To pytanie zadawał sobie pewnie niejeden kierowca. Wynikało ono czasami z czystej ciekawości – czy się da – lub po prostu zachodziła taka potrzeba. W związku z drugim wariantem pojawiała się kolejna zagwozdka – zdejmowanie opony z felgi można wykonać samodzielnie czy lepiej skorzystać z pomocy ekspertów? Postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości w tej kwestii.
Zakłady wulkanizacyjne posiadają w swoich ofertach tego typu usługę, ale bywają śmiałkowie, którzy przy pomocy narzędzi próbowali zdjąć oponę z felgi, także w domowym warsztacie. Ryzykujemy wiele, a jeżeli pojawią się jakiekolwiek uszkodzenia, przyniosą one więcej kosztów niż ewentualna oszczędność.
Czy demontaż opony z felgi jest skomplikowany?
Specjaliści uważają, że czynność ta nie należy do najprostszych i bardzo łatwo popełnić błąd, który zaważy na naszym bezpieczeństwie. Opony ściśle przylegają do felgi, więc nietrudno o naruszenie konstrukcji jednego czy drugiego elementu.
Wiąże się to oczywiście z kolejnym wątkiem, jakim jest posiadanie specjalistycznego sprzętu i umiejętność obchodzenia się z nim. W przeciwnym wypadku możemy nabawić się odkształceń i uszkodzeń opony, co naturalnie nie będzie korzystne. Prowizoryczne narzędzia nie są wskazane, a profesjonalne nie należą do najtańszych, dlatego na własny użytek nie opłaca się w nie inwestować, ponieważ częste zdejmowanie opon z felgi wpływa negatywnie na ich stan techniczny. Może pojawić się problem z konstrukcją stopki ogumienia, prowadzący do nieszczelności i uchodzenia powietrza. Zbyt niskie ciśnienie będzie oddziaływać także na nierównomierne ścieranie się bieżnika i szybszą konieczność wymiany opon na nowe. Zalecane jest posiadanie dodatkowego kompletu felg, aby co pół roku nie zdejmować z nich gumy, w związku ze zmianą sezonu.
Jak zdjąć oponę z felgi samochodowej?
W internecie można znaleźć wiele filmików instruktażowych, jak kierowcy radzą sobie z tą czynnością swoimi sposobami. Taki krok nie gwarantuje nam stuprocentowej pewności, że wszystko pójdzie po naszej myśli, a wspomniane ogumienie i felgę będzie można wykorzystać powtórnie. Demontaż opony w domowych warunkach, wchodzi w grę, gdy uznamy, że guma nie będzie już więcej eksploatowana.
Jeżeli potrzebujemy ściągnąć oponę z felgi, skorzystajmy z oferty zakładu wulkanizacyjnego. Jego pracownicy przy pomocy montażownicy (półautomatycznej lub automatycznej) uporają się sprawnie z całym procesem. Jest to maszyna przeznaczona do montażu i demontażu opon na i z felgi.
Jakie czynności krok po kroku należy wykonać w przypadku posiadania montażownicy półautomatycznej?
- W pierwszej kolejności wymagane jest upuszczenie nieco powietrza, co pomoże sprawnie oddzielić poszczególne elementy koła.
- Łyżka zbijaka zostaje włożona pod kołnierz felgi, w celu podważenia (odbicia) opony od wewnętrznej i zewnętrznej strony.
- Tak przygotowane koło można posmarować pastą montażową w miejscu stopki opony i zamontować na stole montażownicy – szczękami od zewnątrz.
- Przy zdejmowaniu gumy z felg aluminiowych należy pamiętać o osłonach między innymi na szczęki, które zapobiegną porysowaniu rantów.
- Na ramię montażownicy nakłada się fragment opony, podważonej za pomocą dedykowanych łyżek ręcznych do samochodów.
- Obracane ogumienie pozwala na uwolnienie jego jednego boku od felgi. Po wykonaniu obrotu o 360 stopni, należy znów sięgnąć po łyżki, aby oddzielić również drugą stopkę ogumienia.
W ten oto sposób opona swobodnie schodzi z felgi aluminiowej, bądź stalowej w sposób bezpieczny i nieinwazyjny. Pracownicy muszą szczególnie uważać, gdy ogumienie posiada czujniki ciśnienia TPMS. Najechanie na nie może spowodować uszkodzenie.
Jeżeli zakład posiada montażownicę automatyczną, sama maszyna wykona za nas całą pracę. Wystarczy dosłownie kilka kliknięć guzika, a zadaniem pracownika – oprócz uważnego oberwania całego procesu – jest założenie koła na podajnik maszyny, ustawienie zbijaka rolkowego i naciskanie adekwatnego pedału na dole montażownicy. Ten wariant urządzenia polecany jest również w przypadku zdjęcia opon niskoprofilowych oraz typu Run Flat.
Zdejmowanie opony z felgi – koszty
Okazuje się, że zakłady wulkanizacyjne nie życzą sobie kolosalnych kwot za wykonanie tego typu usługi. W przypadku demontażu ogumienia samochodowego z felgi stalowej możemy zapłacić nawet mniej niż 10 złotych za jedną sztukę! Kierowca, który jeździ na komplecie alufelg musi liczyć się z dopłatą, rzędu kilku złotych. Ceny mogą być oczywiście różne w zależności od warsztatu czy wielkości kół. Niemniej jednak, nie są to sumy nie do zaakceptowania, stąd może warto zastanowić się nad skorzystaniem z fachowej pomocy, zamiast wykonać zdejmowanie opon z felgi ręcznie w domowych warunkach.