Wielu kierowców decyduje się na opony zimowe bieżnikowane, dając się zwieść niskiej cenie. Takie modele mimo odświeżenia nigdy nie zapewnią tak dobrych parametrów, jak całkiem nowe ogumienie. W tym artykule omówimy fabrycznie nowe alternatywy dla „nalewek”, których zakup nie przekroczy kosztu wersji używanych.
Zima to bezsprzecznie najtrudniejsza pora roku dla kierowców. Dotyczy to nie tylko częstych problemów z działaniem samochodów wynikającym z problemów z akumulatorami czy uciążliwego skrobania szyb. Największą bolączką są trudne warunki drogowe spowodowane oblodzeniami i opadami śniegu. W takich okolicznościach konieczne są odpowiednie opony, które zapewnią właściwą przyczepność. Biorąc pod uwagę bezpieczeństwo, znacznie lepszą decyzją będą nowe, tanie opony, niż wersje bieżnikowane.
Dlaczego opony bieżnikowane zimowe nie są dobrym wyborem?
Nie jest żadną tajemnicą, że niezależnie od tego, czy interesują nas opony zimowe bieżnikowane 16”, 17” czy w jakimkolwiek innym rozmiarze – zawsze będą to wersje używane. Oznacza to, że mimo całkowitej wymiany frontowej warstwy gumy i zastąpienia starego bieżnika nowym, wewnętrzne elementy pozostają cały czas te same. Choć w teorii bieżnikowaniu poddawane są tylko produkty w dobrym stanie, to nigdy do końca nie wiadomo, czy nie doszło w nich do mikrouszkodzeń. Poza tym, warto pamiętać, że nie tylko guma się starzeje. Określona żywotność opon wiąże się też ze zużywaniem i stopniowym osłabianiem karkasu.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o oponach zimowych nalewkach, przygotowaliśmy na ten temat osobny artykuł. Przeczytasz tam, czym charakteryzuje się takie ogumienie. Poznasz jego zalety oraz wady. Dzięki temu samodzielnie zdecydujesz, czy warto kupować opony bieżnikowane.
Co wybrać zamiast opon zimowych bieżnikowanych?
Dla osób dysponujących niewielkim budżetem są znacznie lepsze od wersji bieżnikowanych opcje. Bezpieczniejszy wybór to opony klasy ekonomicznej, które często można znaleźć w cenach takich samych jak „nalewki”. Modele fabrycznie nowe nie tylko zapewniają efektywniejsze osiągi, ale również cechują się dłuższą żywotnością. Co więcej, w ich przypadku zawsze obowiązuje także 2-letnia gwarancja. W razie jakichkolwiek defektów, produkt można więc zwrócić przez długi czas.
Pamiętaj!
Kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy jest nie tylko to, czy wybierzesz opony nowe czy używane. Niezwykle istotną rolę odgrywa też prawidłowy rozmiar. Dlatego jeżeli nie masz pewności, co do tego, jakie ogumienie może być wykorzystywane w Twoim aucie, skorzystaj z naszego konfiguratora opon. Weź jednak pod uwagę, czy zamontowane w samochodzie felgi są fabryczne, czy były zmieniane np. na większe.
Warto również wspomnieć, że nowe opony podlegają wymogowi etykietowania. Oznacza to, że musi się na nich znaleźć informacja dotycząca efektywności paliwowej, drogi hamowania na mokrej nawierzchni oraz generowanego hałasu, a także dostosowania do warunków zimowych. Są więc dobrze przetestowane pod kątem tych parametrów.
Jakie modele opon polecamy zamiast zimowych bieżnikowanych?
Duża liczba producentów i oferowanych przez nich modeli sprawia, że kierowcy często mają problem z wyborem produktu dostosowanego do swoich potrzeb. Dlatego przygotowaliśmy kilka propozycji nowych, tanich opon, stanowiących doskonałą alternatywę dla ogumienia bieżnikowanego w popularnych rozmiarach.
Opony bieżnikowane 195/65 R15 – alternatywy warte uwagi
Rozważając zakup opon zimowych bieżnikowanych 195/65 R15, warto przyjrzeć się całkiem nowemu modelowi Laufenn I Fit+. To produkt zaprojektowany specjalnie na zimę, wyprodukowany z trwałej i elastycznej mieszanki gumowej o wysokiej zawartości nanoproszków krzemionkowych. Taki skład gwarantuje odpowiednią przyczepność na mokrej nawierzchni oraz zwiększoną powierzchnię styku.
Bieżnik o kierunkowej rzeźbie charakteryzuje się rozbudowanym systemem rowków oraz lameli, co przekłada się na sprawne odprowadzanie wody, a także efektowane hamowanie. Dzięki technologii Grip Claw, czyli ostrym krawędziom 3D, ogumienie pozwala na dobrą kontrolę nad torem jazdy i pewne prowadzenie w trudnych warunkach. Niewątpliwie lepiej wybrać takie nowe opony zimowe 15”. Bieżnikowane 195/65 R15 nie zapewnią tak dobrej przyczepności na ośnieżonych nawierzchniach.
Co wybrać zamiast opon bieżnikowanych zimowych 205/55 R16?
Jednym z popularnych wyborów są opony zimowe 205/55 R16 bieżnikowane. Modele w tym rozmiarze są stosowane w wielu często spotykanych na drogach autach, takich jak choćby Ford Focus, Opel Astra czy Renault Megane. Znacznie lepszym wyborem będzie jednak całkowicie nowy, a jednak tani model Neolin NeoWinter. W trudnych warunkach zimowych poradzi on sobie znacznie lepiej niż używane opony zimowe nalewki 16”. Będzie nie tylko bezpieczniejszy, ale zapewni również wyższy komfort prowadzenia. To cechy, które ciężko przecenić.
Jego przewagą, w stosunku do opon zimowych bieżnikowanych 205/55 R16 jest przede wszystkim całkowicie nowa, świeża konstrukcja, która posłuży znacznie dłużej, niż modele używane. Mieszanka gumowa została opracowana specjalnie z myślą o warunkach zimowych, co sprawia, że bardzo dobrze radzi sobie w niskich temperaturach, utrzymując swoją elastyczność.
Nie bez znaczenia jest też kierunkowa rzeźba bieżnika z rowkami efektywnie odprowadzającymi wodę i zapobiegającymi aquaplaningowi. Odpowiednie trzymanie toru jazdy na śniegu umożliwia natomiast sieć wyprofilowanych lameli. Opony zimowe 205/55 R16 nalewki nie mają tak dobrze ukształtowanych lameli, a tym samym nie pozwalają na sprawne pokonanie ośnieżonych dróg. W dodatku ich cena raczej nie będzie dużo korzystniejsza od nowych modeli.
Nowe zamienniki dla opon zimowych 175/70 R14 bieżnikowanych
Bardzo ciekawą alternatywą dla tego rozmiaru, ale też dla podobnych opon bieżnikowanych zimowych 175/65 R14 jest fabrycznie nowy model Mazzini Snow Leopard. To idealny wybór do spokojnej jazdy po mieście, gdzie ulice są często odśnieżane. Kierunkowa rzeźba bieżnika z szerokimi rowkami i licznymi, zygzakowatymi lamelami zapewnia dobre trzymanie w warunkach zimowych. Ogumienie pewnie zachowuje się w ujemnych temperaturach, zachowując swoją elastyczność. Gwarantuje więc właściwą powierzchnię styku i stabilne przyleganie do drogi.
Największym atutem jest jednak bardzo korzystna cena, która w dniu pisania artykułu wynosi 159 zł dla rozmiaru 175/70 R14. Biorąc pod uwagę, że to właśnie koszty skłaniają kierowców do kupowania opon zimowych 14” bieżnikowanych, warto zdecydować się na wybór tego modelu. Posłuży on dłużej niż warianty użytkowane i nie ma żadnych defektów wywołanych niewłaściwym użytkowaniem.
Opony zimowe 185/65 R15 bieżnikowane? Mamy lepszą propozycję!
Model FM805+ to doskonała opcja dla osób, zastanawiających się nad zakupem opon zimowych bieżnikowanych 185/65 R15. Marka ogumienia Firemax z segmentu ekonomicznego jest chętnie wybierana przez kierowców stawiających na korzystny stosunek jakości do ceny. Produkt wykonano z mocnej mieszanki, która łączy w sobie zwiększoną odporność na zużycie z obniżonymi oporami toczenia. Są to zalety, których zazwyczaj ciężko oczekiwać w przypadku opon nalewek 15” zimowych.
Cena modelu FM805+ nie przekracza 200 zł, więc jest to bardzo korzystna oferta za całkowicie nowe ogumienie. Zwłaszcza biorąc pod uwagę bardzo niski poziom hałasu – na etykiecie klasyfikuje się w kategorii A. Produkt emituje dźwięk o natężeniu 67 dB. To rewelacyjny wynik, którego bardzo często nie oferują nawet drogie opony premium. Tym bardziej nie należy oczekiwać takiego poziomu komfortu jazdy po używanych oponach zimowych 15”. Bieżnikowane 185/65 R15 nie są przetestowane tak dobrze, jak wersje nowe, ponieważ nie podlegają etykietowaniu, więc często przy zakupie trudno się dowiedzieć, jaki hałas emitują.
Postaw na bezpieczeństwo w korzystnej cenie
Niezależnie od tego, czy interesuje Cię ogumienie w standardowym rozmiarze, czy bardziej niestandardowe, jak np. opony zimowe 155/80 R13 – zawsze można znaleźć równie korzystną, lub minimalnie droższą propozycję wśród całkowicie nowych modeli z segmentu ekonomicznego. Warto poświęcić trochę czasu na szukanie, aby cieszyć się spokojną jazdą w trudnych warunkach. Trzeba pamiętać, że zakup nowych produktów jest po prostu bezpieczniejszy. Dlatego opony zimowe 13” bieżnikowane lub w jakimkolwiek innym rozmiarze, zawsze są bardziej ryzykowną opcją, niewartą ewentualnych niewielkich oszczędności.