Zastanawiasz się jakiej firmy opony zimowe kupić? Jak dobrać te najlepsze dla siebie? Przeczytaj ten artykuł i rozwiej wszelkie wątpliwości. Dobre ogumienie na sezon zimowy to nie tylko gwarancja dobrych osiągów samochodu, ale także Twojego bezpieczeństwa.

Dobrze wyposażonemu samochodowi nie straszne nawet najcięższe śnieżyce.Dobrze wyposażonemu samochodowi nie straszne nawet najcięższe śnieżyce.

Jakie opony zimowe? Kryteria wyboru

To jedno z najczęściej padających pytań w sklepach motoryzacyjnych oraz warsztatach samochodowych. Świadomość posiadania dobrych opon zimowych to dla każdego kierowcy gwarancja spokojnego snu. Jednak zanim zaczniesz się zastawiać się na tym, produkty jakiej firmy kupić i jakie dane zawiera etykieta ogumienia, upewnij się, że wiesz, czego dokładnie szukasz.

Rozmiar opony

Najlepiej zacznij od początku, czyli od ustalenia najważniejszej informacji – rozmiaru właściwego do Twojego auta. Jest to podstawowa kwestia, ponieważ rozmiar opony określa zakres bieżników, z których będziemy później wybierać. Ściśle stosuj się do zaleceń producenta. Jakiekolwiek pomysły takie jak montaż węższych opon na zimę (wykraczających poza rekomendacje producenta) to mity i działanie na własną szkodę. Pamiętaj również o dobraniu odpowiednich indeksów prędkości i nośności, obowiązkowo zgodnych z zaleceniami producenta auta.

Rozmiar opony, zapisany w postaci ciągu liczb i liter, znajduje się na jej ścianie bocznej. W większości wypadków jest to notacja typu – 205/55 R16. Pierwsza liczba określa w milimetrach szerokość, druga to wartość procentowa tej szerokości (w tym przypadku 55% z 205 mm), a trzecia to podana w calach średnica felgi, na jaką należy zamontować oponę w tym rozmiarze. Litera "R" informuje, że opona posiada konstrukcję radialną. Indeks prędkości i nośności znajduje się przy informacji o rozmiarze ogumienia, np. 205/55 R16 91 V.

Oznaczenie rozmiaru opon, od lewej: szerokość, wysokość profilu, typ konstrukcji, średnica felgi, indeks nośności i indeks prędkości.Oznaczenie rozmiaru opon, od lewej: szerokość, wysokość profilu, typ konstrukcji, średnica felgi, indeks nośności i indeks prędkości.

Indeks nośności opony

Indeks nośności to w tym przypadku liczba 91. Jest to maksymalne dopuszczalne obciążenie jednej opony, przy maksymalnej dopuszczalnej dla danego modelu prędkości. Jeżeli indeks nośności wynosi 91, oznacza to, że obciążenie na jedną oponę nie może przekraczać 615 kg. Mnożąc tę wartość przez ilość opon w aucie powinniśmy uzyskać liczbę nieznacznie większą niż dopuszczalna masa całkowita naszego samochodu z pełnym obciążeniem (taką informację znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym, w polu F1). Nigdy nie używaj opon z niższym indeksem nośności niż zalecane dla Twojego samochodu.

Indeks prędkości opony

Indeks prędkości w przypadku naszej przykładowej opony (205/55 R16 91 V) określany jest za pomocą litery V. Informuje on o maksymalnej dopuszczalnej prędkości dla danego modelu i tutaj wynosi ona 240 km/h. W przypadku ogumienia zimowego dopuszczalne jest zastosowanie mniejszego indeksu prędkości, ale nie może być on niższy niż Q (do 160 km/h). W takim przypadku we wnętrzu samochodu należy umieścić naklejkę ostrzegawczą o maksymalnej prędkości tych opon tak, aby była ona widoczna oraz czytelna dla kierowcy.

Odpowiedni dobór opon na zimę zapewni Ci bezpieczeństwo w czasie zimy.Odpowiedni dobór opon na zimę zapewni Ci bezpieczeństwo w czasie zimy.

Jakiej firmy opony zimowe wybrać?

Rynek oponiarski jest obecnie tak rozbudowany, że trudno byłoby jasno wskazać, które marki produkują dobre opony na zimę. Dokonując wyboru, warto zwrócić uwagę jakie informacje podaje etykieta. Dobór ogumienia sezonowego powinien uwzględnić kilka istotnych parametrów:

Marki opon zimowych a klasa opony

Klasyfikacja opon to jego podział na trzy podstawowe klasy. Rozróżnienie wynika z zastosowanych mieszanek, wzorów bieżnika czy zaawansowania technologicznego. Kategoria produktu przekłada się na wszystkie parametry, takie jak: cena, żywotność, opory toczenia, zużycie paliwa, przyczepność itd.

W zakresie premium, dużą popularnością cieszą się opony zimowe Continental, Bridgestone, Nokian czy Michelin. Klasa średnia to np: Uniroyal, Fulda i Hankook. Do produktów ekonomicznych zaliczamy marki Zeetex, Imperial oraz Barum.

Klasy opon zimowych - podział

 Klasa ekonomicznaKlasa średniaKlasa premium
Dla kogo?
  • pokonywane małe
     przebiegi roczne,
  • jazda głównie po mieście,
  • samochód klasy miejskiej,
  • spokojny styl jazdy.
  • oczekiwany dobry
     poziom osiągów,
  • jazda zarówno w mieście, jak i na trasie,
  • samochód klasy średniej lub kompaktowej,
  • umiarkowany styl jazdy.
  • pokonywane duże
     przebiegi roczne,
  • częsta jazda w trasie,
  • agresywny i dynamiczny
     styl jazdy,
  • auto o dużej mocy.
Rekomendowane

 

Średni przebieg

 Przebiegi zimą powyżej 5 tysięcy kilometrówPrzebiegi zimą poniżej 5 tysięcy kilometrów
Jakie opony?
Opony klasy średniej lub opony premium – charakteryzujące się wysoką odpornością na zużycie.
 
Opony klasy średniej lub ekonomicznej o kierunkowej lub asymetrycznej rzeźbie bieżnika.
Rekomendowane:

 

Jakie opony kupic na zimę ze względu na teren użytkowania

Jazda głównie w mieście po drogach z błotem pośniegowym, odśnieżonych lub suchych. 

W tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem będzie używanie opon, które wyhamują Twoje auto w sytuacjach awaryjnych oraz zagwarantują bezpieczne prowadzenie. Optymalnym wyborem będą kierunkowe opony klasy średniej lub klasa ekonomiczna.

Dayton DW 510 EVO.

 

Jazda z wyższymi prędkościami, głównie w trasie – po jezdniach nieodśnieżonych, jak i odśnieżonych. 

W tym wypadku należy wybrać ciche opony zimowe, które zapewnią wysoki komfort jazdy. Powinieneś zatem pomyśleć o ogumieniu asymetrycznym klasy wysokiej lub średniej, ewentualnie o kierunkowym z segmentu premium.



Czytaj więcej: https://www.oponeo.pl/artykul/ktore-opony-zimowe-wybrac
Powyższa treść jest wyłączną własnością Oponeo.pl S.A.

Pirelli Cinturato Winter

 

Trudne warunki górskie

Jeśli mieszkasz w terenie pagórkowatym, często musisz poruszać się w trudnych warunkach i zastnanawia się jakie opony na śnieg wybrać, sprawdź modele kierunkowe. Agresywna rzeźba bieżnika, wyposazone w dużą ilość lameli i rowki w kształcie litery "V" pozwolą Ci pokonac każdą górkę.

Goodyear Ultra Grip 9

Wybór dobrych opon zimowych bywa bardzo skomplikowany.Wybór dobrych opon zimowych bywa bardzo skomplikowany.

Preferowany styl jazdy

Jazda spokojna. 

Przy spokojnej jeździe, głównie w mieście, bez gwałtownych przyspieszeń czy skomplikowanych manewrów, dobrym wyborem będą opony kierunkowe. Najlepiej ciche ogumienie z segmentu ekonomicznego.

Dębica Frigo 2

 

Jazda umiarkowana.

Jeśli jeździsz w sposób umiarkowany pojazdem średniej klasy, głównie w warunkach miejskich, ale nie tylko, kierunkowe opony klasy ekonomicznej lub średniej w zupełności odpowiadają na Twoje potrzeby. 

Uniroyal MS Plus 77

 

Jazda dynamiczna.

Do jazdy agresywnej, dynamicznej, dobierz adekwatny, stworzony do tego model. Powinny to być opony kierunkowe przynamniej klasy średniej lub asymetryczne premium. 

Dunlop Winter Sport 5

Opony należy dostosować do stylu jazdy, miejsca użytkowania i posiadanego samochodu.Opony należy dostosować do stylu jazdy, miejsca użytkowania i posiadanego samochodu.

Typ pojazdu a opony

Do samochodów małolitrażowych optymalnym wyborem są modele z bieżnikiem kierunkowym klasy średniej lub ekonomicznej (w zależności od pozostałych preferencji). 

Imperial Snowdragon HP

 

Do samochodów ze średniego segmentu cenowego najczęściej stosuje się opony klasy średniej lub opony premium, asymetryczne oraz kierunkowe. 

Fulda Kristall Control HP2

 

Do pojazdów sportowych, limuzyn i SUV-ów o dużej mocy silnika dobrym wyborem będzie ogumienie premium, zapewniajace maksymalne osiągi podczas szybkiej jazdy. 

Nokian WR A4 lub Nokian WR SUV4

 

Opony zimowe kierunkowe czy asymetryczne?

Rodzaj bieżnika

Rekomendowane

Symetryczny – posiada identycznie ułożenie bloków po obu stronach bieżnika. Ogumienie z bieżnikiem symetrycznym można montować w dowolny sposób – nie ma określonych wymagań co do kierunku toczenia. Symetryczne rowki są najtańsza do zaprojektowania i nie wymagają stosowania zaawansowanych technologicznie rozwiązań. Opony tego typu sprawdzą się w małych i średnich autach osobowych oraz samochodach dostawczych.

Asymetryczny – charakteryzuje się różną rzeźbą po lewej i prawej stronie opony. Bieżnik ten ma umieszczoną na boku informację o sposobie montażu. Przykładowe oznaczenie „inside” oznacza, że jest to bok wewnętrzny, który powinien być zamontowany w kierunku „do auta”. Zewnętrzna część posiada masywniejsze klocki bieżnika, których zadaniem jest zapewnienie stabilności na zakrętach, zwiększenie tzw. trakcji bocznej oraz zapobieganie przedwczesnemu zużyciu. Wewnętrzna strona bieżnika odpowiada za odprowadzanie wody oraz przyczepność podłużną. Specyfika budowy bieżnika asymetrycznego umożliwia dopracowanie parametrów obu połówek bieżnika pod przeznaczenie danej opony.

Kierunkowy – jest najczęściej stosowanym typem bieżnika w oponach zimowych. Charakteryzuje się wyznaczoną na boku strzałka, która wskazuje kierunek toczenia. Klocki bieżnika układają się we wzór przypominający literę „V”. Najważniejszą z punktu widzenia warunków zimowych zaletą bieżnika kierunkowego jest wysoki współczynnik odprowadzania wody i błota pośniegowego oraz dobre właściwości trakcyjne.

Dwie czy cztery opony zimowe?

Zawsze korzystaj z czterech zimówek.

Najkorzystniejsze jest używanie tego samego modelu na obu osiach. Chociaż eksploatacja dwóch różnych bieżników z przodu i z tyłu nie jest zakazana, to powinno się takich sytuacji unikać. Dwie różne opony będą reagować inaczej w określonych okolicznościach, co może prowadzić do nieprzewidywalnego zachowania samochodu i wystąpienia niebezpiecznych sytuacji.

Podobnie w przypadku używania jednocześnie ogumienia letniego/całorocznego i zimowego. Jest to sytuacja jeszcze bardziej niebezpieczna. Zważywszy na różne charakterystyki modeli przeznaczonych na dany sezon jest to niedopuszczalne.

Pamiętaj – tylko użytkowanie czterech tych samych opon zimowych o takiej samej głębokości bieżnika zapewnia pełne bezpieczeństwo jazdy.

„Jakie opony zimowe polecacie”, czyli opinie użytkowników i testy opon

Aby znaleźc model najlepiej odpowiadający Twoim potrzebom, kieruj się wynikami testów przeprowadzanych przez niezależne instytuty. Do najbardziej znanych i cieszących się największym uznaniem należą badania prowadzone przez niemiecki automobilklub ADAC

ADAC to niezależny niemiecki automobilklub istniejący od 1904 roku. Instytut zajmuje się m.in. tematyką bezpieczeństwa na drodze. Zrzesza obecnie około 14 milionów członków.

Zobacz wyniki najnowszych testów opon: prasowe testy opon zimowych.

Przy wyborze zimówek warto kierować się również opiniami innych użytkowników. W ten sposób najłatwiej dowiedzieć się, jak dana opona sprawuje się podczas całego okresu eksploatacji. Zapoznaj się z największą w polskim internecie bazą opinii o oponach zimowych na Oponeo.pl. Pamiętaj też, że przy podjęciu decyzji pomóc może nasza porównywarka opon – porównaj produkty i wybierz najlepszy model na tę zimę!