Odpowiedzenie na pytanie o to, jakie opony na zimę są najlepsze, nie należy do najłatwiejszych. Mnogość dostępnych na rynku modeli może przyprawić o zawrót głowy! Z myślą o kierowcach, którzy szczegółowo analizują parametry ogumienia sporządziliśmy zestawienie opon zimowych na śnieg i lód, najlepiej wypadających w testach.

droga pokryta śniegiem i lodemZaprojektowanie opon stabilnych na śniegu i lodzie to bardzo trudne zadanie.

Jakie opony na zimę wyróżniliśmy?

Przygotowując ranking sięgnęliśmy do publikacji niemieckiej organizacji ADAC. Przeprowadzane przez nią testy są niezależne i wyróżniają się na tyle klarowną metodologią, że trudno zarzucić im brak rzetelności.

  • Pomiary na śniegu: przeprowadzane są na torze testowym w Finlandii. Na ocenę w tej kategorii składają się wyniki w zakresie hamowania (40%), rozruchu (20%) oraz prowadzenia auta (40%).
  • Pomiary na lodzie: sprawdzana jest skuteczność hamowania (60%) oraz sprawność podczas pokonywania zakrętów przy jedenastu różnych ustawieniach kąta skrętu (40%).

Warto jednak pamiętać o tym, że najlepsze ogumienie poznaje się nie po jednym świetnie dopracowanym parametrze, ale po zrównoważeniu wszystkich kluczowych właściwości. Dlatego odsyłamy również do ogólnych wyników testów opon ADAC, gdzie podsumowujemy wnioski niemieckiej organizacji. Mimo wszystko niniejsze zestawienie będzie cenną wskazówką dla kierowców zastanawiających się nad tym, jakie opony na śniegu i lodzie są niezawodne. Zwłaszcza dla osób poruszających się często w obszarach górskich może okazać się to niezwykle przydatne.

ADAC wystawia noty od niedostatecznej do bardzo dobrej, przyznając punkty w kilku kategoriach. Skala ocen to od 0 do 5, przy czym im mniej punktów tym lepiej. Aby w naszym zestawieniu znalazły się modele rzeczywiście warte zainteresowania, wzięliśmy pod uwagę jedynie te, które całościowo zostały uznane za bardzo dobre, dobre lub zadowalające.


Najlepsze opony na śnieg – rozmiar 215/60 R16

W tym roku specjaliści z niemieckiej organizacji testowali opony dwóch popularnych rozmiarach: 185/65 R15 oraz 215/60 R16. Sprawdziliśmy, jakie modele poradziły sobie najlepiej na śniegu, a które były bezkonkurencyjne na lodzie. Następnie przyjrzeliśmy się im nieco bliżej. 

Opony, które najlepiej poradziły sobie w testach na śniegu:

MiejsceModel*Rozmiar
Kategoria
Ocena
1.Goodyear UltraGrip Performance +215/60 R16
śnieg
1,4
2.Continental WinterContact TS 870215/60 R16
śnieg
1,6
3.Dunlop Winter Sport 5215/60 R16
śnieg
1,6
4.Uniroyal WinterExpert215/60 R16
śnieg
1,7
5.Kleber Krisalp HP3215/60 R16
śnieg
1,8
MiejsceModel*Rozmiar
Kategoria
Ocena
1.Semperit Speed-Grip 5185/65 R15śnieg
2,0
2.BFGoodrich G-Force Winter 2185/65 R15
śnieg
2,0
3.Continental WinterContact TS 870185/65 R15
śnieg
2,2
4.Firestone Winterhawk 4185/65 R15
śnieg
2,2
5.Michelin Alpin 6185/65 R15
śnieg
2,4

*Kolejność opon w przypadku remisu została uzależniona od ogólnej pozycji w rankingu. W przypadku takich samych not na pozycji 5 wyróżnione zostało ogumienie o wyższej ocenie ogólnej.

W przypadku ogumienia z najlepszymi wynikami na śniegu bierzemy pod lupę ogumienie w większym z rozmiarów.


Miejsce 1. Goodyear UltraGrip Performance +

Model, którego osiągi podczas jazdy na śniegu jako jedyne w tym roku zostały uznane przez ADAC za bardzo dobre, to Goodyear UltraGrip Performance +. Z całą pewnością duży wkład w ten sukces miała specjalna mieszanka gumowa, którą opracowano z myślą o podróżowaniu w wymagających warunkach. Została ona wzbogacona o żywicę, poprawiającą przyczepność oraz mającą pozytywny wpływ na skuteczność hamowania. W niskich temperaturach jest odpowiednio elastyczna, co również sprawia, że ta propozycja to rewelacyjna opona na śnieg.

Miejsce 2. Continental WinterContact TS 870

Marka Continental, projektując model WinterContact TS 870, chciała poprawić osiągi znanego już wcześniej modelu TS 860. Rezultatem tych starań jest m.in. o 5% lepsze prowadzenie na nawierzchni pokrytej śniegiem. Bieżnik usłany lamelami nie tylko skutecznie „wgryza się” w puch, ale także dzięki wielu krawędziom chwytnym dobrze przenosi siły, utrzymując w ten sposób przyczepność na białych drogach. Jego rzeźba dostosowana jest również do wydajnego oczyszczania się z zalegającego między klockami śniegu.

Miejsce 3. Dunlop Winter Sport 5

Równie wysoko co propozycja marki Continental oceniony został model Dunlop Winter Sport 5. Mamy tu do czynienia z prawdziwym weteranem testów, często zajmującym miejsca na podium. To przykład opony na zimę, która udowadnia, jak ważny jest każdy element rzeźby bieżnika. Woda oraz błoto są odprowadzane szerokimi rowkami obwodowymi i zlokalizowanymi w obszarze barków, a masywne klocki, w połączeniu z gęstą siecią lameli, łapią dobry kontakt z nawierzchnią. W efekcie ogumienie doskonale radzi sobie z przyspieszaniem, hamowaniem oraz manewrowaniem w sezonie zimowym.

Miejsce 4. Uniroyal WinterExpert

Uniroyal uznawany jest za specjalistę w dziedzinie opon deszczowych, jednak okazuje się, że na śniegu równie dobrze dają sobie one radę. Model WinterExpert ma oferować wysoką wydajność nawet w niskich temperaturach i warunkach typowo zimowych. Kluczem do sukcesu są tu zygzakowate rowki 3D, skądinąd wcale niełatwe w produkcji, dzięki którym auto zachowuje stabilność i pewnie prowadzi się po ośnieżonych drogach. Za wysoką przyczepnością idą też optymalne właściwości jezdne – doceni je wielu kierowców, poszukujących modelu z segmentu średniego.

Miejsce 5. Kleber Krisalp HP3

Ostatnia opona na śnieg, której się przyglądamy, to reprezentujący klasę średnią Kleber Krisalp HP3 – popularny model, często biorący udział w testach i zajmujący w nich wysokie pozycje. Jednym z ciekawszych rozwiązań w tym przypadku są rowki w kształcie litery „V”, a także kanały rynnowe o nazwie „Toboggan”. Ich zadaniem jest sprawne odprowadzanie śniegu, błota oraz wody spod kół, przeciwdziałając tym samym poślizgom. Niemniej ważna okazuje się zimowa mieszanka oparta na elastomerach, znacząco wpływająca na przyczepność ogumienia.

samochody wolno poruszające się po zaśnieżonej drodze w mieścieZimowe warunki potrafią zaskoczyć nie tylko na trasie, ale i w mieście.

Najlepsze opony na lód – rozmiar 185/65 R15

Pomimo tego, iż jazda po lodzie stanowi jedynie 10% oceny końcowej testowanych przez ADAC modeli, to i tak warto przyjrzeć się temu parametrowi. Po wjechaniu opony zimowej na lód, ta musi w jak największym stopniu zapewniać nam bezpieczeństwo. Producenci nie mają łatwego zadania.

Opony, które najlepiej poradziły sobie w testach na lodzie:

MiejsceModel*Rozmiar
Kategoria
Ocena
1.Firestone Winterhawk 4185/65 R15
lód2,1
2.Nexen Winguard Snow'G3185/65 R15lód
2,1
3.Goodyear UltraGrip 9+185/65 R15
lód
2,3
4.Semperit Speed-Grip 5185/65 R15lód
2,3
5.Michelin Alpin 6185/65 R15
lód
2,3
MiejsceModel*Rozmiar
Kategoria
Ocena
1.Vredestein Wintrac215/60 R16lód1,8
2.Continental WinterContact TS 870215/60 R16
lód
1,9
3.Michelin Alpin 6215/60 R16
lód
1,9
4.Dunlop Winter Sport 5215/60 R16
lód
2,0
5.Sava Eskimo HP2215/60 R16
lód
2,0

*Kolejność opon w przypadku remisu została uzależniona od ogólnej pozycji w rankingu. W przypadku takich samych not na pozycji 5 wyróżnione zostało ogumienie o wyższej ocenie ogólnej.

Tym razem sprawdzamy, czym wyróżniają się opony w rozmiarze 185/65 R15, które najlepiej poradziły sobie na oblodzonej nawierzchni.


Miejsce 1. Firestone Winterhawk 4

Amerykańska firma Firestone chciała wyprodukować ogumienie, które przez całą zimę będzie dzielnie stawiać czoła nawet najtrudniejszym warunkom. Wysoka nota w jeździe po lodzie pokazuje, że udało się zrealizować ten cel. Bieżnik został zoptymalizowany, aby auto zachowywało stabilność na oblodzonej nawierzchni. Dzięki prowadzonym badaniom oraz symulacjom komputerowym wypracowano rzeźbę z doskonale współpracującymi ze sobą klockami i lamelami.

Miejsce 2. Nexen Winguard Snow G3

Kiedy spojrzymy na kolejny model w rankingu, jakim jest Nexen Winguard Snow'G3, na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że niczym się nie wyróżnia. Ale diabeł tkwi w szczegółach. Kierunkowy bieżnik usiany jest w strefie barkowej rowkami i półrowkami, a w centralnej części lamelami 3D o różnorodnym kształcie. Między innymi za sprawą tych elementów projektantom marki udało się uzyskać bardzo dobre parametry ogumienia podczas jazdy po oblodzonej nawierzchni.

Miejsce 3. Goodyear UltraGrip 9+

Trzecie miejsce należy do pierwszego przedstawiciela klasy premium w tej części rankingu opon na zimę. Jest nim Goodyear UltraGrip 9+, czyli zoptymalizowana wersja modelu bez plusa w nazwie. Jedną z w prowadzonych zmian było zastosowanie nowej mieszanki gumowej – Winter Grip. Dzięki niej strefa kontaktu opony z nawierzchnią jest zmaksymalizowana, a przyczepność w zimowych warunkach więcej niż zadowalająca. Ryzyko wpadnięcia w poślizg zmniejsza również kierunkowy, gęsto ponacinany bieżnik.

Miejsce 4. Semperit Speed-Grip 5

W gronie produktów, które najlepiej poradziły sobie podczas testów ADAC w kategorii jazdy po lodzie tuż za podium znalazł się Semperit Speed-Grip 5. Zdobiące jego boki górskie szczyty są obietnicą, która okazała się spełniona, a model dobrze radzi sobie na lodzie. Warto też wspomnieć też o specjalnych "haczykach" wewnątrz rowków, sprawiających, że to dobre opony zimowe na głęboki śnieg. Mamy więc do czynienia z ogumieniem, któremu można zaufać w wymagających warunkach zimowych.

Miejsce 5. Michelin Alpin 6

Michelin Alpin 6 to francuski akcent na liście. Model powinien zadowolić kierowców szukających nowoczesnej, bardzo dobrej opony zimowej na lód, która poprawi bezpieczeństwo podróżowania wtedy, kiedy pogoda daje się we znaki. Zastosowana w ogumieniu technologia EverGrip przekłada się na wiele kluczowych parametrów, w tym skuteczność hamowania, przyśpieszania, a także przyczepność w trudnych warunkach na drodze. Wiele warstw gumy oraz ewolucyjna rzeźba zdają w tym przypadku egzamin.

Porada

Wciąż szukasz idealnego ogumienia? Sprawdź inne opony zimowe 15” i opony 16” dostępne na Oponeo.