Przeczytaj artykuł o przedwczesnym zużywaniu się opon motocyklowych. Dowiedz się, jak unikać przedwczesnego zużycia się opon i jakie „objawy” mogą niepokoić kierowców.

Dużo bardziej szkodliwe jest utrzymywanie zbyt niskiego ciśnienia w oponie niż zbyt wysokiego.

Opony motocyklowe

Co ma wpływ na zużywanie się opon?

  • Prędkość jazdy (zmniejszenie prędkości ze 120 do 100 km/h przedłuża żywotność ogumienia o około 30%).

  • Typ nawierzchni (drogi szutrowe powodują szybsze zużycie o około 30%).

  • Zbyt duży ciężar motocykla wraz z ładunkiem.

Opony do motocykli czy opony do skutera – nie ma to znaczenia, problem dotyczy wszelkiego rodzaju ogumienia jednośladowego.

Opona nadmiernie zużyta w części środkowej bieżnika.

Odpowiednio dobrane rozmiary opon motocyklowych są nieodzownym elementem bezpiecznej jazdy. Aby uniknąć kosztownej pomyłki w wyborze, skorzystaj z naszego konfiguratora.

Kiedy opona motocyklowa jest zużyta?

O nienormalnym zużyciu bieżnika mówimy w przypadku, gdy jego wysokość jest mniejsza w jednym miejscu lub kiedy ogumienie zaczyna zbyt szybko ząbkować.

Bieżnik ze skłonnością do ząbkowania.

Nierównomierne zużycie opony w motocyklu

Nadmierne zużycie opony tylko w jednej jej części może świadczyć o poważnym uszkodzeniu związanym z niewyważeniem koła lub uszkodzeniem obręczy (albo wnętrza opony). Na wady tego typu narażone są zwłaszcza tanie opony motocyklowe.

Ząbkująca opona przednia.

Uszkodzona opona motocyklowa

Jakie są powody przedwczesnego zużycia się ogumienia?

  • Utrzymywanie w oponie niewłaściwego (zbyt niskiego lub zbyt wysokiego) ciśnienia.

  • Uszkodzenia mechaniczne.

Dlaczego opony ząbkują?

Ząbkująca opona tylna.

Przyczyn może być wiele, najczęstsze to:

  • Zbyt niskie ciśnienie.

  • Nierówno pracujące amortyzatory.

  • Niekorzystny rozkład obciążenia (jazda z ciężkimi kuframi prowadzi do ząbkowania opony przedniej).