Testy opon letnich ADAC

Sezon letni to czas wzmożonego podróżowania. Zobacz polecane modele w prestiżowych testach ADAC i wybierz model dopasowany do swoich potrzeb.

Zwycięzcy testów opon letnich ADAC

Zwycięzca testu opon letnich 2024 w rozmiarze 215/55 R17

Continental PremiumContact 7
4,8

74 opinie

Od 405 szt.

Zwycięzca testu opon letnich 2023 w rozmiarze 205/55 R16

Goodyear Efficientgrip Performance 2
4,6

1008 opinii

Od 334 szt.

Zwycięzca testu opon letnich 2022 w rozmiarze 215/60 R16

Continental PremiumContact 6
4,7

892 opinie

Od 306 szt.

Test opon letnich ADAC pełni bardzo ważną funkcję, ponieważ na jego podstawie niemieccy specjaliści tworzą zestawienie ogumienia rekomendowanego do bezpiecznego użytkowania. Modele z najlepszymi ocenami spełnią oczekiwania nawet najbardziej wymagających kierowców, natomiast pozostałe polecane przez ADAC będą stanowiły ciekawą alternatywę. Na jakiej podstawie tworzony jest wspomniany ranking opon letnich ADAC?

Niemiecki automobilklub to organizacja, która działa przede wszystkim na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach, stąd też do testów ogumienia podchodzi w szczególny sposób. Rekomendacja jest przyznawana wyłącznie modelom, które spełniły określone warunki we wszystkich ocenianych aspektach. Wynika to założenia, że tylko wszechstronna i radząca sobie w każdych warunkach opona letnia, daje kierowcy pełnię bezpieczeństwa. W konsekwencji tych zasad: model, który dobrze wypadł pod względem przyczepności na suchej drodze, emitowanego hałasu i wytrzymałości na ścieranie, ale słabiej poradził sobie w przeciwdziałaniu aquaplaningowi, znajdzie się w ogólnej klasyfikacji rankingu ADAC niżej niż model, który bez wyjątku w każdej kategorii otrzymał średnią ocenę.

Przeprowadzane przez ADAC testy opon letnich dotyczą 2 głównych kategorii o określonej wadze dla głównej noty – bezpieczeństwo jazdy (70%) oraz środowiskowa ocena cyklu życia (30%). Dla większej przejrzystości i rzetelności badań kryteria te zostały podzielone na podkategorie. Każda z nich ma inne znaczenie dla końcowego wyniku.

Kryterium bezpieczeństwa jazdy (fahrsicherheit):

  • sucha nawierzchnia (40%) trockene fahrbahn,
  • mokra nawierzchnia (60%) nasse fahrbahn.

Kryterium środowiskowej oceny cyklu życia (umwelbilnz):

  • przebieg (40%) laufleistung,
  • zużycie opon (20%) reifenabrieb,
  • wydajność (20%) effizienz,
  • generowany hałas (10%) geräusch,
  • zrównoważony rozwój (10%) nachhaltigkeit.

Testy przeprowadza się na kilku torach, zawsze w kontrolowanych warunkach. Eksperci każdego roku selekcjonują do badania modele różnych marek i segmentów cenowych w jednakowym rozmiarze. Producenci nie mają wpływu ani na ostateczne wyniki, ani na opony wybrane do badań.
Osiągi ogumienia oceniane są w pięciostopniowej skali:

  1. sehr gut – bardzo dobra (obecnie nieprzyznawana)
  2. gut – dobra (model polecany)
  3. befriedigend – zadowalająca (model polecany)
  4. ausreichend – dostateczna (model spełniający podstawowe wymagania)
  5. mangelhaft – niedostateczna (model niepolecany)