Opony ciężarowe posiadają swoje specjalne oznaczenia, które pozwalają prawidłowo je montować i użytkować. Ich rozszyfrowanie sprawia czasami spory kłopot. Wymiary opon oraz ich indeksy to nie wszystko – zobacz, co powinieneś wiedzieć na temat oznaczeń ogumienia ciężarowego.

Co powinno się wiedzieć o oponach ciężarowych?

Jak czytać rozmiar opon ciężarowych?

Rozmiar, współczynnik nośności oraz indeks prędkości opon samochodowych – wszystkie te parametry znajdują się na boku koła. Najczęściej przyjmują następującą formę: 315/70 R22.5 L 154/150.

Co oznaczają tajemnicze indeksy opon? Pierwsza liczba to szerokość modelu wyrażona w milimetrach. Druga to wysokość profilu, określana jako procent szerokości danego ogumienia. R to informacja o budowie radialnej, natomiast liczba 22.5 to rozmiar felgi wyrażony w calach.

Index prędkości opony to w tym przypadku „L” (maksymalna prędkość, z jaką można jechać to 120 km/h). Pod tym względem oznakowanie opon do samochodów ciężarowych i osobowych jest tożsame, choć np. indeks prędkości H (do 210 km/h) nie pojawia się raczej na ogumieniu dla ciężarówek.

Indeks nośności opony ciężarowej wynosi tutaj 154/150 (najwyższe dopuszczalne obciążenie przy maksymalnej prędkości to 3750/3350 kg). Pierwszy wskaźnik oznacza dozwolone obciążenie dla ogumienia pojedynczego, a drugi dla bliźniaczego.

 

Zobacz tabelę indeksów – oznaczenia prędkości opon.

Sprawdź zestawienie indeksów nośności – tabela.

 

FRT – oznaczenia opon ciężarowych

Na wielu modelach przeznaczonych do pojazdów ciężarowych widnieje skrót FRT. Oznacza on „Free Rolling Tyre”, czyli ogumienie, które nie nadaje się do montażu na osiach napędowych oraz przednich kierowanych. Opony ciężarowe FRT przeznaczone są do montażu na osiach przyczep i naczep, a także wszelkich dodatkowych osiach pojazdu. Charakteryzują się one niezwykle wytrzymałą budową (świadczy o tym wyższy indeks nośności). Tego typu opony mają konstrukcję, która umożliwia zniesienie ogromnych obciążeń i przeciążeń, jakim poddawane są przyczepy.

Parametry opon mają znaczenie. Znajomość oznaczeń ułatwia dobry wybór ogumienia (fot. scania.com).

Parametry opon mają znaczenie. Znajomość oznaczeń ułatwia dobry wybór ogumienia (fot. scania.com).

Opony ciężarowe: oznaczenia osi pojazdu

Każdy producent stosuje własne oznaczenia, które najczęściej wplecione są w symbole i nazwy handlowe poszczególnych modeli z oferty. Można jednak znaleźć pewne reguły w wyróżnikach związanych z osią pojazdu.

Opony na oś kierowaną/prowadzącą mają czasami oznaczenie F lub S (ang. „front” lub „steer”). Występuje również litera „D”, która sugeruje, że mamy do czynienia z oponami na oś napędową (ang. „drive”), natomiast „T” to przyczepa lub naczepa (ang. „trailer”). „Z” to najczęściej modele uniwersalne. Pamiętaj jednak, że nie jest to żadna regulacja prawna i dany producent może stosować swoje indywidualne oznaczenia! Warto uważnie czytać opisy produktów, a w przypadku jakichkolwiek wątpliwości skontaktować się z ich sprzedawcą.

Przykłady popularnych opon ciężarowych: Pirelli TR:01 (oś napędowa), Goodyear KMAX S (oś sterująca), Goodyear KMAX D (oś napędowa), Bridgestone M729 (oś napędowa), Bridgestone L 355 (oś napędowa), Michelin XFN2 AS (oś prowadząca). Jak widać na przykładach, opisane oznaczenia często występują, ale nie jest to reguła.

Z czym są związane oznaczenia opon M+S i 3PMSF?

Symbole M+S i 3PMSF w powszechnym przekonaniu oznaczają niemalże to samo. Wielu naszych klientów pyta, czy opona M+S (ang. mud + snow, czyli błoto + śnieg) nadaje się do użytkowania w sezonie zimowym. Niestety tak nie jest. Oznaczenie M+S to wyłącznie deklaracja producenta, że dany model poradzi sobie przy niewielkim zaśnieżeniu i w płytkim błocie. Opony ciężarowe bardzo często mają takie oznaczenie – ich budowa umożliwia podróż w zmiennej pogodzie, a w umiarkowanym klimacie nawet przez cały rok (dlatego takie oznaczenie mają opony całoroczne). Jeśli jednak przyjdzie nam poruszać się w typowo zimowych, trudnych warunkach (Europa Północna, wysokie góry itp.), to należy zastosować opony zimowe z oznaczeniem 3PMSF (ang. three-peak mountain snow flake – trzy szczyty z płatkiem śniegu).

W celu uzyskania tego emblematu opona musi spełnić wymogi UE dot. zachowania w zimowych warunkach. Właściwości zagwarantowane znakiem 3PMSF jest szczególnie ważne w przypadku egzemplarzy na oś napędową stosowanych w ciężkich, zimowych warunkach. W krajach skandynawskich i w regionie Alp ogumienie z 3PMSF warto zastosować także na osi sterującej. Na marginesie warto wspomnieć, że letnie opony ciężarowe w praktyce nie występują.

Wszystkie najważniejsze informacje o oponie odczytasz z jej boku (fot. Continental).

Wszystkie najważniejsze informacje o oponie odczytasz z jej boku (fot. Continental).

Regroovable – oznaczenie opon ciężarowych

Jeśli na oponie ciężarowej znajdziesz taki napis, to znaczy, że nadaje się ona do pogłębienia bieżnika. Jest to działanie, które musi zostać przeprowadzone w specjalistycznym, autoryzowanym serwisie. Każdy z producentów przekazuje wytyczne dotyczące pogłębiania bieżników. Nacięcia muszą mieć określoną szerokość, a głębokość powinna być dokładnie sprawdzona.

Warto wiedzieć, że bieżnik uszkodzony nie nadaje się do pogłębienia, ponieważ nie ma jednolitej struktury. Opony z odnowionym bieżnikiem to dobre rozwiązanie dla poszukujących oszczędności, ale mają one kilka wad – większą podatność na uszkodzenia czy nieco gorsze osiągi. Takiego kompromisu niestety nie da uniknąć.

Wysokość bieżnika nowej opony ciężarowej

Między oponami ciężarowymi a osobowymi nie ma pod tym względem większych różnic. Wysokość bieżnika nowej opony to ok. 8-10 mm. Natomiast minimalna wartość bieżnika dopuszczalna przez polskie prawo wynosi 1,6 mm.

Rozsądna, czyli bezpieczna granica użytkowania ogumienia letniego to około 3 mm, a dla zimowego 4 mm. Poniżej tych wartości tracą swoje właściwości trakcyjne i stają się mniej niezawodne.

Jakie jeszcze oznaczenia mogę spotkać na oponach ciężarowych?

Postanowaliśmy zebrać w jednym miejscu i wyjaśnić podstawowe oznaczenia dotyczące opon ciężarowych:

  • DOT opony to ciąg liter i cyfr, z którego można odczytać datę jej produkcji (tzw. rocznik opony). Jest to angielski skrót od Department Of Transport. Data produkcji opony to ostatnie cztery cyfry ciągu (tydzień i rok).

  • Miejsce produkcji – jest to po prostu napis "Made in ...", który pozwala bez problemu odczytać, gdzie dana opona została wyprodukowana.

  • Strzałka określająca kierunek toczenia wskazuje jak zamontować oponę na feldze, aby zachowywała się ona prawidłowo podczas jazdy.

  • Typ konstrukcji i zastosowane komponenty, np. R oznacza oponę radialną, a napisy STEEL, NYLON, POLYESTER to informacja, że w jej opasaniu znajdują się wykonane z tego materiału elementy lub o takiej samej wytrzymałości (pewne technologie to pilnie strzeżone tajemnice producentów).

  • Oznaczenie homologacji "ECE" pojawia się jako „E” lub „e” i potwierdza zgodność z europejską normą (ECE-R30). Cyfra przy literce E to kod kraju, który sprawdził dany produkt.

  • Napis TUBELESS informuje, że ogumienie jest bezdętkowe. Obecnie praktycznie wszystkie opony samochodowe mają tego typu konstrukcję (mniej więcej od lat 70. XX wieku). Modele dętkowe są głównie stosowane w rowerach, niektórych motocyklach, a także w przemyśle (można je spotkać w ciężarówkach przemysłowych).

  • TWI to z kolei wskaźnik zużycia bieżnika. Najczęściej występuje w formie klocka między rowkami bieżnika i gdy zrówna się z ich głębokością, oznacza to, że opona nadaje się do wymiany.

  • Etykieta informuje o drodze hamowania na mokrej nawierzchni, oporach toczenia (wpływie na spalanie paliwa) oraz poziomie hałasu emitowanym na zewnątrz kabiny.