Uszkodzenie opony w motocyklu to sytuacja bardzo problematyczna. Szczególnie jeśli przydarzy się podczas dalekiej trasy. W przeciwieństwie do właścicieli samochodów, kierowcy jednośladów nie mają możliwości wożenia ze sobą zapasowego koła. Poza tym jego montaż i tak byłby dość kłopotliwy. Taki stan rzeczy, niestety, znacznie utrudnia, a czasami wręcz uniemożliwia kontynuowanie jazdy.

Wymiana opony w motocyklu jest bardziej kłopotliwa, niż w przypadku samochodówUszkodzenie ogumienia w motocyklu jest też zdecydowanie większym zagrożeniem niż złapanie gumy w aucie. Dlatego naprawa opony motocyklowej musi zostać przeprowadzona odpowiedzialnie i rozsądnie. Ogumienie narażone jest na bardzo duże przeciążenia, szczególnie jeśli motocyklista lubi szybką i dynamiczną jazdę. Jakie są przyczyny i co robić, kiedy dojdzie do zniszczenia i nieszczelności? O tym w dalszej części artykułu.

Naprawa opon motocyklowych – lokalizacja uszkodzenia

Aby zreperować ogumienie trzeba najpierw znaleźć uszkodzenie. W tym celu należy postawić motocykl na stójce i dokładnie obejrzeć koło w poszukiwaniu dziury lub tkwiącego w oponie ostrego przedmiotu. Zniszczenia dokonać może gwóźdź, szkło, a nawet ostry kamień. Czasami taki przedmiot wystaje z bieżnika i łatwo go zauważyć. Zdarza się jednak, że mimo ewidentnej nieszczelności, nie sposób zauważyć miejsca, gdzie doszło do przebicia i skąd wydostaje się powietrze. W takiej sytuacji bardzo przydaje się środek czyszczący. Dzięki niemu można pokryć oponę pianą. Znacznie ułatwia to znalezienie punktu, z którego uchodzi powietrze, ponieważ tworzą się tam bąble. 

Przednie koło motocykla z czerwoną obwódką na feldzeW przypadku uszkodzenia przedniej opony, należy ją bezwzględnie wymienić

W przypadku opon dętkowych konieczne jest wydobycie dętki. W celu znalezienia dziury można ją zanurzyć w wodzie, co da efekt podobny do pokrycia jej pianą.

Kiedy lokalizacja nieszczelności jest już znana, trzeba zabrać się za łatanie opony motocyklowej. Zanim przejdziemy do metod, omówimy kilka ważnych zasad.

Łatanie opon motocyklowych – kiedy naprawiać, a kiedy wymienić.

Wiele osób myśli, że zestaw do naprawy opon motocyklowych załatwi sprawę. Tymczasem prawda jest zupełnie inna. Raz uszkodzona opona nigdy nie będzie już miała takich samych właściwości jezdnych i najlepiej będzie po prostu kupić nową. Dotyczy to przede wszystkim modeli bezdętkowych. O ile w przypadku tylnego koła można jakiś czas jeździć na ogumieniu naprawionym u wulkanizatora, tak przednia opona w razie uszkodzenia powinna zostać bezwzględnie wymieniona. To właśnie ona odpowiada za trakcję i dobre prowadzenie pojazdu. Dlatego należy dbać, aby była w idealnym stanie. W przeciwnym wypadku jazda może zakończyć się tragicznie. Zdecydowanie lepiej wydać pieniądze na nowy model, niż stać się ofiarą wypadku na drodze.

Nie można też naprawiać opony, w której uszkodzona została ścianka boczna lub barki. Próby przywrócenia takiego ogumienia do sprawności nie mają sensu, ponieważ konstrukcja będzie zbyt naruszona, aby można było je bezpiecznie używać.

Motocykl widoczny od tyłu i motocyklista w czarno-czerwonym stroju odwracający się za siebieUszkodzenie tylnej opony może być naprawione u wulkanizatora

Nie powinno się także próbować samodzielnej naprawy, jeżeli uszkodzeniu uległ wentyl. Wtedy najlepiej po prostu go wymienić, szczególnie że koszt jest bardzo niski.

O naprawę można się zatem pokusić, jeśli uszkodzenie nie jest zbyt rozległe i nastąpiło w tylnym kole. Wtedy opona może być jeszcze przez jakiś czas użytkowana, choć zdecydowanie nie powinno się na niej rozwijać zbyt dużych prędkości.

Zestaw naprawczy do opon motocyklowych – jak to działa?

Zestaw naprawczy opon motocyklowych to bardzo przydatne akcesorium, które pozwoli Ci częściowo przywrócić sprawność opony i dojechać powoli do najbliższego zakładu wulkanizacyjnego. Taki komplet do wersji bezdętkowych zazwyczaj składa się z kołka (sznurka), szydła, kleju, noża oraz tzw. rozwiertaka. Jeżeli opona jest nieszczelna należy zlokalizować dziurę, a następnie za pomocą rozwiertaka lekko poszerzyć otwór i przy użyciu szydła wprowadzić do jego wnętrza pokryty klejem sznur. Na koniec pozostaje napompować koło.

Zestaw naprawczy opony motocyklowej dętkowej składa się z kolei z łatek oraz kleju. Aby naprawić przebitą dętkę konieczne będzie zdjęcie opony, co dość mocno utrudnia i wydłuża cały proces.

Przednie koła motocykli typu chopperRodzaj naprawy zależy od typu opony - bezdętkowe naprawia się inaczej niż dętkowe

W kryzysowej sytuacji przydatna może być również tzw. łatka w sprayu. To specjalny uszczelniacz do opon motocyklowych w formie pianki, wpuszczanej do wnętrza ogumienia przez wentyl. Samodzielnie zasklepi on małą dziurę.

Należy pamiętać, że naprawa opon motocyklowych na trasie zawsze będzie prowizoryczna. Po jej dokonaniu trzeba udać się do zakładu wulkanizacyjnego, który profesjonalnie zreperuje zniszczone ogumienie lub zaleci jego wymianę. Trzeba także mieć na względzie, że jazda do serwisu nie może być zbyt szybka i najlepiej, żeby prędkość nie przekraczała 60 km/h.