Opony do samochodów ciężarowych poddawane są wymagającym próbom. Pokonują dziesiątki tysięcy kilometrów rocznie, mierząc się z różnymi warunkami i obciążeniami. Nic więc dziwnego, że ich producenci dokładają wszelkich starań, by ciągle rozwijać swoje projekty oraz wprowadzać nowe rozwiązania technologiczne. Czy jednak istnieją różne rodzaje opon na koła ciężarowe?

Opony ciężarowe pokonują rocznie tysiące kilometrów.

Opony ciężarowe rodzaje i segmenty

Transport wpływa na praktycznie każdy obszar naszego życia. Samochody ciężarowe codziennie dostarczają do sklepów podstawowe dobra, umożliwiając nam zakup odzieży, żywności, sprzętu czy elektroniki w dowolnym momencie. Trudno sobie wyobrazić współczesną gospodarkę bez szybkiego przemieszczania towarów.

Nic powinno zatem dziwić, że związana z przewozem gałąź motoryzacji rozwija się wyjątkowo dynamicznie. Na rynku pojawia się coraz więcej wariantów samochodów transportowych, różniących się od siebie wagą, pojemnością, czy rozmiarem. Wymusiło to zmiany także na producentach opon, którzy rozszerzyli swoje oferty o nowe rozwiązania.

Podstawowy podział opon ciężarowych

Po okresie dwóch wojen światowych gospodarka potrzebowała sprawnego transportu jak nigdy wcześniej. Nie mógł się on jednak odbywać bez wyspecjalizowanego ogumienia. Dlatego stworzono sześć podstawowych segmentów, mających odpowiadać na elementarne potrzeby rynku:

  • Opony do transportu długodystansowego

  • Opony do transportu regionalnego

  • Opony do transportu zimowego

  • Opony do transportu miejskiego

  • Opony do transportu budowlanego/mieszanego

  • Opony typu off-road.

Współcześnie producenci z klasy premium (tacy jak np. Bridgestone) wyróżniają dodatkowy, siódmy segment:

  • Opony do transportu ludzi

Francuski koncern Michelin poszedł nawet krok dalej, wyróżniając dwie kategorie, dla autokarów i autobusów.

Podział opon ze względu na oś docelową

Kategoryzacja oparta o pokonywaną nawierzchnię i pełnioną funkcję nie jest jednak jedynym obowiązującym podziałem. Opony ciężarowe dzieli się także ze względu na ich docelowe położenie. Dostępne jest ogumienie na:

  • oś prowadzącą,

  • sterującą oś napędową,

  • pędną oś naczepową,

  • oś wleczoną*,

  • oś pchaną*.

*Dwie ostatnie kategorie zostały wprowadzone przez francuski koncern Michelin. Nie wszyscy producenci jednak je uwzględniają.

Opony ciężarowe różnią się od modeli osobowych.

Podział opon ciężarowych ze względu na klasę producenta

Klasyfikacja produktów na premium, średnie i ekonomiczne jest obecna we wszystkich gałęziach rynku opon. W przypadku samochodów osobowych wynika ona głównie z zastosowanych w modelu technologii i materiałów.

Dla  ogumienia transportowego dochodzi jeszcze jeden kluczowy aspekt. Jeśli chcemy skorzystać z wyspecjalizowanych segmentów opon ciężarowych, w znacznej części przypadków będziemy musieli zdecydować się na wyższą klasę. Nie każdy producent bowiem posiada w swojej ofercie wszystkie rodzaje.

  • Klasa premium - jedyna, w ofercie której znajdziemy każdy segment.

Ciekawy przypadek stanowią opony dedykowane na oś napędową dla flot transportowych, ponieważ powinny one korzystać zarówno z segmentu regionalnego, jak i długodystansowego. Z tego powodu coraz więcej producentów (jako pierwsi zrobili to Continental oraz Michelin) dodatkowo rozszerza swoje oferty o ogumienie specjalnie zaprojektowane pod duże floty transportowe.
 

  • Klasa średnia (medium)

Producenci z tej półki cenowej posiadają ograniczony wybór względem klasy premium. Oferują więcej hybryd, łączących w sobie osiągi charakterystyczne dla kilku segmentów. Jako przykład może posłużyć marka Semperit, która stosuje zunifikowaną klasę drogową, opowiadającą oponom regionalnym i długodystansowym.

  • Klasa ekonomiczna (budżetowa)

Jeszcze większe uproszczenia występują u producentów opon budżetowych, którzy najczęściej ograniczają się do trzech (np. Barum) lub dwóch segmentów (np. Kormoran i SAVA).

Dominujące są opony drogowe oraz budowlane, z rzadszymi przedstawicielami segmentu miejskiego.  Częstym zabiegiem w klasie budżetowej jest oferowanie opon tylko na jedną oś lub o charakterze uniwersalnym (na wszystkie osie).

Floty transportowe to dodatkowe wyzwanie dla producentów opon.

Pozostałe czynniki doboru opon ciężarowych

Podział segmentów wynika głównie z typu nawierzchni, na których będzie eksploatowana opona. Oczywiście nie jest to czynnik ostateczny, jednak pomoże nam dobrać model pod specyficzne wymagania konkretnego pojazdu. Zawsze należy jednak uwzględnić kilka innych elementów, by ogumienie na pewno spełniło swoje zadanie:

Przedstawiona lista to jedynie podstawowe elementy, dochodzą do tego jeszcze dodatkowe uwarunkowania, np. prawne. Nakaz wykorzystywania silników spełniających restrykcyjne europejskie normy czystości spalin w połączeniu ze stałą tendencją do powiększania kabiny kierowcy, wpłynęły na zwiększenie wagi pojazdów. Reakcją na to jest stosowanie opon o wyższych indeksach i większej ilości wykorzystanych w produkcji materiałów. Pierwsze takie modele na rynek wprowadziły firmy Bridgestone i Continental, krótko po nich pojawiły się one w ofertach pozostałych producentów. Poza przepisami europejskimi samochody ciężarowe muszą dostosować się także do krajowych kodeksów drogowych, które mogą indywidualnie regulować takie czynniki jak np. minimalna głębokość bieżnika opony ciężarowej lub jej maksymalne obciążenie.