Wyobraź sobie, że zamówiłeś nowe opony, otrzymałeś przesyłkę i chcesz obejrzeć wybrany komplet. Otwierasz opakowanie i widzisz – Twoje nowe opony mają na bieżniku narysowane kolorowe paski. Jeśli kiedyś zdarzyła Ci się taka sytuacja wiesz już, że nie ma się czym martwić. Tym, którzy poczuli się zaniepokojeni, polecamy natomiast przeczytanie naszego artykułu.
Nawet największe koncerny oponiarskie z ugruntowaną pozycją na rynku, aby pozostać na czele stawki muszą zapewnić swoim klientom produkty zaawansowane technologicznie, unikatowe czy po prostu lepsze od konkurencyjnych.
Dlatego też tak ważny jest profesjonalizm podczas całego procesu produkcji i dystrybucji opon. W fabrykach wytwarzających ogumienie, każdego dnia pojawiają się tysiące płatów bieżników, stąd konieczność wypracowania odpowiedniego systemu znakowania opon, aby uniknąć kosztownych pomyłek.
Tłumaczy to pojawiające się na wierzchniej części opony kolorowe kreski lub kody alfanumeryczne, które dokładnie określają typ, rozmiar oraz inne właściwości danego modelu.
O czym informują paski?
Kolorowe kreski na oponach są istotne tylko z punktu widzenia zakładu produkcyjnego, ułatwiają pracę zatrudnionym specjalistom oraz szeregowym pracownikom fabryki. Dla przeciętnego użytkownika nie mają one żadnego znaczenia.

Paski ścierają się już po kilku dniach używania opony.
Symbole, paski czy linie związane są z konkretnym zakładem, w którym zostało wyprodukowane ogumienie. Może się zdarzyć, że ten sam model opony w jednakowym rozmiarze będzie oznaczony innym układem kolorowych pasków. Nie należy się więc martwić, jeśli po otrzymaniu zamówienia zorientujemy się, że jedna z opon ma inny kolor oznaczeń niż pozostałe.
Opony z białym paskiem – retro
Opony z białym paskiem współcześnie postrzegane są jako ogumienie przede wszystkim dla motocykli oraz samochodów klasycznych. Stanowią raczej ciekawostkę niż popularny trend.

Opony z białym paskiem.
W latach 20. i 30. ubiegłego wieku było jednak zupełnie inaczej. Ówczesne opony produkowano głównie na bazie tlenku cynku, który sprawiał że miały one biały (czasem lekko kremowy) kolor. W celu utrwalenia ogumienia dodawano niewielkie ilości sadzy, które zabarwiały gumę na czarno. Dzięki wymieszaniu obu składników powstały „whitewalls”, czyli kolorowe opony posiadające charakterystyczną białą ściankę.
Współcześnie tego typu ogumienie możemy spotkać najczęściej w formie opon motocyklowych z białym paskiem. Kolorowe opony samochodowe są również popularne wśród kierowców aut luksusowych.
Co oznaczają kropki na oponach?
Kolorowe kropki na boku bieżnika mają znaczenie dla producentów, podobnie jak w przypadku pasków. Ich wartość użytkowa dla przeciętnego kierowcy również jest prawie zerowa.
W zależności od konkretnego producenta mogą one informować np. o:
maksymalnym wychyleniu zmiennej siły promieniowej (czerwona kropka na oponie w przypadku marki Bridgestone),
położeniu zaworu – jest to informacja montażowa, często będąca formą umowy między producentem opon a producentem samochodowym, który kupuje większą partię produktu do swojego modelu auta (najczęściej zielona kropka na oponie),
pozytywnym przejściu kontroli jakości (biała kropka z czarnym środkiem).
Należy pamiętać, że żółte i czerwone kropki na oponie w przypadku różnych dostawców, mogą oznaczać coś zupełnie innego. Znaczenie owych kropek jest zmienne, w zależności od danego producenta, a nawet w obrębie tej samej marki, ale różnych modeli opon.