Wprowadzenie obowiązku montowania systemów kontroli ciśnienia opon w nowych samochodach sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej spowodowało spore zamieszanie wśród kierowców. Pojawiające się informacje o nawet dwukrotnie wyższych cenach wymiany kompletu ogumienia wywołały ogólny sprzeciw. Jednak wraz z biegiem lat sytuacja mocno się uspokoiła. Czy problem sam się rozwiązał, a może w rzeczywistości nigdy go nie było? I ile faktycznie kosztuje wymiana opon z czujnikami? 

system tpms TPMS to system zapewniający większe bezpieczeństwo jazdy.

Czym jest system TPMS?

TPSM (z ang. Tire Pressure Monitoring System) to system odpowiadający za monitorowanie poziomu ciśnienia w oponach samochodowych. Występuje w dwóch rodzajach, pośrednim funkcjonującym w ramach współpracy z ABS i ESP, oraz bezpośrednim, wykorzystującym własne czujniki zamontowane w felgach. Najważniejszą zaletą systemu jest to, że zapobiega jeździe na oponach ze zbyt niskim ciśnieniem, co z kolei zwiększa bezpieczeństwo i ogranicza tempo zużywania się ogumienia, a także wpływa na mniejsze spalanie paliwa. 

Wspomniane argumenty wystarczyły do tego, aby Komisja Europejska zdecydowała się uczynić TPMS obowiązkowym wyposażeniem wszystkich nowych samochodów sprzedawanych na terenie państw członkowskich UE. Rozporządzenie weszło w życie wraz z 2012 rokiem.

Najważniejsze informacje na temat systemu znajdziesz w filmie:

Czy wymiana opon z czujnikami jest droższa?

To pytanie wywołało niemało kontrowersji. Krótko po ogłoszeniu nowych przepisów w mediach zaczęły pojawiać się artykuły ostrzegające przed rychłym podniesieniem cen podstawowych usług wulkanizacyjnych nawet o 150%! Upływający czas pokazał jednak, że w tym przypadku strach miał jedynie wielkie oczy. Wprowadzenie obowiązku korzystania z TPMS podniosło wprawdzie stawki podczas sezonowej wymiany opon, jednak już po kilku latach różnice w cenach nie są tak wyraźne, jak początkowo alarmowano.   

O ile w takim razie podniosły się stawki w zakładach wulkanizacyjnych? Nie ma odgórnych przepisów narzucających cennik tego typu usług. Poszczególne serwisy wymiany opon stanęły więc przed trudnym zadaniem, określenia samemu, ile warta jest dodatkowa praca związana z czujnikami, ich diagnozą oraz ewentualną wymianą i programowaniem. Część tego typu punktów zdecydowała się nie podnosić cen wcale, najczęściej jednak klienci z samochodami wyposażonymi w TPMS muszą liczyć się z kosztem wymiany opon większym o od 5 zł do 20 zł za jedno koło. Czyli w prostym przeliczeniu od 20 zł do 80 zł za komplet. 

Czy to dużo? Na pewno mniej niż początkowo ostrzegano, jednak szczególnie te górne widełki mogą już poważniej obciążyć portfel kierowcy. I w tym momencie warto się zastanowić, dlaczego właściwie kierowcy samochodów z systemem TPMS muszą płacić więcej. 

Dlaczego wymiana kół z czujnikami ciśnienia jest droższa? 

Żeby jak najprecyzyjniej odpowiedzieć na to pytanie, trzeba najpierw zrozumieć, w jaki sposób funkcjonuje bezpośredni system TPMS. Składa się on z umieszczonych w kołach czujników z kwarcowymi wkładami, które za pomocą fal radiowych przekazują informacje do komputera pokładowego na temat aktualnego stanu ciśnienia. Czujniki stanowią więc kluczowy element tego rozwiązania. Aby prawidłowo funkcjonowały, należy je skalibrować względem samochodu oraz posiadanych opon i ich homologowanego poziomu ciśnienia.  

Każdorazowo przy wymianie kół czy samych opon czujniki trzeba więc najpierw zdiagnozować, żeby wykryć ewentualne usterki lub nieprawidłowości. Taka czynność wymaga nie tylko posiadania odpowiedniego oprogramowania lub przyrządu do kalibracji czujników TPMS, ale przede wszystkim większej uwagi montażysty, a także dodatkowego nakładu pracy oraz czasu. Dlatego też usługi te są z reguły droższe. Wykwalifikowany specjalista będzie w stanie także wymienić uszkodzony czujnik i ponownie zaprogramować nowe urządzenie do współpracy z posiadanym systemem.

Felgi i oponyWymiana aktywnego czujnika TPMS wymaga najczęściej demontażu opony.
Nieco inaczej kwestia wygląda w przypadku pośredniego TPMS, który funkcjonuje w ramach systemów kontroli ABS i ESP. Jego działanie opiera się na wykrywaniu różnic w obrotach poszczególnych kół, bazując na prostej zależności, że opony z mniejszą ilością powietrza muszą wykonać więcej obrotów, by pokonać tę samą odległość. W przypadku tego typu rozwiązania osoba wykonująca montaż opon nie musi programować czujników TPMS, a jedynie przy pomocy przycisku (aktywatora czujnika TPMS) uruchomić je, gdy opona będzie posiadała optymalny poziom ciśnienia. To zdecydowanie mniej skomplikowane i przyjaźniejsze dla użytkownika rozwiązanie, za które zazwyczaj nie jesteśmy dodatkowo naliczani w serwisie.

Czujniki ciśnienia z Oponeo – bezpieczne i wygodne rozwiązanie 

Kupując felgi na Oponeo.pl możesz zamówić czujniki TPMS do swojego samochodu. Nad całym procesem zakupu czuwać będą nasi specjaliści, którzy upewnia się, że wybrane urządzenia będą pasowały do modelu auta i zamontowanego w nim systemu. Przeprowadzimy również dla Ciebie wstępne programowanie, a następnym krokiem jest już tylko aktywacja czujników TPMS w serwisie wymiany opon.

Czujnik ciśnienia a wymiana opon – na co zwrócić uwagę w serwisie? 

Ustaliliśmy więc, że cena wymiany opon z czujnikami ciśnienia może być nieco wyższa, a jej końcowa wartość zależy od ustalonej kwoty przez konkretny warsztat. 

Z wymianą opon jest jednak jak z każdą inną usługą. Cena zależy w dużej mierze od jakości pracy danego specjalisty. Stawki za takie usługi w zakładach, które posiadają profesjonalną aparaturę do obsługi systemu są niestety zazwyczaj wyższe, ale mimo to warto korzystać z serwisów specjalistycznych. Nie każdy warsztat posiada fachowy sprzęt, dzięki któremu obowiązkowe czujniki TPMS zostaną odpowiednio potraktowane. Dlatego przed umówieniem się na wizytę u wulkanizatora, każdy właściciel auta posiadającego czujniki ciśnienia w kołach, powinien zapytać, czy serwis posiada odpowiedni sprzęt diagnozujący.


Warto pamiętać!

Optymalnym rozwiązaniem dla kierowcy jest posiadanie dwóch kompletów kół wraz z czujnikami, którymi rotujemy bez demontażu opon. Jednak, jeśli wymieniamy jedynie opony, a obręcze pozostają bez zmian, to należy bezzwłocznie poinformować specjalistę, że posiadamy czujniki ciśnienia. Są one bardzo delikatne i łatwo nieświadomie je uszkodzić w trakcie standardowego procesu wymiany opon.



Chociaż w przypadku jedynie wymiany ogumienia (bez zmiany felg i czujników) serwis nie musi wykonywać dodatkowych procedur, oprócz zachowania ostrożności, to koniecznie powinien wykonać pomiar ciśnienia w oponach, temperatury, siły sygnału oraz stanu baterii przy użyciu odpowiedniego sprzętu. W przypadku zmiany felg, np. z letnich na zimowe, zaleca się wymienić komplet uszczelek i specjalny zawór TPMS. Zaniedbania w tej kwestii mogą skutkować koniecznością wymiany całego urządzenia.