Od kilku lat obserwować możemy rosnącą liczbę SUV-ów, pojawiających się na ulicach miast. Kiedyś raczej mało popularne, dzisiaj dominują w wynikach sprzedaży. Niewątpliwie wpływa to także na większe zapotrzebowanie na letnie i zimowe opony 4x4, które są kojarzone już nie tylko z offroadem, ale również z miejską jazdą. Dla wszystkich kierowców, stojących przed wyborem nowego kompletu ogumienia, przygotowaliśmy sześć modeli, dzięki którym kierowanie dużymi samochodami w zimowych warunkach będzie łatwiejsze.

Auto typu SUV w zimowych warunkachOpony do dużych samochodów muszą zapewniać bezpieczną jazdę, szczególnie w zimie.Jakie warunki muszą spełniać opony zimowe 4x4?

SUV-y z napędem 4x4 cieszą się dużą popularnością, m.in. za sprawą stabilności oraz możliwości, otwierających się przed autem – chociażby ze względu na większy prześwit. Atutem tego typu konstrukcji na pewno jest uniwersalność, ponieważ większość SUV-ów bardzo dobrze radzi sobie zarówno na utwardzonych drogach, jak i w lekkim terenie. Oznacza to, że producenci ogumienia niewątpliwie nie mają łatwego zadania. Projektowane przez nich modele z jednej strony muszą być przystosowane do pracy pod dużym obciążeniem i często w zróżnicowanych warunkach, a z drugiej mają odpowiadać oczekiwaniom kierowców, którzy pragną nie tylko bezpieczeństwa, ale i komfortu.

W przypadku ogumienia na zimę wyzwanie wydaje się jeszcze większe. Jazda po ubitym i luźnym śniegu, lodzie, błocie oraz nawierzchniach pokrytych wodą może być bezpieczna tylko wtedy, jeżeli wyposażymy nasz samochód we właściwie dobrane opony. Zimowe terenowe 4x4 oraz dedykowane miejskim SUV-om, każde z nich wpływają na trakcję, długość drogi hamowania oraz kontrolę toru jazdy, dlatego muszą być dopracowane w każdym szczególe. Wybraliśmy kilka takich modeli i przedstawiamy je poniżej.

Laufenn I Fit

Zaczynamy od propozycji dla kierowców z mniejszym budżetem, ale wciąż dużymi wymaganiami. Jest nią Laufenn I Fit. W ramach modelu mamy wybór pomiędzy mniejszymi rozmiarami, dedykowanymi do samochodów osobowych, a także większymi, dostosowanymi do masywnych samochodów 4X4.

Oponę cechuje kierunkowa rzeźba bieżnika, czyli sprawdzone rozwiązanie, gwarantujące ochronę przed niebezpiecznymi zjawiskami występującymi podczas jazdy. Należy do nich aquaplaning, powodowany zaleganiem wody na drodze. Za sprawą szerokich rowków płyn powodujący utratę przyczepności, odprowadzany jest na zewnątrz, co wpływa na lepszą kierowalność. Bieżnik o dość agresywnym wyglądzie znajduje swoje zastosowanie również, gdy trakcję utrudniają śnieg lub błoto. Nie można też zapomnieć o sieci lameli, szczególnie gęstej w centralnej części opony, która wpływa na sprawne ruszanie oraz skrócenie drogi hamowania w zimowych warunkach.

Model ten ewidentnie przypadł do gustu naszym klientom, w tym Henrykowi, który podzielił się swoją opinią:

Do zakupu opon zimowych Laufenn I Fit przekonały mnie zarówno bardzo dobre parametry techniczne, jak i przynależność do znanego i cenionego koncernu Hankook. Zakup okazał się bardzo trafnym wyborem – opony w pełni spełniają swoją funkcję pełnoprawnych zimowych opon dla Suv-a, jakim jest Ford Kuga. W kontakcie ze śniegiem i błotem pośniegowym wykazują się świetną ochroną przed poślizgiem – przy takich warunkach naprawdę czuć kontrolę i panowanie nad autem wyposażonym w silnik o mocy 240 KM. Gwałtowniejsze ruszanie i hamowanie również nie stanowi dla tych opon żadnego problemu zarówno na śniegu, jak i podczas deszczu. […]

Nexen Winguard Sport 2 SUV

Następny model z segmentu ekonomicznego to Nexen Winguard Sport 2 SUV. Tym razem mamy do czynienia z szeroką rozmiarówką w kategorii opony zimowe SUV, dzięki której każdy kierowca powinien znaleźć coś do swojego auta.

Nexen, tak samo jak Laufenn, postawił na bieżnik z rowkami układającymi się w kształt litery „V”. To tylko potwierdza słuszność tego rozwiązania. Ten wybór sprawił, że Winguard Sport 2 SUV cechuje się dość uniwersalnymi parametrami, które pozwalają na bezpieczne podróżowanie w niesprzyjającej aurze. 

Na tym nie koniec. Ciekawe wydaje się zastosowanie specjalnych rowków, przebiegających wzdłuż opony, których zadaniem jest poprawa trakcji na śniegu oraz ponownie ochrona przed aquaplaningiem. Poza tym wykorzystano lamele 3D. Za ich sprawą ogumienie właściwie reaguje na ruchy kierownicy, bez względu na to, czy poruszamy się po suchej nawierzchni czy na zewnątrz zapanowała zima.

Wśród zadowolonych posiadaczy modelu Nexen Winguard Sport 2 SUV znalazł się Maniek, a jego zdanie brzmi następująco:

Na moje warunki miasto, trasa, a czasem okoliczne drogi wiejskie – super. Drogowcy, jak co roku, nie wyrabiają się z odśnieżaniem, ale przy tych oponach nie stanowi to aż takiego problemu. Auto prowadzi się pewnie zarówno po śniegu, błocie, jak i asfalcie.

Nokian WR SUV 4

Pierwszy przedstawiciel klasy premium, którym powinny zainteresować się osoby szukające nowego ogumienia, to Nokian WR SUV 4. Pochodząca z Finlandii marka wzięła sobie do serca potrzeby posiadaczy SUV-ów (a także crossoverów), dlatego postawiła na wytrzymałą konstrukcję, niezużywający się przedwcześnie bieżnik oraz mieszankę gumową, zapewniającą najlepsze parametry w chłodnych miesiącach.

Climate Grip Concept – pod tym hasłem ukryte są nowoczesne technologie marki Nokian, które mają gwarantować bezpieczne podróżowanie zimą. Kluczową kwestią jest sterowność, pozwalająca na pewne prowadzenie niezależnie od pogody. Zarówno na śniegu, błocie, jak i podczas opadów deszczu zoptymalizowany bieżnik pozwala na wykonywanie wszelkich manewrów bez większych przeszkód.

Trzeba też podkreślić, że marka Nokian zastosowała w tym modelu włókna aramidowe, wyróżniające się szczególną trwałością. Wzmocniono nimi ściany boczne, przez co ogumienie jest bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne. Jeśli mamy na myśli opony terenowe zimowe, to na pewno jest technologia, którą należy zaliczyć do niewątpliwych atutów.

Tym razem o zaletach Nokian WR SUV 4 napisał kierowca o nicku Anonymous:

Faktycznie opony klasy premium, doskonała przyczepność zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni, a także na śniegu i oblodzonych trasach. Pierwsze opony, które naprawdę spełniły moje oczekiwania względem przyczepności. Podjazdy, zjazdy czy hamowanie pod pełną kontrolą. W lekkim terenie też dają radę. Dojazd do mojej posesji jest drogą utwardzoną, kawałek z górki, kawałek pod górkę, łącznie ok. 100 m, w zimie nie jest odśnieżana albo jest zasypana śniegiem, albo „czysty” lód, jak topnieje i chwyta mróz – tylko z tymi oponami nie mam problemów z dojazdem. W drugim aucie mam niestety opony „budżetowe” i tylko problemy z podjazdem, a nawet ze zjazdem, bo ściąga w bok... Często muszę zostawiać to auto i jechać tym z nowymi oponami Nokian WR SUV 4. Teraz już wiem, że ich jakość jest na najwyższym poziomie, a i też ich cena była przystępna. Gorąco polecam te opony na każde warunki pogodowe!

Pirelli Scorpion Winter

Pirelli, chociaż wielu osobom kojarzy się głównie z oponami do sportowych samochodów, ma w swoim katalogu również modele, które świetnie sprawdzają się w autach 4x4. Należy do nich, chociażby Scorpion Winter, mający oferować wysokie osiągi w wymagających warunkach zimą. Z całą pewnością założenia te są godne marki premium!

Producent zadbał o to, aby podczas jazdy na wprost oraz pokonywania zakrętów auto podążało po wyznaczonym torze, czemu służy charakterystyczny system nacięć. Wygląd tego modelu różni się nieco od wcześniej zaprezentowanych – chociaż to wciąż kierunkowa rzeźba – na co wpływ mają głównie szerokie kanały obwodowe. Zastosowano je w celu zwiększenia efektywności usuwania zabrudzeń spod czoła opony, jakimi są błoto, śnieg i woda. W efekcie hamowanie oraz sama jazda są bardziej stabilne, a kierowca ma większą kontrolę nad samochodem. Pirelli Scorpion Winter wyróżnia się też ekonomiczną eksploatacją. Niskie opory toczenia sprawiają, że auto zużywa mniej paliwa, co generuje oszczędności.

Nasz klient – Leszek S., ocenił ten model, pisząc następujące słowa:

Opona bardzo dobra do umiarkowanej jazdy, chociaż podczas dynamicznej jazdy również się sprawdziła. Utrzymuje się na torze jazdy, bardzo dobrze odprowadza wodę, nie powoduje tzw. poduszki, gdzie samochód znajduje się nad trasą. Przyczepność bardzo dobra. Opony radziły sobie podczas ruszania pod górę po błocie poślizgowym, śniegu oraz podczas obfitych opadów deszczu. Zużycie ogumienia też jest umiarkowane, co pozwala na zaoszczędzenie na zakupie kolejnego zestawu opon. Z czystym sumieniem polecam te opony dla każdego miłośnika jazdy po drogach utwardzanych czy bezdrożach.

Continental WinterContact TS 850 P SUV

Kolejny polecany przez nas model to prawdziwy weteran testów przeprowadzanych przez organizacje oraz czasopisma motoryzacyjne. Continental WinterContact TS 850 P SUV – bo o nim mowa, łączy w sobie nowoczesne technologie znane z segmentu premium, z klasycznymi rozwiązaniami, o których mocnych stronach już nie trzeba nikogo zapewniać.

To pierwszy model z asymetrycznym bieżnikiem opisywany tym artykule. Do zalet tego typu rzeźby zalicza się równomierne ścieranie oraz świetne trzymanie w zakrętach. Poza tym projektanci marki Continental zastosowali wyraźnie oddzielone od siebie bloki, na co uwagę powinni zwrócić zwłaszcza kierowcy, lubiący zjechać z głównej drogi. Tego typu bieżnik ułatwia oczyszczanie się opony, a co za tym idzie poprawia przyczepność, przy jednoczesnym zapobieganiu klinowania się w rowkach kamyków. Zwiększona liczba krawędzi skutkuje także większą stabilnością auta, kiedy napotkamy na prawdziwie zimowe warunki atmosferyczne. Ogromne znaczenie ma również zoptymalizowana mieszanka gumowa, sprawiająca, że opona jest odpowiednio elastyczna nawet wtedy, gdy temperatura na zewnątrz mocno spadnie.

Continental WinterContact TS 850 P SUV miało okazję sprawdzić już wielu naszych klientów, w tym także Romek, który podzielił się swoim doświadczeniem:

Bardzo dobra opona. Przetestowana zarówno w mieście, na trasie, jak i w beskidzkim terenie, gdzie zalegały śnieg, lód, błoto pośniegowe... świetne zachowanie przy stromych zjazdach, jak i podjazdach, przy trawersie na dół, jak i do góry... przy ostrym starcie z małym poślizgiem, szybko znajdująca przyczepność z nawierzchnią drogi...

Dunlop Winter Sport 5 SUV

Ostanie opony zimowe 4X4 na naszej liście to reprezentujące segment premium Dunlop Winter Sport 5 SUV. Specjaliści z ADAC w tegorocznym teście opon zimowych do SUV-ów docenili ten model za doskonałe właściwości na suchej, mokrej i oblodzonej nawierzchni. Niżej przedstawiamy receptę na ten sukces.

Do charakterystycznych cech tego ogumienia należy m.in. płaski profil bieżnika. Przekłada się on większą powierzchnię styku opony z nawierzchnią, a dalej na precyzję prowadzenia. Patrząc na wprost, zaobserwować można natomiast bogaty system nacięć, którego nie mogło zabraknąć w zimowym ogumieniu. Zwłaszcza tym najmniejszym lamelom zawdzięczać można pewne prowadzenie na śniegu lub lodzie. Tworzą one w razem z pozostałymi rowkami (w tym z obwodowymi w kształcie zygzaków) sieć kanalików, chroniących przed wpadnięciem w poślizg. Oczywiście marka Dunlop nie zapomniała także o specjalnej zimowej mieszance oraz o konstrukcji, dbającej o żywotność oraz komfort użytkowania.

Jak to się przekłada na oceny kierowców? DarioS napisał:

Opony robią to, co opony powinny robić, i robią to bardzo dobrze. Niskie opory toczenia (zdecydowanie ponad nalepkę standardu). Na mokrej i zaśnieżonej nawierzchni prowadzą się bardzo dobrze, nie ślizgają się specjalnie i dobrze hamują. Nierówności też bardzo dobrze wybierają. Nawet w warunkach dosyć ciepłych radzą sobie lepiej niż niejedna letnia opona. Polecam :)

Dobrze dobrane opony zimowe – terenowe i SUV

Przed zakupem nowych opon zwróć uwagę na ich podstawowe parametry, w tym rozmiar oraz indeksy nośności i prędkości. Dzięki temu będziesz mieć pewność, kupione ogumienie będzie pasować do Twojego auta. 

Następnie zbierz jak najwięcej informacji o interesujących Cię modelach. Przykładowo z unijnej etykiety dowiesz się więcej o długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni, generowanym hałasie czy oporach toczenia. Posiadając te dane wybierzesz model, który będzie odpowiadał Twoim indywidualnym preferencjom. Ważnym krokiem jest także skonfrontowanie zebranych informacji z wynikami prestiżowych testów oraz opiniami innych kierowców. Pozwoli to na poznanie mocnych i słabych stron każdej z opon.