Wiosna zbliża się wielkimi krokami, co dla kierowców oznacza rychłą wymianę opon zimowych na letnie. Dla osób, które zaczynają poszukiwania nowego kompletu na ciepłe miesiące z pomocą przychodzi niemiecka organizacja ADAC, od lat przeprowadzająca testy ogumienia. W tym roku badaniom zostały poddane modele w dwóch rozmiarach – 205/55 R16 oraz 225/50 R17. Sprawdzamy, które z nich poradziły sobie najlepiej i w efekcie otrzymały rekomendacje. 


Jeden z testowanych rozmiarów opon montowany jest w Hondzie Civic.Jeden z testowanych rozmiarów opon montowany jest w Hondzie Civic.

Jak przeprowadzane są testy ADAC?

Niemiecki automobilklub ADAC to jedna z największych organizacji motoryzacyjnych na świecie. Jednym z jej zadań jest działanie na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, a wśród wielu podejmowanych przez nią inicjatyw wymienić można m.in. opiniowanie nowych samochodów, infrastruktury drogowej, a także ogumienia.

Testy opon ADAC uznaje się za miarodajne nie tylko ze względu na renomę samego organizatora, ale i w związku z rygorystyczną metodologią, która pozwala na skrupulatne porównanie kluczowych parametrów. W każdym z badań – przeprowadzanych w kontrolowanych warunkach, udział bierze kilkanaście modeli z różnych segmentów i półek cenowych. W ich doborze nie mają udziału producenci.

Co istotne, aby dany model (w konkretnym rozmiarze) otrzymał rekomendację, musi wykazać się wszechstronnymi osiągami. Te ocenia się na podstawie wyników uzyskanych w pięciu kategoriach, którym nadano określoną wartość:

  • zachowanie na mokrej nawierzchni (40% końcowego wyniku);
  • zachowanie na suchej nawierzchni (20% końcowego wyniku);
  • żywotność (20% końcowego wyniku);
  • generowany hałas (10% końcowego wyniku);
  • zużycie paliwa (10% końcowego wyniku).

Przyjęta skala ocen zakłada, że im niższa nota, tym lepiej. Maksymalna liczba punktów, jaka może zostać przyznana to 0,6 (ocena bardzo dobra), a najniższa 5,5 (ocena niedostateczna).

Test opon letnich ADAC 2021 w rozmiarze 205/55 R16

W pierwszym z testów udział wzięło piętnaście modeli, z czego trzy zakończyły zmagania z notą „dobrą”. Jedenaście uznano za zadowalające, a jeden za dostateczny. Co ciekawe, badanie objęło także jedną oponę bieżnikowaną. Chociaż jej ocena nie jest szczególnie niska – pomimo zajęcia ostatniego miejsca, to specjaliści ADAC zwrócili uwagę m.in. na długą drogę hamowania, opóźnione reakcje czy ograniczoną przyczepność w zróżnicowanych warunkach.

Ogólne wyniki przedstawiają się następująco:

ModelPunktacjaNota
Continental PremiumContact 62,2dobra (gut)
Semperit Speed-Life 32,2dobra (gut)
Bridgestone Turanza T0052,3dobra (gut)
Goodyear EfficientGrip Performance 22,6zadowalająca (befriedigend)
Kumho Ecsta HS512,6zadowalająca (befriedigend)
Apollo Alnac 4G2,7zadowalająca (befriedigend)
Hankook Ventus Prime 3 K1252,7zadowalająca (befriedigend)
Fulda EcoControl HP 22,8zadowalająca (befriedigend)
BFGoodrich Advantage2,9zadowalająca (befriedigend)
Maxxis Premitra 53,0zadowalająca (befriedigend)
Nokian Wetproof3,0zadowalająca (befriedigend)
Pirelli Cinturato P73,0zadowalająca (befriedigend)
Uniroyal RainSport 53,0zadowalająca (befriedigend)
Petlas Imperium PT5153,3zadowalająca (befriedigend)
King Meiler Sport 13,6dostateczna (ausreichend)

Ogumienie w rozmiarze 205/55 R16 montowane jest m.in. w samochodach kompaktowych. Przykładowo są to (w zależności od modelu i wyposażenia): Audi A3, Dacia Logan, Fiat Tipo, Ford Focus, Honda Civic albo Kia Ceed.

Continental PremiumContact 6

Dwie opony w zestawieniu otrzymały równie wysokie noty ogólne (2,2), czemu zawdzięczać mogą miejsca na czele stawki. Pierwsza z nich to Continental PremiumContact 6, reprezentująca klasę premium. 

Za jej pozycję w rankingu odpowiadają zbalansowane parametry, ale prawdziwym kluczem do sukcesu okazał się najlepszy rezultat w kategorii jazdy na mokrej nawierzchni. Marka zadbała również o satysfakcjonującą żywotność ogumienia, co nie umknęło uwadze osób przeprowadzających badanie. Natomiast w dziedzinie zużycia paliwa specjaliści ADAC oczekiwaliby nieco więcej.

Continental PremiumContact 6 to opona zaprojektowana z myślą o wysokich osiągach. Obietnice producenta dotyczące niezawodności, bez względu na pogodę, zdają się mieć odzwierciedlenie w rzeczywistości, w czym znaczący udział ma mieszanka gumowa Safety Silica. Oprócz tego warto zwrócić uwagę na charakterystyczną rzeźbę bieżnika z makro blokami, mającymi wpływać na precyzję prowadzenia.

Semperit Speed-Life 3

Pierwsza opona z segmentu ekonomicznego w zestawieniu to Semperit Speed-Life 3. Interesujący jest fakt, że jej producent należy do grupy Continental, możemy więc mówić o podwójnym tryumfie.

To, co łączy dwa najlepiej ocenione modele to jednak nie tylko koncern, ale również znakomite wyniki w kluczowej jeździe po mokrej nawierzchni. Co prawda, Speed-Life 3 poradził sobie w tej kategorii minimalnie gorzej niż PremiumContact 6, ale i tak pozostawił konkurencję w tyle. Wśród jego zalet można wymienić także niskie opory toczenia, które zostały ocenione lepiej, niż w przypadku propozycji marki Continental.

Za docenione cechy modelu odpowiada dopracowana rzeźba bieżnika. Już na pierwszy rzut oka zauważyć można szerokie rowki, minimalizujące ryzyko wystąpienia aquaplaningu i skracające drogę hamowania po opadach deszczu. Producent przyłożył też wagę do optymalnej sztywności opon, dzięki której samochód ma prowadzić się pewnie, nawet podczas pokonywania zakrętów.

Bridgestone Turanza T005

Druga wyróżniona propozycja premium to coś w sam raz dla kierowców, dla których istotny jest wpływ ogumienia na zużycie paliwa. Opony Bridgestone Turanza T005 otrzymały jedną z najwyższych not w tej kategorii, wyprzedzając tym samym wspomniane wyżej modele.

Inne mocne strony, uwydatniające się w teście ADAC, to bezpieczna jazda po mokrej i suchej nawierzchni. Trzeba jednak wspomnieć też o jednym minusie, którym jest generowany hałas.

Sięgając pamięcią do lat ubiegłych można zauważyć, że opony Bridgestone Turanza T005 nie pierwszy raz testowane były przez niemiecką organizację i już kilkukrotnie znajdowały się na podium. Świadczy to o tym, że zastosowane do produkcji technologie są jednymi z najlepszych dostępnych na rynku. Zaliczyć do nich można m.in. mieszankę NanoPro-Tech, która wpływa na świetną trakcję w zróżnicowanych warunkach.

Poszczególne kategorie – kto był najlepszy

Rygorystyczne zasady oceniania i wymóg zrównoważonych osiągów sprawia, że niektóre modele, choć okazują się bezkonkurencyjne w pojedynczych kategoriach, zajmują dalsze pozycje w ogólnym notowaniu.

KategoriaNajlepsze modele
zachowanie na suchej nawierzchniMaxxis Premitra 5 (1,4); Hankook Ventus Prime 3 K125 (1,5); Continental PremiumContact 6 (2,0); Semperit Speed-Life 3 (2,0) ; Bridgestone Turanza T005 (2,0) ; Pirelli Cinturato P7 (2,0)
zachowanie na mokrej nawierzchniContinental PremiumContact 6 (1,8); Semperit Speed-Life 3 (1,9); Pirelli Cinturato P7 (2,0)
generowany hałasFulda EcoControl HP 2 (2,7); Nokian Wetproof (2,7); Pirelli Cinturato P7 (2,7); Uniroyal RainSport 5 (2,7)
zużycie paliwaKumho Ecsta HS51 (1,6); BF Goodrich Advantage (1,6); Bridgestone Turanza T005 (1,8)
żywotnośćGoodyear EfficientGrip Performance 2 (0,6); Fulda EcoControl HP 2 (1,5); Petlas Imperium PT515 (1,5)

organizacja ADAC przetestowała opony w rozmiarze 225/50 R17, pasujące m.in. do Opla VectraOpony w rozmiarze 225/50 R17 montowane są m.in. w Oplu Vectra.

Test opon letnich ADAC 2021 w rozmiarze 225/50 R17

Drugie zestawienie dotyczy rozmiaru 225/50 R17. Tym razem sprawdzone zostały właściwości jezdne siedemnastu modeli, spośród których cztery szczególnie się wyróżniły – nagrodzono je oceną „dobra”. Za zadowalające uznano dwanaście opon, a jedna nie uzyskała rekomendacji.

ModelPunktacjaNota
Falken Azenis FK5102,1dobra (gut)
Continental PremiumContact 62,2dobra (gut)
Kumho Ecsta PS712,3dobra (gut)
Bridgestone Turanza T0052,5dobra (gut)
Michelin Primacy 42,7zadowalająca (befriedigend)
Dunlop Sport Maxx RT22,8zadowalająca (befriedigend)
Esa+Tecar Spirit Pro2,8zadowalająca (befriedigend)
Nexen N'Fera Sport2,8zadowalająca (befriedigend)
Pirelli Cinturato P7 C22,8zadowalająca (befriedigend)
Semperit Speed-Life 32,9zadowalająca (befriedigend)
Kleber Dynaxer HP43,1zadowalająca (befriedigend)
Sava Intensa UHP 23,1zadowalająca (befriedigend)
Giti GitiPremium H13,3zadowalająca (befriedigend)
Laufenn S-Fit EQ+ LK013,3zadowalająca (befriedigend)
Barum Bravuris 5HM3,4zadowalająca (befriedigend)
Viking ProTech NewGen3,5zadowalająca (befriedigend)
Firestone Roadhawk4,9niedostateczna (mangelhaft)

W jakich samochodach montowany jest rozmiar 225/50 R17? ADAC wskazuje, że często należą one do klasy średniej. Pośród aut wyposażanych w opony o podanych wymiarach, znajdują się m.in. następujące modele: Alfa Romeo Giulia, Audi A4, Mercedes Klasy B, Honda Accord, Opel Vectra i Peugeot 508.

Falken Azenis FK510

Tym razem palma pierwszeństwa powędrowała do marki klasy średniej. Propozycja z logo Falken była bezkonkurencyjna, a jej wyważone parametry skutecznie przekonały do siebie organizatorów testu. 

Model Azenis FK510 wykazał się na mokrej nawierzchni, co przełożyło się na najlepszy wynik w tej kategorii. A trzeba zwrócić uwagę na fakt, że osiągi wielu opon w tej dziedzinie zostały zaskakująco nisko ocenione. 

Na tym oczywiście nie koniec pochwał. Japońskie ogumienie poradziło sobie na suchej nawierzchni i nieźle wypadło pod względem trwałości. Okazało się być także jednym z najcichszych. W tym przypadku, biorąc pod uwagę noty pozostałych modeli, można by jeszcze trochę popracować nad wpływem na zużycie paliwa.

Pozytywna opinia o oponach Falken Azenis FK510 wynika z wielu czynników, a jednym z nich jest asymetryczny bieżnik. Taka rzeźba pozwala zachować kontrolę nad autem zarówno podczas jazdy na wprost, jak i w zakrętach. Ma ona także przełożenie na krótszą drogę hamowania, kiedy pogoda nie sprzyja kierowcom.

Kumho Ecsta PS71

Od razu przeskakujemy do miejsca nr 3, które przypadło w udziale drugiemu przedstawicielowi segmentu średniego – Kumho Ecsta PS71. Czym zapracował na swoją pozycję na podium? 

Przede wszystkim skuteczną walką z aquaplaningiem, co ma ogromne znaczenie dla naszego bezpieczeństwa, kiedy jezdnia pokryta jest wodą. Według specjalistów ADAC model mógłby cechować się nieco większą precyzją kierowania na suchej nawierzchni, ale wciąż radzi sobie na niej dobrze i oferuje krótką drogę hamowania.

Nie trzeba szukać daleko, aby dowiedzieć się, dlaczego opony Kumho zdały niełatwy egzamin niemieckiego automobilklubu. Wystarczy spojrzeć na bieżnik, wyposażony w system rowków i nacięć, którymi woda odprowadzana jest sprzed czoła opony. Masywnym klockom zawdzięczać można za to przyczepność – również przy wyższych prędkościach – oraz szybkie reagowanie na wciśnięcie pedału hamulca.

Continental PremiumContact 6 i Bridgestone Turanza T005

Już po raz drugi wywołujemy do tablicy te modele, co tylko potwierdza, jak są udane. Continental PremiumContact 6 zajął drugie miejsce w teście opon w rozmiarze 225/50 R17. Szczególnie dobrze wypadł w starciu z mokrą nawierzchnią, wyróżnił się także na suchej drodze. Oznacza to, że dzięki niemu będziemy czuć się pewnie za kierownicą niezależnie od warunków. Jedną z lepszych ocen cząstkowych nagrodzony został też wpływ na zużycie paliwa.

Turystyczne ogumienie Bridgestone Turanza T005 tym razem wylądowało na wysokiej, czwartej pozycji. Jest to warte odnotowania, ponieważ model ten również został zaopiniowany jako dobry. ADAC chwali go zwłaszcza za precyzję kierowania oraz krótką drogę hamowania na suchej nawierzchni. W porównaniu do trzech lepiej ocenionych opon – dopracowania wymaga żywotność.

Wyniki w poszczególnych kategoriach

Pozostałe opony, choć nierzadko bardzo dobrze punktowały w pojedynczych kategoriach, miały słabości, które nie pozwoliły im na osiągnięcie wyższych pozycji w zbiorczym zestawieniu. Na kilka takich przypadków wskazuje poniższa tabela.

KategoriaNajlepsze modele
zachowanie na suchej nawierzchniMichelin Primacy 4 (1,5); Pirelli Cinturato P7 C2 (1,5); Dunlop Sport Maxx RT2 (1,8); Giti GitiPremium H1 (1,8)
zachowanie na mokrej nawierzchniFalken Azenis FK510 (2,0); Semperit Speed-Life 3 (2,0); Continental PremiumContact 6 (2,1)
generowany hałasSava Intensa UHP 2 (2,6); Falken Azenis FK510 (2,8); Dunlop Sport Maxx RT2 (2,8); Nexen N Fera Sport (2,8)
zużycie paliwaViking ProTech NewGen (1,6); Continental PremiumContact 6 (1,8); Kleber Dynaxer HP4 (1,8); Barum Bravuris 5HM (1,8)
żywotnośćMichelin Primacy 4 (1,5); Esa+Tecar Spirit Pro (1,5); Semperit Speed-Life 3 (1,5)

Wybór opon letnich – czym się kierować?

Przed zakupem nowego ogumienia warto poświęcić nieco czasu na jego wybór. Przemawia za tym co najmniej kilka powodów. Przede wszystkim gra toczy się o nasze bezpieczeństwo. Trzeba sobie uświadomić, że to właśnie opony – nic innego, łączą pojazd z nawierzchnią. Dlatego to od nich w dużej mierze zależy, czy za każdym razem dotrzemy do punktu końcowego obranej trasy. Poza tym dobrze dobrany komplet sprawi, że nasza satysfakcja z jazdy będzie większa.

Od czego zacząć poszukiwania? Najlepiej od określenia prawidłowego rozmiaru, ponieważ ogumienie musi pasować do samochodu, na którym będzie montowane. Jeżeli nie znamy tej informacji, pomoże nam specjalny konfigurator

Następnie zastanówmy się, jaki jest nasz styl jazdy – dynamiczny, czy raczej spokojny. Dobrze też ustalić, ile mniej więcej kilometrów rocznie pokonujemy. W ten sposób wyodrębnimy cechy, jakie powinny posiadać nowe opony na lato, by spełnić nasze oczekiwania. Dla jednych ważniejszy będzie komfort niż niskie opony toczenia, a dla innych kluczowa może okazać się trwałość.

Na końcu zasięgnijmy opinii ekspertów. Sprawdźmy najnowsze wyniki testów – przeprowadzanych przez ADAC, jak i inne organizacje albo prasę motoryzacyjną. Nie mniej wartościowe są opinie kierowców, którzy każdego dnia wystawiają opony na nowe próby, a następnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na ich temat z klientami Oponeo.