Testy opon letnich ADAC

Sezon letni to czas wzmożonego podróżowania. Zobacz polecane modele w prestiżowych testach ADAC i wybierz model dopasowany do swoich potrzeb.

Zwycięzcy testów opon letnich ADAC

Goodyear Efficientgrip Performance 2

Zwycięzca testu opon letnich 2023 w rozmiarze 205/55 R16

Opona na sezon letni.
Goodyear Efficientgrip Performance 2
Już od 339 Zobacz ofertę
Continental PremiumContact 6

Zwycięzca testu opon letnich 2022 w rozmiarze 215/60 R16

Opona na sezon letni.
Continental PremiumContact 6
Już od 344 Zobacz ofertę
Falken Azenis FK510

Zwycięzca testu opon letnich 2021 w rozmiarze 225/50 R17

Opona na sezon letni.
Falken Azenis FK510
Już od 439 Zobacz ofertę

Test opon letnich ADAC pełni bardzo ważną funkcję, ponieważ na jego podstawie niemieccy specjaliści tworzą zestawienie ogumienia rekomendowanego do bezpiecznego użytkowania. Modele z najlepszymi ocenami spełnią oczekiwania nawet najbardziej wymagających kierowców, natomiast pozostałe polecane przez ADAC będą stanowiły ciekawą alternatywę. Na jakiej podstawie tworzony jest wspomniany ranking opon letnich ADAC?

Niemiecki automobilklub to organizacja, która działa przede wszystkim na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach, stąd też do testów ogumienia podchodzi w szczególny sposób. Rekomendacja jest przyznawana wyłącznie modelom, które spełniły określone warunki we wszystkich ocenianych aspektach. Wynika to założenia, że tylko wszechstronna i radząca sobie w każdych warunkach opona letnia, daje kierowcy pełnię bezpieczeństwa. W konsekwencji tych zasad: model, który dobrze wypadł pod względem przyczepności na suchej drodze, emitowanego hałasu i wytrzymałości na ścieranie, ale słabiej poradził sobie w przeciwdziałaniu aquaplaningowi, znajdzie się w ogólnej klasyfikacji rankingu ADAC niżej niż model, który bez wyjątku w każdej kategorii otrzymał średnią ocenę.

Przeprowadzane przez ADAC testy opon letnich dotyczą 2 głównych kategorii o określonej wadze dla głównej noty – bezpieczeństwo jazdy (70%) oraz środowiskowa ocena cyklu życia (30%). Dla większej przejrzystości i rzetelności badań kryteria te zostały podzielone na podkategorie. Każda z nich ma inne znaczenie dla końcowego wyniku.

Kryterium bezpieczeństwa jazdy (fahrsicherheit):

  • sucha nawierzchnia (40%) trockene fahrbahn,
  • mokra nawierzchnia (60%) nasse fahrbahn.

Kryterium środowiskowej oceny cyklu życia (umwelbilnz):

  • przebieg (40%) laufleistung,
  • zużycie opon (20%) reifenabrieb,
  • wydajność (20%) effizienz,
  • generowany hałas (10%) geräusch,
  • zrównoważony rozwój (10%) nachhaltigkeit.

Testy przeprowadza się na kilku torach, zawsze w kontrolowanych warunkach. Eksperci każdego roku selekcjonują do badania modele różnych marek i segmentów cenowych w jednakowym rozmiarze. Producenci nie mają wpływu ani na ostateczne wyniki, ani na opony wybrane do badań.
Osiągi ogumienia oceniane są w pięciostopniowej skali:

  1. sehr gut – bardzo dobra (obecnie nieprzyznawana)
  2. gut – dobra (model polecany)
  3. befriedigend – zadowalająca (model polecany)
  4. ausreichend – dostateczna (model spełniający podstawowe wymagania)
  5. mangelhaft – niedostateczna (model niepolecany)