Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Opony niskoprofilowe: wady i zalety

aktualizacja: 03 grudnia 2018
OPONEO.PL

Każdy samochód posiada rozmiar opony rekomendowany przez producenta. Jednak dzięki bardzo szerokiej gamie dostępnych produktów, kierowcy mają możliwość wyboru wielkości, która najbardziej odpowiada ich potrzebom.

Jedni decydują się na zmianę szerokości profilu opony ze względów estetycznych, a jeszcze inni chcą wpłynąć na komfort jazdy.

Jeśli chcesz sprawdzić, jakie zamienniki opon możesz zastosować do swojego samochodu, skorzystaj z naszego kalkulatora rozmiarów.

 

Opony niskoporfilowe

 

Profil opony

Profil opony, potocznie nazywany wysokością modelu, to odległość od końca felgi do krawędzi opony. Jest to również jeden z formatów, który określa rozmiar ogumienia, obok szerokości i średnicy felgi.

Wszystkie atrybuty składające się na rozmiar są ze sobą powiązane, co oznacza, że chcąc zmienić dla danego auta jeden z parametrów, musimy dostosować również pozostałe. Wynika to z konieczności zachowania całkowitej średnicy koła (wysokości koła), przewidzianej przez producenta samochodu.

Jak obliczyć profil opony?

jak obliczyć profil opony

 

Wysokość profilu, inaczej określana jako seria, to stosunek pomiędzy wysokością i szerokością przekroju opony. Profil opony nie jest wartością bezwzględną, ale wiąże ze sobą szerokość i wysokość.

 

Przykład: W rozmiarze 205/55 R16 liczba 55 to inaczej 55% z 205.
Zgodnie ze wzorem wysokość boku opony w rozmiarze 205/55 R16 będzie mniejsza niż w przypadku 225/55 R16. W drugim przykładzie automatycznie wyższa będzie też średnica całkowita (całkowita wysokość opony).

 

Opony niskoprofilowe - co to oznacza?

Opona niskoprofilowa to model, w którym wysokość boku od felgi do drogi jest wartością stosunkowo małą względem szerokości jej przekroju.
"Niskoprofilówki" stosowane są zwykle, jako oryginalne wyposażenie w samochodach klasy średniej i wyższej, szczególnie w autach o większych osiągach i sportowym zacięciu.

Ogumienie o niskim profilu bywa też chętnie wybierane przez fanów tuningu samochodowego, którzy korzystają z możliwości powiększenia felgi. Taki zabieg sprawia, że całość wygląda bardziej sportowo. Z biegiem lat to pojęcie „niskoprofilowości” zmieniło swoje znaczenie, a właściwie zmieniły się gabaryty, które w to pojęcie wchodzą. Jeszcze w latach 70. każdy model o profilu poniżej 80 traktowano jako mały, obecnie wymiar 55 nie jest już uważany za niski.

 

opony niskoporfilowe

 

Rozmiar opony 205/55 R16 staje się obecnie w Europie jednym z najpopularniejszych, jest powszechnie używany do aut klasy średniej i bardzo często występuje bez rantu ochraniającego felgę, co sprawia, że przestaje być traktowany jako rozmiar niskoprofilowy.

Należy pamiętać o bezpośrednim związku wysokości i szerokości. Zdecydowanie łatwiej uznać za opony o niskim profilu modele 185/55 R15, których faktyczna wysokość boku jest znacznie mniejsza niż w przypadku 205/55 R16. Za niskoprofilową możemy uznać ogumienie o serii mniejszej lub równej 55-50, w zależności od szerokości. Zwykle są one wyposażone w rant ochronny felgi.

Jakie są najniższe wartości serii dla takich opon?

Standardy ETRTO (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Felg) z 2009 roku definiują jako najniższą serię 20, a dokładnie rozmiar 375/20 R21. Jednak podczas północno-amerykańskich targów Sema, firmy Nexen i Kumho pokazały pierwsze na świecie opony serii 15.

W przypadku Nexena jest to model N3000 o rozmiarze 365/15 ZR 24, natomiast Kumho zaprezentowało Ecsta SPT KU31 w rozmiarze 385/15 ZR 22.

Opony niskoprofilowe – zalety

Niski profil często wiąże się z zastosowaniem większych felg oraz szerokości opony, a to może pozytywnie wpływać na zachowanie samochodu na suchej nawierzchni zarówno w czasie hamowania, jak i na zakrętach.

Niski bok oznacza także większą sztywność, która jest szczególnie cenną cechą w przypadku dynamicznej jazdy po krętych drogach.
Opony niskoprofilowe zapewniają również lepszy „kontakt z samochodem”, kierowca ma większą kontrolę nad autem oraz jest w stanie lepiej przewidzieć jego zachowanie. Zdecydowanie mniej odczuwalne są również przechyły boczne.

Najbardziej widoczną zaletą stosowania opon niskoprofilowych jest podniesienie atrakcyjności wizualnej naszego pojazdu.

 

Do zalet związanych ze stosowaniem opon niskoprofilowych można zaliczyć poprawę wyglądu naszego pojazdu, a w połączeniu z felgą o dużej średnicy nadaje kołom bardziej sportowy charakter.

Jedną z najważniejszych zalet stosowania opon niskoprofilowych jest ich zachowanie podczas pokonywania zakrętów.  Dają poczucie większej stabilności pojazdu, w porównaniu do opon o wysokim profilu.

Niestety przy stosowaniu takich opon zauważalnie zmniejsza się komfort prowadzenia. W mniejszym stopniu tłumią one hałas i drgania oraz trzeba zachować szczególną ostrożność podczas jazdy po nierównej drodze.

Paweł Skrobisz

Kierownik Działu Technicznego

Continental

 

Opony niskoprofilowe – wady

Ciśnienie w oponach niskoprofilowych nie może być zbyt niskie, ponieważ ogumienie staje się bardziej podatne na wszelkiego rodzaju uszkodzenia.
Szczególną ostrożność należy zachować podczas najeżdżania na krawężnik, w przypadku modeli o niskim profilu może to skutkować uszkodzeniem elementów podwozia.

Zwiększamy również ryzyko uszkodzenia felg aluminiowych, a sam rant ochronny opon niskoprofilowych nie uratuje nas przed uszkodzeniem ich, jeśli wpadniemy w dziurę na jezdni.

 

opony niskoporfilowe

 

Innym czynnikiem, który również przyspiesza zużycie, jest styl jazdy kierowcy i charakter pojazdów, na jakich są eksploatowane. Ogumienie tego typu często zakładane jest na auta sportowe, w których producent, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klienta, stawia na wysoki poziom przyczepności, a to odbywa się kosztem szybszego zużycia.

Układ jezdny i zawieszenie pojazdu muszą być właściwie zaadoptowane do większych felg i opon, które w mniejszym stopniu amortyzują nierówności. W innym tym przypadku ogumienie o niskim profilu powoduje szybsze zużycie wszystkich elementów zawieszenia.
Ponadto, jeśli wysokość koła zostanie zmieniona o 5 mm, wymagana będzie korekta ustawień świateł pojazdu.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (31)
195/50 r16 2013-08-16
mam opony continental 195/50 r16, w zakrętach mają naprawdę bardzo dobrą przyczepność (lepszą niż policyjna pościgowa octavia która próbując mnie zatrzymać na krętej drodze zostawała w tyle na każdym zakręcie nadrabiając na prostej). jeśli uwierzymy że ta opona ma duuuużo większą przyczepność to możeby jechać w każdym zakręcie dużo za szybko. jedyne o czym trzeba pamiętać to wyważanie kół i prostowanie felg. ja co 3 miesiące odwiedzam wulkanizatora i za każdym razem ma się co napocić a taka krzywa felga uszkadza łożyska, zawieszenie. nie rozpisując się po prostu trzeba częściej odwiedzać wulkanizatora i liczyć się z kosztami prostowania felg ale jeśli nie oszczędzamy na oponach i kupimy nowe klasy premium to przyczepność dogrzanej opony na suchym asfalcie jest niesamowita Odpowiedz
szofer z BMW 2013-03-26
Dlaczego autor pominął tak istotny element eksploatacji niskoprofilówek jak katastrofalne zachowanie się samochodu na takich oponach w czasie deszczu przy aquaplaningu! Odpowiedz
Grzegorz 2014-05-28
szofer z BMW 2013-03-26
Dlaczego autor pominął tak istotny element eksploatacji niskoprofilówek jak katastrofalne zachowanie się samochodu na takich oponach w czasie deszczu przy aquaplaningu!
Przejdź do komentarza
@szofer z BMW bo wysokość profilu opony nie ma nic wspólnego ze zjawiskiem aquaplaningu. Wszystko zależy od rzeźby bieżnika, materiałów z jakich wyprodukowano ogumienie i ciśnienia w oponie. Wszystko to co wymieniłem musi być zachowane w jakiś standardach żeby opona dobrze odprowadzała wodę. Na mój przykład mogę podać opony Uniroyal Rainsport 2 w rozmiarze 195/45 R16. Przejedź się na takiej oponie a dopiero potem się wypowiadaj o czymś, o czym nie masz pojęcia. Odpowiedz
G-Style 2012-06-11
a jaki najnizszy profil by najlepiej pasowal do felg 15' obecnie sa opony o szerokosci (z tylu) 205 (z przodu) 195. Profilu nie pamietam ale jesc dosyc duzy a planuje obnizyc troche Scenica i dac niskoprofilowki dla wygladu i nie wiem czy kupowac nowe alu czy dostosowac opony do tych co sa ( a mam bbs'y :D ) Odpowiedz
Rafian 2012-05-08
A co powiecie o oponach 235/45 17R czy dobrze sie bedzie jeździło na takich oponach w aucie BMW 5 Kombi...? Odpowiedz
rico 2012-03-22
A co z ekonomią na szerokich i niskich pali więcej, czy mniej, bo mnie wyszło prawie 0,5 litra więcej na szerokich. A wasze spostrzeżenia? Odpowiedz
tolek 2011-08-15
od tygodnia jezdze na niskoprofilowych 225/40/18" i wszystko jest ok.faktycznie kazda dziurke w jezdni czuc bardziej, no i ten szum (huczenie)jakby jechal walcem.ale cos za cos, bo wizualnie super Odpowiedz
Red 2014-09-25
tolek 2011-08-15
od tygodnia jezdze na niskoprofilowych 225/40/18" i wszystko jest ok.faktycznie kazda dziurke w jezdni czuc bardziej, no i ten szum (huczenie)jakby jechal walcem.ale cos za cos, bo wizualnie super
Przejdź do komentarza
zgadzam się z przedmówcą w stu procentach Odpowiedz
MB GLK350 2017-04-02
Red 2014-09-25
zgadzam się z przedmówcą w stu procentach
Przejdź do komentarza
A ja wam powiem tak. Ładnie to jest w tedy jak proporcje felga/opona są zachowane, a szytki w cale ładne nie są bo wyglądaja jak byś na flaku albo samej feldze jechał że o wypadaniu pląb nie wspomne. Ja w swoim MB właśnie zmieniłem z 235/50r19 na 235/60r17 i teraz dopiero odczuwam komfort i zadowolenie z jazdy, a dziury i krawężniki mi nie straszne. Nie muszę się srać że mikro dziurka albo kamyczek rozwali mi całe koło lub zawieszenie sie wytłucze po raptem paru tysiącach km. Pozdrawiam tych co mają się za rider‘ów nascaru. Szytki to na równy jak szkło tor się nadają, a nie na nasze drogi. Odpowiedz
korek 2011-08-13
czy na trzecim zdjęciu w środku felgi jest korek od jakiejś mineralki? Odpowiedz
Sean 2010-02-17
W polskich warunkach 40 to bardzo niski profil. Tak jak autor pisze nalezy tu jeszcze zawsze brać pod uwagę szerokość. Odpowiedz
cecor 2010-03-04
Sean 2010-02-17
W polskich warunkach 40 to bardzo niski profil. Tak jak autor pisze nalezy tu jeszcze zawsze brać pod uwagę szerokość.
Przejdź do komentarza
40 to niski profil ? nie zawsze 205/40R16 a 275/40R20 to zupelnie inne opony: ta druga jest duzo wyższa. posługiwanie się samą liczbą profil 40 niewiele mowi, zawsze trzeba podac z jakiej szerokosci jest to profil, inaczej rozmowa nie ma sensu. Odpowiedz
caddy 2010-03-10
cecor 2010-03-04
40 to niski profil ? nie zawsze 205/40R16 a 275/40R20 to zupelnie inne opony: ta druga jest duzo wyższa. posługiwanie się samą liczbą profil 40 niewiele mowi, zawsze trzeba podac z jakiej szerokosci jest to profil, inaczej rozmowa nie ma sensu.
Przejdź do komentarza
W wartości bezwzglednej faktycznie to co innego, ale w odniesieniu do średnicy opony to cały czas niski profil. Odpowiedz
MIkrusekXXL 2010-03-11
caddy 2010-03-10
W wartości bezwzglednej faktycznie to co innego, ale w odniesieniu do średnicy opony to cały czas niski profil.
Przejdź do komentarza
Oczywiscie ja tez jestem zdania ze niski profil, ale tak nie utrudniajac sobie skrajnie zycia sam mam 225/40/18 i jest to jeszce do zniesienia nawet na dziurach. Odpowiedz
Szym=CrupaR 2010-02-10
OPony niskoprofilowe do dla mnie mniej niz 45, od zawsze na takich jezdziłem i nie ma sie co oszukiwac nie jest to praktyczne. Jeden wielki slalom gigant w i poza miestaem. I te spinajace sie miesnie przy dzwonie w dziure. NIgdy nie uwazałem tego za praktyczne, ale zawsze mnie to bawiło byc moze dlatego ze nie robie wiecej n iz 40-50 km dziennie. Odpowiedz
janko 2013-12-21
jak trafisz niskoprofilowa opona w kraweznik przy 50km/h to już nie masz opony, bo krawężniki dzialają jak brzytwy i zdzierają z takiej opony bieżnik. wiem, sam to przerabiałem Odpowiedz
MuchaIndependencenenene ;D 2010-02-16
Ciekawe kolego co nam powiesz w okolicach maja kwietnia o oponach niskoprofilowych. Dla autora podziekowania interesujacy artykuł. Odpowiedz
miras 2010-02-23
MuchaIndependencenenene ;D 2010-02-16
Ciekawe kolego co nam powiesz w okolicach maja kwietnia o oponach niskoprofilowych. Dla autora podziekowania interesujacy artykuł.
Przejdź do komentarza
Powie nam ze opony niskoprofilowe, jeszcze odpoczywaja w garażu i konczy zimówki :) Odpowiedz
Arek 2010-03-02
Zaleta! - > wygląd, Wada - łatwość uszkodzenia.. to chyba najwazniejsze :) Odpowiedz
Jan 2010-03-04
Na teraz to nawet bym nie pomyslał o niskim profilu. 1 dziura i bye bye oponko. ladnie to wyglada ale latem przed promenadą :) a na drogach w polsce malo przydatne! Odpowiedz
waremok 2010-03-06
a mnie sie wcale takie niskie profile nie podobają, ja wole jak jest tak umiarkowanie gumy Odpowiedz
Nyska 2010-03-05
Jakbym chcial poszpanowac to tez niziutki profil bym zalozyl. Ale ze drogi w polsce sa takie a nie inne to nie ma szans. szkoda kasy i nerwów! Odpowiedz
base 2010-03-12
Niezły kapać ten na trzecim zdjęciu. Ciekawe czy to można gdzieś kupić w Polsce. Do czego to wogóle załozyć? Odpowiedz
Blaskkk 2010-03-17
pytacie jaka zaleta??? No to sie chyba rozumie samo przez sie!!!!!! Outfit!!!!!! Z profilem opony jest jak z ubraniem pięknej kobiety: Czym mniej, tym lepiej sie prezentuje... :D Odpowiedz
skadmamwiedziec 2010-03-17
Blaskkk 2010-03-17
pytacie jaka zaleta??? No to sie chyba rozumie samo przez sie!!!!!! Outfit!!!!!! Z profilem opony jest jak z ubraniem pięknej kobiety: Czym mniej, tym lepiej sie prezentuje... :D
Przejdź do komentarza
To jeszcze zależy jaka kobieta. A opony niskoprofilowe na każdym aucie dobrze wyglądają :) Odpowiedz
def 2010-03-18
skadmamwiedziec 2010-03-17
To jeszcze zależy jaka kobieta. A opony niskoprofilowe na każdym aucie dobrze wyglądają :)
Przejdź do komentarza
Takiej Dacii logan nawet niski profil i wypasiona fela nie pomożę. Więc jest tak jak z kobietami:-) Odpowiedz
Autorek 2010-03-02
Niskoprofilowe opony jak można przecztac ma swoje wady i zalety . Niskie profile wystepuja zazwyczaj w oponach szerokich montowanych w wiekszych autach badz do sportowej jazdy. Taka opona ma wysoką przyczepnosc, jednak do jazdy miejskiej opony niskoplrofilowe sa mniej praktyczne. Spada komfort jazdy. Takie jest moje zdanie. Oczywiscie duzym atutem jest atrakcyjny wyglad takich opon ...pozdrawiam Odpowiedz
mikrusekXXL 2010-03-02
Autorek 2010-03-02
Niskoprofilowe opony jak można przecztac ma swoje wady i zalety . Niskie profile wystepuja zazwyczaj w oponach szerokich montowanych w wiekszych autach badz do sportowej jazdy. Taka opona ma wysoką przyczepnosc, jednak do jazdy miejskiej opony niskoplrofilowe sa mniej praktyczne. Spada komfort jazdy. Takie jest moje zdanie. Oczywiscie duzym atutem jest atrakcyjny wyglad takich opon ...pozdrawiam
Przejdź do komentarza
Miałem ostatnio pytanie co myslisz, jaka opona mozemy uznac za kompromis sportowe własciwosci i nie przegiecie ? Odpowiedz
Mirasek 2010-03-03
mikrusekXXL 2010-03-02
Miałem ostatnio pytanie co myslisz, jaka opona mozemy uznac za kompromis sportowe własciwosci i nie przegiecie ?
Przejdź do komentarza
Moim zdaniem kompromis no w 16 to 205/55-50/16 da sie na tym jezdzisz i czujesz ze jedziesz autem a nie płyniesz łajbą/ Odpowiedz
ricken 2010-03-04
wszystko ma swoje dobre i złe strony, ale jak widzisz furke z profilem 30-35 to latwo wzroku nie oderwiesz... ;] a jakby nie patrzec, dobry wyglad samochodu to dobry humor kierowcy ;) Odpowiedz
e46 2010-03-05
ricken 2010-03-04
wszystko ma swoje dobre i złe strony, ale jak widzisz furke z profilem 30-35 to latwo wzroku nie oderwiesz... ;] a jakby nie patrzec, dobry wyglad samochodu to dobry humor kierowcy ;)
Przejdź do komentarza
Oczywiscie ze tak mozna postawic na lans ale jak masz dojazd do pracy 10-15 km i za miasto wybierasz sie tylko na wakacje to nie zostaje nic innego ty;lp 30-40 :D Pozniej pojawiaja sie dzieci i juz sie ucina ... Odpowiedz