Opony całoroczne są coraz częściej wybierane przez kierowców, dzięki czemu nie muszą się oni martwić o ich wymianę z każdym, nowym sezonem. W teorii tego typu ogumienie – jak sama nazwa wskazuje – ma zapewniać dobre osiągi o każdej porze roku. Jak jest w praktyce dowiadujemy się dzięki testom, wskazującym które modele radzą sobie w zróżnicowanych warunkach najlepiej. Sprawdź, jakie opony całoroczne w rozmiarze 235/55 R 17 wziął pod lupę niemiecki automobilklub ADAC.  

korek w mieścieOpony całoroczne będą doskonałe dla osób podróżujących głównie po mieście.

Jakie cechy posiadają opony całoroczne?

Warunki, jakie panują na drodze latem i zimą są zgoła odmienne. Przed producentami opon całorocznych stoi więc nie lada wyzwanie – połączyć ze sobą całkowicie odmienne właściwości jezdne, aby podróżowało się bezpiecznie zarówno po ośnieżonej, śliskiej, mokrej czy rozgrzanej od promieni słonecznych nawierzchni.

Konstrukcje tego typu opon nie bez powodu zaprojektowane są w taki sposób, aby ich boki były odpowiednio sztywne (co przydaje się w okresie letnim), a zastosowane mieszanki gwarantowały elastyczność (sprawdzającą się zimą). Dużą wagę przykłada się także do rzeźb bieżników, aby te charakteryzowały się licznymi lamelami i kanalikami, dzięki którym przyczepność w wymagających warunkach będzie dużo lepsza.

Opony całoroczne projektowane są głównie na bazie modeli zimowych, ponieważ ten sezon pod względem panujących warunków na drodze jest dość trudny. Oblodzone i ośnieżone jezdnie są dużym sprawdzianem dla „multisezonówek”. Niemniej jednak, producenci projektując je, posiłkują się także rozwiązaniami znanymi z ogumień letnich, co pozwala uzyskać pewien kompromis. Rzeczywistość bywa jednak surowa i szybko weryfikuje osiągi opon całorocznych, dlatego też polecane są one dla kierowców preferujących spokojny/umiarkowany styl jazdy, poruszających się głównie po mieście. Ogumienie na wiele sezonów cieszy się dość sporym powodzeniem, co pokazuje, że zakres możliwości ich, wcale nie odstrasza potencjalnych użytkowników przed ich zakupem.

Szczegóły testu ADAC

W tym roku niemiecki automobilklub zainteresował się ogumieniem wielosezonowym w rozmiarze 235/55 R17, pasującym do większych aut – głównie SUV-ów – VW Tiguana, Forda Kugi czy BMW X3. Pod lupę wzięto siedem modeli od różnych producentów:

Niemieccy specjaliści analizowali je pod kątem wybranych parametrów, przyznając za poszczególne z nich stosowne noty, co przełożyło się na ogólne oceny:

  • (0,6-1,5) bardzo dobra (sehr gut),
  • (1,6-2,5) dobra (gut),
  • (2,6-3,5) zadowalająca (befriedigend),
  • (3,6-4,5) wystarczająca (ausreichend),
  • (powyżej 4,6) niewystarczająca (mangelhaft).

Kategorie brane pod uwagę:

Ranking opon całorocznych ADAC 2020 w rozmiarze 235/55 R17

Niemiecki automobilklub w tegorocznym teście był dość surowy, co przełożyło się oceny w ogólnej klasyfikacji.  

Miejsce
Model opony
Ocena
1Continental AllSeasonContact3,6 (wystarczająca)
2Goodyear Vector 4Season Gen-23,8 (wystarczająca) 
3Michelin CrossClimate +3,9 (wystarczająca) 
4Nokian Weatherproof3,9 (wystarczająca) 
5Uniroyal AllSeasonExpert 24,3 (wystarczająca) 
6Vredestein Quatrac pro5,2 (niewystarczająca)
7Bridgestone Weather Control A0055,4 (niewystarczająca)

Po podliczeniu punktów przyznanych przez ADAC, cztery z siedmiu modeli otrzymały taką samą ocenę, a dwa z nich niestety tę najniższą. Przyjrzyjmy się szczegółowo poszczególnym wynikom, aby dowiedzieć się, jakie czynniki miały wpływ na zajmowane pozycje.

Continental AllSeasonContact

Tegoroczny zwycięzca niejednokrotnie pojawiał się w testach ADAC, a kierowcy dobrze znają ten model. Producenci zastosowali w nim autorskie technologie, dzięki którym oferowane osiągi będą optymalne na każdą porę roku. Mieszanka na bazie żywicy oraz krzemionki została użyta nieprzypadkowo – ma zapewniać przyczepność w warunkach zimowych. AllSeasonContact posiada specjalny wzór bieżnika, w którym kombinacja otwartych barków zapobiega pojawianiu się zjawiska aquaplaningu. Dodatkowo ten model wpływa na mniejsze zużycie paliwa i wystarcza na długi okres eksploatacji. Specjaliści ADAC dostrzegli i pozytywnie ocenili dwie ostatnie cechy, co potwierdzają noty „bardzo dobre”.

W poszczególnych kategoriach model AllSeasonContact otrzymał następujące oceny:

  • jazda na suchej nawierzchni (3,6),
  • jazda na mokrej nawierzchni (2,6),
  • jazda na ośnieżonej nawierzchni (3,0),
  • jazda na oblodzonej nawierzchni (2,4),
  • poziom generowanego hałasu (3,0),
  • zużycie paliwa (1,5),
  • odporność na zużycie (1,5).

Goodyear Vector 4Season Gen-2

Na miejscu drugim uplasowała się opona pochodząca od amerykańskiego koncernu Goodyear. Gęsto umieszczone lamele, wykonane za pomocą technologii 3D oraz zastosowana nowoczesna mieszanka gumowa pozwalają cieszyć się bezpieczną jazdą cały rok. Goodyear Vector 4Season Gen-2 jest również przyjazna środowisku, ponieważ generuje mniejsze opory toczenia, dzięki czemu samochód nie spala tak dużo paliwa.

Podobnie jak Continental AllSeasonContact, opona Goodyear została wysoko oceniona w kategorii „odporność na zużycie”. Specjaliści ADAC stwierdzili, że zasługuje ona na bardzo dobrą notę, dlatego jej przyszli użytkownicy nie muszą obawiać się szybkiego wyeksploatowania i konieczności kupna nowego kompletu.

W poszczególnych kategoriach model Goodyear Vector 4Season Gen-2 otrzymał następujące oceny:

  • jazda na suchej nawierzchni (3,8),
  • jazda na mokrej nawierzchni (2,6),
  • jazda na ośnieżonej nawierzchni (3,6),
  • jazda na oblodzonej nawierzchni (2,4),
  • poziom generowanego hałasu (2,8),
  • zużycie paliwa (1,9),
  • odporność na zużycie (1,0).

Michelin CrossClimate +

Podium zamyka CrossClimate + od Michelin. Francuski producent słynie z dostarczania na rynek ogumienia, które cechują unikatowe rozwiązania i bardzo dobre opinie kierowców. Niejednokrotnie też jego modele znajdowały się w testach organizacji motoryzacyjnych, zdobywając wysokie noty. W tegorocznym badaniu ADAC dla rozmiaru 235/55 R17 specjaliści z niemieckiego automobilklubu ocenili, że Michelin CrossClimate + spośród innych testowanych opon ze „zużywaniem” radzi sobie najlepiej.

Producent nie wahał się posłużyć najnowocześniejszymi technologiami, dzięki którym ogumienie zyskało wiele pożądanych cech. Kierunkowy bieżnik z samoblokującymi się lamelami 3D sprawia, że podczas jazdy kierowcy nie muszą obawiać się poślizgu na mokrej nawierzchni i braku trakcji. Z kolei klocki otrzymały celowo ścięte krawędzie, umożliwiając krótką drogę hamowania.

W poszczególnych kategoriach model Michelin CrossClimate + otrzymał następujące oceny:

  • jazda na suchej nawierzchni (2,6),
  • jazda na mokrej nawierzchni (2,7),
  • jazda na ośnieżonej nawierzchni (3,9),
  • jazda na oblodzonej nawierzchni (2,4),
  • poziom generowanego hałasu (3,0),
  • zużycie paliwa (2,0),
  • odporność na zużycie (0,6).

Nokian Weatherproof

Ta „pogodoodporna” opona została wyposażona w szereg wyspecjalizowanych rozwiązań. Wszystko po to, aby całoroczna jazda w różnych warunkach była bezpieczna. Odpowiadają za to między innymi: kierunkowa rzeźba bieżnika – efektywnie radząca sobie na mokrej nawierzchni, nieregularne lamele – poprawiające trakcję na śniegu, a także mieszanka gumowa, której właściwości gwarantują lepszą przyczepność i mniejsze zużywanie.

Uzyskane oceny w teście opon całorocznych ADAC dla rozmiaru 235/55 R17 na sezon 2020 pokazują, że ogumienie fińskiego producenta poradzi sobie w zróżnicowanych warunkach. Najbardziej jednak będą z niej zadowoleni kierowcy, którzy zwracają uwagę na wytrzymałość i długi okres eksploatacji.

W poszczególnych kategoriach model Nokian Weatherproof otrzymał następujące oceny:

  • jazda na suchej nawierzchni (3,9),
  • jazda na mokrej nawierzchni (2,9),
  • jazda na ośnieżonej nawierzchni (3,0),
  • jazda na oblodzonej nawierzchni (2,7),
  • poziom generowanego hałasu (3,4),
  • zużycie paliwa (2,4),
  • odporność na zużycie (2,0).

Uniroyal AllSeasonExpert 2

Uniroyal AllSeasonExpert 2 to ostatni z klasyfikacji model ogumienia całorocznego, który otrzymał notę „wystarczająca”. Za przyzwoitą cenę kierowcy otrzymują dobre parametry jezdne, sprawdzające się o każdej porze roku, bez względu na warunki pogodowe.

Nie bez powodu opona charakteryzuje się specjalnie zaprojektowanym bieżnikiem, aby unikać zjawiska aquaplaningu. Producent uchodzi za specjalistę w dziedzinie ogumienia odpowiedniego na deszczowe warunki, stąd opady i zimowe roztopy nie będą przeszkodą nie do pokonania. Dodatkowo AllSeasonExpert 2 została solidnie wykonana, czego dowodami są odporność na ścieranie i długi okres eksploatacji.

W poszczególnych kategoriach model Uniroyal AllSeasonExpert 2 otrzymał następujące oceny:

  • jazda na suchej nawierzchni (4,3),
  • jazda na mokrej nawierzchni (2,7),
  • jazda na ośnieżonej nawierzchni (3,0),
  • jazda na oblodzonej nawierzchni (2,4),
  • poziom generowanego hałasu (2,7),
  • zużycie paliwa (2,2),
  • odporność na zużycie (1,0).

Opony całoroczne – czy idealny kompromis się opłaca?

 „Multisezonówki” z roku na rok odnotowują większe zainteresowanie ze strony kierowców. Niskie oceny otrzymywane w testach nie odstraszają kupujących – i wcale nie muszą. Ogumienie całoroczne znajduje się obecnie w większości ofert czołowych producentów, a ich bogate zaplecze naukowo-badawcze jest dowodem na eksperckie podejście do tematu. Warto więc zaufać doświadczeniu, które przekłada się na każdy nowo powstały model.

Przed zakupem jednak należy dokładnie przyjrzeć się oznaczeniu opon całorocznych, zwracając szczególną uwagę na symbol 3PMSF. Pod tym skrótem kryje się piktogram przedstawiający śnieżynkę na tle trzech szczytów, co dla kierowcy jest kluczową informacją, że taka opona w razie nagłego ataku zimy zagwarantuje bezpieczną podróż.