Od kilku lat system TPMS jest w Unii Europejskiej obowiązkowym wyposażeniem nowych samochodów. Zapobiega on jeździe na ogumieniu zbyt niskim ciśnieniem czy wpływa na mniejsze spalanie paliwa. Przede wszystkim jednak poprawia bezpieczeństwo podróżujących. Rozwiązanie to ma wiele zalet, jednak kierowcy zwracają uwagę na wyższy koszt wymiany opon z czujnikami. Z czego on wynika?
TPMS to system zwiększający bezpieczeństwo jazdy.Zamieszanie wokół montażu czujników ciśnienia w oponach
TPMS (z ang. Tire Pressure Monitoring System) odpowiada za monitorowanie poziomu ciśnienia w oponach samochodowych. Występuje w dwóch rodzajach: pośrednim (funkcjonującym w ramach współpracy z ABS i ESP) oraz bezpośrednim (wykorzystującym własne czujniki zamontowane w felgach). Wprowadzenie obowiązku korzystania z TPMS sprawiło, że w cennikach wielu zakładów pojawiły się nowe pozycje, które rzeczywiście niosą za sobą dodatkowe koszty. Jak są one duże zależy od wielu czynników, w tym od zakresu działań, konkretnego serwisu czy nawet miasta.
Dowiedz się więcej: Jak działa czujnik ciśnienia w oponach?
Ile kosztuje wymiana opon z czujnikami TPMS?
Nie ma odgórnych przepisów narzucających ceny wymiany opon w kołach z czujnikami ciśnienia. Serwisy więc samodzielnie określają, ile jest warta dodatkowa praca związana z czujnikami, ich diagnozą oraz ewentualną wymianą i programowaniem.
Część punktów zdecydowała się nie podnosić stawek wcale, najczęściej jednak klienci z samochodami wyposażonymi w TPMS muszą liczyć się z kosztem wymiany opon większym o od 5 do 20 złotych za jedno koło. Do tego dochodzi jednak koszt programowania czujników, wynoszący do 20 do 50 złotych, a w niektórych przypadkach także ich wymiana na nowe. W tej drugiej sytuacji dopłacić trzeba od 150 do 180 złotych.
Czy to dużo? Na pewno mniej niż początkowo ostrzegano, jednak szczególnie te górne widełki mogą poważniej obciążyć portfel kierowcy. I w tym momencie warto się zastanowić, dlaczego właściciele samochodów z systemem TPMS muszą płacić więcej.
Dlaczego wymiana kół z czujnikami ciśnienia jest droższa?
Żeby jak najprecyzyjniej odpowiedzieć na to pytanie, trzeba najpierw zrozumieć, w jaki sposób działa TPMS. System bezpośredni składa się z umieszczonych w kołach czujników z kwarcowymi wkładami, które za pomocą fal radiowych przekazują informacje do komputera pokładowego na temat aktualnego stanu ciśnienia. Czujniki stanowią więc kluczowy element tego rozwiązania. Aby prawidłowo funkcjonowały, należy je skalibrować względem samochodu oraz posiadanych opon i ich homologowanego poziomu ciśnienia.
Każdorazowo przy wymianie kół czy samych opon czujniki trzeba więc najpierw zdiagnozować, żeby wykryć ewentualne usterki lub nieprawidłowości. Taka czynność wymaga nie tylko posiadania odpowiedniego oprogramowania lub przyrządu do kalibracji czujników TPMS, ale przede wszystkim dodatkowych nakładów pracy oraz czasu. Stąd właśnie wyższy koszt usługi. Wykwalifikowany specjalista musi wiedzieć, w jaki sposób powinna przebiegać wymiana czujnika ciśnienia w kołach, a także mieć w małym palcu programowanie TPMS, tak aby system był gotowy do pracy.
Wymiana opon z TPMS pośrednim
Nieco inaczej kwestia wygląda w przypadku pośredniego TPMS, który funkcjonuje w ramach systemów kontroli ABS i ESP. Jego działanie opiera się na wykrywaniu różnic w obrotach poszczególnych kół, bazując na prostej zależności, że opony z mniejszą ilością powietrza muszą wykonać więcej obrotów, by pokonać tę samą odległość. W przypadku tego typu rozwiązania osoba wykonująca montaż nie musi programować czujników TPMS, a jedynie przy pomocy przycisku (aktywatora czujnika TPMS) uruchomić je, gdy opona będzie posiadała optymalny poziom ciśnienia. To zdecydowanie mniej skomplikowane rozwiązanie, dlatego nie zawsze będzie wiązało się z dodatkową opłatą.
Czujniki ciśnienia z Oponeo – bezpieczne i wygodne rozwiązanie
Kupując felgi na Oponeo.pl możesz zamówić czujniki ciśnienia do swojego samochodu. Nad całym procesem zakupu czuwają specjaliści, którzy upewniają się, że wybrane urządzenia będą pasowały do modelu auta i zamontowanego w nim systemu. Przeprowadzimy również dla Ciebie wstępne programowanie, a następnym krokiem jest już tylko aktywacja czujników TPMS w serwisie.
Czujnik ciśnienia a wymiana opon
Optymalnym rozwiązaniem dla kierowcy jest posiadanie dwóch kompletów kół wraz z czujnikami, które sezonowo rotują bez demontażu opon. Jednak, jeśli wymieniamy jedynie opony, a obręcze pozostają bez zmian, to należy bezzwłocznie poinformować specjalistę, że posiadamy czujniki ciśnienia. Są one bardzo delikatne i łatwo nieświadomie je uszkodzić w trakcie standardowego procesu wymiany ogumienia.
Wymiana opon a czujnik ciśnienia – na co zwrócić uwagę w serwisie?
Z wymianą opon jest jak z każdą inną usługą. Cena zależy w dużej mierze od jakości pracy danego fachowca. Stawki w zakładach, które posiadają profesjonalną aparaturę do obsługi systemu są niestety zazwyczaj wyższe, ale mimo to warto korzystać właśnie z wyspecjalizowanych serwisów. Nie każdy warsztat posiada sprzęt, dzięki któremu zmiana kół z czujnikiem ciśnienia na pewno będzie dobrze przeprowadzona. Dlatego przed umówieniem się na wizytę u wulkanizatora każdy właściciel auta wyposażonego w czujniki ciśnienia w kołach, powinien upewnić się, czy wybrany punkt ma odpowiednią aparaturę diagnozującą.
Chociaż w przypadku jedynie wymiany opon z czujnikami (bez zmiany felg i czujników) serwis nie musi wykonywać dodatkowych procedur, oprócz zachowania ostrożności, to koniecznie powinien wykonać pomiary ciśnienia w ogumieniu, temperatury, siły sygnału oraz stanu baterii przy użyciu odpowiedniego sprzętu. W przypadku zmiany felg, np. z letnich na zimowe, zaleca się wymienić komplet uszczelek i specjalny zawór TPMS. Zaniedbania w tej kwestii mogą skutkować koniecznością wymiany całego urządzenia, a co za tym idzie, wyższymi kosztami.
Wymiana baterii w czujniku ciśnienia w oponach
Co kilka lat wymiana czujników w oponach jest konieczna. Wynika to z faktu, że zintegrowana z urządzeniem bateria z biegiem czasu się wyczerpuje. Zwróć uwagę, że nawet wyspecjalizowany serwis nie powinien proponować wymiany samej baterii.