Felgi należą do dekoracyjnych elementów samochodu. Ich rola jest jednak znacznie większa, niż może się wydawać. Są one przede wszystkim ogniwem, które łączy opony z autem. Zatem zanim przystąpisz do zakupu nowych obręczy sprawdź, jak są zbudowane i na jakie parametry należy zwrócić uwagę.

Przed zakupem nowych obręczy trzeba sprawdzić takie parametry, jak m.in. średnica felgi i ET, czy jaki rozstaw śrub pasuje do Twojego auta.

Przed zakupem nowych obręczy trzeba sprawdzić takie parametry, jak m.in. średnica felgi, ET oraz jaki rozstaw śrub pasuje do Twojego auta.

Budowa felgi samochodowej

Budowa felgi nie należy do skomplikowanych. Składa się ona bowiem z dwóch podstawowych elementów – tarczy i obręczy. Wiele zależy jednak od metody i materiału, z którego powstał dany model.

W przypadku felg stalowych tarcza i obręcz są osobno wytłaczane z dwóch kawałków metalu, następnie odpowiednio ze sobą kalibrowane i spawane. Nieco bardziej zróżnicowane pod tym względem są modele aluminiowe.

Alufelgi najczęściej produkowane są metodą odlewu niskociśnieniowego, w której stop aluminium wtłaczany jest do formy, oddającej kształt przyszłego produktu. Felgi aluminiowe z najwyższej półki mogą składać się nawet z trzech elementów. Są to kolejno: środek felgi (rotor) oraz wewnętrzna i zewnętrzna obręcz, które są ze sobą skręcane za pomocą śrub, przeważnie wykonanych z tytanu.

Parametry felgi

Parametry felg dotyczą konkretnych wartości związanych z budową i przeznaczeniem modelu. Wybierając nowy komplet trzeba pamiętać, że wymiary felg samochodowych zawsze muszą być właściwie dopasowane do pojazdu. W innym przypadku albo nie uda nam się zamontować koła, albo nasze bezpieczeństwo będzie zagrożone.

budowa felgi

Wyróżnia się 4 podstawowe parametry felg:

  • rozmiar

  • rozstaw śrub

  • odsadzenie felgi (ET, offset)

  • średnicę wewnętrzną otworu centralnego felg

Rozmiary felg

Nie wiesz, jak sprawdzić rozmiar felgi stalowej lub aluminiowej? Informacje na ten temat wybite są na obręczy. Rozmiar podawany jest w calach, za pomocą dwóch parametrów. Zapis 6,5x15 oznacza, że szerokość obręczy wynosi 6,5 cala, a średnica felgi to 15 cali.

Rozstaw śrub czyli rozstaw otworów mocujących określa, do jakiego modelu samochodu można zamontować daną felgę. Ten parametr jest przedstawiany za pomocą dwóch liczb, np. 5x110. W tym przypadku oznacza to, że na feldze znajduje się 5 otworów montażowych opisanych na okręgu o średnicy 110 mm. Liczba otworów mocujących i ich rozmieszczenie zależą od budowy piasty w aucie.

Ilustracja pokazuje, jak zmierzyć rozstaw śrub.

Ilustracja pokazuje, jak zmierzyć rozstaw śrub.

Odsadzenie felgi zwane również ET lub offsetem to oznaczenie, które opisuje odległość między płaszczyzną symetrii obręczy a płaszczyzną montażową (przylegania felgi do piasty). Wielkość ta jest określana w milimetrach. Offset wpływa na to, jak głęboko w nadkolu znajduje się felga. Im większe ET felgi tym jest ona schowana głębiej.

Warto wiedzieć, że dobór obręczy z danym ET zależy od budowy nadkola samochodu, preferencji klienta, zastosowanego rozmiaru felg i opon itp. Dlatego zawsze warto skonsultować ze specjalistami, jakie ET będzie najlepsze w naszym przypadku.

Rozmiar otworu centralnego jest ściśle związany ze średnicą piasty, czy kołnierza, na który mocuje się koło. Jeżeli otwór centralny będzie za mały, montaż koła będzie niemożliwy. Parametr ten wyrażany jest w milimetrach.

Jak odczytywać pozostałe oznaczenia felg? Piszemy o tym w osobnym artykule.