Każdy kierowca chciałby ograniczyć wydatki na paliwo bez rezygnowania z dużej częstotliwości jazdy. Ucieszyłby się także z możliwości zmniejszenia zużycia części mechanicznych, a co za tym idzie – rzadszych wizyt w serwisach. Eco-jazda to skuteczny sposób, który pozwoli osiągnąć te cele, a jednocześnie ograniczy emisję dwutlenku węgla do atmosfery.

znak eco driveDo ekonomicznej jazdy trzeba się przyzwyczaić, ale auto odwdzięczy się za nią przy kolejnej wizycie na stacji paliw. 

Eco driving – co to jest?

Zasady ekonomicznej jazdy samochodem, zwanej też ecodrivingiem i ekojazdą, opierają się przede wszystkim na płynnym i bezpiecznym prowadzeniu pojazdu, co przynosi realne korzyści. 

Przed laty pojawiało się twierdzenie, że to technika, która wiąże się jedynie z powolnym poruszaniem się. Nic bardziej mylnego. Zdanie na jej temat zmieniło się do tego stopnia, że o eco-drivingu można mówić w kategorii trendu, zyskującego na popularności. Tym bardziej że niezależne badania dowodzą, iż oszczędne podróżowanie autem pozwala na ograniczenie zużycia paliwa średnio o około 10%.

Jeżeli ktoś pyta: jak jeździć ekonomicznie, odpowiedź jest prosta – wprowadź zasady eco drivingu w życie!

Ekonomiczna jazda samochodem a stan techniczny

Jak jeździć ekonomiczne dieslem lub benzyniakiem? Podstawą jest dobry stan techniczny pojazdu – wszelkie usterki nie będą sprzymierzeńcem ecodrivingu. Nie warto zatem odkładać w nieskończoność nie tylko przeglądów, ale także regularnych wymian oleju czy filtrów. Rozsądnym rozwiązaniem jest bieżące monitorowanie zużycia paliwa, które pozwoli nam również w szybki sposób wykryć możliwą usterkę. Za nadmierne zużycie może odpowiadać m.in.: awaria sondy lambda, termostatu czy wtrysków.

Nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę, że na zużycie, czyli także oszczędzanie paliwa ma wpływ ciśnienie w oponach. Zarówno zbyt niskie, jak i w niektórych przypadkach zbyt wysokie wartości są przyczyną zwiększenia kosztów jazdy. Jednocześnie wiążą się one z nadmierną eksploatacją bieżnika.

tankowanie autaStosując zasady eco drivingu, będziesz mniej wydawać na paliwo.

W starych poradnikach radzących, jak oszczędzać paliwo, głoszone były teorie, że przed wyruszeniem w trasę należy rozgrzać silnik. Aktualne dane mówią coś zupełnie innego. Rozgrzewanie auta jest nie tylko zbędne, ale także niekorzystne dla samochodu. Przyczynia się do większego pobierania benzyny lub oleju napędowego. 

W instrukcjach obsługi pojazdów producenci wyraźnie zaznaczają, że po odpaleniu należy niezwłocznie ruszać. Stosowany dziś w autach olej syntetyczny ma doskonałą lepkość i nie wymaga długotrwałego rozgrzewania. Ponadto silnik pod obciążeniem dużo szybciej się rozgrzewa niż w czasie bezowocnej pracy na biegu jałowym. A dodatkowo przy zimnym silniku sterownik musi wzbogacać mieszankę paliwową i w konsekwencji zimny silnik na „luzie” zużywa więcej paliwa, niż gdy jest rozgrzany.

Na jakich obrotach można jeździć?

Zasady ekonomicznej jazdy samochodem dotyczą także tego, jakie obroty utrzymywać oraz kiedy warto zmieniać biegi. Wielu kierowców zastanawia się, w jakim momencie dokonać przełożenia na wyższe. Wszystko zależy od rodzaju paliwa. Diesel, jakie obroty? Zdecydowana większość siły napędowej w obecnie stosowanych silnikach jest dostępna do dyspozycji kierującego już poniżej 2 000 obrotów. 

Jak jeździć ekonomicznie benzyną? W tym przypadku pułap jest nieco wyższy i wynosi około 2 500. Pozwala to na płynne podróżowanie z optymalną prędkością przy minimalnym obciążeniu, a co za tym idzie – najkorzystniejsze zużycie paliwa.

Czy jazda na tempomacie jest ekonomiczna?

Posiadacze aut z tempomatem często nie wyobrażają sobie długich podróży po drodze ekspresowej czy autostradzie bez skorzystania z tego udogodnienia. Jego włączenie od razu zostanie zasygnalizowane kierowcy za pomocą odpowiedniej kontrolki na desce rozdzielczej, a prędkość ustawiona na stałej wartości. Czy od tego czasu można mówić o oszczędnej jeździe? Ekonomiczny aspekt wydaje się obecny, ale czy za każdym razem?

Wiele zależy od tego, jak wygląda nasza podróż. Poruszanie się po nierównej drodze, pełnej wzniesień i zakrętów z aktywnym tempomatem nie jest zalecane. Nie przyniesie ono oszczędności paliwowych, ponieważ silnik będzie musiał pracować na zwiększonych obrotach, generując większe spalanie. Inaczej wygląda sytuacja, gdy jedziemy po prostej i gładkiej nawierzchni. Wówczas obroty silnika będą wyrównane, co przełoży się na rzadsze wizyty na stacji paliw. 

Eco driving: zasady przyspieszania

Kolejnym ważnym aspektem, który powinniśmy brać pod uwagę, gdy zastanawiamy się, jak jeździć ekonomicznie na benzynie i dieslu, jest technika przyspieszania. 

Okazuje się, że w tym przypadku skrajne podejścia nie przynoszą oszczędności. Ani gwałtowne wciskanie pedału gazu do końca, ani powolne zwiększanie prędkości nie daje oczekiwanych rezultatów. Należy wybrać złoty środek. Specjaliści radzą, aby spokojnie wciskać pedał gazu, a bieg zmieniać tak szybko, jak to możliwe według opisanych wcześniej wytycznych.

eko jazda samochodemEco driving jest nie tylko ekologiczny, ale i ekonomiczny.

Oszczędna jazda samochodem – o tym należy pamiętać

Ekonomiczna jazda samochodem to przede wszystkim jazda płynna. W tym przypadku sprawdzają się podstawowe zasady, takie jak: zachowanie bezpiecznej odległości od poprzedzającego auta, respektowanie przepisów ruchu drogowego, unikanie gwałtownych manewrów oraz możliwie szybkie reagowanie na zmiany na jezdni, np.: redukcja prędkości, gdy z daleka zauważymy zmianę światła na czerwone.

Na ogół warto jest przewidywać zachowania innych uczestników ruchu, a przy tym samemu jeździć przewidywalnie. Pozwoli to na bardziej płynne poruszanie się, bez częstego przyspieszania i gwałtownych hamowań, które zwiększają spalanie paliwa. A poza tym takie podróżowanie będzie po prostu bardziej bezpieczne.

Czy hamowanie silnikiem jest szkodliwe? Więcej na jego temat przeczytasz na naszym blogu.