Każdy samochód posiada rozmiar opony rekomendowany przez producenta. Jednak dzięki bardzo szerokiej gamie dostępnych produktów, kierowcy mają możliwość wyboru wielkości, która najbardziej odpowiada ich potrzebom.

Jedni decydują się na zmianę szerokości profilu opony ze względów estetycznych, a jeszcze inni chcą wpłynąć na komfort jazdy.

Jeśli chcesz sprawdzić, jakie zamienniki opon możesz zastosować do swojego samochodu, skorzystaj z naszego kalkulatora rozmiarów.

Opony niskoporfilowe

Profil opony

Profil opony, potocznie nazywany wysokością modelu, to odległość od końca felgi do krawędzi opony. Jest to również jeden z formatów, który określa rozmiar ogumienia, obok szerokości i średnicy felgi.

Wszystkie atrybuty składające się na rozmiar są ze sobą powiązane, co oznacza, że chcąc zmienić dla danego auta jeden z parametrów, musimy dostosować również pozostałe. Wynika to z konieczności zachowania całkowitej średnicy koła (wysokości koła), przewidzianej przez producenta samochodu.

Jak obliczyć profil opony?

jak obliczyć profil opony

Wysokość profilu, inaczej określana jako seria, to stosunek pomiędzy wysokością i szerokością przekroju opony. Profil opony nie jest wartością bezwzględną, ale wiąże ze sobą szerokość i wysokość.

Przykład: W rozmiarze 205/55 R16 liczba 55 to inaczej 55% z 205.
Zgodnie ze wzorem wysokość boku opony w rozmiarze 205/55 R16 będzie mniejsza niż w przypadku 225/55 R16. W drugim przykładzie automatycznie wyższa będzie też średnica całkowita (całkowita wysokość opony).

Opony niskoprofilowe - co to oznacza?

Opona niskoprofilowa to model, w którym wysokość boku od felgi do drogi jest wartością stosunkowo małą względem szerokości jej przekroju.
"Niskoprofilówki" stosowane są zwykle, jako oryginalne wyposażenie w samochodach klasy średniej i wyższej, szczególnie w autach o większych osiągach i sportowym zacięciu.

Ogumienie o niskim profilu bywa też chętnie wybierane przez fanów tuningu samochodowego, którzy korzystają z możliwości powiększenia felgi. Taki zabieg sprawia, że całość wygląda bardziej sportowo. Z biegiem lat to pojęcie „niskoprofilowości” zmieniło swoje znaczenie, a właściwie zmieniły się gabaryty, które w to pojęcie wchodzą. Jeszcze w latach 70. każdy model o profilu poniżej 80 traktowano jako mały, obecnie wymiar 55 nie jest już uważany za niski.

opony niskoporfilowe

Rozmiar opony 205/55 R16 staje się obecnie w Europie jednym z najpopularniejszych, jest powszechnie używany do aut klasy średniej i bardzo często występuje bez rantu ochraniającego felgę, co sprawia, że przestaje być traktowany jako rozmiar niskoprofilowy.

Należy pamiętać o bezpośrednim związku wysokości i szerokości. Zdecydowanie łatwiej uznać za opony o niskim profilu modele 185/55 R15, których faktyczna wysokość boku jest znacznie mniejsza niż w przypadku 205/55 R16. Za niskoprofilową możemy uznać ogumienie o serii mniejszej lub równej 55-50, w zależności od szerokości. Zwykle są one wyposażone w rant ochronny felgi.

Jakie są najniższe wartości serii dla takich opon?

Standardy ETRTO (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Felg) z 2009 roku definiują jako najniższą serię 20, a dokładnie rozmiar 375/20 R21. Jednak podczas północno-amerykańskich targów Sema, firmy Nexen i Kumho pokazały pierwsze na świecie opony serii 15.

W przypadku Nexena jest to model N3000 o rozmiarze 365/15 ZR 24, natomiast Kumho zaprezentowało Ecsta SPT KU31 w rozmiarze 385/15 ZR 22.

Opony niskoprofilowe – zalety

Niski profil często wiąże się z zastosowaniem większych felg oraz szerokości opony, a to może pozytywnie wpływać na zachowanie samochodu na suchej nawierzchni zarówno w czasie hamowania, jak i na zakrętach.

Niski bok oznacza także większą sztywność, która jest szczególnie cenną cechą w przypadku dynamicznej jazdy po krętych drogach.
Opony niskoprofilowe zapewniają również lepszy „kontakt z samochodem”, kierowca ma większą kontrolę nad autem oraz jest w stanie lepiej przewidzieć jego zachowanie. Zdecydowanie mniej odczuwalne są również przechyły boczne.

Najbardziej widoczną zaletą stosowania opon niskoprofilowych jest podniesienie atrakcyjności wizualnej naszego pojazdu.

Do zalet związanych ze stosowaniem opon niskoprofilowych można zaliczyć poprawę wyglądu naszego pojazdu, a w połączeniu z felgą o dużej średnicy nadaje kołom bardziej sportowy charakter.

Jedną z najważniejszych zalet stosowania opon niskoprofilowych jest ich zachowanie podczas pokonywania zakrętów.  Dają poczucie większej stabilności pojazdu, w porównaniu do opon o wysokim profilu.

Niestety przy stosowaniu takich opon zauważalnie zmniejsza się komfort prowadzenia. W mniejszym stopniu tłumią one hałas i drgania oraz trzeba zachować szczególną ostrożność podczas jazdy po nierównej drodze.

Paweł Skrobisz

Kierownik Działu Technicznego

Continental

Opony niskoprofilowe – wady

Ciśnienie w oponach niskoprofilowych nie może być zbyt niskie, ponieważ ogumienie staje się bardziej podatne na wszelkiego rodzaju uszkodzenia.
Szczególną ostrożność należy zachować podczas najeżdżania na krawężnik, w przypadku modeli o niskim profilu może to skutkować uszkodzeniem elementów podwozia.

Zwiększamy również ryzyko uszkodzenia felg aluminiowych, a sam rant ochronny opon niskoprofilowych nie uratuje nas przed uszkodzeniem ich, jeśli wpadniemy w dziurę na jezdni.

opony niskoporfilowe

Innym czynnikiem, który również przyspiesza zużycie, jest styl jazdy kierowcy i charakter pojazdów, na jakich są eksploatowane. Ogumienie tego typu często zakładane jest na auta sportowe, w których producent, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klienta, stawia na wysoki poziom przyczepności, a to odbywa się kosztem szybszego zużycia.

Układ jezdny i zawieszenie pojazdu muszą być właściwie zaadoptowane do większych felg i opon, które w mniejszym stopniu amortyzują nierówności. W innym tym przypadku ogumienie o niskim profilu powoduje szybsze zużycie wszystkich elementów zawieszenia.

Ponadto, jeśli wysokość koła zostanie zmieniona o 5 mm, wymagana będzie korekta ustawień świateł pojazdu.