Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Wymiana koła

aktualizacja: 11 października 2011
OPONEO.PL

Jest to umięjętność, którą powinien mieć każdy kierowca. Niestety niewiele osób wie jakie czynności należy wykonać, aby wymiana koła przebiegła bez problemu. Przeczytaj jak prawidłowo zmienić koło.

Pamiętajmy, że wymiana koła będzie możliwa tylko wtedy, gdy sprawne będą wszelkie niezbędne narzędzia. Przed wyruszeniem w podróż, oprócz sprawdzenia ciśnienia powietrza w oponach, płynu chłodzącego i do spryskiwaczy, poziomu oleju, spójrzmy czy nasze koło zapasowe jest w dobrym stanie (i czy w ogóle mamy je w bagażniku!) oraz czy posiadamy sprawne klucze i lewarek. Wymagane jest także posiadanie kamizelki odblaskowej oraz trójkąta ostrzegawczego.

Warto wozić ze sobą także w bagażniku jakieś rękawiczki czy koc - dzięki temu unikniemy pobrudzenia się podczas wymiany koła.

wymiana kola lewarek
Podczas wymiany koła podnośnik, a najlepiej cały samochód musi mieć stabilne oparcie.

Wymiana koła - przygotowanie

Zanim się zatrzymasz, wybierz bezpieczne miejsce, w którym wymienisz koło. Nie zatrzymuj się awaryjnie tuż za zakrętem lub czubkiem wzniesienia. Lepiej uszkodzić felgę i zniszczyć oponę przejeżdżając "na kapciu" nawet kilkaset dodatkowych metrów, niż ryzykować ciężki wypadek wskutek najechania przez inny pojazd. Najlepiej poszukaj miejsca na twardym lub ubitym gruncie poza jezdnią.

Włącz hamulec pomocniczy i dopiero teraz wrzuć pierwszy/wsteczny bieg, lub wybierz pozycję P w automatycznej skrzyni biegów. Taka kolejność - najpierw włączenie hamulca, potem zablokowanie napędu - pozwala najpewniej unieruchomić pojazd. Jest jedyną właściwą w samochodach, które sa wyposażone w tzw. tarczobębny z tyłu (np. wiele modeli Mercedesa i BMW).

Jeżeli okoliczności jednak wymusiły postój na jezdni, to zabezpiecz i oznakuj to miejsce. Włącz światła awaryjne, ustaw trójkąt ostrzegawczy:

  • na aucie lub tuż obok w obszarze zabudowanym,
  • 30-50 metrów od samochodu poza obszarem zabudowanym na prostym odcinku drogi,
  • 100 metrów na autostradach i trasach szybkiego ruchu.

Trójkąt warto ustawić nawet gdy wymiana koła odbywa się na parkingu. Zdarzają się przypadki, że w wolną lukę pędem wjeżdżał inny pojazd, taranując kucającego kierowcę, kręcącego właśnie korbką podnośnika.

Bez koła zapasowego z nominalnym ciśnieniem powietrza w oponie (zwykle nieco wyższym niż zalecane dla maksymalnego obciążenia) dalsze czynności można sobie darować. Trudno będzie także pracować bez roboczych rękawiczek.

Koło zapasowe najczęściej znajdziesz pod maskownicami wewnątrz bagażnika lub dywanem. Niekiedy (np. w samochodach francuskich) jest podwieszone w koszu pod podłogą bagażnika, który jest dostępny z zewnątrz samochodu i kryje także podnośnik. Kosz ten jest zablokowany długą długą śrubą, której łeb widać z wnętrza bagażnika. Do jej odkręcania i przykręcania służy spłaszczony koniec klucza do kół. Jeżeli nie jest regularnie odkręcana, np. przy okazji sezonowej zamiany kół, to będzie solidnie zardzewiała. Jej gwint można skutecznie zabezpieczyć przed korozją np. preparatem do konserwacji łańcuchów rowerowych lub smarem grafitowym.

wymiana kola
Przed podniesieniem samochodu należy poluzować śruby, w przeciwnym razie trudno będzie je odkręcić.

Wymiana koła - jak to zrobić?

Za pomocą klinów zablokuj drugie koło na tej samej osi. Mogą to być dowolne, wystarczająco wytrzymałe i  przedmioty, które znajdziesz w pobliżu (cegły, gałęzie, kamienie, "oczko" do holowania wkręcane w zderzak), a następnie poluzuj śruby koła.

Wsuń podnośnik pod wzmocnione miejsce progu. W obecnie produkowanych samochodach osobowych są zazwyczaj dwa takie miejsca do wyboru, przy tylnym i przednim kole. Wówczas wcięcie znajdujące się w główce podnośnika powinno zazębić się z występem na progu. Podczas podnoszenia może być słyszalne niezbyt głośne trzeszczenie karoserii. Kontroluj przebieg podnoszenia, jeżeli podnośnik zacznie przechylać się coraz głębiej, przerwij akcję, opuść podnośnik, popraw jego ustawienie względem nadwozia i zacznij lewarowanie od nowa.

Unikaj zanieczyszczenia odkręconych śrub. Nie kładź ich na ziemi. Gwinty śrub można oczyścić używając preparatu zapobiegającego korozji w spreju (uwaga! - najpierw należy przeczytać instrukcję jego użycia; zdarzają się zastrzeżenia wykluczające ich użycie przy śrubach do kół) lub rzadkiego oleju. Nie używamy gęstych smarów - podczas przykręcania warstwa smaru zadziała jakbyśmy dokręcali śruby znacznie mocniej!

Zdarza się, że koło nie daje się zdjąć z osi, jakby było do niej przyspawane. Jedynym wyjściem może być wówczas uderzenie kołem zapasowym w koło, którego nie mozemy ściągnąć. Uwaga! To ryzykowna czynność, pojazd może spaść z podnośnika!

Odkręcone koło wsuń pod wahacz zawieszenia, ponieważ będzie ono dodatkowym zabezpieczeniem w razie wysunięcia się podnośnika. Po założeniu koła zapasowego dokręcaj śruby krzyżowo. Używaj jedynie fabrycznego klucza do kół i siły rąk. Długość tego klucza jest tak dopasowana, żeby zachować poprawny moment dokręcania śrub.

Właściwa metoda wkładania koła zapasowego koła do kosza - wsadzamy śrubę, która blokuje kosz na miejscu. Na jej koniec częściowo wkręcamy "łapkę", która trzyma kosz, ładujemy koło do kosza, podnosimy je z koszem, zaczepiamy "łapkę" o kosz po czym dokręcamy śrubę.

Następnie po przejechaniu kilku kilometrów zatrzymaj się i sprawdź dokręcenie śrub.

wymiana kola trojkat
Przy wymanie koła (i innej awarii) na jezdni należy pamiętać o włączeniu świateł awaryjnych i ustawieniu trójkąta.

Zmiana koła w samochodzie, szczególnie dla młodych, niedoświadczonych kierowców jawić się może jako rzecz niezwykle trudna. Może tak być, ale nie musi. Wystarczy się do tej "operacji" odpowiednio przygotować.

Przede wszystkim mechanizm zmiany koła powinniśmy mieć wyćwiczony, dlatego warto trochę popróbować „na sucho”.

  • Sprawdź, jak wyjąć koło zapasowe (z bagażnika lub spod auta).
  • Sprawdź, gdzie jest podnośnik, klucz do kół i kluczyk do śrub (jeżeli są używane).
  • Zorientuj się, w którym miejscu podstawia się podnośnik pod auto.
  • Podnieś swój samochód i przećwicz samą zmianę koła.

Pewność siebie i wcześniejsze przygotowanie, pozwoli nam zmienić oponę w 10 minut. Nawet w deszczu.
Pewność siebie i wcześniejsze przygotowanie, pozwoli nam zmienić oponę w 10 minut. Nawet w deszczu.

 

Jeśli posiadasz koło dojazdowe - zapoznaj się z jego instrukcją.

  • Przed założeniem dojazdowego koła zapasowego przeczytaj instrukcję obsługi pojazdu i informacje na bocznej ściance koła zapasowego.
  • Pamiętaj również, że kontrola nad pojazdem jadącym na kole zapasowym może być trudniejsza niż zazwyczaj, dlatego zawsze należy przestrzegać informacji umieszczonych na oponie koła zapasowego.

Wymiana koła - infografiki

wymiana koła grafika 1


wymiana kola grafika 2


wymiana koła grafika 3

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz