Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Opony z kolcami, a warunki w Polsce

aktualizacja: 05 lutego 2019
OPONEO.PL

Zimy w ostatnich latach stały się nieco łagodniejsze, jednak opady śniegu i intensywne mrozy zdecydowanie nie przeszły do historii. Szczególnie w regionach górskich, gdzie pokrywa śnieżna potrafi utrzymywać się przed dłuższy czas, znacznie utrudniając jazdę kierowcom. Nic więc dziwnego, że wielu z nich zastanawia się nad oponami z kolcami. Czy to rozwiązanie jest dozwolone w naszym kraju?

 

Zimowe warunki potrafią utrudnić jazdę.

Zimowe warunki potrafią utrudnić jazdę.

 

Opony z kolcami w Polsce - uwarunkowanie prawne

Według polskich przepisów na drogach publicznych nie można korzystać z opon kolcowanych. Reguluje to art. 60. Ust. 2 pkt. 5. Prawa o ruchu drogowym, w myśl którego: „Zabrania się używania opon z umieszczonymi w nich na trwałe elementami przeciwślizgowymi.”

Zgodnie z obowiązującym prawem opony z kolcami w Polsce można stosować wyłącznie w samochodach biorących udział w wyścigach i rajdach zimowych. I to tylko za zgodą zarządcy drogi, więc władz wojewódzkich, powiatowych, miejskich lub gminnych. Organizator imprezy ma obowiązek uzyskać stosowną zgodę z wyznaczonego organu administracyjnego. (art. 65a ust. 3 pkt 7a).

Opony zimowe z kolcami w Polsce nie są dostępne dla samochodów osobowych. Za nieprzestrzeganie zakazu grozi nie tylko kara finansowa w wysokości 100 zł, lecz także zatrzymanie dowodu rejestracyjnego do czasu usunięcia elementów antypoślizgowych.

 

Opony z kolcami - historia

Kolcowanie opon jako pierwsi stosowali Skandynawowie w latach 50. ubiegłego wieku. Rozwiązanie miało na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach w niesprzyjającym klimacie północnoeuropejskim.

Opony zimowe z kolcami na szersze wody wypłynęły w latach 60. i 70. XX wieku, kiedy były chętnie kupowane w całej Europie i Stanach Zjednoczonych. Popularność takich modeli nie trwała jednak długo. Już w końcówce lat 70. opracowano pierwsze teorie na temat ich negatywnego wpływu na stan nawierzchni i bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Analizy tych wyników wymusiły na producentach ograniczenia, a w niektórych krajach kolce do opon samochodowych zostały prawnie zakazane.

 

Współczesne opony z kolcami znacząco różnią się od swojego pierwowzoru.

Współczesne opony z kolcami znacząco różnią się od swojego pierwowzoru.

 

Które kraje europejskie dopuszczają możliwość używania opon kolcowanych?

Unia Europejska pozostawia krajom członkowskim autonomię przy decydowaniu o dopuszczeniu do ruchu opon kolcowanych. Przeważnie państwa stosują rygorystyczne obostrzenia, pozwalające wykorzystywać tego typu ogumienie tylko w jasno określonych sytuacjach.

W niektórych regionach Europy istnieje także obowiązek odpowiedniego oznakowania samochodu wykorzystującego kolce oraz dodatkowe ograniczenia prędkości. W państwach skandynawskich, gdzie opony zimowe kolcowane są dozwolone, wjazd do wielu miast na takim ogumieniu jest płatny.

Stosowanie opon z kolcami w sezonie zimowym dozwolone jest okresowo m.in. we Włoszech, Szwecji, Norwegii, Finlandii, Hiszpanii, Austrii, na Litwie, Łotwie oraz w Estonii.

 

Uwaga kierowcy!
 

W niektórych państwach opony kolcowane są nie tylko dopuszczone do ruchu, a nawet obliguje się kierowców do ich wykorzystywania. Zanim wybierzesz się w podróż po Europie, dowiedz się więcej o obowiązkowym wyposażeniu pojazdów w krajach Unii.

 

Kiedy stosowanie opon z kolcami ma sens?

Zależnie od intensywności sezonu zimowego w krajach europejskich stosuje się dwa standardy utrzymywania przejezdności dróg publicznych:

  • Standard białej drogi – stosowany w krajach, w których surowe warunki zimowe utrudniają regularne usuwanie oblodzeń, np. w Skandynawii. Przez siarczyste mrozy i intensywne opady oczyszczenie jedni jest bardzo kosztowne, dlatego drogi odśnieża się bez usuwania ubitej warstwy. Takie rozwiązanie wymaga od kierowców stosowania elementów poprawiających przyczepność – jak kolce lub łańcuchy śniegowe.
     

  • W państwach o cieplejszym klimacie obowiązuje tzw. standard czarnej drogi. Stosuje się go w krajach, w których opady śniegu są rzadsze i mniej intensywne, a warunki pogodowe często się zmieniają (np. kraje środkowoeuropejskie). Samochody w tym przypadku nie muszą być wyposażane w dodatkowe elementy antypoślizgowe.

Polska ze względu na charakter zim oraz nakłady finansowe ponoszone na utrzymanie stanu dróg jest zaliczana do drugiej grupy. Kierowcy w naszym kraju jeżdżą po drogach odśnieżonych i posypanych solą średnio przez ok. 80% sezonu.

 

Standard białej drogi wymaga od kierowców stosowania elementów antypoślizgowych.

Standard białej drogi wymaga od kierowców stosowania elementów antypoślizgowych.

 

Opony z kolcami - budowa

Opony z kolcami swoją budową przypominają standardowe modele zimowe, jednak w konstrukcji bieżnika umieszczane są metalowe elementy antypoślizgowe. Ich liczba w dużej mierze zależy od rozmiaru opony, na ogół jest to między 60 a 120 kolców. Waga każdego z nich wynosi mniej więcej 2g. Zarówno kształty korpusów, jak i ich długości bywają bardzo zróżnicowane. Przeważnie jednak mają one długość 10-15 mm, a stosowane w oponach ciężarowych nawet 30 mm.
 

Standardowy kolec zbudowany jest z dwóch elementów:

  • Korpus - jest to element zagnieżdżony w oponie, w nim umieszczony jest kolec. Wykonany jest z aluminium, stali lub plastiku.

  • Kolec właściwy - element stworzony z bardzo odpornego na ścieranie węglika wolframu. Wystaje ponad powierzchnię opony średnio 1,5 mm.

Budowa kolca

Ogumienie wyposażone w kolce z reguły nie różni się w swojej budowie od opony radialnej, jednak grubość bieżnika pod rowkami jest niekiedy większa, żeby zagwarantować separację pomiędzy opasaniami stalowymi a dołem korpusu kolca. Gdyby warstwa gumy pomiędzy tymi elementami była zbyt cienka, skutkiem byłabym większa penetracja opony przez sól i wodę, a w konsekwencji - szybsza korozja opasań. W przypadku jazdy po suchym asfalcie kolce mogą przyczynić się o mechanicznego uszkodzenia opasania.

Kolce umieszcza się w bieżniku opony po jej wulkanizacji. Zazwyczaj możliwe jest ponowne kolcowanie opon zimowych po zużyciu części elementów lub ich zgubieniu.

 

Opony Nokian z kolcami o ruchomej budowie

 

Fińska marka Nokian zaprezentowała koncept innowacyjnego modelu opony z chowanymi kolcami. Projekt znacząco odbiega od pierwszych skandynawskich opon zimowych sprzed kilku dekad, umożliwiając bezpieczną jazdę także w suchych warunkach.

W ogumieniu umieszczono ruchome końcówki metalowe, które pojawiają się i chowają zależnie od potrzeb kierowcy. Według konstruktorów z marki Nokian opony z wysuwanymi kolcami miałyby ostatecznie rozwiązać problem negatywnego wpływu kolców  na stan nawierzchni.

 

Kolcowanie opon - rozwiązanie wciąż niedoskonałe

Ogumienie z kolcami jest przeznaczone do jazdy po warstwie lodu lub zalegającym, ubitym śniegu. Na tych nawierzchniach jego osiągi są bezkonkurencyjne i przewyższają inne dostępne rozwiązania. W każdych innych warunkach pogodowych, szczególnie na mokrej drodze, zimówki z kolcami sprawdzają się znacznie gorzej od standardowych opon zimowych – obniżając poziom bezpieczeństwa. Nawet na świeżym, kopnym śniegu mogą radzić sobie gorzej ze względu na mniejszą ilość lamelek.

 

Kolec w oponie.

Kolec w oponie.

 

Pomimo postępu w dziedzinie wytwarzania kolców, wciąż nie można pominąć ich negatywnego wpływu na stan nawierzchni. Stosowane na asfalcie przyczyniają się pogłębiania kolein, degradacji dróg i zacierania oznakowania poziomego. Wszystko przez zachodzące zmiany w poziomie makro- i mikrochropowatości przy kontakcie materiału z drogą. Wpływa to na obniżenie przyczepności w warunkach letnich (efekt polerowania nawierzchni). Wraz z przebiegiem użytkowania może dochodzić także do wypadania kolców, co szczególnie przy dużych prędkościach stanowi dodatkowe zagrożenie na drodze.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA