Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Uszkodzenia felg - czy warto je naprawiać?

aktualizacja: 15 listopada 2018
OPONEO.PL

Uszkodzona obręcz zaprząta Ci głowę? Zastanawiasz się nad sensem jej renowacji? Przychodzimy z pomocą! Przygotowaliśmy poradnik, z którego dowiesz się między innymi czy naprawa felg stalowych się opłaca i jak wygląda prostowanie alufelg.

uszkodzona felga

 Obserwuj swoje felgi aby w porę dowiedzieć się o ich uszkodzeniu.

 

Po pierwsze: jakość

Renowacja felg samemu nie jest dobrym pomysłem! Decydując się na naprawę, wybierz fachowców, których umiejętności sprawdzili przed Tobą inni kierowcy. Wcześniej upewnij się, czy miejsce, do którego chcesz się udać to wyspecjalizowany serwis, który od lat zajmuje się (przynajmniej w głównej mierze) reperacją obręczy. Zawodowców możesz poznać po certyfikatach świadczących o najwyższym standardzie pracy.

Fachowe usługi, takie jak toczenie felg czy naprawa alufelg, wbrew pozorom, nie są łatwo dostępne. Niestety wielu kierowców błędnie myśli, że każdy warsztat może się tym zająć. Tymczasem wiele zakładów pracuje na maszynach, które tylko udają profesjonalny sprzęt. Choć umożliwiają one reparację, to często zdarza się, że np. spawanie felg aluminiowych lub malowanie stalówek jest niskiej jakości i niedługo trzeba będzie kupić nowe koło.

Specjalistyczne urządzenia są drogie. Chcąc naprawić pogięte felgi, wybieraj punkty, które cieszą się dużą popularnością wśród kierowców, ponieważ tylko one mogą sobie pozwolić na zakup takiego sprzętu. Musisz być więc przygotowany na niemały wydatek.

 

montaż opon

Popularne serwisy opon i felg często nie mają profesjonalnego sprzętu do naprawy felg.

 

Po drugie: nie naprawiaj za wszelką cenę

Fachowy serwis powinien najpierw ocenić czy uszkodzoną felgę da się naprawić. Jeśli specjalista stwierdzi, że nie jest to wykonalne – nie naciskaj. Czasami lepiej jest zainwestować w nowy model, który będzie nie tylko tańszy, ale i bezpieczniejszy.

Uszkodzenie obręczy to pierwsza ingerencja w jej strukturę. Odnowa felg ma za zadanie przywrócić im pierwotny kształt, ale nie można zapominać, że to kolejne oddziaływanie na konstrukcję, która w efekcie może zostać osłabiona. Co to oznacza? Zwiększa się ryzyko ponownej awarii i niemal pewne jest to, że skaza pojawi się w tym samym punkcie co poprzednio.

Naprawa tanich egzemplarzy w ogóle nie jest opłacalna, inaczej jest w przypadku modeli klasy premium, które są trwalsze. Stop, z którego produkuje się tańsze produkty, jest słabszy od tych wykorzystywanych w produktach markowych, dlatego takie obręcze mogą nie wytrzymać obciążeń działających na nie po reperacji.

 

Aby uniknąć uszkodzeń:

  • nie najeżdżaj na krawężniki

  • omijaj dziury i kałuże

Jazda po krawężnikach może być przyczyną osłabienia opony, jak również powstawania otarć i pęknięć na felgach. Podobnie wjazd w dziurę bardzo często źle kończy się dla obręczy. Zwróć również uwagę na kałuże, które mogą przykrywać głębokie wyrwy.

 

Po trzecie: kiedy lepiej kupić nowe felgi?

Czego nie należy naprawiać?

  • pękniętych ramion i szprych,

  • głębokich zarysowań na powierzchni obręczy,

  • skrzywienia osi felgi,

  • uszkodzeń, które spowodowały odchylenie od osi o więcej niż 1 mm.

Regeneracja felg aluminiowych i stalowych przy większych defektach, takich jak te wymienione powyżej, nie opłaca się. Ale przede wszystkim nie jest bezpieczna. Wyjątkowo ostrożny musisz być również w sytuacji, gdy posiadasz czujniki ciśnienia. Nierzetelny serwis nie dość, że może je uszkodzić, to jeszcze nie weźmie odpowiedzialności za to, co się stało.

W osobnym artykule porównujemy felgi aluminiowe i stalowe.

 

 

Krzywa felga - objawy

Najczęściej odkształcenie felgi odczujemy poprzez intensywne drgania kierownicy. Zmiana kształtu obręczy powoduje wibracje zawieszenia przenoszące się przez koło na cały pojazd. Drgania odczuwalne będą szczególnie podczas hamowania.

Do częstych objawów należy również rozszczelnienie opony, polegające na uszkodzeniu jej struktury o ostrą krawędź felgi powstałą w wyniku uderzenia. Poza drganiami odczujemy wówczas znoszenie samochodu oraz towarzyszące temu uczucie tarcia. W przypadku samochodów wyposażonych w system TPMS otrzymamy także komunikat o spadku ciśnienia.

 

Bicie felgi

Bicie felgi to objaw poważnego problemu. Jeśli koło w momencie obrotu odchyla się w górę lub dół (bicia radialne) lub na boki (bicia poprzeczne), wydając przy tym charakterystyczny pusty dźwięk, jest to dzwonek alarmowy dla kierowcy. 

Nieregularne zachowanie koła może doprowadzić nie tylko do drgań oraz uszkodzenia struktury opony, odczuwalne będą także zmiany w zachowaniu pojazdu (ściąganie na uszkodzoną stronę, przycieranie koła o nadkole, hamowanie z różną intensywnością).

Przy niekorzystnym układzie odkształcenia konieczna jest naprawa lub wymiana felgi. Dłuższe korzystanie z zakrzywionej obręczy skutkować może szybszym zużyciem łożysk, piast oraz zawieszenia. Dodatkowo odbije się to na żywotności opony oraz komforcie jazdy (generowane będą drgania na karoserii oraz układzie kierowniczym).

 

Prostowanie felg – na czym polega?

Przez prostowanie należy rozumieć działania mające przywrócić obręczy jej wyjściowy kształt – tak by móc z niej bezpiecznie korzystać. Wykorzystywane są do tego maszyny, które dzięki elastyczności stopów, z których wykonane są modele, niwelują odkształcenia.

Prostowanie aluminium przebiega nieco inaczej niż w przypadku stali. Nie zawsze jest to jednak metoda skuteczna i zgięta felga niekoniecznie będzie nadawała się do dalszej eksploatacji.

Prostowanie felg stalowych

Szacuje się, że nawet 90% przypadków wszystkich napraw obręczy stalowych to modele z rantem, który wygina się od najeżdżania na dziury. Jak wyprostować felgę stalową? Zazwyczaj wykonuje się to bez szczególnego rozgrzewania, przy pomocy specjalnych maszyn.

W przypadku większych uszkodzeń regeneracja felg stalowych często jest niemożliwa lub zbyt droga, w porównaniu do nowego modelu. Po tego typu serwisie obręcz nierzadko wymaga lakierowania, co generuje kolejne koszty.

 

Sprawdź naszą ofertę felg stalowych

 

uszkodzona felga

Przed oddaniem felgi do warsztatu zapytaj specjalisty, czy nadaje się ona do naprawy.

 

Prostowanie felg aluminiowych

Renowacja felg aluminiowych jest nieco bardziej skomplikowana. Jak zregenerować felgi aluminiowe? Można poddawać je prostowaniu, spawaniu lub toczeniu, jest to jednak uzależnione od rodzaju awarii. Żeby obręcz nie pękła podczas pracy, trzeba ją podgrzewać. Jeżeli uszkodzone felgi aluminiowe posiadają pęknięcia lub ubytki, które należy usunąć, to takie obręcze się spawa.

Czy odnowa alufelgi jest możliwa i opłacalna, w dużej mierze zależy od stopu, z jakiego jest ona wykonana. Niektóre z nich – zazwyczaj te z wyższej półki, bardzo trudno naruszyć, ale jak już dojdzie do wystarczająco mocnego uderzenia, obręcz pęka. W tej sytuacji można oddać ją do naprawy. Z kolei te tańsze modele, z gorszej jakości stopu są miękkie i się wyginają, ale zazwyczaj nie pękają.

Pamiętaj, aby w swój budżet wliczyć koszt malowania felg aluminiowych.

 

Sprawdź naszą ofertę felg aluminiowych

 

Spawanie felg

Warto zaznaczyć, że opinie o spawaniu felg aluminiowych są zróżnicowane, jednak przeważają te negatywne. Przegrzanie tworzywa narusza jego strukturę, co może prowadzić do powstawania mikropęknięć. Obręcz w tym miejscu staje się osłabiona, a co za tym idzie, podatna na dalsze uszkodzenia. Koszt spawania felgi aluminiowej jest wysoki, a efekty mogą nie być zadowalające.

 

Naprawa felg czy kupno nowych?

Odnawianie felg aluminiowych jest inaczej wyceniane niż praca z modelami stalowymi. Zamiast samodzielnie porównywać ceny, wpisując w wyszukiwarkę „renowacja felg warszawa”, „malowanie felg kraków” zobacz, jak kształtują się ceny takich usług*:

 

 

Felga stalowa 15"

Felga aluminiowa 15"

koszt prostowania

od 50 zł

od 90 zł

koszt spawania

-

od 40 zł

koszt malowania

130 zł

160 zł

Suma: koszt naprawy

180 zł

290 zł

koszt nowej felgi

149 zł

329 zł

Różnica

-31 zł

39 zł

*przygotowane na podstawie cenników renomowanych serwisów felg.

 

Podsumowując:

  • naprawa felg stalowych nie jest opłacalna, jeśli konieczne jest późniejsze malowanie,

  • prostowanie felg ceną nie zachęca – decydując się na zakup nowej alufelgi, musisz niewiele dopłacić (w porównaniu do naprawy), a dostajesz zupełnie nowy produkt.

  • jeśli masz małe obręcze (takie jak w tabeli powyżej), to ich reperowanie nie jest zbyt opłacalne i lepszym rozwiązaniem okazuje się kupno nowego produktu,

  • jeśli masz felgi o wielkości 18" i większe, naprawa będzie dużo bardziej opłacalna niż kupno nowego modelu.

 

Zastanawiasz się, jakie felgi pasują do Twojego samochodu? Skorzystaj z naszego konfiguratora!

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (1)
Bartosz 2018-08-29
Jeżeli się da, to niby dlaczego nie dać do renowacji? Piaskowanie i lakierowanie i felga przez długie lata będzie wyglądać jak nowa. Moje felgi lakierowali proszkowo jakieś 2 lata temu. Do dnia dzisiejszego wyglądają jak nówki. Odpowiedz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA