Liczba SUV-ów pojawiających się na ulicach miast od kilku lat sukcesywnie rośnie. Niewątpliwie wpływa to także na większe zapotrzebowanie na opony zimowe 4x4, które są kojarzone już nie tylko z offroadem, ale również z miejską jazdą. Dla wszystkich kierowców, stojących przed wyborem nowego kompletu ogumienia, przygotowaliśmy garść porad i pięć polecanych modeli, dzięki którym kierowanie dużymi samochodami w chłodnych miesiącach będzie łatwiejsze.

auto typu SUV jadące ośnieżoną drogąOpony do dużych aut wykazują się nieco innymi właściwościami niż do klasycznych osobówek.  

Jakie warunki muszą spełniać opony zimowe do SUV-a?

SUV-y cieszą się stale rosnącą popularnością. Łączą w sobie cechy samochodu osobowego i terenowego. Co je odróżnia od modeli miejskich? Przede wszystkim wielkość. Wysokie zawieszenie, pozycja za kierownicą dająca lepszą widoczność czy większa przestrzeń w kabinie to tylko kilka cech, które zachęcają kierowców do ich kupna. Ważnym aspektem jest to, że nie każde auto tego typu nadaje się w teren. Miejskie crossovery zapewnią jedynie komfortową podróż w miejskiej przestrzeni, jednocześnie nie będąc dostosowanymi do wypadów w trudniejszy teren. Pojazdy dedykowane do jazdy terenowej są wyposażone w napęd 4x4 oraz szereg wzmocnień, dzięki którym są mniej narażone na uszkodzenia podwozia czy utknięcie w piachu.

Dynamiczny wzrost sprzedaży aut z tego segmentu przyczynił się do rozwoju przeznaczonego do nich ogumienia. Musi być ono przystosowane nie tylko większej masy pojazdu, ale również łączyć w sobie cechy modeli miejskich i terenowych. Powinno też radzić sobie w różnych warunkach pogodowych. Producenci opon do SUV-ów przykładają dużą wagę do ich wytrzymałości, gdyż nawet okazjonalne wyprawy na ścieżki leśne wiążą się ze zwiększonym ryzykiem uszkodzenia opony.  

W przypadku wyboru ogumienia na zimę wyzwanie wydaje się jeszcze większe. Jazda po ubitym i luźnym śniegu, lodzie, błocie oraz nawierzchniach pokrytych wodą może być bezpieczna tylko wtedy, jeżeli wyposażymy nasz samochód we właściwie dobrane ogumienie. Opony zimowe SUV wpływają na szereg czynników, takich jak trakcja, długość drogi hamowania oraz kontrola toru jazdy, dlatego muszą być dopracowane w każdym szczególe. 

Jak wybrać opony zimowe 4x4?

Jeśli jesteś kierowcą stojącym przed zakupem pierwszego kompletu 4x4, z pewnością zastanawiasz się, jakie opony zimowe do SUV-a najlepiej sprostają Twoim wymaganiom. Przede wszystkim zwróć uwagę na ich podstawowe parametry, w tym rozmiar, indeksy nośności oraz prędkości. Dzięki temu zyskasz pewność, że kupiony model będzie odpowiadał Twoim potrzebom. Bardzo ważna jest również marka. Najlepsze osiągi zapewniają modele od marek premium, takich jak Continental, Michelin, Goodyear, Dunlop, Yokohama, Bridgestone, Nokian Tyres, Pirelli czy Vredestein. W ich asortymencie z pewnością znajdziesz najpopularniejsze, opony zimowe 215/65 R16 do SUV-ów, jak i szereg innych, popularnych rozmiarów. Sprawdź również rankingi opon zimowych, które przygotowaliśmy na podstawie wystawionych opinii przez Klientów.

Przed podjęciem decyzji zbierz jak najwięcej danych o interesujących Cię modelach. Przykładowo z unijnej etykiety opony dowiesz się więcej o długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni, generowanym hałasie czy oporach toczenia. Posiadając te dane, wybierzesz produkt, który będzie odpowiadał Twoim indywidualnym preferencjom. Ważnym krokiem jest także weryfikacja znalezionych informacji z wiarygodnymi źródłami. Z pewnością pomoże porównanie testów opon zimowych SUV przygotowywanych przez prestiżowe organizacje motoryzacyjne z opiniami innych użytkowników. Pozwoli to na poznanie mocnych i słabych stron każdego z produktów w określonym rozmiarze. 

Aby ułatwić podjęcie decyzji osobom zastanawiającym się jakie opony zimowe do SUV-a wybrać, przygotowaliśmy praktyczny ranking zawierający 5 wartych uwagi modeli. Wyniki przedstawiamy poniżej.

Pirelli Scorpion Winter 2

Choć w pierwszej kolejności Pirelli kojarzy się z ogumieniem do samochodów sportowych, marka posiada w swojej ofercie modele dedykowane do aut 4x4. Jednym z nich jest Scorpion Winter 2. Opona zaprojektowana została specjalnie do pojazdów o wysokich osiągach i o dużej masie.

Rozwiązania zastosowane w tym modelu znacznie zwiększają poziom bezpieczeństwa na drodze. Rozbudowany kierunkowy bieżnik oraz poprzeczne nacięcia lameli sprawiają, że opona wykazuje się doskonałą przyczepnością i skutecznym hamowaniem na śniegu, błocie pośniegowym czy gołoledzi. Samochód będzie pewnie trzymał się drogi także na zakrętach, bez ryzyka poślizgu.

Dla jeszcze większego komfortu jazdy opona została wyposażona w technologię Pirelli Noise Cancelling System, który skutecznie obniża poziom hałasu wewnątrz pojazdu. Idealny wybór dla wymagających kierowców. Model ten przystosowany jest także do aut elektrycznych.

Jędrzej Rajdowiec wyraził swoje zadowolenie z zakupu, wystawiając im poniższą opinię:

Bardzo dobra jakość do ceny. Trzymają przyczepność w górach. Jak byłem na nartach, przede mną RAV 4 4x4 miało problem, żeby podjechać pod górę, ja bez problemu je wyminąłem i pojechałem dalej. GORĄCO POLECAM!

Michelin Pilot Alpin 5 SUV

Produkty marki Michelin charakteryzują się wyśmienitymi parametrami, które doceniło wielu kierowców. Nie inaczej jest w przypadku Pilot Alpin 5 SUV. Projektanci mieli za zadanie stworzyć oponę, która sprawi, że jazda w trudnych zimowych warunkach będzie jednocześnie bezpieczna oraz wygodna.

Symetryczny kierunkowy bieżnik modelu został opracowany pod kątem zapewnienia najlepszej przyczepności na lodzie, śniegu, błocie pośniegowym czy mokrej nawierzchni. Dodatkowo, funkcjonalny polimer wykorzystany do produkcji mieszanki gumowej pozwolił na zoptymalizowanie drogi hamowania auta zlodowaconej powierzchni oraz zwiększył jego odporność na zjawisko aquaplaningu.

Dzięki wzmocnionym bokom opona jest bardziej wytrzymała i pozwala osiągać lepsze wyniki na drodze, niezależnie od pogody. Skrojony na miarę potrzeb właścicieli SUV-ów, model Michelin Pilot Alpin 5 to ogumienie stworzone do jazdy w ciężkich zimowych warunkach.

Model pochwalił nasz użytkownik Łukasz Otolski:

Opony: Michelin Pilot Alpin 5 SUV 235/60 R17 uratowały nasz wyjazd rodzinny w góry na narty. Miałem spory problem w poruszaniu się w Białce Tatrzańskiej na podjazdach i zjazdach, po opadach śniegu. Po zmianie na Michelin Pilot Alpin 5 SUV 235/60 R17 podjechałem pod każdą górę (np. podjazd z Białki do Bukowiny Tatrzańskiej) nawet po oblodzonej i mokrej nawietrzni. Przyczepność świetna i na śniegu i na błocie pośniegowym. Nie są głośniejsze na asfalcie od innych opon. Dzięki świetnej przyczepności oszczędziłem na paliwie. Cena jest dość wysoka, ale warte są, aby dołożyć parę setek. Kolejną opinię napiszę po 2-3 sezonach, gdy będą bardziej zużyte. Teraz nie mam już obaw przed kolejnymi wyjazdami zimą. Szerokiej drogi.

Zeetex WH1000 SUV

Zeetex WH1000 SUV to opona z segmentu średniego, łącząca w sobie przystępną cenę z dobrymi parametrami jezdnymi. Model ten cechuje się przede wszystkim stabilnością i skutecznością hamowania w każdych warunkach panujących zimą.  

WH1000 SUV zapewnia odpowiedni poziom bezpieczeństwa na mokrej, jak i suchej nawierzchni. Asymetryczny wzór bieżnika w połączeniu z trójwymiarowymi lamelami poprawia przyczepność na śliskich powierzchniach, ogranicza poziom hałasu oraz daje pełną kontrolę nad autem na lodzie czy śniegu.  

Jest to model o podwyższonej nośności, specjalnie przystosowany do masywnych aut typu SUV. Konstrukcja Zeetex WH1000 SUV bazuje na technologiach, które wcześniej były wykorzystywane w markach premium. Dzięki temu jej właściwości mogą konkurować z parametrami dużo droższych opon.

Model ocenił zadowolony z zakupu Grzegorz:

Opony Zeetex WH1000 SUV 235/55 R18 - zimowe jak dla mnie rewelacja. Dobrze trzymają się drogi w różnych warunkach, bardzo ciche. Miałem okazję sprawdzenia na śniegu i błocie pośniegowym - rewelacja. Serdecznie polecam, no i jestem szczęśliwym posiadaczem tych opon. Jednocześnie bardzo dziękuję pani z OPONEO, która poleciła mi takie opony. Strzał w 10, dziękuję bardzo, więcej takich doradców.

Kleber Krisalp HP3 SUV

Opona klasy średniej, która charakteryzuje się bardzo dobrym stosunkiem jakości do ceny. Model ten został zaprojektowany specjalnie dla SUV-ów, z myślą by wytrzymywał większe obciążenia i pozwalał na osiąganie najlepszych wyników w warunkach zimowych.

Rzeźbę bieżnika oraz lameli opracowano z myślą o warunkach panujących zimą. Układ ten zapewnia dobrą przyczepność na lodzie i śniegu, zapobiega też wpadnięciu w poślizg na błocie pośniegowym czy mokrej nawierzchni. Odpowiedzialny jest on dodatkowo za niwelowanie poziomu hałasu, by zwiększyć komfort podróżujących.

W porównaniu z poprzednim modelem Krisalp HP2 droga hamowania została skrócona aż o 8%. Dużym plusem opony jest rant ochronny, który zabezpiecza felgę przed uszkodzeniami w czasie najazdu na wysoki krawężnik czy przy wjechaniu w głęboką dziurę.

Kleber Krisalp HP3 SUV pochwalił Mariusz, pisząc takie słowa:

Jeździłem zawsze na oponach premium, ale po opiniach w Internecie i ze względów finansowych kupiłem Klebera. Jestem naprawdę w szoku, jak świetnie się na nich jeździ. Komfort super, na śniegu w tym roku rewelacja, na deszczu również. Kamyki, błoto, śnieg z bieżnika moment odpada. Jeżdżąc w góry, miałem wcześniej Pirelli, ale te opony Klebery wymiatają. Nie przepadam za bieżnikiem kierunkowym, lecz po paru dniach jazdy, a zwłaszcza po śniegu, już mi to nie przeszkadza. Opony przyszły szybko i bez problemu. Z rocznika takiego, jak były wystawione w sklepie. Dziękuję!

Kumho WinterCraft WS71

Kolejną propozycją ze średniej półki cenowej wartą uwagi jest Kumho WinterCraft WS71. Zapewnia ona bardzo dobre osiągi w zimowych warunkach bez utraty kontroli w czasie jazdy.

W modelu WinterCraft WS71 zastosowana asymetryczna rzeźba bieżnika zwiększa skuteczność odprowadzania wody i błota pośniegowego spod kół. Wzór ten dodatkowo optymalizuje powierzchnię przylegania opony do podłoża, przez co zwiększa się jej przyczepność oraz poprawia jakość prowadzenia auta.

Dzięki swoim właściwościom Kumho WinterCraft WS71 może bez problemu konkurować z markami premium. Zapewni ona duży komfort jazdy, stabilne prowadzenie w atrakcyjnej cenie.  

Zadowolony z zakupu Bartłomiej Winiarczyk tak opisuje swoje wrażenia:

Bardzo dobre opony. Bardzo dobrze trzymają się na śniegu i lodzie. Bylem naprawdę pod wrażeniem. Do tego napęd 4x4 i można jeździć na suchym asfalcie. Polecam niezdecydowanym.

Opony terenowe do SUV-ów dla wymagających

Dla osób, które częściej poruszają się w lekkim terenie niż w mieście bądź trasy do ich domów wiodą przez drogi o trudnej nawierzchni, dobrym wyborem będzie wzmocnione ogumienie z oznaczeniem AT. Wersja ta stworzona jest do podróży w ciężkich warunkach, dlatego nie ma potrzeby zakupu opon zimowych terenowych – te wersje wielosezonowe poradzą sobie doskonale jednakowo na śniegu, lodzie czy błocie. Mają one nieco gorsze opory toczenia niż wersje szosowe 4x4, jednak zdecydowanie lepiej dają sobie radę poza miastem. 

Yokohama Geolandar A/T G015

Geolandar A/T G015 od marki Yokohama to wybór, który będzie sprawować się świetnie zarówno zimą, jak i latem. Producent postawił na rozwiązania technologiczne, które nie tylko podnoszą właściwości jezdne, ale także zapewnią niesamowite wrażenia z podróży.

Jak przystało na oponę All Terrain, Geolandar jest bardziej odporny na uszkodzenia, a wzmocnienie konstrukcji stalowymi linkami pozwala jeszcze bardziej wykorzystać potencjał auta w trudniejszym terenie. Specjalnie opracowane lamele 3D oraz zastosowanie mieszanki odpornej na ścieranie zapewniają imponujące osiągi nie tylko na śniegu czy błocie pośniegowym. Przystosowana do długich przebiegów w ciężkim terenie opona zadowoli najbardziej wymagających kierowców. 

Co ważne, wszystkie rozmiary Yokohama Geolandar A/T G015 posiadają homologację zimową. Oznacza to, że są one dopuszczone zimą do ruchu drogowego w krajach, w których sezonowa wymiana opon jest obowiązkowa

Piotrek wyraził swoje uznanie dla modelu, pisząc:

Opona naprawdę zaskakuje w terenie. Lepkie błoto, glina, piach, wszystko mokre, a opony jakimś cudem ciągną 2,5 tony samochodu pod górkę, po trawersach, na wykrzyżach. Odnośnie dróg publicznych wracałem niedawno 700 km w zamieci śnieżnej na samym tylnym napędzie. Przód nawet nie był potrzebny do ruszania. Hamowanie - jak to w takich warunkach. Nie jest to może dobrej klasy zimówka, ale jak ktoś jeździ z głowa, to opona idealna. Odnośnie hałasów - we Wranglerze nie słuchać w ogóle, ale powyżej 120km/h głównie opór powietrza. Budy słychać i Snorkel.

BFGoodrich All Terrain T/A KO2

BFGoodrich All Terrain T/A KO2 to ciekawa propozycja z segmentu średniego, wyróżniająca się swoimi właściwościami oraz wyglądem. Opona została przystosowana do podróżowania w mieście, jednak jest to prawdziwy ekspert do jazdy w terenie.

Każdy aspekt konstrukcji modelu został dokładnie przemyślany. Wzmocnienie o 20% twardości ściany opony pozwala na wyjechanie w trudniejszy teren, bez ryzyka jej uszkodzenia. Bieżnik wyposażono w głębokie rowki odpowiedzialne za dobre odprowadzanie wody. Zastosowane w nim solidne klocki zapewniają doskonałą przyczepność w bardzo zróżnicowanym terenie, a także zapewniają dobrą drogę hamowania. Całości dopełnia zastosowana mieszanka gumowa, która jest odporna na różnice temperatur oraz mniej podatna na ścieranie.

Niewątpliwą zaletą opony jest wygląd. Projektanci postawili na drapieżny desing, który doskonale wpisuje się w jej charakterystykę.

Swoje zadowolenie wyraził klient Filip:

Auto pewnie trzyma się drogi na asfalcie, nie ma problemu z hamowaniem nawet na mokrej nawierzchni, w lekkim terenie robią swoje, a nawet w cięższych warunkach potrafią pozytywnie zaskoczyć. Moim zdaniem najlepszy wybór do auta terenowego, które ma mieć uniwersalne zastosowanie.