Montaż ogumienia na początku sezonu zimowego lub letniego bądź konieczność zastąpienia zużytego kompletu nowym sprawia, że kierowcy rozważają samodzielną wymianę opon. Czy warto zrezygnować z usług serwisów wulkanizacyjnych? W tym artykule znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje.
Wymiana opon to jedna z ważniejszych czynności serwisowych.
Wymiana opon czy całych kół?
Na wstępie warto poruszyć kwestie techniczne. Osoby, które decydują się na sezonową wymianę opon na letnie lub zimowe, często zastanawiają się, czy korzystniej jest wymieniać opony, czy całe koła. Pierwsza czynność wymaga większego zaangażowania i umiejętności. Założenie nowego ogumienia polega na jego przełożeniu na obecnie użytkowane felgi. Nieodłączną część serwisu stanowi wyważanie, które należy przeprowadzić każdorazowo, gdy ogumienie jest zdejmowane z obręczy.
Osoby, które posiadają dodatkowy komplet felg z założonymi oponami, najczęściej decydują się na wymianę całych kół. Czynność obejmuje zdjęcie obręczy oraz przykręcenie zamiennego zestawu. W tym przypadku także warto wyważyć koła, ponieważ ogumienie może nierównomiernie ścierać się podczas jazdy, co wpłynie na gorsze rozłożenie masy kół.
W przypadku korzystania z usług profesjonalistów, koszt wizyt u wulkanizatora jest niższy, gdy wymieniamy całe koła, a nie wyłącznie opony.
Warto wymieniać 2 czy 4 opony?
W sytuacji, gdy któraś z opon się uszkodziła lub zużyła, kierowcy rozważają, co będzie lepszym rozwiązaniem: wymienić 2 czy 4 opony? Na to pytanie nie ma uniwersalnej odpowiedzi. Największą pewność na drodze da na pewno nowy komplet, jednak nie jest to obowiązkiem. Warto pamiętać, że zgodnie z polskimi przepisami na jednej osi powinno być zamontowane ogumienie identyczne pod względem rozmiaru, marki, modelu czy stanu technicznego. Łączenie różnych opon na wspólnej osi jest niedopuszczalne.
Dobrze jest mieć na uwadze fakt, że w pojazdach z napędem na dwa koła, egzemplarze znajdujące się na osi napędowej zużywają się szybciej. W takich przypadkach wymiana 2 opon może okazać się dobrym i uzasadnionym ekonomicznie wyborem. Wówczas najlepiej stary komplet przełożyć na przód, a z tyłu zamontować nowy. O uzasadnieniu takiego działania przeczytasz w dalszej części tekstu.
Jeśli natomiast posiadasz samochód ze stałym napędem na cztery koła, najlepiej wymienić wszystkie opony na nowe. Dzięki temu zachowają one ten sam obwód toczny, a ryzyko uszkodzenia skrzyni rozdzielczej zostanie zminimalizowane.
W przypadku montażu wyłącznie dwóch nowych opon pojawia się kolejny dylemat: gdzie je założyć – na tył czy przód? Biorąc pod uwagę wyniki specjalistycznych testów, najrozsądniej będzie umieścić je w tylnej części pojazdu. Takie rozwiązanie rekomenduje m.in. niemiecki automobilklub ADAC. Jednym z naczelnych argumentów jest fakt, że ogumienie w lepszym stanie technicznym zamontowane z tyłu pozwala zwiększyć bezpieczeństwo podczas jazdy. Gwarantuje lepszą przyczepność i stabilność pojazdu, co odczujesz szczególnie podczas jazdy na mokrej nawierzchni.

Jak wymienić oponę w samochodzie?
Wymiana opon na alufelgach bądź obręczach stalowych nie sprawi problemu osobie z odpowiednią wprawą i narzędziami. Doświadczonym właścicielom pojazdu czynność zajmuje od kilkunastu do kilkudziesięciu minut. Specjaliści raczej nie polecają samodzielnego serwisu kierowcom bez doświadczenia oraz odpowiedniego zaplecza technicznego. Należy mieć na względzie fakt, że bezpieczeństwo na drodze zależy nie tylko od samego stanu technicznego ogumienia, ale także montażu, wyważenia i dokręcenia śrub.
Instrukcja wymiany opon krok po kroku
Chcesz samodzielnie zmienić ogumienie w swoim pojeździe? Skorzystaj z poniższej instrukcji wymiany opon!
- Wrzuć w samochodzie pierwszy bieg, a w przypadku skrzyni automatycznej – ustaw ją w położeniu „parking”. Zaciągnij hamulec ręczny.
- Za pomocą podnośnika samochodowego o udźwigu co najmniej dwóch ton unieś pojazd na prawidłową wysokość. Opony powinny znajdować się przynajmniej kilka centymetrów ponad podłożem.
- Odkręć felgę, korzystając z klucza krzyżowego bądź udarowego dopasowanego do rozmiaru nakrętek koła. Następnie zdejmij ją z piasty.
- Zdemontuj oponę z obręczy. W tym celu wsuń podnośnik pod samochód oraz umieść pod nim ogumienie w taki sposób, by stopa dźwigu znajdowała się na gumie jak najbliżej krawędzi felgi. Powoli podnoś pojazd – pod wpływem jego masy stopa podnośnika powinna zepchnąć brzeg opony z obręczy. W razie potrzeby czynność tą możesz powtórzyć w kilku miejscach wzdłuż obrzeża ogumienia.
- Wyciągnij koło spod samochodu i zdejmij oponę z felgi, korzystając ze specjalnych łyżek o zaokrąglonych krawędziach.
- Sprawdź stan felgi, poszukując jej ewentualnych uszkodzeń czy skrzywień.
- Gdy obręcz wygląda prawidłowo, nałóż na nią nową oponę za pomocą łyżek i napełnij ją powietrzem do odpowiedniego poziomu ciśnienia.
- Starannie dokręć koło do piasty, używając klucza udarowego bądź krzyżowego.
- Czynność powtórz z każdą z wymienianych opon.

Samodzielna wymiana opon – czy warto?
Na pozór może wydawać się, że wymiana opon samemu nie powinna stanowić problemu. Czynność ta wymaga jednak doświadczenia i specjalistycznych narzędzi. Jednocześnie należy na nią poświęcić sporą ilości czasu i sił. Nieumiejętne zdejmowanie gumy z obręczy może poskutkować jej nieodwracalnym uszkodzeniem, nierzadko generując konieczność zakupu nowego egzemplarza. Co więcej, podczas wymiany opon w domu, bez posiadania odpowiedniej maszyny, niemożliwe jest wyważenie koła. W konsekwencji należy liczyć się z pogorszeniem właściwości jezdnych auta.
Z tego względu zalecamy, by czynność tą pozostawić specjalistom w serwisie wulkanizacyjnym. Starannie wykonana zmiana ogumienia na letnie lub zimowe znacząco podnosi bowiem poziom bezpieczeństwa podczas jazdy oraz minimalizuje ryzyko wystąpienia niespodziewanych awarii. Kupując nowe opony na stronie Oponeo, możesz skorzystać z wyszukiwarki, umożliwiającej znalezienie najbliższego punktu wymiany opon. Dostawa z montażem to najwygodniejsze rozwiązanie, które pozwoli Ci na sprawną zmianę ogumienia w dogodnym terminie i atrakcyjnej cenie.
Samochód ściąga w prawo po wymianie opon? Co robić?
Nieprawidłowo przeprowadzona zmiana ogumienia może sprawić, że obniży się jakość jazdy. Zauważyłeś, że po wymianie opon ściąga w prawo lub lewo? A może odczuwasz silne drgania kierownicy? To najczęściej spotykane niedogodności, które mają wpływ na bezpieczeństwo na trasie.
Auto ściąga po wymianie opon
Podczas jazdy masz wrażenie, że samochód po wymianie opon ściąga na lewo lub prawo? Zweryfikuj to podczas podróży. Na prostej i równej drodze, po puszczeniu kierownicy sprawny samochód powinien utrzymać tor jazdy oraz pokonać przynajmniej kilkadziesiąt metrów bez konieczności jego korygowania. Jeżeli zjeżdża w stronę krawędzi, może być to związane ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach, bądź dużą różnicą w wysokości bieżnika ogumienia założonego na jednej osi.
Pamiętaj, że ściąganie auta na boki niekoniecznie musi być spowodowane faktem wymiany opon. Istnieją bowiem także inne przyczyny takiego stanu. Jeśli samochód ściąga na jedną stronę, może być to oznaka nieprawidłowej pracy jednego z najważniejszych układów w pojeździe bądź brak zbieżności opon. W tej sytuacji wskazane będzie dokonanie samodzielnej inspekcji kół bądź umówienie się na wizytę w profesjonalnym serwisie.
Drganie po wymianie opon
Innym niepokojącym objawem, jaki można zauważyć, gdy serwis został wykonany w sposób niewłaściwy, są drgania kierownicy. Po wymianie opon trzęsie kierownicą? Jedną z przyczyn takiego zjawiska może być niewłaściwe wyważenie kół. W tym przypadku konieczna jest wizyta w serwisie wulkanizacyjnym, gdzie za pomocą specjalistycznych narzędzi specjalista dokona odpowiedniej korekty.