Łańcuchy śniegowe to alternatywa dla kolcowanych opon, zapewniająca stabilniejszą i pewniejszą jazdę w czasie ostrej zimy. Należy jednak wiedzieć, kiedy można je założyć i jak się z nimi poruszać. Z marką Michelin przygotowaliśmy kilka porad, dla osób planujących zakup łańcuchów śnieżnych.

Jazda w zimowych warunkach może wymagać zastosowania łańcuchów.

Jazda w zimowych warunkach może wymagać zastosowania łańcuchów

Opony z kolcami a łańcuchy śniegowe

Opony zimowe z kolcami swoją historią sięgają lat powojennych. Producenci prześcigali się wówczas w rozwiązaniach, które ułatwiałyby jazdę w trudnych warunkach. Opony z kolcami Nokian Hakkapeliitta debiutowały w 1961 roku i należały do jednych z pierwszych tego typu modeli. Choć minęło już wiele lat, producenci wciąż pracują nad projektem opony z wysuwanymi kolcami.

O ile kolcowanie opon zimowych idealnie sprawdza się podczas rajdów, o tyle w codziennym użytkowaniu okazało się destrukcyjne dla nawierzchni dróg. Nie dziwi więc fakt, że zimówki z kolcami zaczęły być zakazywane w większości państw.

Opony z kolcami w Polsce również są zabronione. Według polskiego prawa kolce do opon samochodowych można stosować jedynie podczas rajdów. Wcześniej należy jednak uzyskać zgodę organizatora.

Alternatywą są łańcuchy na koła samochodowe, których użytkowanie reguluje Rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Łańcuchy śniegowe w Polsce wolno stosować na zaśnieżonej lub oblodzonej nawierzchni, po wystąpieniu znaku ostrzegawczego z symbolem płatka śniegu (A-32).

znak c18

znak C-18

znak A32

znak A-32

W wielu europejskich krajach, w tym we Francji czy Włoszech jazda z zamontowanymi łańcuchami jest obowiązkowa dla obywateli i turystów po wystąpieniu znaku C-18 (opona z naciągniętymi łańcuchami). W polskich górach również można trafić na takie oznaczenia. Podczas planowania wyjazdu zimą warto zaopatrzyć się więc w łańcuchy samochodowe, by w odpowiednim momencie móc je nałożyć, a tym samym uniknąć mandatu. Wyjątkiem na Starym Kontynencie jest Holandia, gdzie nie wolno stosować łańcuchów.

Okiem eksperta

„Wobec coraz bardziej śnieżnych i gwałtownych zim, posiadanie łańcuchów śnieżnych staje się niemal tak samo ważne dla kierowców jak posiadanie w bagażniku koła zapasowego. Łańcuchy śnieżne Michelin zapewniają kierowcom mobilność nawet w najtrudniejszych warunkach” - mówi rzecznik Michelin Polska S.A. Ewa Konopka.

Zakładanie łańcuchów na koła

Łańcuchy śnieżne na koła to też łańcuchy antypoślizgowe, które zazwyczaj zakłada się na trasie, gdy warunki drogowe i pogodowe stają się bardzo ciężkie. Dlatego należy pamiętać o kilku zasadach bezpiecznego ich montażu i użytkowania. Poniżej przedstawiamy kilka punktów jak zakładać łańcuchy na koła.

1.

Montaż łańcuchów śniegowych powinien odbywać się na poboczu, aby nie zakłócać ruchu. Warto 50 metrów od samochodu ustawić trójkąt ostrzegawczy oraz zaopatrzyć się w odzież z odblaskowymi elementami. To ważne, ponieważ np. podczas śnieżycy widoczność na drodze jest ograniczona.

2.

Należy upewnić się, że można swobodnie założyć łańcuchy na opony bez stwarzania niebezpieczeństwa dla uczestników ruchu oraz skontrolować, czy hamulec ręczny na pewno jest zaciągnięty.

3.

Łańcuchy przeciwśnieżne należy montować co najmniej na osi napędowej, a w przypadku samochodów typu 4x4, VAN, czy SUV obowiązkowo na wszystkich kołach.

4.

Po zakończonym montażu trzeba przejechać do 200 metrów, po czym zatrzymać się i sprawdzić, czy łańcuchy nie zsuwają się ani nie przemieszczają. Jeśli zajdzie potrzeba trzeba łańcuchy zdjąć i założyć ponownie. W przypadku łańcuchów samonapinających nie jest to konieczne.

5.

Samochód wyposażony w łańcuchy przeciwśniegowe może jechać najwyżej 50 km/h.

6.

Kierowca musi pamiętać, by unikać gwałtownych manewrów, czy prób dynamicznego przyspieszania lub hamowania.


Łańcuchy ułatwiają jazdę w najtrudniejszych warunkach.

Łańcuchy ułatwiają jazdę w najtrudniejszych warunkach.

Jak dobrać łańcuchy na koła?

Przed zakupem łańcuchów należy sprawdzić w instrukcji obsługi pojazdu, czy producent zezwala na ich stosowanie, a jeśli tak, jakie parametry powinny one posiadać. Jest to uzależnione przede wszystkim od ilości miejsca między oponą a nadkolem samochodu. Zły dobór może skutkować uszkodzeniem auta, dlatego trzeba mieć też na uwadze wymiary aktualnie zamontowanych opon i felg. Upewnij się również, czy dany model chroni felgi przed porysowaniem – zwłaszcza te aluminiowe.

Producenci oferują wiele różnych modeli. Łańcuchy śniegowe na koła można z łatwością dobrać w taki sposób, by odpowiadały naszym potrzebom oraz zakładanej częstotliwości użytkowania.

Jedną z podstawowych, występujących różnic między modelami jest sposób montażu. Do wyboru mamy łańcuchy z manualnym napinaczem, które należy dociągnąć po przejechaniu pierwszych metrów. Drugą opcją jest napinacz automatyczny, który samoczynnie dociąga łańcuch do opony podczas jazdy. Bez trudu można także znaleźć łańcuchy montowane do zewnętrznej części koła.

 

Sprawdź naszą ofertę łańcuchów śniegowych

 

Rozmiary łańcuchów

Wybierając rozmiar łańcuchów, weź pod uwagę następujące parametry:

  • średnica zewnętrzna,

  • szerokość i profil zimówki,

  • model auta.

Przykładowo łańcuchy śniegowe na koła 16. calowe niekoniecznie będą pasowały na letni odpowiednik opony, tak samo, jak mogą okazać się szkodliwe dla nadkola w autach sportowych. Dostępne na rynku rozmiary łańcuchów, a także materiały z pewnością dopasują się do Twoich potrzeb.

Inne rozwiązania

Idealnie byłoby, gdyby producenci przygotowali łańcuchy śniegowe uniwersalne. Na razie jednak trzeba zadowolić się innymi pomysłami, które także mogą zwiększyć nasze bezpieczeństwo podczas jazdy w trudnych, zimowych warunkach.

Jedną z alternatyw są łańcuchy śniegowe w sprayu (liquid snow chains). Jest to mieszanka polimerów, która po łatwej i szybkiej aplikacji na oponę kilkukrotnie zwiększa przyczepność koła na lodzie. Płynne łańcuchy antypoślizgowe na koła mogą jednak nie sprawdzić się w zaspach śnieżnych.

Łańcuch Michelin Easy Grip wykonany jest z kompozytu

Łańcuch Michelin Easy Grip wykonany jest z kompozytu.

Okazuje się, że nie tylko gruby łańcuch stalowy może nas wspierać zimą. Producenci wykorzystują również kompozyt. Innym rozwiązaniem są łańcuchy śniegowe materiałowe, popularnie nazywane skarpetami śniegowymi. Wykonane są ze wzmocnionych stalą tekstyliów, a co za tym idzie, są cieńsze i nieco bardziej uniwersalne niż tradycyjne łańcuchy. Są jednak mniej efektywne, zwłaszcza na świeżym śniegu.

Łańcuchy kompozytowe i stalowe w ofercie Michelin 

MICHELIN Easy Grip to łańcuchy kompozytowe, które w teście francuskiej edycji magazynu Auto Plus otrzymały pierwsze miejsce i pięć gwiazdek. O tytuł ten ubiegało się ośmiu innych producentów. Co sprawiło, że właśnie łańcuchy MICHELIN Easy Grip zwyciężyły? To wysokiej klasy produkt, który odznacza się znakomitymi parametrami i łatwością montażu. Łańcuchy te są lekkie, ale bardzo wytrzymałe, ponieważ w ich budowie wykorzystano liczne wzmocnienia. Model ten wyposażono ponadto w powłokę poliuretanową i stalowe klipsy.

MICHELIN Extreme Grip Automatic to łańcuchy stalowe, odznaczające się szybkością i łatwością montażu, którego można dokonać w trzy minuty. Zakładanie jest zautomatyzowane dzięki centralnemu systemowi mocowania, zdjęcie łańcuchów jest równie bezproblemowe. Model ten wyposażono w symetryczny, poprzeczny wzór, który zapewnia lepsze hamowanie i przyczepność. Może być eksploatowany w większości samochodów osobowych, terenowych, czy dostawczych.

Łańcuchy śnieżne marki Michelin dostępne są w Polsce.