Z oponami motocyklowymi jest podobnie jak z ich samochodowymi odpowiednikami. Tylko dobrze dobrane i właściwie użytkowane są gwarancją bezpieczeństwa na drodze. Jednym z najważniejszych aspektów jest utrzymanie właściwego poziomu ciśnienia. Podstawowe pytania brzmią – jakie jest prawidłowe ciśnienie oraz na ile atmosfer w oponach się zdecydować?

Odpowiednie opony to połowa sukcesu. Trzeba także zadbać o ich właściwą eksploatację.

Ciśnienie w oponach motocyklowych – tabela wskaże optimum

Nie sposób przecenić rolę, jaką w bezpiecznej jeździe motocyklem odgrywają opony. Mowa przecież elementach, które stanowią jedyne punkty styku pojazdu z ziemią. Dlatego należy trzymać się ciśnienia rekomendowanego przez producenta jednośladu. Nikt nie wie o pojeździe więcej niż jego projektant. Wskazany przez niego poziom ciśnienia to wartość homologowana, którą najczęściej ustala we współpracy z firmą dostarczającą ogumienie na oryginalne wyposażenie.

Tak jak w przypadku samochodów, informacje o zalecanym ciśnieniu w oponach można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu. Różnica polega na tym, że dla motocykli jeszcze istotniejsza okazuje się rozbieżność pomiędzy wartościami dla przedniej (front) i tylnej opony (rear). W zależności od umiejscowienia, przed ogumieniem stawiane są różne wymagania, dlatego należy o tym rozróżnieniu zawsze pamiętać.

Ciśnienie w oponach motocyklowych – przelicznik jednostek

Producent pojazdu może podawać poziom zalecanego ciśnienia w różnych jednostkach. Oprócz najlepiej znanych w Polsce barów wartość może być podana również w:

  • atmosferach technicznych: 1 at – 1,02 bara
  • PSI (funtach na cal kwadratowy): 1 PSI to 0,067 bara, czyli 1 bar – 14,5 PSI
  • kilopascalach: 1 bar – 100 kPa

Ważne, żeby regularnie kontrolować poziom ciśnienia w oponach i zawsze robić to „na zimno”. Najlepiej sprawdzać ogumienie przed jazdą, a jeżeli były użytkowane, trzeba odczekać przynajmniej 2-3 godziny od wyłączenia silnika. Dlaczego jest to tak istotne? Ciśnienie w ogumieniu wzrasta wraz z temperaturą, z tego powodu rozgrzana jazdą opona będzie wskazywała wyższą wartość. Wszystkie rekomendacje producenckie dotyczą zimnych kół.

Za tym, aby utrzymywać ilość powietrza w granicach zalecanego przez producenta optimum, przemawia również aspekt ekonomiczny. Niewłaściwy poziom ciśnienia może wiązać z szybszym zużyciem ogumienia oraz większym spalaniem paliwa. Za niski poziom będzie powodował wzrost oporów toczenia, natomiast za wysoki poskutkuje intensywnym ścieraniem się bieżnika.

Skutki za wysokiego ciśnienia

Konsekwencją jazdy ze zbyt wysokim ciśnieniem jest obniżenie bezpieczeństwa jazdy. Przekroczenie wskazań producenta wiąże się ze zmniejszeniem powierzchni styku opony z nawierzchnią, a w konsekwencji z gorszą przyczepnością. „Przepompowanie” oznacza także dotkliwsze odczuwanie wstrząsów podczas jazdy po nierównej drodze. Źle reaguje na to także sam motocykl, którego zawieszenie jest w takich okolicznościach mocnej obciążane, przez co może się szybciej zużywać.

Ile powietrza w oponach zapewni kierowcy odpowiedni komfort i bezpieczeństwo jazdy?

Ile powietrza w oponach zapewni kierowcy odpowiedni komfort i bezpieczeństwo jazdy?

Skutki za niskiego ciśnienia

W jeździe na oponach o niskim poziomie ciśnienia lubują się zwłaszcza kierowcy, którzy uprawiają jazdę sportową na specjalnie do tego przeznaczonych torach. Ma to rację bytu, ponieważ pozwala na lepsze „dogrzanie” torowego ogumienia. Można dzięki temu dłużej korzystać z pełni możliwości zarówno opony, jak i motocykla.

Rozwiązanie skuteczne na torach nie jest możliwe do zastosowania w ruchu ulicznym. Podczas normalnej, przepisowej jazdy, za niski poziom powietrza sprawia, że nieprzystosowana guma nadmiernie się przegrzewa. Czyni ją to bardziej podatną na uszkodzenia. Oprócz tego jej konstrukcja może odkształcać się pod dużym i nieabsorbowanym w żaden sposób ciężarem. 

Podsumowując, jazda na ciśnieniu niższym niż homologowane przez producenta, skutkuje krótszą żywotnością ogumienia, a także gorszą stabilnością i precyzją kierowania.

Prawidłowe ciśnienie w oponach

Z ciśnieniem w oponach nie ma w jednośladzie żartów. Jedynym słusznym rozwiązaniem jest trzymanie się zaleceń producenta. Dostosowanie poziomu ciśnienia do własnych preferencji jest możliwe, ale musi mieścić się w zakresie wartości podanych w instrukcji obsługi pojazdu.

Trzymanie się zalecanych wartości ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Z policyjnych statystyk wynika, że 2018 roku problemy ogumieniem okazały się przyczyną 24% wypadków, których powodem był zły stan techniczny pojazdów. Aby temu zapobiec, powinniśmy regularnie kontrolować stan techniczny opon.