Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Jak opony wpływają na zużycie paliwa?

aktualizacja: 09 lipca 2018
OPONEO.PL

Zmieniłeś opony i zauważyłeś różnicę w spalaniu? To bardzo możliwe, ponieważ odpowiednio dopasowane ogumienie do samochodu, to jeden z czynników, który może mieć wpływ na oszczędności podczas tankowania lub większe wydatki.

Zobacz, co możesz zrobić, aby Twój samochód był bardziej ekonomiczny i ekologiczny.

Zobacz, co możesz zrobić, aby Twój samochód był bardziej ekonomiczny i ekologiczny.

 

W czasach, kiedy ceny paliw są wysokie a zewsząd słyszymy o zagrożeniach, jakie niesie za sobą zanieczyszczone powietrze, warto poszukać bardziej optymalnych rozwiązań, które będą łaskawsze dla naszego portfela oraz otoczenia.

Od czego zależy zwiększone spalanie i jaki ma to związek z oponami?

 

 

Efektywność paliwowa opon a opory toczenia.

Jeśli chcesz wybrać ogumienie, które nie przyczyni się do wzrostu spalania, a tym samym ma najwyższą efektywność energetyczną najpierw zweryfikuj etykietę opony.

Zgodnie z prawem, opony sprzedawane na terenie krajów należących do Unii Europejskiej muszą mieć widoczną odpowiednią etykietę. Jest to informacja dla kierowców o osiągach modelu w trzech kluczowych kategoriach:

  • klasa efektywności paliwowej opony,

  • hamowanie oraz przyczepność na mokrej nawierzchni,

  • poziom emitowanego hałasu.

Spalanie paliwa a opory toczenia.

Jeśli chcesz wybrać opony, które mają najmniejsze średnie spalanie, a tym samym najwyższą efektywność energetyczną powinieneś zwrócić uwagę na te, które posiadają na etykiecie klasę „A” – czyli najlepszą z siedmiostopniowej skali w relacji opory toczenia a spalanie.

Przedstawione wartości pozwalają na porównanie różnych modeli, co zdecydowanie pomaga w wyborze nowego kompletu. Pamiętaj jednak, że wraz ze zmianą rozmiaru opony mogą zmienić się jej właściwości.

Czym jest opór toczenia opony?

Jest to zoptymalizowany stosunek między wkładaną w poruszanie energią a zewnętrznymi czynnikami, które to poruszanie spowalniają. Na opory toczenia ma wpływ m.in.: opór aerodynamiczny, waga, budowa i kształt bieżnika, mikropoślizg oraz poziom ciśnienia.

Co jeszcze ma wpływ na zmniejszenie spalania?

Budowa opony

Masa opony jest elementem, który niewątpliwie ma wpływ na poziom spalania – zależność jest bardzo prosta, im lżejszy model tym mniejsze opory toczenia i samochód zużywa mniej energii, aby wprowadzić w ruch koła.

Również typ budowy ogumienia ma wpływ na poziom emitowanych spalin, modele diagonale – kiedyś jedyne na rynku, miały o 20% większe opory toczenia w porównaniu z radialnymi.

Składniki, z których zbudowana jest opona mają wpływ na opory toczenia

Składniki, z których zbudowana jest opona mają wpływ na opory toczenia.

Spalanie paliwa nie pozostaje bez związku z kształtem bieżnika (aż 60% udziału w oporach toczenia opony). Ułożenie kloców, jak i innych elementów czoła opony ma pływ na jej odkształcanie czy uginanie podczas prowadzenia, a to bezpośrednio przekłada się na niższe (im sztywniejsza) lub wyższe opory toczenia.

Dlaczego warto sprawdzać, jakie materiały posłużyły do zbudowania konkretnego modelu? Do produkcji mieszanki gumowej, która później zostaje użyta w procesie postawania opony, stosuje się różnego rodzaju kauczuki (butadienowe, naturalne i butadienowo-styrenowe), napełniacze (sadza i krzemionka) oraz czynnik wulkanizujący, czyli siarkę.
Mniejszymi oporami toczenia charakteryzują się opony, które w składzie posiadają więcej części butadienowych i napełniacza (najlepiej krzemionka z substancją wiążącą w postaci silanów).

Jak zmniejszyć zużycie paliwa?

Warto pamiętać o oponach segmentu Eco, większość producentów posiada w swojej ofercie modele ekologiczne, ale również ekonomiczne. Taki typ ogumienia wyróżnia się właśnie obniżonymi oporami toczenia, co może mieć w dłuższej perspektywie przełożenie na wydatki związane z paliwem.

Przed wyborem takich opon należy jednak sprawdzić, czy będą one pasowały do naszego auta, stylu jazdy oraz potrzeb.

Paweł Skrobisz

Kierownik Działu Technicznego

continental logo

 

Rozmiar opony

Rozmiar modelu również ma znaczenie, dlatego też bardzo często sezonowe testy opon, aby były wymierne i wiarygodne, przeprowadzane są w konkretnym rozmiarze, ponieważ zmiana któregoś z parametrów ma wpływ na wyniki testów.

Szerokość opony a spalanie – to jedno z zagadnień, które nie daje spokoju kierowcom, a jak się okazuje rozmiar ma znaczenie w kontekście oporów toczenia.

Jeżeli przy sezonowej zmianie kompletu ogumienia kierowca zdecyduje się na zmianę rozmiaru opony może to mieć przełożenie na różnicę w wydatkach na paliwo.

Zmiana rozmiaru opony może mieć wpływ na spalanie.

Zmiana rozmiaru opony może mieć wpływ na spalanie.

Jakie są zależności?

Opony niskoprofilowe mają swoje wady i zalety, ale na pewno sprawiają, że opona staje się sztywniejsza, a co z tym idzie ma niższe opory toczenia.
Rozpatrując szerokie opony, warto wiedzieć, że zmniejszenie ich wymiarów już o 1 cm spowoduje obniżenie oporu aerodynamicznego o ok. 1,5 %.

Popularną praktyką wśród kierowców jest zmiana szerokości felgi ze względów estetycznych, wymiana rozmiaru (oczywiście w obrębie tych dozwolonych dla danego modelu auta) może wpłynąć na zmianę sztywności ogumienia.

Zużycie opony, a jej wpływ na spalanie paliwa

Opona zużywa się poprzez ścieranie kolejnych warstw bieżnika, co ma bezpośredni wpływ na zachowanie optymalnych parametrów opony podczas jazdy. Im mniejszy i płytszy bieżnik, tym mniejsze opory toczenia, ale również gorsza przyczepność na mokrej nawierzchni. Taki zużyty produkt nie chroni już przed wpadnięciem w poślizg i nie zapewnia krótkiej drogi hamowania, ważne jest zatem, aby w odpowiednim czasie zmienić ogumienie na nowe. Znaczne starcie bieżnika może również spowodować spadek masy oraz wzrost sztywności opony.

Ciśnienie opony

Niższe ciśnienie w oponach powoduje, że będzie się ona bardziej uginać i odkształcać, co prowadzi do wzrostu oporów toczenia.

  • obniżenie ciśnienia o 0,3 bara – 6% wzrost oporów toczenia,

  • obniżenie ciśnienia o 1 bar – 30% wzrost oporów toczenia – kilka procent wzrostu zużycia paliwa.

 

Pamiętaj o regularnej kontroli ciśnienia w oponach.

Pamiętaj o regularnej kontroli ciśnienia w oponach.

 

Jednym z najważniejszych elementów decydujących o poziomie zużycia paliwa jest ciśnienie w oponach.

Wraz ze spadkiem ciśnienia znacznie wzrastają opory toczenia, a tym samym i spalanie. W związku z tym pamiętajmy o regularnych kontrolach (przynajmniej raz w miesiącu) oraz utrzymywaniu poziomu ciśnienia zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, możemy w ten sposób uzyskać odczuwalną oszczędność paliwa. Dodatkowo poziom napompowania powinien być również dostosowany do aktualnego obciążenia. W związku z tym, gdy czeka nas dalsza podróż z rodziną, czy transport większego ładunku pamiętajmy, by odpowiednio zadbać o tę ważną kwestię.

Paweł Skrobisz

Kierownik Działu Technicznego

continental logo

Jak jeździć, aby obniżyć spalanie?

Regularne obliczanie zużycia paliwa nie wystarcza, by jeździć naprawdę oszczędnie. Gdy rozmawiamy o sposobach obniżenia spalania warto również wspomnieć o tak popularnym obecnie pojęciu eco-driving, czyli zasadach ekonomicznej jazdy.
Kilka prostych technik pozwala kierowcom znacząco wpływać na spalanie, wystarczy tylko wypracować podczas jazdy nowe dobre nawyki.

Wśród kilku podstawowych metod możemy wymienić:

  • hamowanie silnikiem,

  • unikanie dynamicznego hamowania i przyspieszania,

  • jazda na możliwie najwyższym biegu,

  • kontrolę drogi i otoczenia przed sobą, tak by nasze manewry były wcześniej zaplanowane.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (2)
atomaniak 2017-12-18
Artykuł fajny i rozjaśniający mózgownicę. Ale jednej sprawy autor nie poruszył, aczkolwiek nie do końca, a mianowicie zwiększenia średnicy koła. Wspomniał co prawda o zmniejszeniu średnicy i obniżeniu samochodu, więc teoretycznie skutek powinien być odwrotny. Teoretycznie (znowu) na kołach o większej średnicy samochód przejedzie dalej przy tych samych obrotach silnika, ale mogą wzrosnąć opory toczenia. Ciekawy jestem jak w praktyce? Odpowiedz
Jacek 2019-05-26
Mam golfa 4 i opony 14 profil 80 i dużo pali możliwe że przez opony Odpowiedz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA