Sezon na opony letnie rozpoczęty. Większość kierowców dokonała już wymiany ogumienia, niektórzy jednak jeszcze się wstrzymują, zastanawiając się, czy kapryśna aura nie zaskoczy ich śniegiem i porannymi przymrozkami. A gdyby tak nie wyczekiwać właściwego momentu i po prostu zostawić na kołach zimowe opony? Cóż za oszczędność czasu i pieniędzy! Kusi, prawda? Tylko czy na pewno ogumienie zimowe nadaje się do jazdy w lecie? Jakie są zagrożenia i czy to w ogóle się opłaca? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej. 

Wiele czynników zewnętrznych wpływa na właściwości ogumienia.

Wiele czynników zewnętrznych wpływa na właściwości ogumienia.

Opony zimowe latem przepisy

Specjaliści zalecają wymianę zimowego ogumienia na nowe, kiedy głębokość bieżnika jest mniejsza niż 4 mm, czyli około połowy głębokości nowych rowków. Może to dziwić wielu kierowców, ponieważ przepisy wymagają jedynie 1,6 mm. Czy za opony zimowe latem mandat jest możliwy? Tak, jeżeli koła osiągną przepisową granicę, możemy nawet stracić dowód rejestracyjny. W tej sytuacji drogówka może uznać auto za niesprawne technicznie.

Przez wzgląd na oszczędność czasu i pieniędzy, wiele osób zaczyna się jednak zastanawiać, czy nie „wyjeździć” zimowego ogumienia latem do końca, zamiast je wyrzucać.

Opony zimowe latem w Niemczech

Za naszą zachodnią granicą, podobnie jak w Polsce, nie ma odgórnego nakazu jazdy na oponach zimowych. Wymagane jest jednak posiadanie opon przeznaczonych do aktualnych warunków na drodze. Głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Kiedy pogarsza się pogoda, opony, na których jeździmy po niemieckich drogach, powinny mieć oznaczenie M+S (Błoto + Śnieg). Ich brak może skutkować co najmniej mandatem. Jednak czy opony M+S na lato są dobrym wyborem?

Opony letnie a zimowe

Jak podają eksperci z niemieckiej organizacji ADAC, wraz ze zużywaniem się bieżnika, zimowe modele opon tracą pełnię osiągów. Nie wgryzają się już tak dobrze w śnieg i nie ułatwiają w takim samym stopniu ruszania, hamowania i kontroli nad pojazdem. Faktem jest jednak, że opony zimowe z mniejszym niż 4 mm bieżnikiem nie mają aż tak obniżonych osiągów, jak zużyte opony letnie. Wydawać by się mogło, że użytkowanie opon zimowych latem mogłoby nieść za sobą sens ekologiczny i ekonomiczny, nie jest to jednak do końca prawda. Zanim jednak rozważymy takie rozwiązanie, musimy być świadomi różnic w ogumieniu dostosowanym do konkretnego sezonu. Stare opony zimowe lub letnie mogą być problematyczne w utylizacji, mamy kilka pomysłów, jak sobie z tym poradzić i nadać oponom drugie życie.

Zapytaliśmy specjalistę z firmy Continental o główne różnice między oponami zimowymi a letnimi:

Opony letnie a zimowe - czym się różnią?

Opony letnie i zimowe różnią się między sobą przede wszystkim mieszanką bieżnika, jego wzorem oraz licznymi nacięciami na bieżniku, tzw. lamelami. Zacznijmy od mieszanki gumowej, która będzie odgrywała pierwszoplanową rolę podczas jazdy w zimie na nieośnieżonych drogach, bądź drogach, gdzie śnieg jest ubity.

Opony zimowe posiadają specjalnie dopracowaną mieszankę bieżnika, która nawet przy niskim temperaturach pozostaje nadal elastyczna, zapewniając optymalną przyczepność opony do nawierzchni. W przeciwieństwie do letniej mieszanki, która zaczyna gwałtownie twardnieć poniżej 7⁰C, tym samym nie zapewniając kierowcy maksymalnego komfortu i bezpieczeństwa podczas podróży.

Kolejnym istotnym elementem wyróżniającym opony zimowe jest wzór bieżnika oraz lamele, które w przypadku świeżego i nieubitego śniegu zapewnią nam optymalną przyczepność i prowadzenie na drodze. Szerokie i głębokie rowki bieżnika opony zimowej umożliwiają skumulowanie większej ilości śniegu, a tym samym zapewniają dodatkową przyczepność na ośnieżonych drogach (najlepsza przyczepność jest między samym śniegiem).

Ponadto rowki te umożliwiają szybsze odprowadzenie spod opony wody, czy topniejącego śniegu, błota pośniegowego, zapewniając tym samym lepszy kontakt z nawierzchnią. Charakterystycznym elementem opony zimowej są lamele, czyli sieć licznych nacięć bieżnika, które dają większą ilość krawędzi chwytnych, oraz zwiększają elastyczność bieżnika. Dzięki temu opona uzyskuje dodatkową przyczepność na śniegu oraz cienkiej warstwie wody (film wodny), która pojawia się pomiędzy bieżnikiem a lodem, w wyniku ciepła generowanego przez oponę.

Podsumowując opony letnie i zimowe to dwie różne historie. Zachęcamy do sezonowej wymiany opon, gdyż tylko opony odpowiednio dobrane do pory roku zapewnią nam maksymalne bezpieczeństwo na drodze w każdych warunkach.

                                                                                                                                                               Paweł Skrobisz

Kierownik Działu Technicznego

Continental

Właściwie to już w tym momencie można stwierdzić, że warto zmieniać ogumienie i dostosowywać je do konkretnego sezonu. Pójdźmy jednak o krok dalej i zadajmy ekspertowi kolejne pytanie.

Opony zimowe - jak zachowują się latem?

Jak zimowe opony zachowują się latem?

Opony zimowe z samej nazwy są przystosowane do jazdy w niższych temperaturach, niż te jakie zwykle panują w lecie (zasada 7⁰C). Zimowa mieszanka bieżnika w warunkach letnich jest zbyt miękka i elastyczna, a co za tym idzie, bieżnik takiej opony będzie nienaturalnie się odkształcał i łatwiej tracił kontakt z nawierzchnią szczególnie przy przyspieszaniu, hamowaniu, przy pokonywaniu zakrętów. W konsekwencji opony zimowe będą dłużej hamowały, łatwiej zrywały przyczepność przy przyspieszaniu oraz traciły sterowność w zakrętach (zjawisko pływania opony). Efekt ten będzie się nasilał wraz ze wzrostem prędkości, a jednak w lecie przy dobrej widoczności i warunkach atmosferycznych kierowcy chętniej wciskają pedał gazu. Opony zimowe w deszczu także się nie sprawdzą. Warto również dodać, że opona zimowa będzie szybciej się zużywała oraz będzie głośniejsza, ze względu na miękką mieszankę i bardziej agresywny wzór bieżnika. 

Podsumowując, jazda na oponach zimowych latem nie ma uzasadnienia ekonomicznego, a dodatkowo znacząco obniża komfort i bezpieczeństwo podróży zarówno dla kierowcy, jak i innych uczestników ruchu.

Paweł Skrobisz

Kierownik Działu Technicznego

Continental

Jednym z większych zagrożeń wynikających ze stosowania ogumienia zimowego latem jest wydłużona droga hamowania. Dlaczego? Bo nawet najbardziej uważna jazda nie uchroni nas przed niespodziewanymi sytuacjami, które mogą wydarzyć się na drodze. Jak podaje ADAC, droga hamowania ze 100 km/h do zatrzymania na oponach zimowych latem, bywa nawet o 16 m dłuższa niż na oponach letnich. W punkcie zatrzymania się pojazdu na letnim ogumieniu, prędkość na „zimówkach” jest wciąż wystarczająca, aby zabić pieszego albo zdemolować auto z przodu.  

Opony zimowe latem - w wysokiej temperaturze i z większym obciążeniem 

Różnice we właściwościach jezdnych między zimowym a letnim ogumieniem nie są szczególnie odczuwalne podczas chłodnych dni. Sytuacja zmienia się wraz ze wzrostem temperatury oraz dociążeniem pojazdu. W ciepłe dni, szczególnie na nagrzanej przez promienie słoneczne, suchej nawierzchni lub po obciążeniu samochodu, stabilność i przyczepność jazdy na "zimówkach" są zdecydowanie mniejsze. Jest to odczuwalne przede wszystkim na zakrętach – auto zaczyna "pływać", co przypomina trochę jazdę na śliskiej jezdni.

Kolejna istotna wada "zimówek" to większe zużycie bieżnika, wynikające ze stosowania bardziej miękkich mieszanek gumy, zapewniających lepsze prowadzenie w niskiej temperaturze, ale szybciej "ścierających się" na gorącej nawierzchni. Miękka guma, która tak dobrze sprawdzała się podczas mrozów, zaczyna niemal lepić się do nagrzanego asfaltu i generuje większy hałas, obniżając tym samym komfort podróżowania. Opory toczenia są odczuwalnie większe, co powoduje większe zużycie paliwa. Dodatkowo opona zimowa w lecie jest bardziej podatna na uszkodzenia mechaniczne.

Czy korzystanie z opon zimowych latem jest bezpieczne?

Czy korzystanie z opon zimowych latem jest bezpieczne?

Opony zimowe czy całoroczne?

Opony wielosezonowe to rozwiązanie dla osób, które nie chcą kupować dwóch kompletów opon oraz chcą zaoszczędzić pieniądze na ich montażu w serwisie. Opony całoroczne to opony uniwersalne, które łączą właściwości ogumienia letniego i zimowego. Warto jednak zaznaczyć, że są one pewnym kompromisem, a więc mają mniejsze osiągi, niż modele dedykowane konkretnym porom roku. Opony samochodowe wielosezonowe sprawdzą się zimą w mieście, ale przy zaśnieżonych drogach mogą nie wystarczyć.

W 100% zgadzamy się z ekspertem z firmy Continental - podróżowanie latem na zimowych oponach jest nie tylko mniej bezpieczne, ale także mniej ekonomiczne. Koszty likwidacji ewentualnych szkód komunikacyjnych mogą być bowiem znacznie wyższe niż zakup nowych opon. Na szali jest jednak przede wszystkim zdrowie i życie nasze, naszych bliskich i innych uczestników ruchu drogowego i choć sezonowa wymiana opon pomoże nam zachować bezpieczeństwo na drodze, to nic nie zastąpi rozsądku kierowcy.

Szerokiej drogi!