Wielu osobom jazda samochodem po mieście może przysparzać trudności. Ruch uliczny, zwłaszcza w dużych miejscowościach, wymaga od prowadzącego pojazd wzmożonej ostrożności. Wszystkim, którzy nie czują się pewnie za kółkiem, przypominamy, na co zwrócić szczególną uwagę, aby jazda autem kojarzyła się przede wszystkim z przyjemnością.

Jazda samochodem po mieście wymaga od kierowcy wielu praktycznych umiejętności.

Wzmożony ruch na ulicach metropolii potrafi zirytować niejednego kierowcę. Zdawać, by się mogło, że podstawowa wiedza wystarczy, by swobodnie przejechać przez miasto. Niemniej, jednak warto znać techniki jazdy, dzięki którym podróż przebiegnie bezpiecznie i komfortowo. Jeśli kurs na prawo jazdy masz już dawno za sobą, ale za kierownicę wsiadasz sporadycznie lub dopiero co zdałeś egzamin, warto wykupić dodatkowe lekcje, dzięki którym nabierzesz pewności siebie.

Czy wiesz, że...

Jedną z najczęściej występujących fobii na świecie jest amaskofobia. To lęk przed prowadzeniem samochodu. Objawia się najczęściej bólami głowy, dusznościami, omdleniami, poceniem się czy nawet drgawkami. Fobia wiąże się głównie z samodzielnym prowadzeniem auta oraz obawami o zachowania innych kierowców na drodze. Jazda samochodem po mieście dla osób dotkniętych amaskofobią jest prawdziwą torturą. Szacuje się, że 6% populacji cierpi na tę przypadłość. Dobrym sposobem na poradzenie sobie z lękiem jest jazda po mieście poza godzinami szczytu, z uwagi na mniejsze natężenie ruchu.

Jazda po mieście - bądź ostrożny!

Najważniejsze zasady, które powinien znać każdy zmotoryzowany, znajdują się w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Podczas jazdy po mieście konieczne jest także zwracanie uwagi na znaki drogowe. Wsiadając za kierownicę samochodu, nie zapominaj również o wzmożonej ostrożności, tej nigdy za wiele. W dużych metropoliach sporo się dzieje na drodze – komunikacja miejska, przejścia dla pieszych, ronda czy skrzyżowania, dlatego warto być czujnym. Pamiętaj, aby patrzeć w lusterka, w szczególności kiedy chcesz wykonać manewr wyprzedzania bądź parkowania.

Przeczytaj nasz artykuł o tym, w jaki sposób i kiedy możesz zawracać.

Jazda w korku – na co zwrócić uwagę?

Poruszając się po dużych aglomeracjach, jazda w korku jest nieunikniona. W czasie zatorów komunikacyjnych najlepiej sprawdza się zasada ograniczonego zaufania. Nigdy nie zakładaj, że kierowcy, a także pozostali uczestnicy ruchu drogowego będą stosować się do obowiązujących przepisów. Tak naprawdę nie wiesz, czy osoba jadąca przed Tobą nie wykona gwałtownego manewru, który w konsekwencji może spowodować kolizję lub – co gorsza wypadek. Dlatego dla pewności zachowaj odstęp 1.5 m od pojazdu poprzedzającego i poruszaj się z prędkością, która umożliwi swobodne manewrowanie. Kiedy na drodze pojawia się pojazd uprzywilejowany, wtedy łatwiej jest zjechać na pobocze, tworząc korytarz życia.

Aby jazda w korku była bezpieczna, zachowaj odstęp 1.5 m.

Czy wiesz, że…

W związku z zaostrzeniem norm emisyjnych, jakie obowiązują w Europie, większość nowych samochodów zostaje wyposażona w system start-stop. To ekologiczne rozwiązanie, pozwalające na zmniejszenie toksycznych dla środowiska spalin. System idealnie sprawdza się również podczas jazdy po mieście. W chwili, gdy kierowca zatrzyma się na światłach, utknie w korku lub włączy luz i puści sprzęgło, samochód samoczynnie wyłączy silnik.

Stojąc w korku częstą praktyką, jaką stosują kierowcy, jest gaszenie silnika, a następnie jego ponowne odpalanie, gdy auta przed nami zaczynają ruszać. Tego typu nawyk może prowadzić do zatarcia rozrusznika. Jazda w korku często obnaża także brak umiejętności prawidłowego używania sprzęgła. Wykonana niepoprawnie zmiana biegów prowadzi do jego szybszego zużycia.

Wśród kierowców popularna jest tzw. jazda na półsprzęgle. Trzymają oni nogę na pedale sprzęgła, kiedy nie jest to konieczne, wprawiając tarcze w ruch, co powoduje szybsze ścieranie się ich okładzin. W najgorszym wypadku może doprowadzić to również do „spalenia” sprzęgła.

Włączanie się do ruchu

Włączanie się do ruchu to jedna z podstawowych technik jazdy, którą powinien opanować każdy kierowca. Zdarza się jednak, że niektórym przysparza ona wiele trudności. 

Włączanie się do ruchu to jedna z podstawowych technik jazdy .

Prawo o ruchu drogowym jasno określa, że:

„Włączanie się do ruchu następuje przy rozpoczynaniu jazdy po postoju lub zatrzymaniu się niewynikającym z warunków lub przepisów ruchu drogowego oraz przy wjeżdżaniu:

- na drogę z nieruchomości, z obiektu przydrożnego lub dojazdu do takiego obiektu, z drogi niebędącej drogą publiczną oraz ze strefy zamieszkania;

- na drogę z pola lub na drogę twardą z drogi gruntowej;

- na jezdnię z pobocza, z chodnika lub z pasa ruchu dla pojazdów powolnych;

- na jezdnię lub pobocze z drogi dla rowerów, z wyjątkiem wjazdu na przejazd dla rowerzystów;

- pojazdem szynowym - na drogę z zajezdni lub na jezdnię z pętli”. – (Art.17, pkt.1)

Kodeks Drogowy nakłada na kierującego pojazdem, obowiązek zachowania szczególnej ostrożności. Pamiętaj – ustąp pierwszeństwa zarówno innemu pojazdowi jak i pozostałym uczestnikom ruchu drogowego. Kierowca zobowiązany jest do zasygnalizowania kierunkowskazem zamiaru włączenia się do ruchu.

Włączaniem się do ruchu NIE jest sytuacja, w której kierowca rusza po uprzednim zatrzymaniu się przed czerwonym światłem czy skrzyżowaniem ze znakiem „STOP”. Jak również wjazd na skrzyżowanie z drogi podporządkowanej.

Pierwszeństwo łamane, jak jechać?

Skrzyżowania, w szczególności te z pierwszeństwem łamanym, sprawiają kierowcom trudności. Najczęściej popełniany błąd dotyczy użytkowania kierunkowskazów. Zdarza się, że nie są one włączane, w chwili, gdy zasygnalizowanie skrętu jest konieczne, co w konsekwencji może prowadzić do narażenia na niebezpieczeństwo siebie, a także pozostałych uczestników ruchu drogowego. Pamiętaj – jeśli poruszasz się drogą z pierwszeństwem, która skręca, użyj kierunkowskazu. Kierowca czekający, by wjechać na drogę, widząc samochód bez włączonego „migacza”, może stwierdzić, że nie będzie on skręcać, tylko pojedzie prosto. W tym momencie może dojść do wypadku.

Skrzyżowanie łamane jest oznakowane przy pomocy znaków D-1, A-7 lub tablicy T-6.

Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym, to takie, na którym przebieg drogi z pierwszeństwem jest inny niż na wprost. Tego typu krzyżówkę rozpoznasz przy pomocy znaków drogowych – D-1 lub A-7, a także tablicy pomocniczej T-6, która wskazuje, jak przebiega droga z pierwszeństwem.

Trzeba przyznać, że jazda samochodem po mieście wymaga od zmotoryzowanych nie tylko umiejętności, ale również skupienia się na drodze oraz zachowania wzmożonej ostrożności. Duży wpływ na komfort jazdy po mieście daje nawigacja GPS, która nie tylko wskaże nam drogę, ale również zwróci uwagę na utrudnienia, dzięki czemu łatwo ominiesz korki, prace drogowe czy wypadki, korzystając z alternatywnego wariantu trasy. Pamiętaj też, że sprawny samochód to podstawa.

Jak jeździ się po polskich miastach? Poznaj aktualny Ranking Miast Przyjaznych Kierowcom.