Testy przeprowadzane przez ADAC są jednymi z najbardziej wyczekiwanych przez kierowców. Wieloletnie doświadczenie oraz przemyślana metodologia sprawiają, że oceny przyznawane przez tę organizację są niezwykle cennymi wskazówkami dla poszukujących nowego ogumienia. Wszyscy wiemy, że w przypadku modeli przeznaczonych na zimę, kiedy warunki potrafią być naprawdę trudne, nie ma miejsca na przypadkowe wybory. Tegoroczne wyniki powinny szczególnie zainteresować osoby używające opony w rozmiarach 205/55 R16 oraz 235/55 R17.   

Uznanie dla niemieckiego automobilklubu ADAC nie wzięło się znikąd. Organizacja już od 1903 roku prowadzi działalność, której celem jest zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Organizuje m.in. testy samochodów, dziecięcych fotelików oraz oczywiście ogumienia. Cyklicznie pod lupę brane są zarówno modele zimowe, letnie, jak i całoroczne.

auto poruszające się po oblodzonej drodzeTesty opon zimowych ADAC wskazują opony o najlepszych właściwościach.

W jaki sposób ADAC ocenia opony?

Porównywane opony reprezentują różne segmenty cenowe, są ogólnodostępne, a producenci nie mają bezpośredniego wpływu na ich dobór. Poszczególne egzemplarze zakupuje się u kilku sprzedawców i często w różnym czasie, co pozwala na uzyskanie jak najbardziej wiarygodnych wyników.

Podczas testów ogumienie oceniane jest pod kątem siedmiu kryteriów, a każdy z nich w innym stopniu wpływa na opinię ogólną. Co więcej, jeżeli model nie poradzi sobie w którejś z kategorii, nie otrzyma wysokiej noty końcowej. Najlepiej oceniane opony muszą zatem dobrze wypaść w każdej z następujących kategorii:

Specjaliści ADAC przyznają punkty w skali od 0,6 do 5,5 – przy czym niższa nota oznacza lepszy wynik. Ogumienie zaopiniowane jako bardzo dobre (sehr gut) musi uzyskać średnią wynoszącą co najmniej 1,5; dobre (gut) powyżej 2,5; zadowalające (befriedigend) od 3,5; a dostateczne (ausreichend) minimum 4,5. Bardzo dobra nota ogólna nie jest na ten moment przyznawana, ale niewykluczone, że w niedalekiej przyszłości na rynku pojawi się model przewyższający dotychczas znane opony.

Sprawdź, które modele wypadły najlepiej w zeszłorocznych testach:

Test opon zimowych ADAC 2020/2021 w rozmiarze 205/55 R16

ADAC uznał pięć z piętnastu propozycji w rozmiarze 205/55 R16 za dobre, siedem za zadowalające, a jedna zakończyła test z oceną dostateczną. Jednocześnie aż dwie opony nie spełniły oczekiwań, co poskutkowało najniższymi notami ogólnymi i brakiem rekomendacji. Oto jak pełnej krasie przedstawia się tabela:

modelpunktyocena końcowa
Bridgestone Blizzak LM0052,0dobra (gut)
Michelin Alpin 62,1dobra (gut)
Dunlop Winter Sport 52,2dobra (gut)
Hankook i*cept RS22,2dobra (gut)
Maxxis Premitra Snow WP62,4dobra (gut)
Falken Eurowinter HS012,9zadowalająca (befriedigend)
Continental WinterContact TS8603,0zadowalająca (befriedigend)
Goodyear UltraGrip 9+3,0zadowalająca (befriedigend)
Sava Eskimo HP23,1zadowalająca (befriedigend)
Toyo Observe S9443,2zadowalająca (befriedigend)
Pirelli Cinturato Winter3,3zadowalająca (befriedigend)
Giti GitiWinter W13,4zadowalająca (befriedigend)
Semperit Speed-Grip 33,7dostateczna (ausreichend)
King Meiler Winter Tact WT815,4niedostateczna (mangelhaft)
Tristar Snowpower HP5,5niedostateczna (mangelhaft)

autor: ADAC, Thomas Kroher, źródło: www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/winterreifen/205-55-r16/

Ogumienie w rozmiarze 205/55 R16 montowane jest w takich samochodach, jak m.in.: Audi A3, Ford Focus, Opel Astra, Skoda Superb albo Toyota Corolla i VW Passat – w zależności od modelu czy wyposażenia.

Bridgestone Blizzak LM005

Najwyższe noty i pierwsze miejsce otrzymała opona z segmentu premium. Bridgestone Blizzak LM005 okazał się niezwykle zrównoważony, ale przede wszystkim nie miał sobie równych w jeździe w mokrych warunkach i radzeniu sobie z aquaplaningiem. Ocena cząstkowa 1,3 sprawiła, że reszta konkurentów została pod tym względem daleko tyle!

Na tym nie koniec sukcesów, ponieważ model od japońskiego producenta znalazł się wśród najlepszych w kategoriach jazdy na suchej oraz zaśnieżonej nawierzchni. Specjaliści ADAC wskazali, że jedynie pod względem poziomu zużycia mogłoby być nieco lepiej – ale i tak jest całkiem nieźle.

Zwycięstwo w teście było możliwe dzięki najnowocześniejszym rozwiązaniom, zastosowanym w procesie produkcji, w tym nowej mieszance gumowej Nano Pro-tech™. Można śmiało przypuszczać, że to właśnie dzięki niej w dużej mierze udało się uzyskać tak dobre wyniki na pokrytej wodą i śniegiem drodze. Rewelacyjnie spisał się także bieżnik, w którym szczególną uwagę warto zwrócić na lamele 2D i 3D oraz zygzakowate rowki, które wpływają na znakomitą przyczepność modelu w zimowej aurze.

Michelin Alpin 6

Drugie miejsce na podium należy do francuskiej opony Michelin Alpin 6. Okazuje się, że wyróżnia się ona niezwykłą odpornością na ścieranie, co przekłada się na długie przebiegi. Ocena cząstkowa 1,5 jest jedną z najwyższych w tej kategorii.

Oprócz tego model wysoko zapunktował w jeździe po śniegu, lodzie oraz na mokrej nawierzchni (tutaj warto zwrócić uwagę zwłaszcza na hamowanie), co jest gwarancją bezpieczeństwa w zimowych warunkach.

Wysoka pozycja w teście nie powinna nikogo dziwić, ponieważ zastosowane w tym ogumieniu rozwiązania są godne klasy premium. Mowa m.in. o mieszance Traction Booster Compound nowej generacji, przystosowanej do pracy w niskich temperaturach. Równie istotny jest warstwowy bieżnik, wyposażony w wyjątkowe, otwierające się podczas ścierania gumy lamele. Dzięki temu oferowane na początku osiągi utrzymują się przez naprawdę długi czas.

Dunlop Winter Sport 5 oraz Hankook i*cept RS2

Trzecie miejsce ex aequo zajęły dwie opony, które uzyskały notę końcową 2,2. Pierwsza z nich to reprezentujący klasę premium Dunlop Winter Sport 5. Model wyróżnić należy przede wszystkim za bardzo wolne ścieranie się bieżnika. Trzeba też zwrócić uwagę na dobre parametry jazdy na śniegu czy mokrej nawierzchni. Specjaliści z ADAC naprawdę nie mieli na co narzekać!

Na podium nie zabrakło przedstawiciela segmentu średniego – jest nim Hankook i*cept RS2. Ten na wysoką pozycję zasłużył sobie imponującą walką z aquaplaningiem oraz wyważonymi osiągami w pozostałych kategoriach. Jego ogromnym plusem okazała się także niskie zużycie paliwa, odpowiadające za ekonomiczne podróżowanie.

Najlepsi w poszczególnych kategoriach

Choć nie wszystkim oponom udało się zdobyć najwyższe noty końcowe, to wiele z nich może pochwalić się świetnymi wynikami w poszczególnych kategoriach.

Zachowanie na mokrej nawierzchni:Bridgestone Blizzak LM005 (1,3 pkt);
Continental WinterContact TS860 (1,8 pkt)
Zachowanie na ośnieżonej nawierzchni:Goodyear UltraGrip 9 + (1,8 pkt);
Pirelli Cinturato Winter (1,8 pkt); Semperit Speed-Grip3 (1,9 pkt)
Zachowanie na suchej nawierzchni:
Maxxis Premitra Snow WP6 (2,0 pkt);
Bridgestone Blizzak LM005 (2,1 pkt)
Zachowanie na oblodzonej nawierzchni:Toyo Observe S944 (2,1 pkt);
Michelin Alpin 6 (2,2 pkt); Continental WinterContact TS860 (2,2 pkt); Pirelli Cinturato Winter (2,2 pkt)
Żywotność:King Meiler Winter Tact WT81 (1,0 pkt – uwaga, opona nie otrzymała rekomendacji);
Michelin Alpin 6 (1,5 pkt); Dunlop Winter Sport 5 (1,5 pkt); Hankook i*cept RS2 (2,0 pkt); Falken Eurowinter HS01 (2,0 pkt); Sava Eskimo HP2 (2,0 pkt); Giti GitiWinter W1 (2,0 pkt)
Zużycie paliwa:Dunlop Winter Sport 5 (1,8 pkt);
Hankook i*cept RS2 (1,9 pkt); Goodyear UltraGrip 9+ (1,9 pkt); Sava Eskimo HP2 (1,9 pkt); Toyo Observe S944 (1,9 pkt)
Generowany hałas:Maxxis Premitra Snow WP6 (2,5 pkt);
Continental WinterContact TS860 (2,5 pkt); Toyo Observe S944 (2,5 pkt); Pirelli Cinturato Winter (2,5 pkt); Semperit Speed Grip3 (2,5 pkt); Michelin Alpin 6 (2,6 pkt)

autor: ADAC, Thomas Kroher, źródło: www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/winterreifen/205-55-r16/

jazda w śniegu to jedno z najważniejszych kryteriów testów opon zimowych ADACRygorystyczne testy wyłaniają opony o zrównoważonych osiągach, które poradzą sobie nie tylko zimą.

Test opon zimowych ADAC 2020/2021 w rozmiarze 235/55 R17

W drugim teście specjaliści ADAC zajęli się ogumieniem do nieco większych aut. Przeanalizowali właściwości trzynastu modeli, w efekcie czego tylko jeden z nich wyróżnili notą dobrą. Wpłynęły na to wyważone osiągi, których zabrakło pozostałym opon. Niemniej jednak aż jedenaście z nich uznano za zadowalające, co oznacza, że wciąż są godne polecenia, chociaż jest nad czym pracować.

modelpunktyocena końcowa
Michelin Pilot Alpin 52,1dobra (gut)
Esa+Tecar SUPERGRIP PRO2,7zadowalająca (befriedigend)
Goodyear UltraGrip Performance +2,7zadowalająca (befriedigend)
Dunlop Winter Sport 5 SUV2,8zadowalająca (befriedigend)
Vredestein Wintrac Pro2,8zadowalająca (befriedigend)
Nokian WR Snowproof*2,9zadowalająca (befriedigend)
Bridgestone Blizzak LM0053,0zadowalająca (befriedigend)
Kleber Krisalp HP33,0zadowalająca (befriedigend)
Pirelli Winter Sottozero 33,0zadowalająca (befriedigend)
Cooper Discoverer Winter3,1zadowalająca (befriedigend)
Fulda Kristall Control SUV3,1zadowalająca (befriedigend)
Continental WinterContact TS850 P3,4zadowalająca (befriedigend)
Semperit Speed-Grip 3 SUV3,9dostateczna (ausreichend)

*z mieszanką gumową wprowadzoną w styczniu 2020

autor: ADAC, Thomas Kroher, źródło: www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/winterreifen/235-55-r17/

235/55 R17 to rozmiar, z którym spotkać można się w samochodach – w zależności od modelu czy wyposażenia – takich jak: Audi A7, BMW X3, Ford Galaxy, Kia Sportage, Opel Cascada albo VW Tiguan.

Michelin Pilot Alpin 5

Tym razem wieniec laurowy za zajęcie pierwszego miejsca wędruje do koncernu Michelin, za oponę Pilot Alpin 5. Model jako jedyny otrzymał notę dobrą, na co z pewnością sobie zasłużył – w końcu zdeklasował konkurencję w jeździe na suchych oraz zaśnieżonych nawierzchniach.

Sukces ten przypieczętowało wolne ścieranie się bieżnika, wysoki komfort jazdy oraz zużywanie paliwa na dość niskim poziomie. Obserwacje z testów są potwierdzeniem właściwości, które obiecywał producent, kiedy wypuszczał nowy produkt na rynek. Michelin Pilot Alpin 5 jest niezawodny i zapewnia niebywałą trakcję zimą.  

Specjaliści ADAC wskazali, że jedynie prowadzenie w zakrętach na mokrej drodze warto byłoby poprawić. Jednak wciąż jest to ogumienie oferujące bezpieczeństwo i precyzję prowadzenia.

Esa+Tecar SUPERGRIP PRO

Drugie miejsce zajął model Esa+Tecar SUPERGRIP PRO. Wpłynęły na to imponujące wyniki pod względem zużywania bieżnika (0,8 pkt!) oraz jazdy po śniegu czy lodzie, które rekompensują gorsze noty na suchej nawierzchni i wysoki poziom generowanego hałasu.

Goodyear UltraGrip Performance +

Ostatnie miejsce na podium przyznano ogumieniu klasy premium – Goodyear UltraGrip Performance +, które wysoko oceniono pod kątem podróżowania po mokrych i pokrytych białym puchem drogach.

Trzeba też wspomnieć, że była to jedna z najbardziej ekonomicznych w eksploatacji i odpornych na zużycie opon w zestawieniu. Ocena końcowa mogłaby być wyższa, gdyby nie mniej precyzyjne prowadzenie na suchej nawierzchni.

Kluczem do sukcesu modelu mogły być technologie: Winter Grip oraz Traction Protect. Wpływają one na znakomitą trakcję i skuteczne hamowanie w niskich temperaturach, jak również na śniegu i lodzie. Natomiast kierunkowy bieżnik jest sprawdzonym rozwiązaniem, które ogranicza ryzyko wystąpienia zjawiska akwaplanacji. Woda oraz zanieczyszczenia są efektywnie odprowadzane spod czoła opony, dzięki czemu możliwe jest dokładne kierowanie torem jazdy.

Najlepsi w poszczególnych kategoriach

Test opon w rozmiarze 235/55 R17 doskonale pokazuje, że noty końcowe uzależnione są od zrównoważonych wyników. Dlatego warto przyjrzeć się też cząstkowym ocenom, na podstawie których można określić, czy dany model pasuje do naszego stylu jazdy i potrzeb.

Zachowanie na mokrej nawierzchni:Bridgestone Blizzak LM005 (1,5 pkt);
Continental WinterContact TS850 P (1,9 pkt);
Zachowanie na ośnieżonej nawierzchni:Michelin Pilot Alpin 5 (1,8 pkt);
Kleber Krisalp HP3 (2,0 pkt)
Zachowanie na suchej nawierzchni:
Michelin Pilot Alpin 5 (1,9);
Dunlop Winter Sport 5 SUV (2,2 pkt); Vredestein Wintrac Pro (2,2 pkt)
Zachowanie na oblodzonej nawierzchni:Esa+Tecar SUPERGRIP PRO (2,3 pkt);
Semperit Speed Grip 3 SUV (2,3 pkt); Michelin Pilot Alpin 5 (2,4 pkt); Goodyear UltraGrip Performance + (2,4 pkt); Vredestein Wintrac Pro (2,4 pkt); Bridgestone Blizzak LM005 (2,4 pkt); Kleber Krisalp HP3 (2,4 pkt); Cooper Discoverer Winter (2,4 pkt); Fulda Kristall Control SUV (2,4 pkt)
Żywotność:Esa+Tecar SUPERGRIP PRO (0,8 pkt);
Semperit Speed Grip 3 SUV (0,8 pkt); Michelin Pilot Alpin 5 (1,5 pkt); Goodyear UltraGrip Performance + (1,5 pkt); Dunlop Winter Sport 5 SUV (1,5 pkt); Continental WinterContact TS850 P (1,5 pkt);
Zużycie paliwa:Goodyear UltraGrip Performance + (1,8 pkt);
Bridgestone Blizzak LM005 (1,8 pkt); Cooper Discoverer Winter (1,9 pkt); Semperit Speed-Grip 3 SUV (1,9 pkt)
Generowany hałas:Fulda Kristall Control SUV (2,6 pkt);
Nokian WR Snowproof (2,7 pkt)

autor: ADAC, Thomas Kroher, źródło: www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/winterreifen/235-55-r17/

samochód na tle zimowego krajobrazu, jadący po oblodzonej drodzeNie wszystkie opony dobrze radzą sobie na drogach pokrytych śniegiem, wodą czy warstwą lodu.

Wybór opon zimowych – czym się kierować?

Wybór dobrych opon zimowych jest niezwykle ważny, że względu na nasze bezpieczeństwo. Krótka droga hamowania czy precyzyjne prowadzenie w trudnych, zimowych warunkach to elementy, dzięki którym zawsze dotrzemy z punktu A do punktu B.

Nowe opony na zimę po pierwsze muszą być dopasowane do naszego samochodu, a po drugie do indywidualnych oczekiwań. Dlatego zacząć należy od określenia ich rozmiaru, w czym pomóc może przygotowany przez nas konfigurator. Następnie powinniśmy zastanowić się nad tym, ile kilometrów rocznie pokonujemy, w jakiej przestrzeni się głównie poruszamy (miasto/autostrady/boczne drogi) oraz jaki jest nasz styl prowadzenia (spokojny/dynamiczny). Dzięki temu możemy wyróżnić cechy, które powinno posiadać bezbłędnie dobrane ogumienie.

Po wstępnej selekcji modeli warto sprawdzić opinie o oponach zimowych wystawione przez innych kierowców. Mieli oni szanse przetestować opony w wielu sytuacjach, dlatego doskonale wiedzą, czego się po nich spodziewać. Równie cenne są wyniki testów, przeprowadzanych nie tylko przez ADAC, ale i przez inne organizacje czy prasę motoryzacyjną. W ich przypadku mamy do czynienia z rzetelnym porównaniem interesujących nas właściwości.