Jazda na przebitej oponie zagraża nie tylko Tobie – kierowcy, ale także innym uczestnikom ruchu. Niezależnie, czy spotka Cię nagły wystrzał opony, czy z Twoich kół powoli ulatuje powietrze, powinieneś wiedzieć, jak zachować się w tych groźnych sytuacjach.

 

Według statystyk Komendy Głównej Policji w 2017 roku wśród pojazdów, które brały udział w wypadkach spowodowanych niesprawnością techniczną pojazdu, aż 25,6% miało problemy z ogumieniem. Nie w każdym przypadku było to bezpośrednią przyczyną zdarzenia, ale pamiętaj, że przebita opona w samochodzie to awaria, która może mieć poważne konsekwencje.

 Z każdą awarią ogumienia należy udać się specjalisty, aby dokonał naprawy lub wymienił koło na nowe

Z każdą awarią ogumienia należy udać się specjalisty, aby dokonał naprawy lub wymienił koło na nowe.

 

Zwracaj uwagę nie tylko na powstałe podczas jazdy uszkodzenia, ale również na zużycie opon. Eksperci zalecają wymianę ogumienia, kiedy wysokość bieżnika wyniesie 4 milimetry – w przypadku zimówek i 3 milimetry w modelach letnich. Polskie prawo natomiast dopuszcza bieżnik na minimalnym poziomie 1,6 milimetra. Za poruszanie się autem posiadającym uchybienia – czyli niesprawnym technicznie, podczas kontroli możesz zostać ukarany mandatem lub nawet utratą dowodu rejestracyjnego.

Przebita opona

Podróżując, dostosuj styl i prędkość jazdy do stanu nawierzchni. Ogumienie może z łatwością zostać przebite po najechaniu na ostry przedmiot. Takie mechaniczne uszkodzenie osłabia konstrukcję opony, jednak w wielu przypadkach z niewielkim defektem uda nam się dotrzeć do najbliższego wulkanizatora, który powinien naprawić szkodę. W tej sytuacji możesz doraźnie użyć pianki uszczelniającej z zestawu naprawczego, a w drodze do specjalisty powinieneś na bieżąco kontrolować ciśnienie.

Nie usuwaj samodzielnie wbitego gwoździa lub szkła, bo to przyspieszy uciekanie powietrza. Jeżeli znajdujący się w oponie przedmiot jest dość duży – wymień koło na zapasowe.

W naszym teście sprawdzamy, jak zachowuje się opona po przebiciu:

 

 

Do najczęstszych przyczyn awarii należą także: przecięcie boku opony lub jej obtarcie, gwałtowny najazd na dziurę lub krawężnik, nieodpowiednie ciśnienie lub zbyt duże obciążenie. Mogą one prowadzić do poważnego uszkodzenia konstrukcji ogumienia, a ostatecznie do nagłego wystrzału.

Ściąganie auta z toru jazdy, podobnie jak mocne drżenie kierownicy może wskazywać na braki powietrza. Samochód będzie zbaczał z drogi w stronę uszkodzonej opony. Kiedy zauważysz te objawy w swoim samochodzie, niezwłocznie się zatrzymaj i sprawdź stan kół. Pęknięcia, wybrzuszenia, nieregularności i inne widoczne uszkodzenia zagrażają Twojemu bezpieczeństwu.

 

Bezpieczeństwo po przebiciu opony według specjalistów Continental

Koncern Continental stosuje w produkowanym ogumieniu dwa rozwiązania zapewniające mobilność po przebiciu opony. Są to SSR Self Support RunFlat oraz ContiSeal.
 

Rozwiązanie SSR jest związane z konstrukcją opony i polega na zastosowaniu dodatkowej wkładki wzmacniającej i usztywniającej ścianę boczną. Zapewnia to mobilność po utracie ciśnienia nawet do 80 km, przy zachowaniu maksymalnej prędkości do 80 km/h. Warunkiem koniecznym do zastosowania ogumienia SSR jest posiadanie czujników ciśnienia.
 

Ma to jednak pewne wady. Wzmocniona ściana boczna opony powoduje zmniejszenie komfortu, ponieważ ogumienie jest sztywniejsze i nie tłumi tak dobrze drgań oraz nierówności. Dodatkowo znacząco zwiększa się waga koła. Co najważniejsze, technologię RunFlat można stosować jedynie w pojazdach z homologacją dopuszczającą takie ogumienie, co związane jest z konstrukcją zawieszenia. Jest to bardzo istotne ze względów bezpieczeństwa, ponieważ nieodpowiednie opony w naszym pojeździe mogą mieć negatywny wpływ na pracę systemów wspomagających, takich jak chociażby ESP. 
 

Rozwiązanie ContiSeal polega na zastosowaniu w standardowej oponie specjalnej masy uszczelniającej, która w momencie przebicia zakleja miejsce uszkodzenie i zapobiega utracie ciśnienia. Masa ta zachowuje swoje właściwości przez cały okres życia opony. Z jednej strony stabilnie pozostaje w miejscu aplikacji – wewnątrz ogumienia, z drugiej strony jest na tyle płynna, aby zakleić powstałe uszkodzenie. Przebicia, które masa uszczelniająca jest w stanie zakleić, mogą mieć do 5mm średnicy.

 

Logo Continental

 

Jazda na kapciu

Tak zwany „flak w oponie” może nas zaskoczyć w najmniej spodziewanej sytuacji. O ile wydarzy się to w przestrzeni miejskiej, mamy możliwość szybko pozbyć się usterki. Gorzej, jeżeli przydarzy się to na autostradzie czy w lesie.

 

Jazda na przebitej oponie jest niebezpieczna niezależnie od pory roku i warunków atmosferycznych.

Jazda na przebitej oponie jest niebezpieczna niezależnie od pory roku i warunków atmosferycznych.

 

Kiedy dojdzie do wystrzału opony lub zbyt późno zauważysz spadek ciśnienia, zachowaj spokój. Nie jest to łatwe, ale każdy gwałtowny ruch może zachwiać pojazdem.

 

Aby bezpiecznie wyjść z opresji, możesz zachować się na dwa sposoby:

  • Postaraj się wytracić prędkość, powoli puszczając pedał gazu. Nie dociskaj hamulca! Dopiero przy prędkości ok. 50 – 40 km/h zacznij łagodnie hamować. Nie wykonuj przy tym gwałtownych ruchów kierownicą.

  • Przyspiesz, dzięki czemu ustabilizujesz auto i łatwiej utrzymasz kierownicę. Kiedy opanujesz auto, zacznij powoli puszczać pedał gazu i wytracać prędkość.

Następnym krokiem jest wezwanie specjalisty lub wymiana koła na zapasowe.

Powyższe rady przydadzą Ci się w sytuacji skrajnej, lecz wysoce prawdopodobnej. Aby zminimalizować zagrożenia wynikające z przebicia opony, producenci opracowali ogumienie typu Run Flat, za sprawą którego można przejechać na „kapciu” nawet do 80 km. Zasadniczą zaletą tego rozwiązania jest znaczące poprawienie bezpieczeństwa, które nie ma swojej ceny. Dzięki niemu nie stracisz panowania nad samochodem, jak również nie będziesz musiał zatrzymywać się w niebezpiecznym miejscu.

 

Chcę kupić opony Run Flat