W każdym pojeździe ogumienie jest jednym z najważniejszych systemów wpływających przede wszystkim na bezpieczeństwo kierowców. Bez odpowiedniej przyczepności trudno jechać pewnie i stabilnie. Opony do motocykli wymagają szczególnej uwagi, zarówno na etapie ich doboru, jak i eksploatacji.

Wszyscy kierowcy muszą dbać o ogumienie.Wszyscy kierowcy muszą dbać o ogumienie.

Opony motocyklowe – najważniejsze elementy

Każdy element ogumienia jest dokładnie zaprojektowany przez inżynierów, dzięki czemu kierowcy czerpią konkretne korzyści. Aby jazda była maksymalnie bezpieczna a dobór opon motocyklowych trafny, warto wiedzieć, co kryje się wewnątrz dwóch kółek.

Najważniejsze w budowie opony motocyklowej są:

  • Szkielet zwany karkasem lub osnową, zbudowany z bardzo wytrzymałej tkaniny, której zadaniem jest nadanie oponie odpowiedniego kształtu i zbieranie nierówności czy obciążeń.
  • Bieżnik, który odpowiada za właściwości trakcyjne motocykla oraz odprowadzanie wody, piasku i innych zanieczyszczeń.
  • Ścianki boczne będące najcieńszym elementem, cechują się bardzo dużą odpornością na odkształcenia.



Pod względem budowy można podzielić je na opony diagonalne, diagonalne opasane i radialne.

 

Rodzaj oponySymbolCharakterystyka

Opona diagonalna

„-”

  • Nitki jej kordu ułożone są pod kątem mniejszym, niż kąt prosty w stosunku do linii bieżnika.
  • Jest to opona o prostej budowie i dużej odporności na czynniki zewnętrzne, dzięki czemu świetnie sprawdza się na bezdrożach.
  • Konstrukcja opony diagonalnej pozwala na poruszanie się z prędkością maksymalną 240 km/h.
  • Bardzo często spotykana w motocyklach typu Enduro, Cruiser oraz Chopper.

Opona diagonalna opasana

„B”

  • Jej dodatkowa warstwa kordu wzmacnia oponę i zapewnia mniejsze odkształcenia.
  • Im mniejsze odkształcenia, tym mniejsze tarcie w strukturze, a co za tym idzie mniejsza temperatura pracy i większa stabilność.

Opona radialna

„R”

  • Nitki kordu w konstrukcji opony radialnej ułożone są promieniście.
  • Dla stabilności opasana jest ona dookoła dodatkową warstwą kordu, zaraz pod bieżnikiem.
  • Tak zaprojektowana opona nadaje się idealnie do użytku w najszybszych, ciężkich motocyklach.
  • Dzięki dodatkowemu opasaniu, zmniejsza się tarcie wewnątrz konstrukcji opony, a zarazem ogumienie staje się bardziej odporne na wzrost temperatury oraz siłę odśrodkową, towarzyszącą bardzo szybkiej jeździe.
  • Sposób jej wykonania wspaniale nadaje się do użytkowania przez właścicieli szybszych maszyn.

 

Opony przednie i tylne

W oponach motocyklowych, inaczej niż w przypadku samochodowych, istnieje rozgraniczenie między modelami przednimi i tylnymi. Należy pamiętać, aby bezwzględnie przestrzegać poleceń producenta i montować daną oponę zgodnie z jej przeznaczeniem. Jest to konieczne ze względu na bezpieczeństwo motocyklisty i zachowanie optymalnych parametrów jazdy.

Opony przednie i tylne w motocyklu mogą się od siebie różnić.Opony przednie i tylne w motocyklu mogą się od siebie różnić.

 

Opony tylne i przednie różnią się od siebie budową. Bieżnik przedniej sztuki jest klejony w inny sposób niż tylnej, co przekłada się na ich właściwości. Ze względu na siły działające podczas przyspieszania czy hamowania ma to istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

Zdarza się, że w tylnych i przednich oponach występują różne mieszanki gumowe. Często tylne ogumienie budowane jest na bazie dwuskładnikowej mieszanki, ponieważ w trakcie normalnej jazdy ulega szybszemu ścieraniu niż to frontowe. Inaczej jest podczas hamowania – wówczas na większe zużycie narażony jest przód.

Pytanie: Ile bieżnika ma nowa opona motocyklowa?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Producenci dostosowują głębokość bieżnika do konkretnych parametrów. Różnice można zatem zauważyć nie tylko w kołach tylnych i przednich, ale i w modelach o innym zastosowaniu, np. w opcjach sportowych i turystycznych.

Z pewnością jednak kierowcy muszą zwrócić uwagę na zużycie bieżnika. Zwłaszcza motocykliści powinni mieć to na uwadze, ponieważ wykonują precyzyjne manewry przy dużych prędkościach. Według polskiego prawa bieżnik nie może być mniejszy niż 1,6 milimetra, co łatwo sprawdzić można za pomocą oznaczenia TWI.


Oznaczenia na oponach motocyklowych

Dzisiejsze ogumienie motocyklowe zawiera na sobie wiele zaszyfrowanych informacji, które bardzo wiele mówią nam o rozmiarze opony, jej wieku, miejscu produkcji czy rodzaju konstrukcji. Oznaczony jest również indeks opon motocyklowych.

Przykład:

Wyjaśnienie oznaczeń w rozmiarze opony motocyklowej diagonalnej.Wyjaśnienie oznaczeń w rozmiarze opony motocyklowej diagonalnej.

Oznaczenie powyżej dotyczy opon motocyklowych diagonalnych. Poznać to można po zastosowaniu myślnika pomiędzy szerokością i średnicą opony. Jeśli zamiast myślnika pojawia się literka B, mamy do czynienia z oponami diagonalnymi z opasaniem, jeśli literka R – są to opony o budowie radialnej.

Na rynku funkcjonuje jeszcze jeden rodzaj opisywania rozmiarów opon: np. 2,25 – 16, gdzie szerokość i średnicę opony podaje się w calach.

Dzięki poniższej tabeli rozszyfrujesz oznakowanie opon motocyklowych:

Skrót

Znaczenie

-

Opona diagonalna

B

Opona diagonalna z opasaniem

R

Opona radialna

TT

Tube Types – opona dętkowa

TL

Tubeless – opona bezdętkowa

M/C

Opona tylko do motocykli

A

Opona w wersji specjalnej

NHS

Not for highway service – opona na tor bez homologacji drogowej

RF

Opona wzmacniania

Rear

Opona przeznaczona na tył

Front

Opona przeznaczona na przód

Pytanie: Jak odczytać datę produkcji opony?

Tę bardzo ważną informację znajdujemy po skrócie DOT (Departament of Transportation). Dotyczy ona miejsca produkcji oraz jakże istotnej daty produkcji. Na przykład: DOT EB V3 BRD 2305 gdzie cztery ostatnie cyfry mówią nam, że opona została wyprodukowana w 23 tygodniu roku 2005.

Rozmiary opon motocyklowych

Nieodpowiednio dobrane opony nie spełnią swojego zadania, a co za tym idzie, mogą być zagrożeniem. Zwróć uwagę, że opony do skutera będą inne niż dobre opony motocyklowe sportowe. Wynika to z różnych zadań, jakie mają one spełniać – ogumienie znacząco wpływa na osiągi danego pojazdu.

Jeżeli nowy komplet opon motocyklowych jest na Twoim celowniku, dokładnie sprawdź zalecenia producenta w zakresie ich doboru. Różnice zauważyć można w zależności od modelu, roku produkcji maszyny, pojemności silnika i oczywiście przeznaczenia. 

Wybór jest ogromny, ale co najważniejsze, wymiary opon motocyklowych powinny zgadzać się z tymi, podanymi w instrukcji pojazdu. W danym rozmiarze bez trudu znajdziesz model, który odpowiada Twoim potrzebom.

Jeżeli nie jesteś pewien jaki rozmiar wybrać, skorzystaj z naszego konfiguratora doboru opon do motocykla.


Opony motocyklowe używane

Nie powinno się inwestować w używane opony do motocykli. Każdy kierowca ma inny styl i dynamikę jazdy, co oznacza, że ogumienie poddawane jest różnego rodzaju obciążeniom. Wpływa to nie tylko na stan bieżnika, ale i na ogólną kondycję opony – co nie zawsze jest widoczne na pierwszy rzut oka. Poza tym taki komplet trzeba będzie szybciej wymienić i zamiast inwestycji mamy nowy wydatek.

Bezpieczeństwo nie ma ceny, a tanie opony motocyklowe nierzadko również niosą za sobą ryzyko. Lepiej zainwestować jest w porządne ogumienie, które nie tylko będzie gwarantowało stabilne prowadzenie i maksymalną przyczepność, ale i posłuży nam dłuższy czas. Zdarza się, że najtańsze opony motocyklowe wykonywane są z gorszych materiałów, choć nie jest to regułą. Przed zakupem warto sprawdź opinie innych kierowców, którzy mieli okazję przetestować dany model w różnych warunkach, i wziąć je pod uwagę podczas dokonywania wyboru.

Ceny opon motocyklowych są zróżnicowane i zaczynają się od ok. 250 zł. Jest to uzależnione od. m.in. rozmiaru i przeznaczenia.

Pytanie: Ile atmosfer w oponach motocyklowych?

W tej kwestii najbezpieczniej jest zaufać producentom posianego motocykla. W instrukcji pojazdu z pewnością znajdziesz wskazówki dotyczące idealnego ciśnienia dla Twojej maszyny. Możesz znaleźć tam również szczegółowe informacje, dotyczące np. zakresów odpowiednich przy jeździe z pasażerem.

Istotne jest, aby regularnie kontrolować ciśnienie opon w motocyklu, nie zapominając o wcześniejszym ich wychłodzeniu. Nie tylko przyczepność uzależniona jest od temperatury ogumienia, ale i wartość wskazywana przez kompresor. Poziom powietrza sprawdzaj raz w tygodniu i przed każdą dłuższą podróżą.