Wielu kierowców stara się nadać swoim autom indywidualnego charakteru. Dzięki dodatkowym cechom samochody stają się niepowtarzalne. Tuning może mieć formę czysto wizualną lub techniczną. Niektóre modyfikacje auta wpływają zarówno na jego estetykę, jak i samą jazdę. Dobrym przykładem jest poszerzanie felg. Zabieg ten spopularyzował się przede wszystkim wśród kierowców zainteresowanych nadaniem swoim samochodom bardziej sportowego charakteru. Tzw. szeroka stal sprawia, że sylwetka pojazdu przypomina nieco wyścigówki.Felgi szeroka stal 5x112.Szeroka stal w dużym stopniu wpływa na sylwetkę pojazdu.

Poszerzane felgi – jak to się robi?

Zabieg zaczyna się od rozcięcia felgi, którą chcemy zmodyfikować. Następnie należy pozbyć się środkowej części obręczy, a w tym miejscu umieścić nowy pas o szerokości dobranej zgodnie z intencją klienta. Minimalnie felga może zostać poszerzona o 1 cal. Od tej wartości jej ostateczną wielkość można stopniowo powiększać o 0,5 cala, aż do uzyskania satysfakcjonującego nas wyniku.

Poszerzanie felg stalowych odbywa się poprzez spawanie. Stosuje się jedną z dwu metod: MIG (Metal Insert Gas) lub TIG (Tungsten Insert Gas). Pierwsza z nich polega na wykorzystaniu elektrody topliwej w osłonie gazów obojętnych, a druga niepotliwej elektrody wolframowej. TIG oferuje lepszą jakość połączeń. Niezależnie jednak od tego, którą z metod wykorzystamy – pas grubej blachy o interesującej nas szerokości zostaje dospawany do felgi, a łączenie uszczelnione. Po zakończeniu całego procesu konieczne jest ponowne pomalowanie obręczy.

Przerabianie felg stalowych jest technologicznie prostsze niż aluminiowych odpowiedników. Podstawową różnicą jest sposób spawania. Metalowe obręcze poszerza się na zewnątrz, podczas gdy alufelgi do wewnątrz, do środka. Ponadto modyfikacja aluminiowych felg wymaga większej dokładności przy pracy, łatwiej je uszkodzić.

Szeroka stal w BMW to coś, co wielu kierowców kusi – a wielu odrzuca.

Plusy i minusy szerokiej stali

Poszerzane felgi mają swoich zwolenników i przeciwników. W Internecie znajdziemy nawet takie ciekawostki, jak szeroka stal w Seicento czy w Fiacie 126p. Niektórzy kierowcy wychwalają charakterny styl, który dodają autom przerobione felgi, podczas gdy inni postrzegają je jako wysoce nieestetyczne – de gustibus non est disputandum – o gustach się nie dyskutuje.

Podobnie jest w kwestii oceny parametrów jezdnych auta ze zmodyfikowanymi obręczami – zdania użytkowników są podzielone. Poprzez poszerzenie felgi możemy wyposażyć auto w większe koła, co poprawia trakcję. Ma to szczególne znaczenie, jeżeli samochód będziemy narażać na duże przeciążenia, np. gdy się ścigamy. Zabieg gwarantuje lepsze odprowadzanie ciepła. Należy jednak pamiętać, że szeroka stal zwiększa prawdopodobieństwo uszkodzenia koła, szczególnie gdy jednocześnie stosujemy znaczny naciąg opony. Niebezpieczne może być przede wszystkim agresywne pokonywanie zakrętów (opona może spaść). Wielu kierowców skarży się również na mniej pewne prowadzenie na mokrej nawierzchni. Dlatego niezwykle ważne jest, aby poszerzanie felg wykonali profesjonaliści.

Nie można poszerzać uszkodzonej felgi.

O czym warto pamiętać przed poszerzaniem felg stalowych?

Jeżeli zdecydujemy się na modyfikację obręczy do naszego auta, przed zabiegiem należy zadbać o kilka kwestii. Przede wszystkim felgi powinny być proste. Nie ma możliwości ich poszerzenia, jeśli są wygięte. Podobnie jest z wyważeniem – niewłaściwe dokłada dodatkowej pracy specjalistom i wpływa na ostateczną cenę usługi. W skrajnym przypadku warsztat może także odmówić wykonania zlecenia.

Kolejną bardzo ważną kwestią jest dokładne zmierzenie odległości, o jaką felgi mają zostać poszerzone. Nie powinny one wystawać poza obrys auta (w praktyce błotników). Można sprawdzić to przy wykorzystaniu poziomicy. Wystarczy przyłożyć ją do błotnika na wysokości piasty, a następnie odmierzyć odległość od obręczy do przyrządu.

Eksperci doradzają również nie pokrywać felg, które mają zostać poszerzone żadnymi środkami chemicznymi – mogą one zaszkodzić strukturze spawu.

Chromowane felgi szeroka stal.Poszerzanie felg stalowych nie jest najtańsze, chociaż koszt modyfikacji alufelg jest znacznie wyższy.

Ile kosztuje poszerzenie felg stalowych?

Szeroka stal na zamówienie to usługa dość kosztowna. Wynika to przede wszystkim z faktu, że nie wykonuje się jej powszechnie i niewiele warsztatów jest wystarczająco wykwalifikowanych, by ją przeprowadzić. Jednak koszty modyfikacji stalowych obręczy są i tak znacznie niższe niż aluminiowych. Ostateczna cena zwykle ustalana jest indywidualnie, ponieważ każdy przypadek wymaga innego nakładu pracy. Jednak podstawowa zasada mówi, że im większa felga, tym wyższa cena usługi. Należy liczyć się z kosztem oscylującym w graniach 300-800 zł za komplet obręczy.

Jednocześnie przypominamy, że jeżeli felga będzie w jakikolwiek sposób uszkodzona ostateczna cena może wzrosnąć o koszty jej naprawy. Ceny za prostowanie stalowych obręczy zaczynają się od ok. 25 zł.

Szeroka stal Insignia Opel.Szeroka stal 5x120 do modelu Opel Insignia, to jedna z propozycji modyfikacji auta, którą można znaleźć w Internecie.

Szeroka stal – gdzie zrobić modyfikację?

Od prawidłowego wykonania poszerzania felg zależy nasze bezpieczeństwo na drodze, należy więc wybierać wykwalifikowanych specjalistów w tej dziedzinie. Obecnie najłatwiej znaleźć profesjonalne firmy świadczące tę usługę w Poznaniu oraz w Warszawie. Jeżeli mieszkasz w innej części Polski, dobrym pomysłem jest poszukanie rekomendowanych fachowców poprzez social media oraz fora internetowe, zrzeszające pasjonatów samochodowych. Jeśli z jakiegoś powodu okaże się to kłopotliwe, może warto wybrać oddalony warsztat, ale mieć pewność, że nasze zdrowie i życie zostawiamy w rękach profesjonalistów? Niech każdy odpowie sobie na to pytanie indywidualnie.