W jakich warunkach grozi Ci pęknięcie opony? Co zrobić, aby tego uniknąć? Dla własnego bezpieczeństwa sprawdź, jak właściwie użytkować ogumienie oraz jak reagować przy nagłej awarii. W telegraficznym skrócie przedstawiamy najważniejsze informacje na temat pękających opon.

Naprawa przebitej opony samochodowej nie zawsze jest rozwiązaniem. Niemożliwa jest np. naprawa opony przebitej z boku.

Pęknięta opona – przyczyny

Powodów takiego uszkodzenia może być wiele. Ze wszystkich potencjalnych przyczyn wyróżniliśmy te najpopularniejsze:

  • rozciągnięcia podczas jazdy, którego prawdopodobieństwo wzrasta, gdy opona ma niewłaściwe ciśnienie lub obciążenie,

  • kwaśne deszcze,

  • wpływ pyłu powstałego podczas hamowania (opiłki z tarcz hamulcowych),

  • substancje chemiczne wchodzące w reakcję gumą,

  • nadmiernie długa ekspozycja na światło słoneczne,

  • częste zmiany temperatury i pogody.

Pęknięta opona a bezpieczeństwo

Występowanie niewielkich bruzd nie oznacza od razu konieczności wymiany ogumienia. Małe pęknięcia mogą mieć charakter kosmetyczny i nie są groźne. Jeśli jednak dojdzie do tego, że przekroczą one zewnętrzną powierzchnie gumy, wedrą się głębiej, wtedy opona może stać się bezużyteczna.

Kwestię oceny możliwości reperacji konkretnego egzemplarza najlepiej zostawić wulkanizatorowi. Czasami nawet perfekcyjnie przeprowadzone łatanie opony może nie przywrócić mu pożądanej gwarancji bezpieczeństwa. W niektórych przypadkach tylko specjalista o ugruntowanej wiedzy i doświadczeniu może ocenić, czy naprawianie opon jest jeszcze możliwe.

Pęknięta lub przebita opona w samochodzie to duży kłopot dla kierowcy. Dla bezpieczeństwa swojego i innych pamiętaj o regularnej kontroli ogumienia w swoim aucie.

Boczne uszkodzenia

Powszechnie przyjęta zasada głosi, że poważniejsze boczne uszkodzenia ogumienia są nienaprawialne. Skąd taka kategoryczność powyższego twierdzenia? Naprawy tego rodzaju to po prostu gra niewarta świeczki. Klejenie opony z boku jest bardzo niebezpiecznym rozwiązaniem – ogumienie jest w tym miejscu poddawane działaniom takich sił, że dłuższa jazda na modelu sklejonym może skończyć się jego wystrzałem.

Co zwiększa ryzyko pojawienia się pęknięć na oponie?

Najważniejszymi czynnikami podwyższającymi ryzyko występowania pęknięć są:

  • długotrwałe parkowanie na nieosłoniętym terenie,

  • otarcia ścianek bocznych wywołane np. tarciem o krawężnik,

  • nadmierne stosowanie środków czyszczących i konserwujących do opon,

  • długie okresy postoju,

  • małe przebiegi.

Pęknięta opona a gwarancja

Gwarancja obowiązuje pod warunkiem, że badanie wewnętrzne opony nie wykaże, że była ona użytkowana niezgodnie z powszechnie uznanymi zasadami eksploatacji: dotyczy to przede wszystkim właściwego ciśnienia, przechowywania, a także kilku innych aspektów.

Jeśli naprawa nie będzie możliwa, oponę trzeba będzie wymienić.

Zapobieganie pękaniu opon

Aby ustrzec się niepożądanych pęknięć, należy przede wszystkim zadbać o sprawy elementarne, czyli:

  • regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach,

  • nie jeździć przeładowanym pojazdem.

Do czego mogą prowadzić pęknięcia?

Wszystkie możliwe skutki są trudne do przewidzenia, ale te najczęściej występujące to:

  • przedostanie się wody do wnętrza opony, co powoduje korozję opasań stalowych. W konsekwencji opona będzie wymagała utylizacji

  • odklejenie się bieżnika

  • wystrzał opony – w ekstremalnych przypadkach mikropęknięcia mogą doprowadzić do niebezpiecznej eksplozji ogumienia.