Zmiany w obrębie rozstawu kół za pomocą dystansów mogą znacznie zmienić wygląd Twojego samochodu, jak również wpłynąć na jego osiągi. Więcej dowiesz się z naszego artykułu.
Zmiana w obrębie dystansów może sprawić, że Twój samochód będzie się prezentował atrakcyjniej.
Dystanse do felg – co to?
Niejednokrotnie podczas obserwacji tuningowanych, sportowych samochodów możemy zauważyć, że sprawiają wrażenie szerszych niż ich wersje fabryczne. Taki efekt uzyskany został poprzez zwiększenie rozstawu kół za pomocą dystansów. Dzięki temu sylwetka auta otrzymuje całkiem nowe proporcje, a pojazd sprawia wrażenie bardziej dynamicznego.
Odpowiednio dobrane dystanse, z ładną i ciekawą felgą dają gwarancję wyróżnienia się z tłumu aut podobnych do siebie. Poza tym większy rozstaw kół samochodu osobowego poprawi również właściwości jezdne pojazdu.
Zdarza się, że podczas montażu większych hamulców, zastosowanie dystansów jest konieczne. Pomocne są także w przypadku założeniu felgi o zbyt wysokim – głębokim ET. W obydwu sytuacjach zamontowanie dystansów usuwa konflikt obręczy z układem hamulcowym, a także elementami zawieszenia samochodu.
Z czego wykonane są dystanse do kół?
Najczęściej spotykane są dystanse aluminiowe z domieszką magnezu w składzie. Powierzchnię owego stopu utwardza się w procesie anodyzacji, czyli powierzchniowej obróbki metali. Polega ona na elektrolitycznym wytworzeniu drobnej warstwy tlenku, która mocno podnosi odporność na zarysowania oraz twardość. Poza tym dystanse stalowe są do dużo cięższe niż ich odpowiedniki wykonane z lekkich stopów.
Wady montażu dystansów
Decyzję o montażu dystansów należy dobrze przeanalizować, ponieważ ich obecność nie zawsze ma same plusy. Kierowcy muszą sobie zdawać sprawę z tego, że dystanse samochodowe całkowicie zmieniają parametry zawieszenia. Praktyka pokazuje, że niekoniecznie są to zmiany na lepsze - można zauważyć m.in. szybsze zużywanie się łożyska auta.
Trzeba uważać również na to, aby kupować oryginalne produkty, a producent dystansów był znaną firmą. Żaden niemarkowy model nie zagwarantuje nam bezpieczeństwa podczas podróży przy dynamicznym stylu jazdy.
Wybierając dystanse weź pod uwagę takie elementy, jak budowa felgi samochodowej, gdzie najistotniejsza będzie piasta koła. Złe podejście do tej kwestii sprawi, że Twoje bezpieczeństwo na drodze będzie zachwiane.
W jaki sposób należy dobrać maksymalną grubość dystansu?
Z pewnością najprostszą i w dodatku najefektywniejszą metodą jest zmierzenie odległości między krawędzią błotnika a oponą. Dzięki temu będziemy mogli maksymalnie i bezkolizyjnie odsunąć oponę od piasty, co w konsekwencji da możliwie największą grubość dystansu. Musimy oczywiście wziąć pod uwagę pracę opony, a także nadwozia pojazdu.
Nie należy stosować dystansu identycznego z szerokością pomiędzy kołem a błotnikiem. Natomiast szerokość dystansów z przodu i z tyłu auta nie musi być równa.
Montaż dystansów
Średnicę dystansu należy dopasować do średnicy piasty, zaś boczna ścianka piasty i dystansu muszą stworzyć całość. Nie do przyjęcia jest powstanie w tym miejscu „schodków”, które wynikają z różnicy średnic. Pamiętajmy o tym, aby śruby dystansów, które zostały przykręcone do piasty, nie wystawały ponad płaszczyznę montażu felgi.
Kiedy wkręcamy dłuższe śruby w piastę powinniśmy mieć pewność, że nie spowodują one uszkodzenia elementów takich jak np. czujniki ABS. Dystans do piasty ma być luźno dopasowany, bez znacznych oporów.
Adaptery do felg – wskazówki poprawnego montażu.
Śruby do dystansów – jakich należy użyć
Kiedy chcemy zastosować dystanse, koniecznie zadbajmy o to, aby śruby odpowiednio umocowały koło do piasty. Specjaliści twierdzą, że ten warunek zostanie spełniony, jeżeli co najmniej 10-12 mm gwintu śruby będzie się znajdować w gnieździe piasty. Jeżeli jednak śruba nie zostanie wkręcona na głębokość, jaka jest zalecana istnieje ryzyko zerwania gwintu.
Poniżej przedstawiamy właściwe głębokości, a także liczbę obrotów dla różnych śrub o rozmaitym skoku gwintu. Nie zapominajmy o tym, że zalecana liczba obrotów odnosi się także do nakrętek. Jeśli chodzi o dystanse przelotowe, to długość śrub należy dobrać w taki sposób, aby były one dłuższe od seryjnych o połowę grubości dystansu.
- M12x1.25 = przynajmniej 8 obrotów = około 10 mm gwintu
- M12x1.50 = przynajmniej 6.5 obrotu = około 10 mm gwintu
- M12x1.75 = przynajmniej 6.5 obrotu = około 12 mm gwintu
- M14x1.25 = przynajmniej 9 obrotów = około 12 mm gwintu
- M14x1.50 = przynajmniej 7.5 obrotu = około 11 mm gwintu
Wskazówki poprawnego montażu dystansów.
Różne rodzaje dystansów – kiedy i jakie stosować?
Patrząc na to, jak bogata jest oferta dystansów, możemy dojść do wniosku, że obecnie istnieje możliwość ich montażu właściwie w każdym samochodzie. Rozszerzenie pojazdu możliwe jest o 5 do 90 mm na stronę. W związku z tak szerokim zakresem rozmiarów konieczne jest zastosowanie odmiennej konstrukcji dla różnych rozwiązań.
Typ 1 - dystanse przelotowe bez kołnierza centrującego
Z powodu niewielkiej grubości felga centrowana jest na kołnierzu centrującym piasty, natomiast montaż odbywać się powinien przy użyciu śrub, które są trochę dłuższe niż fabryczne.
Dystanse felg bez kołnierza.
Typ 2 - dystanse przelotowe z kołnierzem centrującym
Jeżeli zdecydowaliśmy się na poszerzenie większe niż 6 mm na stronę, najlepiej będzie, jeżeli skorzystamy z dystansu, który posiada pierścień centrujący. Jest on w tym wypadku niezbędny, ponieważ pierwotny kołnierz centrujący piasty zasłonięty zostanie przez sam dystans. Dlatego w czasie montażu konieczne jest użycie dłuższej śruby (powinna być ona dłuższa o połowę dystansu).
Pamiętajmy, że montaż z wykorzystaniem śrub fabrycznej długości jest w tym przypadku absolutnie niedopuszczalny!
Pierścienie dystansowe do felg z kołnierzem centrującym.
Typ 3 - dystanse przykręcane do piasty
Największą możliwość poszerzenia dają dystanse przykręcane do piasty. Produkt otrzymujemy razem ze śrubami, przy pomocy których przykręcić należy dystans do piasty w miejsce typowych śrub. Poza gniazdami na śruby dystans wyposażony jest w nagwintowane otwory, do których przykręca się koło stosując śruby fabryczne.
Dystanse przykręcane do piasty.
W pewnym sensie rozwinięciem wyżej omówionego dystansu jest taki, w którym zastosowano nasadzane na koło szpilki (w zestawie), zamiast gwintowanych otworów na śruby. Dzięki temu możliwe jest poszerzenie aż o 90 mm.
Dystans przykręcany do piasty ze szpilkami.
Dystanse, które zmieniają rozstaw śrub.
Ciekawym rodzajem spośród przedstawionych wyżej dystansów są takie, które zmieniają rozstaw śrub, gdzie zmieniony rozstaw szpilek daje możliwość zastosowania kół o innym od fabrycznego rozstawie śrub. Sam montaż oraz konstrukcja nie różnią się znacząco od dystansów przykręcanych do piasty.