Niezależnie od tego, czy używasz opon sezonowych, czy całorocznych, w końcu przyjdzie konieczność, aby zmienić komplet na nowy. W tej sytuacji, wielu kierowców pragnących zaoszczędzić nieco pieniędzy, rozważa samodzielną wymianę ogumienia. Ale czy na pewno warto rezygnować z usług świadczonych przez wykwalifikowanych specjalistów? W tym artykule znajdziesz najważniejsze informacje.

Odkręcanie koła kluczem pneumatycznymWymiana opon powinna być przeprowadzana w profesjonalnym serwisie. (Fot. Wyważony Serwis)

Wymiana opon czy kół – co różni oba rozwiązania?

Osoby, które decydują się na sezonową wymianę opon na letnie lub zimowe, stoją przed wyborem, czy wymieniać tylko opony, czy całe koła. Pierwsza czynność z pewnością wymaga sporych umiejętności. Polega na jego przełożeniu docelowego ogumienia na obecnie użytkowane felgi, do czego niezbędny może okazać się specjalistyczny sprzęt. Nieodłączną część serwisu stanowi też wyważanie, które należy przeprowadzić każdorazowo, gdy opona była zdejmowana z obręczy.

Nieco łatwiejsze zadanie mają osoby, które posiadają dodatkowy komplet felg z założonymi już oponami zimowymi albo letnimi – wówczas czeka ich wymiana całych kół. Czynność obejmuje zdjęcie aktualnie używanych felg oraz przykręcenie w ich miejsce zamiennego zestawu. W tym przypadku także warto wyważyć koła, ponieważ przez zaniechanie tej czynności ogumienie może nierównomiernie ścierać się podczas jazdy.

Warto zaznaczyć, że w przypadku korzystania z usług profesjonalistów, koszt wizyt u wulkanizatora jest niższy, gdy wymieniamy całe koła, a nie wyłącznie opony.

Lepiej wymieniać 2 czy 4 opony?

Zgodnie z polskimi przepisami na jednej osi powinno być zamontowane ogumienie identyczne pod względem rozmiaru, marki, modelu i stanu technicznego. W związku z tym, jeśli któraś z opon się uszkodziła lub zużyła, kierowcy stają przed dylematem: wymienić tylko 2 opony na danej osi czy wszystkie 4? Okazuje się, że nie ma tu uniwersalnego rozwiązania. 

Największą pewność na drodze na pewno daje całkowicie nowy komplet, ale jego kupno nie jest wymagane. Można zminimalizować koszty i postawić tylko na wymianę 2 sztuk. Najważniejsze to pamiętać o tym, że jest tylko jedna prawidłowa odpowiedź na pytanie o różne opony na osiach – czy można je łączyć. To niedopuszczalne, a ogumienie na tej samej osi musi być identyczne.

Warto wiedzieć, że w przypadku samochodu ze stałym napędem na cztery koła, najlepiej jest wymienić jednocześnie wszystkie opony na nowe. Dzięki temu zachowają one ten sam obwód toczny, a ryzyko uszkodzenia skrzyni rozdzielczej zostanie zminimalizowane.

Montażownica do oponOpony najlepiej zakładać za pomocą specjalnego sprzętu. (Fot. Wyważony Serwis)

Kiedy wymiana 2 opon będzie korzystna?

W pojazdach z napędem na dwa koła, ogumienie znajdujące się na osi napędowej zużywa się szybciej, ulegając ząbkowaniu lub innym deformacjom. W takich przypadkach wymiana 2 opon może okazać się dobrym i uzasadnionym ekonomicznie wyborem. Wówczas, niezależnie od tego, na której osi jest napęd, najlepiej stary komplet przełożyć na przód, a z tyłu zamontować nowy. 

Takie rozwiązanie rekomendują najwięksi producenci opon oraz m.in. niemiecki automobilklub ADAC. Jednym z naczelnych argumentów jest fakt, że ogumienie w lepszym stanie technicznym zamontowane z tyłu pozwala zwiększyć bezpieczeństwo podróżowania. Gwarantuje lepszą przyczepność i stabilność pojazdu, co jest odczuwalne szczególnie podczas jazdy na mokrej nawierzchni – Mateusz Gul z Oponeo.pl

Jak wymienić oponę w samochodzie?

Wymiana opon na alufelgach bądź obręczach stalowych nie sprawi problemu osobie z odpowiednią wprawą, a także sprzętem, takim jak choćby stalowe łyżki do opon, podnośniki, montażownice i wyważarki. Doświadczonym fachowcom czynność ta zajmuje od kilkunastu do kilkudziesięciu minut. Specjaliści raczej nie polecają samodzielnego serwisu kierowcom bez doświadczenia oraz zaplecza technicznego.

Należy mieć na względzie fakt, że bezpieczeństwo na drodze zależy nie tylko od samego stanu technicznego ogumienia, ale także sposobu jego montażu, wyważenia i dokręcenia śrub.

Montaż oponyW dobrze wyposażonym warsztacie, wymiana opon zajmuje niewiele czasu. (Fot. Wyważony Serwis)

Wymiana opon samemu – jak to zrobić?

Wiedząc, jak przebiega wymiana opon krok po kroku, niektórzy kierowcy są w stanie przeprowadzić ją samodzielnie, nie warto jednak ryzykować przypadkowego uszkodzenia felgi lub ogumienia, które byłoby znacznie kosztowniejsze niż skorzystanie z usług fachowca. Specjaliści z zakładu wulkanizacyjnego nie tylko zmienią ogumienie, ale również ocenią jego stan i odpowiednio wyważą koła, a w razie potrzeby wymienią wentyle samochodowe. Dla osób, które mimo wszystko chcą zaryzykować, przydatna może okazać się poniższa instrukcja. 

  1. Wrzuć w samochodzie pierwszy bieg, a w przypadku skrzyni automatycznej – ustaw ją w położeniu „parking”. Zaciągnij hamulec ręczny.
  2. Za pomocą odpowiedniego dla masy pojazdu podnośnika samochodowego unieś auto na prawidłową wysokość. Opony powinny znajdować się przynajmniej kilka centymetrów ponad podłożem.
  3. Odkręć felgę, korzystając z klucza krzyżowego bądź udarowego, dopasowanego do rozmiaru nakrętek koła. Następnie zdejmij ją z piasty.
  4. Zdemontuj oponę z obręczy. W tym celu wsuń podnośnik pod samochód oraz umieść pod nim ogumienie w taki sposób, by stopa dźwigu znajdowała się na gumie jak najbliżej krawędzi felgi. Powoli podnoś pojazd – pod wpływem jego masy stopa podnośnika powinna zepchnąć brzeg opony z obręczy. W razie potrzeby czynność tą możesz powtórzyć w kilku miejscach wzdłuż obrzeża ogumienia.
  5. Wyciągnij koło spod samochodu i zdejmij oponę z felgi, korzystając ze specjalnych łyżek o zaokrąglonych krawędziach.
  6. Sprawdź stan felgi, poszukując jej ewentualnych uszkodzeń czy skrzywień.
  7. Gdy obręcz wygląda prawidłowo, nałóż na nią nową oponę za pomocą łyżek i napełnij ją do uzyskania odpowiedniego poziomu ciśnienia.
  8. Starannie dokręć koło do piasty, używając klucza udarowego bądź krzyżowego.
  9. Czynność powtórz z każdą z wymienianych opon.

Uwaga! W niektórych sytuacjach bezwzględnie należy udać się do specjalistycznego zakładu wulkanizacyjnego. Dotyczy to między innymi konieczności wymiany i naprawy opon Run Flat, a także serwisu aut wyposażonych w czujniki ciśnienia TPMS.

Samodzielna wymiana opon – czy warto?

Choć na pozór może się wydawać, że samodzielna wymiana opon w samochodzie nie jest niczym skomplikowanym, to w rzeczywistości wygląda to zupełnie inaczej. Bez specjalistycznych narzędzi, niezbędnego doświadczenia, a także dużego nakładu sił przeprowadzenie tej czynności w prawidłowy sposób skazane będzie na niepowodzenie.

Nieumiejętne zdejmowanie gumy z obręczy może poskutkować jej nieodwracalnym uszkodzeniem, nierzadko generując konieczność zakupu nowego egzemplarza. Co więcej, podczas wymiany opon w domu, bez posiadania odpowiedniej maszyny, niemożliwe jest wyważenie koła. W konsekwencji należy liczyć się z pogorszeniem właściwości jezdnych auta.

Wyważanie oponyPrzy wymianie opon niezwykle ważne jest wyważanie kół. (Fot. Wyważony Serwis)

Zalecamy, by wymianę opon pozostawić specjalistom w serwisie wulkanizacyjnym. Starannie wykonana zmiana ogumienia na letnie, zimowe lub całoroczne znacząco podnosi bowiem poziom bezpieczeństwa podczas jazdy oraz minimalizuje ryzyko wystąpienia niespodziewanych awarii.

Porysowana felga po wymianie opon

Podczas nieumiejętnej wymiany opon może dojść do porysowania obręczy. Zjawisko to nie wpływa jedynie na aspekt wizualny, może prowadzić również do pojawienia się korozji. Do takich uszkodzeń dochodzi zazwyczaj w przypadku samodzielnych prób montażu lub demontażu ogumienia przeprowadzanych przez niedoświadczonych kierowców. Na szczęście w przypadku drobnych rys możliwa jest naprawa felg aluminiowych i stalowych.

Jak często wymieniać opony w samochodzie?

Częstotliwość zmiany opon zależna jest przede wszystkim od tego, czy korzystasz z ogumienia letniego, czy sezonowego. Wersje letnie i zimowe muszą być zmieniane co pół roku, kiedy wymagają tego warunki atmosferyczne. Każdego roku powinno się więc dwukrotnie udać do wulkanizatora.

W przypadku modeli wielosezonowych okres między wymianami znacznie się wydłuża. Trwa do momentu, w którym w związku ze zużyciem opon konieczny będzie zakup nowego kompletu. Czas ten zwykle waha się w okolicach 3-5 lat, jednak wiele zależy od konkretnego modelu ogumienia oraz sposobu i warunków jego eksploatacji.

Bardzo ważną kwestię stanowi także żywotność ogumienia. Guma z czasem traci swoje właściwości, a bieżnik ściera się podczas jazdy, dlatego w zależności od przebiegów co kilka lat trzeba wymieniać je na nowe. Okres ten może ulec skróceniu w przypadku uszkodzenia opon. W razie przebić można jeszcze poddać je naprawie, jednak większe defekty np. uszkodzenie ściany bocznej opony wymagają natychmiastowej wymiany na nowy produkt – radzi Mateusz Gul z Oponeo.pl.