Cztery na dziesięć sprzedawanych nowych aut nie ma koła zapasowego. Z „zapasu” rezygnują też użytkownicy używanych samochodów. Co zatem zrobić kiedy przytrafi nam się jedna najczęstszych awarii, jaka może się zdarzyć kierowcy – przebicie opony.

Wyjścia w zasadzie są dwa. Pierwsze – zakup opon run flat. Pozwalają one przejechać nawet 200 km po „złapaniu kapcia”. To niewątpliwa zaleta, ale rozwiązanie to ma też swoje wady. Przede wszystkim sporo kosztuje i nie zapewnia wysokiego komfortu jazdy.

Drugie wyjście to zakup zestawu naprawczego do opon. Czy warto się na nie zdecydować?

 Posiadając zestaw naprawczy nie musisz szukać miejsca na dojazdówkę czy pełnowymiarowe koło zapasowe.           Posiadając zestaw naprawczy nie musisz szukać miejsca na dojazdówkę czy koło zapasowe. 

Zestaw naprawczy - co to jest?

Zestaw do naprawy opon samochodowych to alternatywa dla koła zapasowego. Przynajmniej w teorii. To ostatnie waży przeciętnie ok. 15 kg (choć wszystko zależy od konkretnego modelu) i zwiększa zużycie paliwa. Niektórzy twierdzą, że nawet o 0,2 litra na 100 km, co przynosi spore straty. Jeśli założymy, że samochód pokonuje rocznie 15000 km, za przewożenie koła zapasowego musimy zapłacić około 150 złotych. Kwota ta wydaje się duża, ale trudno ją udowodnić. Na pewno wadą „zapasu” jest rezygnacja z części bagażnika. Szczególnie odczują to właściciele samochodów na LPG. Butla na gaz jest zwykle schowana we wnęce na koło zapasowe.

Dlatego zestaw naprawczy opon wydaje się być dobrym rozwiązaniem. Zajmuje mało miejsca, bo można go trzymać nawet w schowku.


Zestaw naprawczy – co zawiera?

Zestaw naprawczy do opon samochodowych składa się z butelki z płynem uszczelniającym oraz kompresora. W zależności od producenta można spotkać różne konstrukcje. Najczęściej możemy je podzielić na zintegrowane i niezintegrowane.

Uszczelnianie opon – zwróć uwagę!

Samochodowy zestaw wulkanizacyjny może być inny niż zestaw naprawczy do opony motocyklowej. Zawartość tego drugiego uzależniona jest od przeznaczenia – czy jest nim naprawa opony bezdętkowej, czy dętkowej. Warto wiedzieć, że zestaw do kołkowania opon, w którego skład wchodzi m.in. klej do opon, sznurek i szydełko, nie powinien być używany do ogumienia samochodowego. Kołkowanie opony, jako sposób na łatanie modelu bezdętkowego, znajduje swoich zwolenników głównie wśród posiadaczy jednośladów. Właścicielom aut dedykowany jest natomiast zestaw naprawczy do opon z kompresorem.

Spray do naprawy opon

Spray do opon można kupić na niemal każdej stacji benzynowej. Ma on formę puszki ze specjalnym płynem. W przeciwieństwie do zestawu naprawczego, nie posiada kompresora.

Cena sprayu do naprawy opon jest niska – ok. 20-40 zł. Zanim go użyjemy, musimy przeczytać instrukcję. Różni producenci mają swoje zalecenia co do tego, jak stosować konkretny zestaw naprawczy do opon w sprayu. 

Użycie koła zapasowego w sprayu jest proste. Wystarczy rurkę z puszki przykręcić do wentyla i „wstrzyknąć” całą zawartość. Po tym zabiegu opony nie trzeba pompować – podczas jazdy pianka się rozpręży. Po „naprawie” trzeba jak najszybciej wymienić uszkodzoną oponę.

Który zestaw naprawczy jest najlepszy?

Organizacja ADAC przetestowała 13 produktów – zestawów naprawczych i uszczelniaczy w sprayu. Wyniki badania są oczywiste – spraye nie spełniają swojego zadania i nadają się tylko do naprawy bardzo małych uszkodzeń. Poza tym skuteczność uszczelniacza do opon w niskich temperaturach jest niewielka.  

W teście ADAC pięć zestawów naprawczych uzyskało notę dobrą, dwa dostateczną, a trzy otrzymały ocenę mierną. Pierwsze miejsce zajął Premium Seal Repair, który bardzo dobrze radzi sobie także z większymi dziurami, wszystko za sprawą zastosowania mikrofazowego środka uszczelniającego. Do urządzenia dołączona jest instrukcja, napisana w przystępny sposób. Testujący narzekali jedynie na trudności z odczytem wskazań manometru.

Naprawa opon

W jaki sposób naprawia się uszkodzoną oponę? Przede wszystkim defekt nie może być większy niż 6 mm. Wiele też zależy od tego, jak wygląda. Jeśli dziura jest podłużna albo uszkodzony jest bok opony, komplet naprawczy może nie pomóc. Uszczelniacz do opon samochodowych nie lubi też zbyt niskich temperatur. Zdarza się, że koło najedzie na gwóźdź, który utkwi w środku. W takiej sytuacji go nie usuwamy.

Najlepsze efekty przynosi wymiana opony na nową.Najlepsze efekty przynosi wymiana opony na nową.

Jak działa zestaw naprawczy do opon? Instrukcja obsługi zależy od konkretnego modelu. Poniżej przedstawiamy metodę użycia dwóch typów zestawów.

Pojemnik na piankę niezintegrowany z kompresorem. Najpierw odkręcamy nakrętkę wentyla samochodowego. Podłączamy do niego rurkę, przez którą poleci pianka do opon. Z tyłu pojemnika uszczelniacza znajduje się zwykle nakrętka. Odkręcamy ją i przykręcamy na jej miejsce rurkę kompresora. Kabel zasilający podłączmy do gniazdka 12 V. Może to być zasilanie zapalniczki samochodowej albo gniazdko, umieszczone w bagażniku. Włączamy urządzenie. Przez około 5-7 minut do opony będzie wtłaczana pianka z powietrzem.

Pojemnik zintegrowany z kompresorem. Coraz częściej producenci starają się uprościć naprawianie opon. Spray do opon w puszce jest zintegrowany z kompresorem. W tym przypadku montujemy jedynie wężyk do wentyla samochodowego i postępujemy podobnie, jak powyżej.

Po tych czynnościach pianka powinna rozprowadzić się wewnątrz. Pompujemy oponę do właściwego ciśnienia, demontujemy wężyk i zabezpieczamy wentyl nakrętką. Przez kilka kilometrów powinniśmy jechać z prędkością do 40 km/h, by pianka została równomiernie rozprowadzona. Po tym dystansie zatrzymujemy się i sprawdzamy, czy przebita opona została rzeczywiście załatana. Jeśli powietrza jest za mało, uzupełniamy je za pomocą kompresora. Gdy wszystko jest w porządku, jedziemy do warsztatu z prędkością nie większą niż 70 km/h.

Jaki dystans można pokonać na naprawionej oponie? To zależy od warunków i rodzaju uszkodzenia. Producenci piszą o 50 km, jednak zwykle bezpieczny dystans wynosi nie więcej niż 25 km.

Uszczelniacz do opon – problemy 

Po dojechaniu do warsztatu możemy napotkać na problem. Część fachowców nie chce podjąć się czyszczenia opony po zestawie naprawczym.

Zestaw naprawczy może być też źle dobrany. Do opon samochodowych stosuje się inne produkty niż do opon motocyklowych. W tym drugim przypadku stosuje się różne zestawy naprawcze do opon dętkowych i bezdętkowych.

Zestaw naprawczy – atuty

  • nie musisz już martwić się o koło zapasowe;
  • masz dużo więcej miejsca w bagażniku (ta zaleta bardzo spodoba się właścicielom aut na gaz, gdzie to butle z instalacji zajmują większą część bagażnika);
  • brak koła zapasowego to mniejsza waga auta, a więc mniejsze spalanie paliwa;
  • użycie zestawu naprawczego nie wymaga zdejmowania koła, zajmuje mniej czasu i nie brudzi;
  • nie musisz czekać na pomoc drogową.

Zestaw naprawczy - wady

  • możemy załatać nim jedynie małe przebicia bieżnika (do 6 mm). Z większymi problemami (np. z podłużnym pęknięciem opony) to rozwiązanie nie da sobie rady;
  • jeżeli nasz problem to przebita opona z boku – pianka do opon także nie sprosta zadaniu. Uszkodzona opona z boku powinna zostać wymieniona na zapasowe ogumienie;
  • nieprawidłowe używanie zestawu naprawczego może spowodować, że jeszcze bardziej uszkodzimy oponę, a zmiany te nie będą już możliwe do zreperowania;
  • może zdarzyć się tak, że serwis odmówi wykonania naprawy opony po użyciu zestawu lub uszczelniacz samochodowy nie będzie możliwy do usunięcia z ogumienia.

Sprawne opony to podstawa bezpiecznego podróżowania.Sprawne opony to podstawa bezpiecznego podróżowania.

Zestaw naprawczy zamiast koła zapasowego?

Jeżeli zastanawiasz się, czy wybrać koło zapasowe czy zestaw naprawczy, wybierz to pierwsze. Taka odpowiedź powinna też paść przy pytaniu „dojazdówka czy zestaw naprawczy do kół”. Uszczelniacz do opon działa  bowiem jedynie w określonych sytuacjach (niewielkie uszkodzenia opony, odpowiednia temperatura). Ale zestaw naprawczy może być doskonałym uzupełnieniem koła zapasowego. Z jego pomocą oponę naprawia się szybciej, jeśli tylko są do tego warunki. W pewnych sytuacjach jesteśmy też zmuszeni, by z niego skorzystać. Niektóre samochody sportowe i zasilane LPG nie mają miejsca na dodatkowe koło lub zajmuje ono zbyt wiele miejsca w bagażniku. Wówczas zestaw naprawczy koła jest jakimś rozwiązaniem.