Ile waży felga aluminiowa? Czy modele stalowe są dużo cięższe od alufelg? W jaki sposób masa obręczy wpływa na podstawowe parametry jazdy? Wielu kierowców zastanawia się nad tym, jak ciężar kół przekłada się na pracę auta. Spieszymy z odpowiedziami. Nie tylko wyjaśniamy podstawowe kwestie dotyczące wagi felg, ale także demaskujemy najczęściej powtarzane mity oraz wyjaśniamy, dlaczego warto zwrócić na tę wartość uwagę. 

Waga felgi zależy od wymiarów, wzoru oraz materiałów, z jakich została ona wykonana.

Ile waży felga aluminiowa?

Waga alufelgi może różnić się w zależności od średnicy, szerokości, wzoru oraz materiału, z którego została wykonana felga. Dlatego wszystkie podane dane to wartości przybliżone. Małe rozmiary, czyli 13 lub 14-calowe mogą ważyć od 5 do 9 kilogramów. Natomiast duże 17 i 18-calowe modele osiągają nawet masę 20 kilogramów.

Waga felgi aluminiowej 15’

Średnia masa alufelgi w 15-calowym rozmiarze to pomiędzy 8 a 10 kg.

Za przykład niech posłuży model Ronal R42, czyli jedna z najpopularniejszy obręczy wśród polskich kierowców:

  • 9 kilogramów w rozmiarze 6x 15 4x100 ET30

Ile waży felga stalowa?

Wbrew pozorom waga felgi stalowej wcale nie musi być zauważalnie większa od aluminiowej. Co więcej, w niektórych przypadkach może nawet okazać się lżejsza. Oczywiście nie mamy tutaj do czynienia z żadnym przewrotem w dziedzinie fizyki, gęstość stali wciąż pozostaje niemal trzykrotnie większa od aluminium. Skąd zatem różnica? Proces produkcji ekonomicznych alufelg zakłada wykorzystanie większej ilości materiału. Dzieje się tak z powodu bardzo restrykcyjnych wymogów jakościowych oraz dużego rynkowego zapotrzebowania na jak najbardziej wytrzymałe modele.

Felgi stalowe 17 cali wcale nie muszą być cięższe od aluminiowych odpowiedników w tym samym rozmiarze.

Aby obniżyć masę obręczy aluminiowych, stosuje się metodę flowformingu, czyli rozciągania obrotowego. Polega ona na kuciu lub rolowaniu materiału w wysokiej temperaturze. W efekcie struktura tworzywa jest bardziej zwarta. Obręcz wykonana przy wykorzystaniu tej technologii jest lżejsza oraz trwalsza niż felga wykonana za pomocą zwykłego odlewu grawitacyjnego lub niskociśnieniowego.

Waga felgi a parametry jazdy

Choć waga nie powinna być parametrem priorytetowym podczas wyboru nowych obręczy, to nie można informacji na ten temat całkowicie lekceważyć. Lżejsza felga oznacza mniejszą masę obrotową w pojeździe. To z kolei przekłada się na oszczędność paliwa. Dzieje się tak, ponieważ cięższa obręcz wymaga zużycia większej energii do wprawienia jej w ruch. A jak wiadomo, im pojazd więcej mocy będzie spożytkowywał na przyspieszanie i hamowanie, tym więcej paliwa będzie spalał.

 

W wielu wypadkach im lżejsze obręcze aluminiowe, tym wyższa cena.

Obręcze wraz z kołami i hamulcami współtworzą nieresorowaną masę pojazdu. Jest to część układu jezdnego, której drgania nie są tłumione za pomocą układu zawieszenia. Ograniczenie nieresorowanej masy pojazdu może pozytywnie wpływać na osiągi jazdy oraz komfort podróżowania. Z lekkimi felgami może również dłużej i lepiej pracować amortyzator, ponieważ jest w takim przypadku poddawany mniejszym obciążeniom.

Obręcz 18 cali

Przywołany wcześniej model Ronal R42 w większym, osiemnastocalowym rozmiarze waży:

  • 17 kilogramów  przy wymiarach 8x18 5x100 ET27 

Natomiast droższa felga od producenta klasy premium – OZ Omnia, waży:

  • 14,75 kilograma w rozmiarze 8x18 5x100 ET35. Prawie 2,5 kg mniej niż Ronal R42 o podobnych wymiarach. 

Przy całym komplecie alufelg jest to różnica rzędu 10 kilogramów.

Nie jest jednak tak, że nawet drobne różnice w wadze obręczy, będą bardzo mocno wpływać na sposób funkcjonowania pojazdu. Różnice rzędu 1-2 kilogramów na jednym kole będą w praktyce niemal niewykrywalne nawet dla wprawionego kierowcy, nie wspominając nawet o motoryzacyjnych laikach. Natomiast jeżeli różnica jest wyraźna, a jedna obręcz jest o kilka kilogramów cięższa od drugiej, wówczas warto zastanowić się, czy na pewno jest optymalnym wyborem.