Tylko ogumienie ma styczność z podłożem podczas jazdy, dlatego powinniśmy zadbać o to, aby zawsze miało odpowiedni stan techniczny. Regularna wymiana opon motocyklowych oraz ich właściwe wyważenie jest niezbędne, aby przemieszczać się komfortowo i bezpiecznie.

Stan ogumienie motocykli powinien być regularnie kontrolowany.

Wymiana opon w motocyklu – dlaczego jest tak ważna?

Niestety kierowcom zdarza się zapominać o zmianie opon. Jest to bardzo nieodpowiedzialne i w przypadku jednośladów szczególnie niewskazane. Dlaczego? Motor w przeciwieństwie do samochodu ma tylko dwa punkty podparcia, co czyni go znacznie mniej stabilnym. Zwłaszcza że z reguły jest w stanie osiągnąć dużo większą prędkość niż auto. Jeśli zmiana opon w motocyklu zostanie zaniedbana, narażamy się na niebezpieczny wypadek. Ogumienie może z tego powodu ulec uszkodzeniu w trakcie jazdy, a to niemal stuprocentowa pewność przewrócenia się jednośladu.

Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się jak naprawić oponę motocyklową

Kiedy wymienić opony w motocyklu?

Opony motocyklowe zużywają się szybciej niż samochodowe. Zwykle ich żywotność szacuje się na 15000 km. Jest to jednak zależne od rodzaju posiadanego przez nas motoru, intensywności jego użytkowania, a także stylu jazdy. Spore znaczenie ma również utrzymanie prawidłowego ciśnienia. W tym wypadku najlepiej stosować się do zaleceń producenta. Jeżeli będzie ono za niskie, bieżnik zetrze się szybciej, a ogumienie znacznie łatwiej ulegnie przebiciu. Z kolei utrzymując zbyt wysokie ciśnienie, pogarszamy przyczepność maszyny, przez co jazda staje się niebezpieczniejsza.

W celu dokładnego poznania przyczyn zużycia opon zachęcamy do przeczytania artykułu: Opony motocyklowe – zużycie i uszkodzenia.

Zgodnie z polskimi przepisami nie wolno używać opon o bieżniku niższym niż 1,6 mm. Jeśli zbliżamy się do tej liczby – najwyższy czas na wymianę ogumienia. Eksperci zalecają jednak zakup nowego egzemplarza w chwili, gdy wartość ta będzie sięgała 2 mm. Podczas oceniania poziomu zużycia bieżnika trzeba pamiętać, że opona motocyklowa zwykle ściera się nierównomiernie. Powinniśmy więc zawsze spojrzeć na te fragmenty, które są bardziej nadniszczone.

Gdzie wymienić opony w motocyklu?

Zmiana opon motocyklowych jest znacznie trudniejsza niż samochodowych. Potrzebujemy do tego specjalistycznego sprzętu, więc raczej nie uda nam się zrobić tego u pierwszego lepszego wulkanizatora. Najlepszą decyzją będzie udanie się do renomowanego, dobrze wyposażonego warsztatu lub takiego, który zajmuje się tylko i wyłącznie pojazdami tego typu. Pracownicy takiego punktu będą wiedzieli, jak profesjonalnie zająć się naszą maszyną. Jeśli nie masz rozeznania w temacie, odpowiedni serwis opon motocyklowych najłatwiej znaleźć w Internecie. Zamieszczone tam opinie klientów z pewnością pomogą w podjęciu decyzji.

Właściciele cruiserów oraz chopperów za wymianę opon zapłacą najwięcej.

Ile kosztuje wymiana opon w motocyklu?

Wymiana opon motocyklowych w zależności od wybranego przez nas warsztatu będzie kosztować ok. 80-200 zł za pełną usługę (wraz z wyważaniem). Aby profesjonalnie przeprowadzić serwis, niezbędna jest specjalna montażownica o mniejszym rozstawie szczęk. Zwykle nie obędzie się także bez demontażu części wyposażenia, np. aby zastąpić tylną oponę nową, czasem trzeba zdjąć tłumik, czy wał kardana. Z tego powodu najdroższe jest serwisowanie chopperów i cruiserów. Niemało wyniesie również wymiana opon w skuterze.

Jeżeli chcemy nieco zaoszczędzić, możemy podjąć się zdjęcia koła samemu i do punktu wulkanizacyjnego dostarczyć je luzem, odejmując mechanikom sporo pracy.

Z kolei, jeśli interesuje nas samo wyważanie kół motocyklowych, cena będzie oscylować w graniach 40-100 zł.

Samodzielne serwisowanie jednośladu, to prawdziwe wyzwanie.

Wymiana opony motocyklowej – zrób to sam!

Jeżeli jesteś znawcą jednośladów i boisz się oddać swoją maszynę w obce ręce – możesz pokusić się o własnoręczną wymianę opony motocyklowej. Stanowczo odradzamy to rozwiązanie laikom. Proces ten jest trudny i wymaga od nas posiadania fachowych narzędzi, w tym wyważarki. Serwisu pod żadnym pozorem nie należy przeprowadzać w warunkach garażowych. Taka próba najprawdopodobniej skończy się uszkodzeniem koła.

Aby wymienić oponę, najpierw należy spuścić z niej powietrze. Kolejnym krokiem jest umieszczenie ogumienia na montażownicy, w imadle lub prasie hydraulicznej i odczepienie go od felgi. Niezbędne będą łyżki do opon motocyklowych. By ułatwić sobie demontaż, możesz nasmarować gumę mydłem lub tłuszczem. Pamiętaj, by felgi osłonić ochronnymi obręczami, które zabezpieczą je przed uszkodzeniem. Po wyjęciu jednego boku, w ten sam sposób zabieramy się za drugi.

Kiedy uda nam się zdjąć starą oponę, nową również smarujemy w celu ułatwienia sobie pracy, po czym umieszczamy ją na feldze. Początkowo powinno być to dość proste zadanie, dopiero drugi bok należy mocno docisnąć, najlepiej korzystając z czyjejś pomocy. Wtedy odczepiamy wentyl.

Następnie dokładne umiejscawiamy oponę na obręczy poprzez jej napompowanie. Wtłaczamy powietrze, aż do momentu, gdy nie usłyszymy charakterystycznych dwóch kliknięć, potwierdzających pełne przymocowanie.

Pozostaje już tylko wyważanie koła motocyklowego. Na własną rękę, jest to bardzo trudne i nie obędzie się bez zakupu profesjonalnego sprzętu. Wyważarka to koszt ok. 500 zł.

Jak powinno wyglądać wyważenie? Należy sprawdzić, gdzie koło jest najcięższe poprzez zakręcenie nim. Naprzeciwko miejsca, w którym najchętniej się zatrzymuje, trzeba przykleić obciążenie i zweryfikować, czy teraz obraca się płynniej. Postępujemy tak aż do momentu, gdy będzie poruszać się ono całkowicie swobodnie i równomiernie. Jazda bez odpowiedniego dociążenia kół może powodować tzw. zygzakowanie, które jest niebezpieczne, szczególnie podczas szybkiej jazdy.