Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Test opon letnich ADAC 2018 w rozmiarze 205/55 R16

aktualizacja: 28 lutego 2018
OPONEO.PL

Zastanawiasz się powoli nad kupnem opon na nowy sezon? Producenci już reklamują nowości o unikalnych właściwościach, znajomi polecają Ci sprawdzone modele, a Ty nadal nie wiesz co wybrać? Z pomocą, jak co roku, przychodzi do nas niemiecki automobil klub, który tym razem przeprowadził test opon letnich w jednym z najpopularniejszych rozmiarów 205/55 R16. 

 

Testy ADAC mogą okazać się pomocne przy wyborze letniego ogumienia.

 

205/55 R16

Ogumienie o takich wymiarach montowane jest w wielu znanych autach, jak chociażby Škoda OCTAVIA, Škoda SUPERB, Ford MONDEO, Škoda YETI, Ford FOCUS, Hyundai i30, Ford C-MAX, Citroën C4, Volkswagen Passat, Volkswagen Sharan i wielu innych.

Co dokładnie oznacza ten popularny rozmiar i gdzie go w ogóle znajdziemy?

Ciąg znaków znajduje się na boku opony i na naszym konkretnym przykładzie oznacza modele o szerokości 205 mm i wysokości profilu ok. 112,75 mm (55% z 205 mm). Ta druga wartość to zatem nic innego jak, wyrażony w procentach, stosunek wysokości boku opony do jej szerokości. Kolejny symbol odnosi się do konstrukcji ogumienia. W tym przypadku R informuje nas o tym, że jest to opona radialna, czyli zbudowana z ułożonych promieniowo warstw (w stosunku do osi czoła opony). Ostatnia cyfra (16) to średnica osadzenia na feldze, wyrażona w calach. O ile wcześniejsze wartości zawierają niewielki margines tolerancji, o tyle ta ostatnia musi być niezwykle precyzyjna, abyśmy mogli idealnie dopasować oponę do naszych kół.

W kwestii idealnego dopasowania warto wiedzieć, że możemy odrobinę manewrować rozmiarami, jednak w określonym zakresie. Aby sterowność i bezpieczeństwo zostały zachowane, różnica powinna mieścić się w przedziale od +1.5% do -2%. W doborze zamienników opon pomoże Ci praktyczne narzędzie – nasz kalkulator.

Podstawy omówione – bez tej wiedzy ani rusz przy wyborze nowych opon. Przejdźmy zatem do samego testu i tegorocznych wyników.

 

Testy ADAC 

Testy ADAC uznawane są za jedne z najbardziej prestiżowych, choć ich wyniki niekiedy wzbudzają gorące debaty i kontrowersje. Niekwestionowaną zaletą jest fakt, że przeprowadzane są co sezon i znajdziemy tu często nowości, o których do tej pory słyszeliśmy tylko z reklam, albo i nie. Są to więc bardzo cenne dla nas informacje, weryfikujące zabiegi marketingowców i potwierdzające rzeczywiste osiągi opon.

W tym roku pod ekspercką lupę wzięte zostało 16 letnich opon we wspomnianym już rozmiarze 205/55 R16 91 V. Modele oceniane były pod kątem osiągów na suchej i mokrej nawierzchni, generowanego hałasu i komfortu jazdy, oszczędności paliwa oraz odporności na zużycie.

 

Klasyfikacja generalna. 

 

Miejsce w teście 

Model opony

 Ocena

1.

Michelin Primacy 3 

dobra (gut)

2.

Bridgestone Turanza T001 Evo

dobra (gut)

3.

Continental ContiPremiumContact 5

dobra (gut)

4.

Firestone Roadhawk

dobra (gut)

5.

Hankook Ventus Prime 3 K125

dobra (gut)

6.

Semperit Speed-Life 2

dobra (gut)

7.

ESA+Tecar Spirit 5 HP

zadowalająca (befriedigend)

8.

Kumho Ecsta HS51

zadowalająca (befriedigend)

9.

Pirelli Cinturato P7 Blue

zadowalająca (befriedigend)

10.

Fulda EcoControl HP

zadowalająca (befriedigend)

11.

Giti Premium H1

zadowalająca (befriedigend)

12.

Goodyear EfficientGrip Performance

zadowalająca (befriedigend)

13.

Nexen N´blue HD Plus

zadowalająca (befriedigend)

14.

Cooper Zeon CS8

zadowalająca (befriedigend)

15.

Infinity Ecosis

wystarczająca (ausreichend)

16.

Vredestein Sportrac 5

wystarczająca (ausreichend)

 

 

tekst
tekst

Najlepsze modele w poszczególnych kategoriach.

 

Kategoria

Najlepsze modele

Nota

Sucha nawierzchnia

Hankook Ventus Prime3 K125

Michelin Primacy 3

Firestone Roadhawk

1.6

1.7

1.7

Mokra nawierzchnia

Bridgestone Turanza T001 Evo 

Semperit Speed-Life 2

Continental ContiPremiumContact 5 

2.0

2.1

2.2

Hałas / komfort

Nexen N blue HD plus

Michelin Primacy 3

Vredestein Sportrac 5

3.0

3.1

3.1

Oszczędność paliwa

Continental ContiPremiumContact 5

Vredestein Sportrac 5

Pirelli P7 Cinturato Blue 

1.7

1.7

1.8

Żywotność

Michelin Primacy 3 

Pirelli P7 Cinturato Blue

Fulda EcoControl HP 

1.0

1.5

1.5

 

Najlepsze opony letnie w rozmiarze 205/55 R16 91V według ADAC. 

1. Michelin Primacy 3

Najlepiej w tegorocznych testach wypadła opona marki Michelin Primacy 3, zyskując ocenę dobrą, ze średnią punktów 2.1. Model ten wiódł prym również w 2015 roku, by 3 lata później powrócić na podium w wielkim stylu.

 

 

Michelin Primacy 3 najlepsze noty otrzymał za: 

  • Odporność na zużycie (1.0) - w tej kategorii jest niekwestionowanym liderem. Dzięki opatentowanej mieszance gumowej i wzmocnionej konstrukcji opona wykazuje się niesamowitą trwałością i niezawodnością.

  • Osiągi na suchej nawierzchni (1.7) - maksymalnie skrócona droga hamowania, pewne pokonywanie zakrętów i polepszona sterowność dzięki innowacyjnemu, asymetrycznemu bieżnikowi.

  • Niski poziom hałasu i komfort jazdy (3.1) - zoptymalizowana budowa i skład mieszanki gumowej (nadający oponie odpowiednią elastyczność) minimalizują hałas i drgania.

 

Maskotka Michelin (Bibendum) to najbardziej rozpoznawalny symbol z branży oponiarskiej. Ludzik zadebiutował w 1898 roku, 4 lata po dostrzeżeniu przez założycieli marki, że stos opon przypomina ludzką postać. Dlaczego jest biały? Bo w tamtych czasach opony miały barwę kości słoniowej.

 

Kup opony Michelin Primacy 3

 

2. Bridgestone Turanza T001 Evo 

Drugie miejsce na podium zajęła opona Bridgestone Turanza T001 Evo, debiutując w testach ADEC z dobrą oceną i średnią punktów 2.3. To opona z linii turystycznej od japońskiego koncernu, która zaprojektowana została z myślą o dalekich podróżach.

 

 

Bridgestone Turanza T001 Evo polecana jest szczególnie ze względu na:

  • Zachowanie na mokrej nawierzchni (2.0) - liczne nacięcia i głębokie rowki centralne sprawnie odprowadzają wodę spod czoła opony i minimalizują ryzyko poślizgu podczas deszczu.

  • Zachowanie na suchej nawierzchni (1.9) – zoptymalizowane punkty nacisku i zewnętrzna część opony zapewniają bardzo dobrą trakcję na suchej drodze, płynne pokonywanie zakrętów i krótszą drogę hamowania.

 

Nazwa koncernu Bridgestone pochodzi od założyciela firmy Shojiro Ishibashi, którego nazwisko przetłumaczyć można jako Stone Bridge (kamienny most).

 

Kup opony Bridgestone Turanza T001 Evo

 

Continental ContiPremiumContact 5

Trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej zajął model Continental ContiPremiumContact 5, który od 2012 roku (w różnych rozmiarach) zajmuje jedno z miejsc na podium w testach ADAC. W roku bieżącym uzyskał dokładnie taką samą średnią ocen jak laureat drugiego miejsca Bridgestone Turanza T001 Evo (2.3). Jest to bez wątpienia sprawdzony model, któremu warto przyjrzeć się bliżej.

 

 

Continental ContiPremiumContact 5 zasługuję na uwagę przez wzgląd na:

  • Oszczędność paliwa (1.7) – zoptymalizowana konstrukcja bieżnika oraz lekka i elastyczna kompozycja gumowa redukują opory toczenia, sprawiając że jazda jest bardziej ekonomiczna.

  • Zrównoważone osiągi, zarówno na suchej (2.2), jak i mokrej (2.2) nawierzchniasymetryczny bieżnik dzieli się na dwie części. Zewnętrzna odpowiada za przyczepność na suchej nawierzchni, przełożenie ruchów kierownicy na drogę oraz błyskawiczne hamowanie. Zadaniem wewnętrznej części jest natomiast skuteczne odprowadzanie wody spod czoła opony i zapobieganie zjawisku aquaplaningu oraz poślizgom. Centralne rowki, solidne klocki i liczne lamele wspomagają trakcję i sterowność, niezależnie od warunków panujących na drodze.

 

Co ciekawe, Continental pioniersko przeprowadził w 1953 roku profesjonalny test opon zimowych w ekstremalnych warunkach. Samochody z ogumieniem tej marki po raz pierwszy pokonały alpejską przełęcz Świętego Gotarda, zachowując pełnię swoich właściwości nawet przy 2112 m n.p.m.

 

Kup opony Continental ContiPremiumContact 5

 

Jak testowane są opony? 

Cały proces testowania opon przez ADAC jest dość skomplikowany, ale to właśnie dzięki restrykcyjnym normom wyniki są miarodajne. Konkretny model sprawdzany jest kilkakrotnie pod względem różnych właściwości, a każda z kategorii ma przypisaną wagę. W sezonie letnim najbardziej istotne parametry to:

  • zachowanie na mokrej drodze (40%)

  • zachowanie na suchej drodze (20%)

  • żywotność (20%)

  • generowanie hałasu / komfort jazdy (10%)

  • wpływ na zużycie paliwa (10%)

 

Skala ocen jest pięciostopniowa i przedstawia się następująco:

 

1    -    Bardzo dobra (sehr gut)

2    -    Dobra (gut)

3    -    Zadowalająca (befriedigend)

4    -    Dostateczna (ausreichend)

5    -    Niedostateczna (mangelhaft)

 

Czym jest ADAC? 

ADAC to niemieckie zrzeszenie kierowców i specjalistów z zakresu sportów samochodowych, posiadające18 oddziałów regionalnych we wszystkich landach. Jest to drugi co do wielkości automobilklub na świecie, z ponad 17 milionami członków. W swoim statucie zapisane ma, że podstawą jego działalności jest monitorowanie i promowanie transportu drogowego, sportów motorowych oraz turystki, przy jednoczesnej ochronie zmotoryzowanych użytkowników dróg oraz zaangażowaniu  na rzecz rozwoju ruchu drogowego. Klub posiada własne samochody pomocy drogowej oraz przeprowadza najróżniejsze testy, od opon poczynając, a na fotelikach samochodowych kończąc.

 

Samochód pomocy drogowej ADAC.

Co jeszcze sprawdzić przed zakupem? 

Tegoroczne zestawienie ADAC to znakomite drogowskazy na drodze do wyboru opon letnich. Aby poszerzyć perspektywę zachęcamy do zapoznania się z opisami producentów, etykietami UE oraz opiniami kierowców. Warto również pamiętać o obowiązku montowania identycznych opon na tej samej osi oraz minimalnej głębokości bieżnika. Prawo mówi o 1.6 mm, ale powszechnie zalecana wysokość bieżnika przy oponach letnich to ok. 3 mm. Dzięki temu możesz podróżować bezpiecznie i komfortowo.

 

Teraz jesteś przygotowany na nowy sezon. Szerokiej drogi!

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (4)
Tomasz Strojny 2018-04-03
Witam czy można mieć w parach na osi tzn.2× Hankook i 2 × Dębice? Odpowiedz
Oponeo.pl 2018-04-11
Tomasz Strojny 2018-04-03
Witam czy można mieć w parach na osi tzn.2× Hankook i 2 × Dębice?
Przejdź do komentarza
Dzień dobry. Panie Tomaszu, Kodeks Drogowy nie zabrania montowania różnych opon na różnych osiach, co do zasady więc można. Takie rozwiązanie może jednak niekorzystnie wpłynąć na osiągi opon i bezpieczeństwo jazdy. Dla pełnej kontroli nad pojazdem najlepiej jest używać kompletu 4 identycznych opon. Pozdrawiamy! Odpowiedz
Klemens 2018-03-15
A gdzie SP Sport Bluresponse? Bez nich żadne testy nie mają sensu... Odpowiedz
Samuel 2018-03-22
Mischeliny to dobre opony i zapewne zasłużyły na podium. Tylko czy jest sens zakup tak drogiej opony dla przeciętnego użytkownika ? Ja robię sezonowo ok 14 tys km i nie zakupiłbym takich opon. Wolałbym w klasie premium wydać nieco mniej pieniędzy i zakupić np. Yokohame AE50. Uważam, że są w zupełności wystarczalne na nasze warunki i nie szarpią tak po kieszeni. Odpowiedz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA