Ogumienie High Performance i Ultra High Performance na całym świecie zyskuje coraz większą popularność. Nasze auta są szybsze, wydajniejsze, lepiej przyspieszają i zapewniają pewniejsze prowadzenie. Opony zdolne do ekstremalnej pracy, mogą gwarantować to, co w całym przemyśle motoryzacyjnym nazywamy właśnie „performance”, czyli osiągi, wyniki. Gwarantują pełny obraz wrażeń związanych z prowadzeniem samochodu.

Popularność opon HP i UHP rośnie z roku na rok.Pierwsze modele typu „performance” pojawiły się w latach 80-tych XX w. 

Za ojczyznę opon typu HP – „performance” można uznać Stany Zjednoczone. Tam na początku lat 80. marka Goodyear, stworzyła Eagle VR50 – „Gatorback”. Wyróżniał się m.in. niskim profilem, wzmocnieniem ścian bocznych i nylonową osnową (kluczowe rozwiązanie konstrukcyjne, zapewniające stabilność i wytrzymałość ogumienia przy wysokich prędkościach). Zachowywał swoje właściwości przy jeździe do 149 mil/h (240 km/h). Za europejskiego prekursora uważa się markę Pirelli, , która w 1987 roku przedstawiła P Zero (dziś uważa się ją za pierwszą oponę UHP). Ich duża popularność sprawiła, że podobne propozycje pojawiły się u innych producentów, a to docenili kierowcy. Auto wyposażone w modele tego typu prowadziło się lepiej i hamowało skuteczniej. Jednocześnie dobrze współpracowało z systemami bezpieczeństwa. Pewnym przełomem były również debiuty nowych samochodów marek, takich jak BMW czy Porsche, w których fabrycznie montowano High Performance, a później Ultra.

Opony typu „High Performance”

To najpopularniejszy rodzaj wśród produktów o wysokich osiągach. Amerykanie najczęściej opisują skrót HP jako ogumienie zimowe, letnie lub całoroczne, gwarantujące nie tylko sportowy wygląd, ale i ułamek faktycznego „performance”. Są również zwykle najlepszym kompromisem pomiędzy zwykłymi modelami, a tymi bardziej zaawansowanymi technicznie, które przystosowano do większych obciążeń i prędkości. 

opony uhp continentalNa zdjęciu Contnental WinterContact TS850P.

Opony typu „Ultra High Performance”

To bardziej nowoczesny typ ogumienia, który adresowany jest do samochodów o większej mocy i oferuje lepsze osiągi. Opony mają inną konstrukcję i wykonane są ze specjalnych komponentów, a ich indeks prędkości to najczęściej „Y” (do 240 km/h). Ultra High Performance dostępne są w wersjach letnich, ale także całorocznych. W tej drugiej muszą zapewniać zbilansowane właściwości na suchych, mokrych, jak i zaśnieżonych drogach.

Film firmy Continental:

HP i UHP to nie czwarty segment cenowy!

Wśród części kierowców panuje błędne przekonanie, że High i Ultra High Performance to kolejna, najdroższa, klasa cenowa. Nic bardziej mylnego. Modele o tych właściwościach znajdziemy w portfolio marek ekonomicznych, średnich i premium. Cel producentów opon z segmentu budżetowego jest ten sam, co tych tworzących rozwiązania premium. To oferowanie „performance”, czyli ulepszonych osiągów przy jednoczesnym utrzymaniu innych parametrów na proporcjonalnym poziomie: trwałości, bezpieczeństwa czy oporów toczenia.

droga szybkiego ruchuOpony UHP lepiej znoszą nagłe przyspieszanie czy ostre hamowanie.

Indeks prędkości ma znaczenie

W autach o mocniejszych silnikach fabrycznie montowane jest ogumienie typu Ultra High Performance. Producenci decydują się na to rozwiązanie nie tylko ze względu na samą prędkość maksymalną, którą określa indeks, ale także dodatkowe, powiązane z nim parametry. Tajemnica kryje się w budowie opon, choćby w twardości mieszanki gumowej, we wzmocnionych ścianach bocznych, które lepiej wytrzymują działanie sił, jakie oddziałują podczas jazdy. „Performance” naturalnie polepszają stabilność pojazdu. Odczuwalne jest to szczególnie, gdy szybkościomierz wysokie wartości oraz podczas pokonywania zakrętów. 

opony uhp na autostradzieWłaściwości modeli HP i UHP szczególnie doceniają właściciele samochodów o dużej mocy.

Czy opony UHP mogą być eko?

Producenci chcą, aby ich praca była opłacalna, a parametry modeli konkurencyjne. W związku z tym starają się ujednolicać stosowane procesy wytwórcze i rozwiązania. Dzięki temu UHP stają się coraz bardziej ekologiczne. Konstruktorzy samochodów bardzo silnie naciskają na zmniejszanie oporów toczenia. Dzieje się tak niezależnie od segmentu, do którego mają trafić opony na pierwsze wyposażenie (związane jest to z rosnącymi wymogami dotyczącymi ograniczenia emisji spalin). W związku z tym ogumienie o niskich oporach toczenia znajduje zastosowanie we wszystkich typach aut – od miejskich po duże samochody typu SUV.

opona na mokrej nawierzchniObecność krzemionki w składzie ogumienia HP i UHP pozytywnie wpływa na jego osiągi. 

Krzemionka dobra do wszystkich opon

Jednym ze składników ograniczających spalanie paliwa jest krzemionka. Stosuje się ją m.in. w ogumieniu UHP. Producenci robią to chętnie, gdyż odpowiednio opracowana może pozytywnie wpływać też na osiągi na śliskiej, mokrej nawierzchni. Ponadto obniża ona opory toczenia, ale również dobrze wpływa na bezpieczeństwo. 

Konstrukcja i rzeźba bieżnika

Gdy opona styka się z drogą, guma ulega odkształceniom (ścinanie i zginanie, a w przypadku bieżnika – ściskanie). Powodują one rozproszenie energii, a efektem są opory toczenia. Samochód napotykający opór, potrzebuje więcej energii do jazdy, co jest związane ze spalaniem paliwa. Dbając o zapewnienie podstawowych osiągów, producenci poprawiają te parametry. Ultra High Performance spełniają wymagania dotyczące jakości prowadzenia, przyczepności oraz przenoszenia przyśpieszenia i hamowania, a co za tym idzie, zwykle cechują się większą sztywnością w każdej strefie. Taka sztywność przekłada się na mniejsze odkształcenia. Środkami do osiągnięcia lepszej sztywności są:

  • odpowiedni dobór materiałów (np. kordów opasań stalowych, mieszanek wzmocnień stopki itp.),
  • wzajemne położenie i wielkość poszczególnych materiałów (np. szersze opasania i odpowiedni ich kąt),
  • ilość użytych materiałów (np. dodatkowe wzmocnienia stopki, dodatkowe opasanie w strefie czoła).

Ważnym elementem wpływającym na sztywność jest rzeźba bieżnika. Ogumienie sportowe lub wysokich osiągów ma zwykle stosunkowo duże klocki, mały udział rowków oraz rzadko zawiera lamelki, co również ma wpływ na poprawę osiągów. Efektem jest mniejsza strata energii przy ścinaniu, ściskaniu i zginaniu w czasie kontaktu z nawierzchnią. 

Czy wiesz, że...

Odkształcenia w strefie bieżnika są odpowiedzialne za 60-70% oporów toczenia, a w strefie boku i stopki za 20-30%.


budowa opony bez ekranu  Jeśli na Twojej oponie widnieje taki napis, nie posiada ona ekranu.


Ekrany i mocne opasania opon UHP

Ze względu na zwykle wyższe indeksy prędkości, wszystkie modele UHP i sportowe na ostatnią warstwę opasania stalowego mają nakładany kord tekstylny, nazywany ekranem, którego nitki są równoległe do osi bieżnika. Ekran w znaczny sposób usztywnia czoło ogumienia. Poprawia sterowność, a także zmniejsza deformacje w strefie czoła. Efektem są mniejsze starty energii i niższy poziom zużycia paliwa. Elementy te zwiększają masę, ale uzyskana dzięki temu większa sztywność jest ważniejsza. Taka opona ma mniejsze opory toczenia, nawet przy większej masie.

Korzyści z ekranów i mocniejszych opasań są szczególnie widoczne w przypadku wysokich prędkości (powyżej 120 km/h). Powstają wtedy silne wibracje, ogumienie ulega deformacji, wytwarza się ciepło, a co za tym idzie, wzrastają mocno opory toczenia. Im wyższy indeks i związana z nim budowa (czyli odpowiednie opasania, obecność ekranu, wzmocnienia stopki itd.), tym mniejsza podatność na to zjawisko.

Poniższy wykres pokazuje, jak różnią się opory toczenia przy różnych prędkościach w przypadku modeli z ekranem i bez niego:

opory toczenia wykres opony z ekranem i bez

Podsumowując, opony typu „performance” mają sztywniejszy bieżnik niż standardowe modele, krzemionkową mieszankę oraz dodatkowe cechy budowy, które sprawiają, że straty energii są stosunkowo małe. Chociaż często cechują się większą masą, nie ma ona istotnego wpływu na opory toczenia. Jednocześnie pozytywnie wyróżniają się osiągami zwiększającymi bezpieczeństwo na drodze. Nie powodują większego zużycia paliwa, dzięki czemu mogą być ekonomiczne.