O ile samo ogumienie pod wpływem eksploatacji ulega ścieraniu, o tyle nierównomierne zużycie opon nie jest czymś, co można uznać za normalne zjawisko. Zazwyczaj zwiastuje to problemy z naszym autem, a te należy szybko rozwiązać, aby nie pogorszyć sytuacji.

Jak rozpoznać nierównomierne zużycie opon?
Nietypowy wygląd bieżnika, objawiający się tym, że w pewnych miejscach jest go więcej, a w innych mniej świadczy o nierównym zużyciu opon. Proces ten postępuje z czasem i może prowadzić do poważnych konsekwencji. Jeżeli w porę nie zauważymy, że stan naszego ogumienia budzi zastrzeżenia pod kątem wysokości klocków bieżnika, możemy spodziewać się jego trwałego uszkodzenia. Z tego powodu ważne jest regularne monitorowanie czterech kółek, by nie doprowadzić np. do ząbkowania opon czy przegapić minimalnej głębokości bieżnika.
Nierównomierne zużycie opon – przyczyny
Tego rodzaju sytuacje występują z różnych przyczyn, a każda z nich przejawia się w odmienny sposób.
Miejsce | Przyczyna | Porada |
---|---|---|
Nierównomierne zużycie bieżnika opony w środkowej części | Długotrwała jazda na zbyt dużym ciśnieniu lub agresywny styl jazdy. Ogumienie jest przez to nadmiernie eksploatowane w środkowej części, co objawia się charakterystycznymi wytarciami tego obszaru. | Ustawienie ciśnienia wg. wartości zalecanych przez producenta. Łagodniejsza jazda. |
Nierównomiernie zużyty bieżnik po bokach | Długotrwała jazda na zbyt niskim ciśnieniu w oponach, zła geometria kół lub agresywna jazda w zakrętach. Ogumienie nie ma właściwego kontaktu z nawierzchnią, a obciążenia przenoszone są na krawędzie. | Ustawienie ciśnienia wg. wartości zalecanych przez producenta. Sprawdzenie geometrii kół i spokojna jazda. |
Nierównomierne zużycie opon po jednej stronie | Nieprawidłowości w zawieszeniu auta, przestawiona zbieżność. | Wizyta u specjalisty i ustawienie zbieżności kół. |
Miejscowe zużycie bieżnika | Niewłaściwe ustawienie geometrii kół w pojeździe, agresywny styl jazdy i ostre hamownie (auta bez ABS) lub złe wyważenie opony. | Wizyta u mechanika i sprawdzenie geometrii kół. Łagodniejsza jazda. |
Aby zrównoważyć zużycie bieżnika, specjaliści zalecają rotowanie kół. O tym, jak wykonać ten zabieg poprawnie, dowiesz się z naszego artykułu.
Nierównomierne zużycie opon przednich
Niekiedy opony ścierają się w różnym tempie na obu osiach. Jeśli przednie ogumienie zużywa się szybciej niż tylne, przyczyną zwykle są usterki zawieszenia, jak wykrzywiony wahacz lub nieprawidłowe ustawienie zbieżności (zwłaszcza gdy jest zbyt duża). Objawia się to najczęściej bocznym nierównomiernym zużyciem opon przednich.
Brzegi są wówczas bardziej wyeksploatowane od pozostałej części ogumienia, co powoduje efekt „zaokrąglenia” jego czoła. Dochodzi nawet do niesymetrycznego wytarcia, czyli większego z jednej strony. W takiej sytuacji najlepiej skonsultować się z warsztatem w celu dokładnej diagnostyki.
Nierównomierne zużycie opon tylnych
W większości aut to przednie koła pracują intensywniej – skręcają, przenoszą napęd i lepiej dopasowują się do drogi. Tymczasem tylne opony, zwłaszcza w samochodach z napędem na przód, zachowują się zupełnie inaczej. Mniej poruszają się względem nawierzchni, więc ich bieżnik często ściera się nietypowo, tworząc charakterystyczne fale lub nietypowe wzory.
Winowajcą nierównomiernego zużycia opon tylnych są źle ustawiona geometria kół lub wadliwa praca zawieszenia. Szczególnie narażona okazuje się belka skrętna – popularny typ tylnego zawieszenia. Gdy odkształci się lub zużyje, koła tracą prawidłowy kontakt z drogą, co błyskawicznie odbija się na stanie ogumienia.
Do czego prowadzi nierównomiernie zużyty bieżnik?
Zjawisko nierównomiernego zużycia opon może doprowadzić do przykrych konsekwencji. Niektóre z nich kierowca jest w stanie odczuć w mniejszym lub większym stopniu, a w perspektywie dłuższego okresu mogą pojawić się poważne problemy z bezpieczeństwem podczas jazdy.
W pierwszych stadiach niewykluczone, że pojawi się pogorszenie trakcji, co staje się zauważalne zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Zwiększa się ryzyko aquaplaningu, gdyż opony nie radzą sobie z odprowadzaniem wody i trudniej jest utrzymać tor jazdy. Wydłuża się także droga hamowania. Sygnałem ostrzegawczym mogą być drgania na kierownicy, hałas podczas prowadzenia auta, czy wzrost zużycia paliwa z uwagi na większe opory toczenia.
W miarę postępującego nierównomiernego zużycia bieżnika, opony będą w coraz gorszym stanie, co może prowadzić nawet do zużycia innych elementów zawieszenia. Aby uniknąć tych problemów, ważne jest regularne sprawdzanie stanu ogumienia, dbanie o prawidłowe ciśnienie w oponach oraz ich rotacja, jak również sprawdzanie geometrii kół u specjalisty.