Jeszcze do niedawna kierowcy nie mieli wątpliwości: gdy przychodziły przymrozki trzeba było korzystać opon zimowych, a w cieplejsze miesiące z ogumienia letniego. Tę naturalną równowagę zaburzyły jednak pojawiające się na rynku modele całoroczne, które według obietnic producentów, gwarantują zrównoważone osiągi w każdym sezonie. Czy jednak mamy do czynienia z prawdziwą rewolucją, czy tylko z chwytem marketingowym?

BMW jadące drogą latem.Opony całoroczne czy letnie? Zobacz, jak wypadają w testach eksperckich.

Czym się różnią opony całoroczne od sezonowych?

Opony całoroczne w swoich założeniach mają oferować zrównoważone osiągi w sezonie letnim i zimowym. W ich projektach powinniśmy więc odnaleźć rozwiązania charakterystyczne dla modeli przeznaczonych na oba te okresy, czyli zarówno sztywniejsze boki, jak i bardziej elastyczną mieszankę. Szeroką powierzchnię styku z nawierzchnią, a przy tym liczne lamele i kanaliki. Brzmi to zbyt dobrze, żeby było prawdziwe? W rzeczywistości niektóre rozwiązania niezwykle ciężko ze sobą pogodzić, tak by nie rzutowało to na osiągi opon w skrajnych warunkach.

Dlatego też modele całoroczne zawsze stanowią pewien kompromis. Opony przeznaczone do naszego klimatu zazwyczaj tworzy się na bazie projektów zimowych, uznając ten sezon za bardziej wymagający wobec ogumienia. Dodaje się do nich niektóre elementy z projektów letnich, tak by zrównoważyć nieco konstrukcję, jednak sama baza ma zdecydowanie bardziej zimową charakterystykę.

To jest oczywiście tylko teoria, ponieważ producenci opon prześcigają się w nowych pomysłach i rozwiązaniach, starając się zachęcić kierowców do zakupu. Dlatego też zamiast analizować konstrukcje wybranych opon z poszczególnych segmentów rynku, przyjrzymy się ich skuteczności w różnych warunkach, bazując na opiniach ekspertów.

Opony całoroczne a sezonowe w testach

W tym artykule posłużymy się danymi od jednego z najbardziej uznanych ekspertów w branży – niemieckiego automobilklubu ADAC. Na sezonowe testy tej organizacji oczekuje całe środowisko motoryzacyjne, a wielu kierowców na podstawie ich wyników podejmuje ostateczną decyzje o wyborze konkretnego modelu. Niemiecka organizacja bada zarówno ogumienie całoroczne, jak i opony letnie oraz zimowe. Zestawiliśmy ze sobą rezultaty poszczególnych testów, żeby uzyskać pogląd na zachowanie różnych typów opon w określonych warunkach. Dla przejrzystości wyników skorzystaliśmy z trzech najświeższych testów dla każdego rodzaju ogumienia:

Bezpośrednie zestawianie ze sobą testów dla opon w tak różnych rozmiarach nie ma dużej wartości porównawczej, dlatego warto je potraktować raczej jako przedstawienie ogólnej tendencji. Postaramy się na tym przykładzie przybliżyć, jak poszczególne typy ogumienia radzą sobie w warunkach spotykanych w trakcie całorocznej jazdy. Dlatego też pod uwagę weźmiemy przede wszystkim kategorie związane z zachowaniem opon na nawierzchniach suchych, mokrych, ośnieżonych oraz oblodzonych.

Samochód stojący po środku ośnieżonej drogi.W sezonie zimowym liczy się przede wszystkim bezpieczeństwo. Które opony je zapewniają?

Zachowanie opon na śniegu i lodzie

Większość opon całorocznych możemy uznać za modele zimowe – przynajmniej według obowiązujących przepisów. Jeśli ogumienie posiada symbol alpejski, czyli 3PMSF (śnieżynki na tle trzech szczytów górskich) oznacza to, że spełnia minimalne wymagania europejskie dla bezpiecznego podróżowania w tym okresie roku. Opony zimowe oznacza się często także symbolem M+S (błoto i śnieg), jednak nie jest on regulowany prawnie i może znajdować się także na ogumieniu niekoniecznie przeznaczonym na ten sezon. Nie zalecamy opierania decyzji wyłącznie na tym oznaczeniu, ponieważ stanowi ono tylko deklarację producenta o skuteczności opon w zimowych warunkach. W kilku krajach europejskich, między innymi w Niemczech czy Szwecji, opony z symbolem M+S mogą być uznawane za zimowe tylko do 2024 roku.

W testach ADAC opony całoroczne traktowane są jak modele w pełni zimowe. Poddawane są tym samym kryteriom oraz standardom oceniania. Opony letnie nie są testowane na ośnieżonych i oblodzonych nawierzchniach, więc wykluczymy je z tego porównania. Szczególnie, że zdecydowanie nie zaleca się ich stosowania zimą, ze względu na zbyt sztywną mieszankę.

Zobaczmy więc, jak wypadły opony wyróżnione miejscami na podium w testach: zimowym oraz całorocznym. Pamiętaj, że ADAC przyznaje noty w skali:

  • bardzo dobra – 0,5 do 1,5
  • dobra – 1,6 do 2,5
  • zadowalająca – 2,6 do 3,5
  • dostateczna – 3,6 do 4,5
  • niedostateczna – 4,6 lub wyższa
Wyróżnione opony całoroczneZachowanie na śnieguZachowanie na lodzie
1. Nexen N Blue 4 Season2,7 (zadowalająca)2,2 (dobra)
2. Continental AllSeasonContact2,3 (dobra)2,4 (dobra)
3. Goodyear Vector 4Season G23,1 (zadowalająca)2,4 (dobra)
Wyróżnione opony zimoweZachowanie na śnieguZachowanie na lodzie
1. Dunlop Winter Response 21,9 (dobra)2,5 (dobra)
2. Kleber Krisalp HP32,5 (dobra)2,5 (dobra)
3. Pirelli Cinturato Winter2,4 (dobra)2,4 (dobra)

Zestawienie ocen na śniegu dla wszystkich opon w obu testach:


Opony zimoweOpony całoroczne
Liczba opon w teście:169
Nota bardzo dobra--
Nota dobra82
Nota zadowalająca63
Nota dopuszczalna1
4
Nota niedopuszczalna1-
Średnia ocena:2,83,1

Zestawienie ocen na lodzie dla wszystkich opon w obu testów:


Opony zimoweOpony całoroczne
Liczba opon w teście:169
Nota bardzo dobra--
Nota dobra138
Nota zadowalająca31
Nota dopuszczalna--
Nota niedopuszczalna--
Średnia ocena:2,42,4

Jak można wywnioskować z wyników testów, opony zimowe lepiej hamują na nawierzchni pokrytej śniegiem. Wynika to najczęściej ze stopnia skomplikowania systemu lameli, których zadaniem jest wczepianie się w puch i zwiększenie przyczepności samochodu. Opony jednak bardzo podobnie sprawdziły się na oblodzonej nawierzchni, nawet z minimalnym wskazaniem na modele całoroczne. Różnice są więc zauważalne, choć nie tak duże, jak można by się spodziewać. 

Podsumowanie: Opony zimowe wciąż są lepszym wyborem, jeśli często pokonujemy nieodśnieżane trasy lub w naszym regionie zdarzają się niespodziewane opady. Gdy jednak poruszamy się głównie w obszarach ze standardem „czarnej drogi” (regularnie odśnieżane odcinki), a naszym jedynym poważnym rywalem w sezonie są oblodzone nawierzchnie, to dobre opony całoroczne również powinny się sprawdzić.

Zachowanie opon w warunkach letnich

W przypadku testów w warunkach letnich najważniejsze jest zachowanie opon na suchej i mokrej nawierzchni. Ze względu na duże znaczenie dla bezpieczeństwa kierowców, rozdzielimy te kategorie i przeanalizujemy ich wyniki osobno. Zacznijmy od najczęstszych warunków latem, czyli suchej nawierzchni.

Samochód na tle gór.Warunki letnie często są niesłusznie lekceważone przez kierowców.

Zachowanie opon na suchej nawierzchni

Niezależnie od przeznaczenia opon wszystkie modele badane są pod kątem zachowania w trakcie jazdy na suchej nawierzchni. Dzięki zastosowaniu jednakowych metod badawczych, możemy uzyskać dość wyraźny obraz poszczególnych typów ogumieniach w sezonie letnim.  

Różnica polega na tym, jak duży wpływ ten czynnik ma na końcową ocenę opony w całym zestawieniu. Dla modeli letnich nota na suchej nawierzchni stanowi 20% ogólnej oceny modelu, dla zimowych i całorocznych jest to 15%. Różnice te są jeszcze bardziej odczuwalne w przypadku warunków deszczowych, do których przejdziemy w dalszej części tekstu.

Przyjrzyjmy się więc ponownie najlepszym oponom w zestawieniach ADAC:

Wyróżnione opony całoroczneZachowanie na suchej nawierzchni
1. Nexen N Blue 4 Season2,7 (zadowalająca)
2. Continental AllSeasonContact3,0 (zadowalająca)
3. Goodyear Vector 4Season G23,3 (zadowalająca)
Wyróżnione opony letnieZachowanie na suchej nawierzchni
1. Continental PremiumContact 62,4 (dobra)
2. Michelin Pilot Sport 41,9 (dobra)
3. Goodyear Eagle  F1 Asymetric 51,7 (dobra)
Wyróżnione opony zimoweZachowanie na suchej nawierzchni
1. Dunlop Winter Response 22,3 (dobra)
2. Kelber Krisalp HP32,1 (dobra)
3. Pirelli Cinturato Winter2,4 (dobra)

Zestawienie ocen na suchej nawierzchni dla wszystkich opon w testach:


Opony całoroczneOpony letnieOpony zimowe
Liczba opon w teście:91616
Nota bardzo dobra-1-
Nota dobra1138
Nota zadowalająca727
Nota dopuszczalna1-1
Nota niedopuszczalna---
Średnia ocena:3,02,12,7

Na bazie trzech testów przeprowadzonych przed ADAC wyraźnie widać, że dedykowane opony letnie najlepiej sprawdzają się w warunkach suchej nawierzchni. Tylko dwie opony uzyskały ocenę niższą niż „dobra”, a jeden model został nawet wyróżniony notą „bardzo dobra” (była to opona Pirelli P Zero). Nieco gorzej wypadły modele zimowe, wśród których oceny rozłożyły się między notą „dobra” a „zadowalająca”. Tymczasem opony całoroczne otrzymały tylko jedno wyróżnienie dla modelu Quatrac 5 od holenderskiego producenta premium Vredesteina. To może być spore rozczarowanie dla części kierowców, preferujących bardziej dynamiczną jazdę w sezonie letnim.

Jednak dlaczego nie warto korzystać z opon zimowych latem, jeśli otrzymują pozytywne opinie ekspertów? Przede wszystkim ze względu na miękką mieszankę gumową, która będzie szybko się zużywać w dodatnich temperaturach. Dodatkowo taka opona będzie generować większy hałas w trakcie jazdy oraz może wpływać na opory toczenia. Opony letnie będą także stabilniejsze przy dużych prędkościach dzięki sztywniejszej konstrukcji bocznych stref bieżnika.

Widok na deszczową pogodę przez okno.Mokra nawierzchnia to problem, z którym trzeba mierzyć się w każdym sezonie.

Zachowanie opon na mokrej drodze

Deszczowe warunki mogą towarzyszyć jeździe niezależne do pory roku. Mokra nawierzchnia stanowi więc niezwykle ważny aspekt przy projektowaniu opon, a producenci nieustannie starają się przekonać klienta, że ich modele skutecznie chronią przed poślizgiem czy aquaplaningiem.

W badaniach niemieckiego ADAC mokra nawierzchnia ma kluczowe znaczenie dla końcowego wyniku opony w całym zestawieniu. Dla modeli letnich stanowi aż 40% noty, a dla zimowych i całorocznych 30%. Jest to więc aspekt nawet ważniejszy od jazdy na suchej nawierzchni.

Które opony są najlepiej przystosowane do tego typu warunków? Ponownie przyjrzyjmy się trzem testom niemieckiego ADAC i wyróżnionym w nich modelom:

Wyróżnione opony całoroczneZachowanie na mokrej nawierzchni
1. Nexen N Blue 4 Season2,3 (dobra)
2. Continental AllSeasonContact1,9 (dobra)
3. Goodyear Vector 4Season G21,8 (dobra)
Wyróżnione opony letnieZachowanie na mokrej nawierzchni
1. Continental PremiumContact 61,7 (dobra)
2. Michelin Pilot Sport 42,0 (dobra)
3. Goodyear Eagle  F1 Asymetric 52,3 (dobra)
Wyróżnione opony zimoweZachowanie na mokrej nawierzchni
1. Dunlop Winter Response 2 1,9 (dobra)
2. Kelber Krisalp HP32,3 (dobra)
3. Pirelli Cinturato Winter2,0 (dobra)

Zestawienie ocen na mokrej nawierzchni dla wszystkich opon w testach:


Opony całoroczneOpony letnieOpony zimowe
Liczba opon w teście:91616
Nota bardzo dobra---
Nota dobra488
Nota zadowalająca477
Nota dopuszczalna11-
Nota niedopuszczalna--1
Średnia ocena:2,62,52,6

Jak wyraźnie widać w wynikach testów ADAC, większość modeli na rynku w dobry lub zadowalający sposób radzi sobie na mokrej nawierzchni, niezależnie od tego z jakiego rodzaju ogumieniem mamy akurat do czynienia.

Podsumowanie: W przypadku deszczowych warunków znaczna większość przetestowanych przez niemiecką organizację opon uzyskała rekomendację, a ich oceny były bardzo zbliżone. Nie ma więc wyraźniej różnicy czy decydujemy się na model letni, zimowy czy całoroczny, co nie powinno dziwić, zważywszy na częste występowanie takich warunków w trakcie trwania obu sezonów. Znaczącą różnicę zauważyć można za to w zachowaniu modeli na suchej nawierzchni. Opony letnie wypadły w testach zdecydowanie najlepiej, większość z przebadanych modeli uzyskała notę dobra. W oponach zimowych i całorocznych wyniki były bardziej podzielone, głównie między notami dobra a zadowalająca.

Samochody jadące dwupasmową drogą przez miasto.Opony całoroczne najlepiej sprawdzają się w miastach.

Które opony są najlepsze?

Uniwersalna odpowiedź na to pytanie niestety nie istnieje. Jednak na podstawie testów można spróbować określić, jaki rodzaj ogumienia będzie najlepiej odpowiadał indywidualnym potrzebom kierowcy.

Opony sezonowe polecane są przede wszystkim na warunki skrajne. Gdy dominują bardzo wysokie temperatury lub wręcz przeciwnie, wyraźnie ujemne, to dwa komplety ogumienia zimowego i letniego będą najlepszym rozwiązaniem. Wynika to w dużej mierze z uśrednionych osiągów opon całorocznych, których zadaniem jest sprawdzać się w każdych warunkach. Z tego względu mieszanka gumowa nie oferuje takiej sztywności jak oryginalne ogumienie letnie, ani nie jest tak elastyczna jak w przypadku dedykowanych modeli zimowych.

Nie oznacza to jednak, że opon całorocznych nie można traktować jako poważnej alternatywy. To rozwiązanie najlepiej sprawdzi się w regionach zurbanizowanych, w których drogi są zadbane, regularnie odśnieżane, a kierowcy pokonują mniejsze dystanse. Jak pokazały powyższe testy, modele całoroczne przeznaczone są do raczej spokojniejszego stylu jazdy. Jeśli preferujemy bardziej dynamiczne prowadzenie, szczególnie w sezonie letnim, to opony dedykowane będą lepszym rozwiązaniem.


Sucha nawierzchniaMokra nawierzchniaOblodzona nawierzchniaOśnieżona nawierzchnia
Opony letnie++++++Nie brały udziałuNie brały udziału
Opony zimowe+++++++++
Opony całoroczne+++++++