Niewiele osób spoza branży moto mogłoby coś powiedzieć na temat budowy i oznaczeń na oponach motocyklowych. Ci, którzy znają ten temat doskonale, nie mają problemów z wymienieniem poszczególnych elementów ogumienia czy z rozwinięciem danego skrótu znajdującego się na jego boku. Znajdą się jednak tacy, co nie mają o tym pojęcia i chcieliby uzupełnić swoją wiedzę.

oznaczenie na oponie motoNa oponach motocyklowych oznaczenia są dobrze widoczne. W każdym pojeździe ogumienie jest jednym z najważniejszych elementów wpływających przede wszystkim na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Nie tylko samochodowe, ale też opony motocyklowe wymagają szczególnej uwagi głównie na etapie ich doboru, by jeździć na nich pewnie i stabilnie. Ważnym aspektem, nad którym warto pochylić się będzie z pewnością ich rozmiar, ale też dopasowanie do właściwości danego jednośladu, co wskazują stosowne oznaczenia na oponie motocyklowej.

Budowa opony motocyklowej – najważniejsze elementy

Patrząc na ogumienie moto wydaje się, że jego konstrukcja nie jest niczym skomplikowanym. Zasadniczo różni się ona od wersji samochodowej, ale pewne elementy są jednak wspólne. Oto, co wyróżniamy w budowie opony motocyklowej:

  • Szkielet zwany karkasem lub osnową, zbudowany z bardzo wytrzymałej tkaniny, której zadaniem jest nadanie oponie odpowiedniego kształtu i pochłanianie nierówności czy obciążeń.
  • Bieżnik, który odpowiada za właściwości trakcyjne motocykla oraz odprowadzanie wody, piasku i innych zanieczyszczeń poza czoło opony.
  • Ścianki boczne będące najcieńszym elementem, ale mimo to cechujące się bardzo dużą odpornością na odkształcenia.


przekrój opony motocyklowejZ czego zbudowana jest opona motocyklowa?

W oponach motocyklowych, inaczej niż w przypadku samochodowych, istnieje rozgraniczenie między modelami przednimi i tylnymi, które różnią się od siebie budową. 

Bieżnik przedniej sztuki jest klejony w inny sposób niż tylnej, co przekłada się na ich właściwości. Ze względu na siły działające podczas przyspieszania czy hamowania ma to istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

Zdarza się, że w tylnych i przednich oponach występują różne mieszanki gumowe. Producenci wiedzą doskonale, że obie te wersje nie zużywają się jednakowo w takim samym stopniu, stąd rozbieżności konstrukcyjne. Modele, które mają znaleźć się z tyłu, często budowane są na bazie dwuskładnikowej mieszaniny gumowej, ponieważ w trakcie normalnej jazdy ulegają szybszemu ścieraniu niż te frontowe. Inaczej jest podczas hamowania – wówczas na większe zużycie narażony jest przód.

Dowiedz się więcej na ciśnienia w oponach motocyklowych. 

Diagonalne, diagonalne opasane i radialne – co to za opony moto? 

Pochylając się nad konstrukcją szkieletu opony, warto zwrócić uwagę, że układ osnowy znajdujący się w tym miejscu nie zawsze będzie wyglądał tak samo, co ma swoje uzasadnienie. Pozwala to na rozpoznanie konkretnej wersji ogumienia, mającej określone właściwości. Aby zweryfikować, które modele są diagonalne, diagonalne opasane i radialne, wystarczy poszukać danej literki skrywającej się pośród innych oznaczeń opony motocyklowej.

Rodzaj oponySymbolCharakterystyka

Opona diagonalna

„-”

  • Nitki jej kordu ułożone są pod kątem mniejszym, niż kąt prosty w stosunku do linii bieżnika.
  • Jest to opona o prostej budowie i dużej odporności na czynniki zewnętrzne, dzięki czemu świetnie sprawdza się na bezdrożach.
  • Konstrukcja opony diagonalnej pozwala na poruszanie się z prędkością maksymalną 240 km/h.
  • Bardzo często spotykana w motocyklach typu Enduro, Cruiser oraz Chopper.

Opona diagonalna opasana

„B”

  • Jej dodatkowa warstwa kordu wzmacnia oponę i zapewnia mniejsze odkształcenia.
  • Im mniejsze odkształcenia, tym mniejsze tarcie w strukturze, a co za tym idzie mniejsza temperatura pracy i większa stabilność.

Opona radialna

„R”

  • Nitki kordu w konstrukcji opony radialnej ułożone są promieniście.
  • Dla stabilności opasana jest ona dookoła dodatkową warstwą kordu, zaraz pod bieżnikiem.
  • Tak zaprojektowana opona nadaje się idealnie do użytku w najszybszych, ciężkich motocyklach.
  • Dzięki dodatkowemu opasaniu, zmniejsza się tarcie wewnątrz konstrukcji opony, a zarazem ogumienie staje się bardziej odporne na wzrost temperatury oraz siłę odśrodkową, towarzyszącą bardzo szybkiej jeździe.
  • Sposób jej wykonania wspaniale nadaje się do użytkowania przez właścicieli szybszych maszyn.

 Sprawdź wszystkie rodzaje opon motocyklowych i ich zastosowanie.

Oznaczenia opon motocyklowych

Dzisiejsze ogumienie motocyklowe ma wiele zaszyfrowanych informacji, które bardzo dużo mówią nam o rozmiarze opony, jej wieku, miejscu produkcji czy rodzaju konstrukcji. Oznaczone są również indeksy opon motocyklowych – prędkości nośności.

Dzięki poniższej tabeli rozszyfrujesz oznakowanie opon motocyklowych:

SkrótZnaczenie
-opona diagonalna
Bopona diagonalna z opasaniem
Ropona radialna
TTopona dętkowa (Tube Types)
TLopona bezdętkowa (Tubeless)
M/Ctyp opony m/c tylko do motocykli
Aopona w wersji specjalnej
NHSnot for highway service – opona na tor bez homologacji drogowej
RFopona wzmacniania
Rearopona przeznaczona na tył
Frontopona przeznaczona na przód

Indeks prędkości opon motocyklowych

Podobnie jak na ogumieniu samochodowym, także na tym przeznaczonym do motocykli widnieją litery określające dany indeks opon motocyklowych. Te odnoszące się do maksymalnie dopuszczalnej prędkości dwukołowca pod maksymalnym obciążeniem zaczynają się od A, a kończą na Y.

SkrótZnaczenieSkrótZnaczenieSkrótZnaczenieSkrótZnaczenieSkrótZnaczenie
A1-A85-40 km/hFdo 80 km/hLdo 120 km/hRdo 170 km/hW
do 270 km/h
Bdo 50 km/hGdo 90 km/hMdo 130 km/hSdo 180 km/hYdo 300 km/h
Cdo 60 km/hHdo 210 km/hNdo 140 km/hTdo 190 km/h
Ddo 65 km/hJdo 100 km/hPdo 150 km/hU
do 200 km/h
Edo 70 km/hKdo 110 km/hQdo 160 km/hV
do 2400 km/h

Indeks nośności opon motocyklowych

Od indeksu prędkości zależny jest indeks nośności opony motocyklowej, mający duże znaczenie. To dzięki niemu właściciel jednośladu wie, ile maksymalnie kilogramów obciążenia może przypadać na ogumienie moto. Im wyższa liczba (indeks), tym większy dopuszczalny ciężar.

Przykład (indeks nośności od 50 do 65):

Indeks nośnościZnaczenieIndeks nośnościZnaczenie
50190 kg58236 kg
51195 kg
59243 kg
52200 kg60250 kg
53208 kg61257 kg
54212 kg62265 kg
55216 kg63272 kg
56224 kg64280 kg
57230 kg65290 kg

Zastanawiasz się, jak powinno wyglądać obowiązkowe wyposażenie motocyklisty? Kliknij, by dowiedzieć się więcej.

Rozmiar opon motocyklowych

Nieodpowiednio dobrane do obręczy ogumienie nie spełnia swojego zadania, a co za tym idzie, może być zagrożeniem. Zwróć uwagę, że opony do skutera będą inne niż dobre opony motocyklowe sportowe. Wynika to z różnych zadań, jakie mają one spełniać – np. znacząco wpływać na osiągi danego pojazdu.

Przykład:

oznaczenia na oponach motocyklowych

Oznaczenie powyżej dotyczy opon motocyklowych diagonalnych. Poznać to można po zastosowaniu myślnika pomiędzy szerokością i średnicą opony. Jeżeli zamiast myślnika pojawia się literka B, mamy do czynienia z oponami diagonalnymi z opasaniem, natomiast jeśli widoczna jest tam literka R – są to opony o budowie radialnej.

Na rynku funkcjonuje jeszcze jeden rodzaj opisywania rozmiarów opon: np. 2,25 – 16, gdzie szerokość i średnicę opony podaje się w calach.

Jeżeli nowy komplet opon motocyklowych jest na Twoim celowniku, dokładnie sprawdź zalecenia producenta w zakresie ich doboru. Różnice zauważyć można w zależności od modelu, roku produkcji maszyny, pojemności silnika i oczywiście przeznaczenia. 

Wybór jest ogromny, ale co najważniejsze, wymiary opon motocyklowych powinny zgadzać się z podanymi w instrukcji pojazdu. W danym rozmiarze bez trudu znajdziesz model, który odpowiada Twoim potrzebom.

Jeżeli nie jesteś pewien jaki rozmiar wybrać, skorzystaj z naszego konfiguratora doboru opon do motocykla.