Naprawa opony motocyklowej może okazać się konieczna, szczególnie jeśli przydarzy się podczas dalekiej trasy. Kiedy ogumienie ulegnie uszkodzeniu, taki stan rzeczy niestety, znacznie utrudnia, a czasami wręcz uniemożliwia kontynuowanie jazdy. Kierowcy jednośladów nie mają możliwości wożenia ze sobą zapasowego koła w przeciwieństwie do właścicieli samochodów, ale mogą wyposażyć się w niezbędne środki, które poradzą sobie z usterką.  

Uszkodzenie ogumienia w motocyklu to duże zagrożenie, dlatego w niektórych sytuacjach poleca się jednak wymianę opon, niż ich naprawę. Zlikwidowanie usterek jest możliwe tylko w określonych sytuacjach.  

koło motocykloweNaprawa opony motocyklowej może przysporzyć sporo problemów - zwłaszcza w trasie.

Od czego zacząć naprawę opony w motocyklu?

Aby zreperować ogumienie, trzeba najpierw zlokalizować jego uszkodzenie. W tym celu należy postawić motocykl na stójce i dokładnie obejrzeć koło w poszukiwaniu dziury lub tkwiącego w gumie ostrego przedmiotu. 

Gwóźdź w oponie motocyklowej, szkło, a nawet ostry kamień są najczęstszymi przyczynami przebicia. Czasami taki niepożądany przedmiot wystaje z bieżnika i łatwo go zauważyć. Zdarza się jednak, że mimo ewidentnej nieszczelności, nie sposób dostrzec miejsca, w którym została przebita opona motocyklowa i skąd wydostaje się powietrze. W takiej sytuacji bardzo przydaje się środek czyszczący. Pokrywamy nim dokładnie każdy centymetr gumy, a wytworzona piana znacznie ułatwia znalezienie punktu, z którego uchodzi powietrze. Oznaką będą tworzące się w takim miejscu bąble. Ta przydatna metoda pomaga na początkowym etapie naprawy opony bezdętkowej. Dzięki niej będziemy w stanie samodzielnie zlokalizować uszkodzenie, jego wielkość i zadecydować, co dalej zrobić – podjąć się reperacji czy może wymienić ogumienie motocyklowe.

Twoje ogumienie nie nadaje się już do naprawy i koniecznie potrzebujesz nowego egzemplarza? Sprawdź nasz ranking opon motocyklowych.

Posiadacze opon dętkowych, muszą poczynić nieco inne kroki. W pierwszej kolejności konieczne jest wydobycie dętki. W celu znalezienia dziury można ją zanurzyć w wodzie, co da efekt podobny do pokrycia pianą. Kiedy lokalizacja nieszczelności jest już znana, trzeba zabrać się za łatanie dętki. Zrobimy to bez najmniejszego problemu nawet w domowych warunkach. Sytuacja komplikuje się, np. w podróży. Naprawa dętki motocyklowej w trasie nie będzie już tak prosta. 

Zestaw naprawczy do opon motocyklowych

Wiele osób myśli, że wystarczy zakupić zestaw do naprawy opon motocyklowych, który pozwoli przywrócić ogumieniu pierwotne właściwości po przebiciu na długi czas. Tymczasem prawda jest zupełnie inna. Raz uszkodzone ogumienie nigdy nie będzie miało już takich samych właściwości jezdnych, a skorzystanie z zestawu jest doraźnym rozwiązaniem. Oprócz niego warto zaopatrzyć się także w kompresor motocyklowy lub naboje CO2.

Zestaw do kołkowania opon motocyklowych

Zestaw naprawczy opon motocyklowych to bardzo przydatne akcesorium, które pozwoli Ci częściowo przywrócić sprawność ogumieniu po przebiciu i dojechać do najbliższego zakładu wulkanizacyjnego. Taki komplet do wersji bezdętkowych zazwyczaj składa się z kołka (sznurka), szydła, kleju, noża oraz tzw. rozwiertaka. Jeżeli opona jest nieszczelna, należy zlokalizować dziurę, a następnie za pomocą rozwiertaka lekko poszerzyć otwór i przy użyciu szydła wprowadzić do jego wnętrza pokryty klejem sznur. Na koniec pozostaje napompować koło. Tę metodę nazywamy kołkowaniem opony motocyklowej. 

Należy pamiętać, że naprawa ogumienia na trasie zawsze będzie prowizoryczna. Po jej dokonaniu trzeba udać się do zakładu wulkanizacyjnego, który profesjonalnie zreperuje zniszczone ogumienie lub zaleci jego wymianę. Trzeba także mieć na względzie, że jazda do serwisu nie może być zbyt szybka i najlepiej, żeby prędkość nie przekraczała 60 km/h.

Zestaw naprawczy do dętek motocyklowych

Łatki oraz klej są podstawowym wyposażeniem zestawu do naprawy opon motocyklowych z dętką. Aby móc rozpocząć naprawę, konieczne będzie zdjęcie opony i dętki za pomocą łyżek, a następnie zlokalizowanie uszkodzenia. Jeżeli przyczyną usterki jest wbity element, który przyczynił się do przebicia, mamy większe prawdopodobieństwo znalezienia takiego miejsca. Sytuacja komplikuje się, kiedy nie widzimy i nie wiemy, gdzie powstała nieszczelność. Wówczas najlepiej napompować dętkę i włożyć ją do wody, a następnie obserwować skąd wydobywają się bąble wody. 

Przed założeniem łatki, miejsce uszkodzenia przecieramy papierem ściernym, aby naklejony element lepiej się trzymał. Pamiętamy też o uprzednim wyjęciu wbitej części, jeżeli to ona spowodowała przebicie. 

Samouszczelniacze – czy to dobry wybór?

W kryzysowej sytuacji przydatna może być również tzw. łatka w sprayu. To specjalny preparat uszczelniający do opon motocyklowych zarówno bezdętkowych jak i z dętką. Występuje w formie pianki lateksowej zamkniętej w puszcze, którą wpuszcza się do wnętrza ogumienia za pomocą rurki umieszczanej w wentylu. Samodzielnie zasklepi ona małą dziurę (maksymalna średnica nie może przekraczać 5 mm), dzięki czemu możemy dojechać do wulkanizacji motocyklowej oddalonej nie więcej niż kilkadziesiąt kilometrów od miejsca naszego pobytu, aby zweryfikować stan ogumienia. Należy pamiętać, że po takim zabiegu nie wolno rozwijać dużych prędkości – nie może być ona wyższa niż 50 km/h. Wtryśnięcie „uszczelniacza” jest tymczasowym rozwiązaniem i możliwym do zastosowania tylko w przypadku zachowania odpowiedniego ciśnienia w oponie motocyklowej.

Zdarza się, że po użyciu „uszczelniaczy”, serwis może odmówić naprawy uszkodzonego ogumienia, od razu doradzając wymianę na nowy model. Powodem jest chociażby trudność w zlokalizowaniu defektu, z uwagi na znajdującą się we wnętrzu piankę, która kiedy stężeje, może być uciążliwa do usunięcia. 

Naprawa opony motocyklowej – w jakich przypadkach nie jest możliwa?

O naprawę opony motocyklowej u wulkanizatora można pokusić się, jeśli uszkodzenie nie jest zbyt rozległe i nastąpiło w tylnym kole. Wtedy guma może być jeszcze przez jakiś czas użytkowana, choć zdecydowanie nie powinno się na niej rozwijać zbyt dużych prędkości. W przypadku wersji na przód trzeba ją bezwzględnie wymienić. To właśnie ona odpowiada za trakcję i dobre prowadzenie pojazdu, dlatego należy dbać o jej nienaganny stan. 

Naprawa opony motocyklowej nie jest możliwa z powodu wystąpienia uszkodzenia ściany bocznej lub barku. Niesprawności są wówczas na tyle poważne, że dyskwalifikują wszelkie próby przywrócenia takiego ogumienia do stanu używalności. Jego konstrukcja została bowiem zbyt mocno naruszona, aby można było nadal bezpiecznie używać gumę narażoną na duże przeciążenia. Nie powinno się także próbować samodzielnej naprawy, jeżeli zepsuciu uległ wentyl. Wtedy najlepiej po prostu go wymienić, szczególnie że koszt jest bardzo niski.

W wielu krajach klejenie opony motocyklowej i wszelkie inne próby przywrócenia jej pierwotnych właściwości po usterce nie są dopuszczalne. Od razu zaleca się wymianę, ze względu na duże ryzyko i niebezpieczeństwo doprowadzenia do groźnych sytuacji na drodze.