Menu

Informacje

Opony z białym paskiem do klasycznych motocykli

Publikacja: 28 listopada 2018
| OPONEO.PL

Widzieliśmy to wszyscy w starych, gangsterskich filmach: motocykle z eleganckimi oponami z białymi pasami. Dziś na polskim rynku jest kilku producentów oferujących modele retro. Niektórzy polecają też alternatywne metody własnoręcznego zdobienia opon na biało. Czy to dobre rozwiązania?

Harley-Davidson

 Opony motocyklowe Dunlop typu "whitewall" na Harleyu-Davidsonie.

 

Są motocykle, którym opony stylizowane nie tylko dodają uroku i elegancji – czasem to właśnie ten dodatek decyduje o efekcie, na jakim zależy sporej części użytkowników jednośladów. Mówimy w tym przypadku o oldtimerach, w których opony z białymi bokami bywają niezastąpione niczym dobrze dobrany krawat do koszuli i garnituru, ale także o współczesnych cruiserach czy chopperach. Wszystko zależy nie tylko od charakteru maszyny, ale indywidualnego gustu jej właściciela.  

Zacznijmy od oczywistej kwestii – turystyczne ogumienie typu „whitewall” zawsze będzie nieco droższe od analogicznego modelu bez białego pasa. Powód jest prozaiczny: tego typu modele produkowane są w mniejszych seriach, w dodatku Polska, mimo rosnącej grupy pasjonatów motoryzacji, nie jest i być może nigdy nie będzie najbardziej chłonnym rynkiem dla tego typu produktów.

Opony motocyklowe z białym bokiem – oferta na rynku

Opony motocyklowe z białym paskiem oferuje kilka marek obecnych w Polsce. Zerknijmy na poszczególne oferty. Tę dość szeroką ma Dunlop. Na przykład model Harley-Davidson (stworzony we współpracy ze słynnym producentem motocykli). Innymi klasycznymi modelami są D404W (zaprojektowany w oparciu o legendarny wzór bieżnika Harley-Davidson), Cruisemax, K177 oraz D402 – sprzedawany w wersji z cienkim („single whitewall”) i grubszym białym pasem (WWW: „wide whitewall”).

 

Harley-Davidson

 Opony typu "whitewall" doskonale uzupełniają charakter motocykli marki Harley-Davidson.

 

Marka Metzeler również oferuje opony motocyklowe z białym bokiem. Sztandarowym produktem niemieckiej firmy, doskonale znanym motocyklistom na całym świecie, pozostaje model ME880 Marathon. Alternatywą dla niego może być wersja High Mileage – produkowana z cieńszym białym pasem z boku. Idźmy dalej: marka Avon ma w swoim katalogu oponę, której sama nazwa - Gangster Retro Whitewall Tire daje do zrozumienia, z nawiązaniem do jakiej stylistyki mamy tu do czynienia. Brytyjski producent oferuje też oponę AV71 Cobra (wersja whitewall oczywiście, z szerokim białym pasem). Mniej znana w Polsce marka Vee Rubber produkuje natomiast model VRM-302F Twin Whitewall.

 

opony motocyklowe whitewall metzeler

 Opony motocyklowe typu "whitewall" produkuje też znana motocyklistom firma Metzeler.

 

Modele z białą ścianką można kupić również od jednego z potentatów na globalnym rynku ogumienia. Bridgestone – Exedra G702 montowany w takich motocyklach, jak choćby: Suzuki C90T, Yamaha Road Star Silverado czy Royal Star Tour, a także Exedra G722 oraz Exedra G705 OE Whitewall. Continental oferuje natomiast model Conti Milestone w dwóch wersjach – WW („wide whitewall” – szeroki pas) oraz WS („whitewall single” – pas pojedynczy). Jest jeszcze Maxxis M6011R Classic WW. Jeśli szukamy tańszego rozwiązania, możemy wybrać któryś z modeli japońskiego Shinko – 777 Whitewall, Classic 240 Whitewall albo 250 Whitewall.

Zrób to sam?

Znaczący koszt, jaki trzeba ponieść, chcąc wyposażyć klasyczne motocykle w ogumienie z urokiem retro, sprawia, że wśród ich właścicieli krążą dziesiątki chałupniczych sposobów na „zrobienie whitewalls”. Jednym z nich jest kupno tzw. „dyplomatek” – białych gumowych obręczy, które montuje się między oponą i felgą. Dzięki nim zwykłe ogumienie udaje to z białymi bokami i na pierwszy rzut oka trudno dostrzec różnice.

Nie brakuje opinii, że przy dłuższym użytkowaniu dyplomatki na opony niszczą ogumienie – nacinają je wzdłuż swojej krawędzi. Z jakichś powodów „dyplomatki” są produkowane z myślą o modelach ekspozycyjnych. Ponadto dość szybko się one odkształcają i przestają idealnie przylegać do koła. Inna sprawa, że ich instalacja nie należy do najłatwiejszych, choć są tacy, dla których odrestaurowanie motocykli oznacza przyklejenie dyplomatki opony butaprenem.

 

Opony motocyklowe whitewall

 Samodzielnie "wykonane" białe pasy nie mają takiego uroku i nie są tak trwałe jak fabryczne opony typu "whitewall".

 

W internecie roi się od pomysłów, w jaki sposób i jaką farbą… namalować sobie białe pasy. Najlepiej farbami elastycznymi, ale są też doświadczenia z farbami do malowania basenów oraz pasów na… asfalcie. Abstrahując od innych czynników, trudno wyobrazić sobie to przedsięwzięcie pod względem estetycznym. Szczególnie, gdy biały barwnik zacznie pękać i łuszczyć się na poddawanej rozmaitym naciskom i naprężeniom gumie. W takiej sytuacji każdy musi sam odpowiedzieć sobie na pytanie: czy decydowanie się na niezbyt skuteczne półśrodki to na pewno oszczędniejsza droga w porównaniu do kupna fabrycznych opon typu „whitewalls”.

Opony motocyklowe z białym pasem - historia

Na koniec pewien zabawny paradoks z historii. Dziś opony typu whitewall uważane są za bardziej prestiżowe, nadające szyku klasycznym motocyklom oraz luksusowym samochodom. A kiedyś było raczej odwrotnie. Pierwszą amerykańską firmą produkującą opony z białym bokiem, początkowo do konnych powozów była Vogue Tire and Rubber Co. Było to w 1914 roku.

Pierwsze opony samochodowe były wytwarzane z naturalnej gumy wzbogacanej rozmaitymi substancjami chemicznymi, by w ten sposób polepszyć ich właściwości. Jedną z nich był tlenek cynku – związek wpływający na lepszą trakcję i sprawiający, że opony miały biały kolor. Tlenek cynku nie zapewniał jednak wystarczającej wytrzymałości i trwałości bieżnika, dlatego do tej części opony dodawano sadzę. Właśnie tak powstały opony nazywane dziś „whitewalls”.

Harley-Davidson na oponach z białym paskiem

 Moda na opony "whitewalls" powróciła w latach 50. XX w.


 

Z czasem sadza stała się składnikiem całej opony, stąd właśnie jej całkowicie czarny kolor. Początkowo tego typu modele były znacznie droższe od powszechniejszego ogumienia „czarno-białego”, montowano je głównie w luksusowych samochodach, np. w latach 20. i 30. ubiegłego stulecia. Jeszcze przed drugą wojną światową opony czarne zaczęły wypierać „whitewalls”, które w końcu uznano za przestarzałe i trudniejsze w utrzymaniu.

Moda na nie powróciła w Ameryce w latach 50. To wtedy zaczął odmieniać się ich wizerunek – stały się bardziej szykowne i eleganckie. W części klasycznych dziś samochodów i motocykli montowano je jako opcję lub nawet w podstawowym wyposażeniu. W naszych czasach moda na opony motocyklowe retro powróciła w związku z zamiłowaniem do zabytkowych pojazdów, a także retro designem obecnym u wielu producentów motoryzacyjnych.

 

Sprawdź naszą ofertę opon motocyklowych

Podziel się
Brak komentarzy
Dodaj komentarz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA