszkodzilem przednia lewa felge wraz z czujnikiem cisnienia powietrza i wymienilem ja na nowa i na nowy czujnik TPMS, no i zaczal sie problem gdyz swieci mis ie ikonka opony na tablicy. Prawdopodobnie musze wprowadzic kod nowego czujnika a zresetowac kod starego czujnika za pomoca urzadzenia o nazwie ,,Wheelrite Tech 300 Plus,, Mam prosbe gdzie to mam zrobic bo krajowy ,,Nissan,, tego nie potrafi zrobic, prosze o odpowiedz, dziekuje i pozdrawiam. Jerzy z Olsztyna
Przejdź do komentarza
Witam Serdecznie JURKAC-5 ! Kolego strasznie zdziwiła mnie Twoja odpowiedz o Nissanie. Jak oni moga sie wypinać na coś co sprzedaja ? Sa salonem dilerskim i moim zdaniem maja taki obowiazek. Widocznie zle trafiłes poswieciłem czas i zadzwoniłem do kilku najwiekszych wulkanizacji w Bydgoszczy odpowiedz była jedna i ta sama. Albo sam sie po jakims czasie skalibruje( przeanalizuje nowe warunki bazowe, powiedziano mi ze ooło 1km) , albo cieżko bedzie wyszukac fachowca co to zrobi. Z tego co sie orientowałem niezbedna jest ingerencja w komputer jak nie wykrywa czujnika. Ja bym odwiedził jakis inny salon NISSANA. BO nowe warunki bazowe zawsze musza być wgrane po wymianie. I nie pytam czy zmieniałs może koła bo tak jak napisał autor nie mozna zamieniać felg z lewej na prawa itp. Napisz koniecznie jak sie sprawa zakonczyła ! Odpowiedz
Reggy 2010-01-20
Weedel 2010-01-20
Witam Serdecznie JURKAC-5 ! Kolego strasznie zdziwiła mnie Twoja odpowiedz o Nissanie. Jak oni moga sie wypinać na coś co sprzedaja ? Sa salonem dilerskim i moim zdaniem maja taki obowiazek. Widocznie zle trafiłes poswieciłem czas i zadzwoniłem do kilku najwiekszych wulkanizacji w Bydgoszczy odpowiedz była jedna i ta sama. Albo sam sie po jakims czasie skalibruje( przeanalizuje nowe warunki bazowe, powiedziano mi ze ooło 1km) , albo cieżko bedzie wyszukac fachowca co to zrobi. Z tego co sie orientowałem niezbedna jest ingerencja w komputer jak nie wykrywa czujnika. Ja bym odwiedził jakis inny salon NISSANA. BO nowe warunki bazowe zawsze musza być wgrane po wymianie. I nie pytam czy zmieniałs może koła bo tak jak napisał autor nie mozna zamieniać felg z lewej na prawa itp. Napisz koniecznie jak sie sprawa zakonczyła !
Przejdź do komentarza
Tylko że te model nie jest w ofercie dilerskiej Nissana a w Polsce. Dotkną więc kolegę częsty problem właścicieli samochodów z importu z USA. Ten przyrządzik o którym pisałeś faktycznie służy do restartu systemu i kosztuje jakieś 500 $. Widzę dwa rozwiązania: 1) Udaj się np do Krysgumu może oni coś takiego mają, 2) albo poszukaj u ludzi co sprowadzają, serwisują auta z USA. powodzenia Odpowiedz
JURKAC-5 2010-03-24
Reggy 2010-01-20
Tylko że te model nie jest w ofercie dilerskiej Nissana a w Polsce. Dotkną więc kolegę częsty problem właścicieli samochodów z importu z USA. Ten przyrządzik o którym pisałeś faktycznie służy do restartu systemu i kosztuje jakieś 500 $. Widzę dwa rozwiązania: 1) Udaj się np do Krysgumu może oni coś takiego mają, 2) albo poszukaj u ludzi co sprowadzają, serwisują auta z USA. powodzenia
Przejdź do komentarza
Polski dealer Nissana w Olsztynie i w Elblagu nie pomogl mi jak i wiele innych do ktorych pisalem bo nie maja takiego przyrzadu diagnistycznego.Dokladnie jak to sie diagnozuje tego typu czujniki TPMS mozna znalesc na stronie www.bartecusa.com/nissan altima Jest tam swietnie pokazane jak to zrobic ale bez tego przyrzadziku klapa. Natomisat w Krysgumie tez nie pomogli mimo szczerych checie. Po prostu musze szukac kogos kto taki zestaw diagnostyczny posiada. Odwiedzilem tez kilka serwisow aut amerykanskich ale tez nie maja czym mi pomoc. Bede szukal dalej moze cos znajde. Dziekuje. Odpowiedz
Mariano 2010-02-05
Reggy 2010-01-20
Tylko że te model nie jest w ofercie dilerskiej Nissana a w Polsce. Dotkną więc kolegę częsty problem właścicieli samochodów z importu z USA. Ten przyrządzik o którym pisałeś faktycznie służy do restartu systemu i kosztuje jakieś 500 $. Widzę dwa rozwiązania: 1) Udaj się np do Krysgumu może oni coś takiego mają, 2) albo poszukaj u ludzi co sprowadzają, serwisują auta z USA. powodzenia
Przejdź do komentarza
Szkoda tylko ze kolega nie odpisuje sam jestem ciekawy jak sie sprawa zakjonczyła i czy si zazakonczyła. Swoja droga jakos cisza w mediach o wprowadzeniu obowiazku posiadania czujników cisnienia w oponach ?? Odpowiedz
JURKAC-5 2010-05-09
Mariano 2010-02-05
Szkoda tylko ze kolega nie odpisuje sam jestem ciekawy jak sie sprawa zakjonczyła i czy si zazakonczyła. Swoja droga jakos cisza w mediach o wprowadzeniu obowiazku posiadania czujników cisnienia w oponach ??
Przejdź do komentarza
No i sie udalo czujniki przeprogramowac. Zrobilem to w Warszawie na ul. Krasinskiego 41B.Kosztowalo mnie to 100 zl a cala operacja trwala moze 15 minut. Pan Lukasz zrobil to bardzo dobrze na profesjonalnym sprzecie diagnostycznym. Dziwi mnie ze w Nissanie nie moglem tego zrobic gdyz nie posiadaja takiego urzadzenia a samochodow z takimi czujnikami jest coraz wiecej. Polecam tego Pana. dziekuje. Odpowiedz
KrisMil 2010-03-28
Osobiści mam czujnik w Skodzie Octavi TPM. Oczywiście wykorzystujący informację z czujnika ABS. Realnie jeżeli przebijemy oponę i szybko z niej ujdzie powietrze czujnik nie zareaguje. Przynajmniej w moim przypadku 2 razy tak się stało. Po zmianie na zapas i przejechaniu paruset metrów czujnik pokazał nieprawidłowości. Odpowiedz
KOYOT 2010-04-27
KrisMil 2010-03-28
Osobiści mam czujnik w Skodzie Octavi TPM. Oczywiście wykorzystujący informację z czujnika ABS. Realnie jeżeli przebijemy oponę i szybko z niej ujdzie powietrze czujnik nie zareaguje. Przynajmniej w moim przypadku 2 razy tak się stało. Po zmianie na zapas i przejechaniu paruset metrów czujnik pokazał nieprawidłowości.
Przejdź do komentarza
Wyczytałem że nie można zmieniać stronami felg z czujnikami ciśnienia? Natomiast nie wyczytałem z jakiego powodu? Ktoś może wie? Odpowiedz
Areczek XXL 2010-06-14
Czy ja moge zobie takie czujniki dokupic ? Czytałem kiedy o oponach seel samouszczelniajace jak to działa ? Chce wywalic zapas bo mam instalacje LPG w kole butla :) Odpowiedz
Leon Cupra 2010-07-19
A czy ja moge takie czujniki zamontowac do swojego auta ? Odpowiedz