Podczas zakupu felg aluminiowych należy znać kilka parametrów, pozwalających dopasować wybrany model do swojego samochodu. Kierowcy zazwyczaj pamiętają o szerokości, średnicy i odsadzeniu felgi, jednak niewielu myśli o aspektach takich jak: średnica otworu centrującego oraz piasty. Czy wiesz, że ich niedopasowanie może uniemożliwić montaż koła lub spowodować groźną awarię? 

Coraz częściej na rynku wtórnego wyposażenia spotyka się felgi, które są dopasowane idealnie. Jest to trend w branży przybierający mocno na sile. Trzeba jednak mieć świadomość, że w przypadku aluminiowych obręczy-zamienników, możliwy jest ich montaż do kilku różnych modeli samochodów. Może się zdarzyć, że piasta i otwór centralny felgi (znany także pod inną nazwą, jako otwór centrujący felgi) nie będą ze sobą dokładnie spasowane. Dobór felg do auta może w takim przypadku sprawiać niemały kłopot. Jak rozwiązać taki problem?

Średnica piasty i otwór centralny felgi

Piasta to element, który poprzez łożyska łączy koło z samochodem. Dzięki temu układowi, w dużym uproszczeniu, koła są połączone z nieruchomymi elementami zawieszenia i mogą się kręcić. Średnica piasty to wielkość kołnierza, na który nakładane jest koło.

Rozmiar otworu centralnego jest jednym z ważniejszych parametrów, które trzeba wziąć pod uwagę przy zakupie nowych obręczy. Za mały otwór centrujący felgi może uniemożliwić prawidłowy montaż. Jego średnica jest wyrażona w milimetrach. Producenci stosują różne skróty do jej opisania – można spotkać oznaczenia CH, CB i jeszcze inne.

Średnica otworu centralnego felgi może nie pasować do piasty koła.Średnica otworu centralnego felgi może nie pasować do piasty koła.

Za mały lub zbyt duży otwór centralny

Gdy kołnierz piasty będzie miał większą średnicę niż otwór centralny, to montaż koła będzie niemożliwy. Niektórzy kierowcy doradzają powiększenie otworu u tokarza, ale my zdecydowanie odradzamy takie rozwiązanie. Każda ingerencja w budowę felgi może wpłynąć na bezpieczeństwo ich użytkowania. Na domiar złego, wiąże się to także utratą gwarancji.

W przypadku zbyt dużego otworu niektórzy kierowcy liczą na to, że samo dokręcenie śrub załatwi sprawę niedopasowania średnicy piasty do otworu w feldze. W przypadku niewielkich różnic może wydawać się, że jakoś to będzie.

Jest to duży błąd, który może nawet doprowadzić do tragicznego w skutkach wypadku. Śruby zapewniają zaledwie docisk felgi do piasty. Nie są one w stanie przenieść drgań i wibracji powstających podczas jazdy w wyniku luzów obecnych między kołem a piastą. Niedopasowanie koła do piasty spowoduje powstawanie drgań tak silnych, że ciężko będzie zachować kontrolę nad samochodem.

Pierścienie centrujące wykonane są ze specjalnych kompozytów lub aluminium. Pierścienie centrujące wykonane są ze specjalnych kompozytów lub aluminium.

Pierścienie centrujące – jak dobrać?

Na szczęście istnieje recepta na brak idealnego dopasowania średnicy piasty do otworu centralnego koła. Okazują się nim centrujące pierścienie do felg. Rozmiar pierścienia oznaczony jest poprzez wymiary dwóch średnic – większa dotyczy otworu centralnego naszej felgi, mniejsza – kołnierza mocującego piasty.

Przykładowy rozmiar to 73.1/57.1. Oba parametry są istotne i należy je sprawdzić przed zakupem.

Zastosowanie pierścienia centrującego sprawia, że felga zamontowana jest stabilnie i odpowiednio wycentrowana. Nie ma żadnych luzów między nią a piastą. Drgania i wibracje odczuwalne na kierownicy są w ten sposób skutecznie wytłumione. Jazda staje się komfortowa oraz, co ważniejsze, bezpieczna.

Jakie pierścienie centrujące wybrać?

Najczęściej są one wyprodukowane z plastiku, ale mogą również występować pierścienie aluminiowe lub z innych stopów metali. Niektórzy kierowcy obawiają się wyboru najtańszej, plastikowej wersji, jednak nie ma do tego powodów. Materiał, z którego są wykonane te elementy, nie ma większego znaczenia. Ważne jest dokładność wymiarów, która sprawia, że felga jest dobrze osadzona.

Dlaczego wybór materiału nie jest tak istotny? Jak sama nazwa wskazuje, zadaniem pierścieni centrujących jest tylko wycentrowanie felgi na piaście. Gdy już się to zrobi i odpowiednio dokręci felgę, to trzymanie będą zapewniały śruby, a pierścień jedynie zapobiegnie powstawaniu „bicia”. Pierścienie nie przenoszą żadnych obciążeń. Z aluminium mogą być wykonane takie, które muszą być bardzo cienkie.