Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Opony a ESP (stabilizacja toru jazdy)

aktualizacja: 07 grudnia 2018
Robert I. Bielecki

W elektroniczne systemy bezpieczeństwa samochody wyposażane są seryjnie lub na zamówienie klienta. Okazuje się, że na ich prawidłowe działanie ogromny wpływ mają opony. Nieodpowiednio dobrane ogumienie może prowadzić do nieprawidłowego działania nawet najnowocześniejszych rozwiązań.

Auta wyższej klasy, o mocniejszych silnikach powinny być wyposażone w opony dobrej jakości.

 Auta wyższej klasy, o mocniejszych silnikach powinny być wyposażone w opony dobrej jakości.

 

ESP – co to jest?

Układ ESP w samochodzie (określany również jako np. ESC, VDC czy DTC) to elektroniczny system bezpieczeństwa, którego głównym zadaniem jest aktywna stabilizacja toru jazdy i kontrola trakcji. Ma on nieco większe możliwości niż system ASR i ABS.

Jak działa ESP? Technologia uaktywnia się, kiedy czujnik ESP w aucie wykryje, że koła zaczynają tracić przyczepność podczas pokonywania zakrętu. Przynajmniej jedno z nich zostaje przyhamowane, dzięki czemu działające na poprzednią i tylną oś siły zostają wyrównane. Pozwala to uniknąć niebezpiecznej nadsterowności lub podsterowności. Zwróć uwagę, że jeżeli świeci się kontrolka ESP, system może nie działać poprawnie i należy udać się do mechanika.

Różnego rodzaju układy w samochodzie są projektowane i kalibrowane w określonych warunkach, tj. przy założeniu, że auto pracuje na oponach o odpowiednio dobranych do niego właściwościach jezdnych. Nie bez powodu producenci samochodów umieszczają w instrukcjach obsługi pojazdów zalecenia dotyczące ogumienia.

Oprócz dostosowanych parametrów jezdnych ważne jest także to, czy opony mają podobną głębokość bieżnika na przedniej i tylnej osi. Oczywiście najgorszym rozwiązaniem jest posiadanie różnego ogumienia w obrębie jednej osi. Od tego zależy nie tylko nasze bezpieczeństwo, ale i to, czy układ napędowy auta pozostanie bezawaryjny.

 

System ESP jest niezastąpiony podczas pokonywania zakrętów.

System ESP jest niezastąpiony podczas pokonywania zakrętów.

 

System ESP a opony

Opony renomowanych producentów, które przypisane są konkretnej grupie aut, charakteryzują się określonymi właściwościami trakcyjnymi. Aby przekonać się jak duże różnice występują przy użytkowaniu nieodpowiednio dobranego ogumienia, wystarczy zmienić dedykowane, fabrycznie montowane modele klasy premium na tanie egzemplarze.

Zauważalny będzie negatywny wpływ na:

  • przyczepność w trakcie przyspieszania,

  • długość drogi hamowania,

  • prędkość podczas pokonywania zakrętów,

  • prędkość w trakcie wykonywania manewru omijania.

Zmiana opon na lepsze niż sugeruje producent, nie spowoduje strat w osiągach, w przeciwieństwie do wymiany ogumienia na gorsze. Może to być przyczyną ubytków w działaniu elektronicznych systemów, które mogą zacząć reagować zbyt późno. Również system ESP w samochodach wyposażonych w źle dobrane opony może przestać poprawnie funkcjonować – a tu przecież liczą się nawet nie sekundy. Układ stabilizacji toru jazdy będzie działał właściwie tylko w określonych warunkach technicznych, w innym wypadku trakcja samochodu może być zachwiana. Jeżeli jednak decydujemy się na tańszy komplet kół, warto postawić na wiodących, sprawdzonych przez innych kierowców, producentów.

Wymiana opon premium na te kiepskiej jakości może spowodować, że samochód będzie łatwiej wpadał w trudne do oponowania poślizgi. Należy pamiętać, że to jak dobrze radzimy sobie na słabych oponach przy ładnej pogodzie wcale nie oznacza, że nasze umiejętności podróżowania na nich sprawdzą się też w gorszych, zmieniających się warunkach i podczas niespodziewanych sytuacji.

 

 

 Najlepszym rozwiązaniem jest wybieranie opon sprawdzonych producentów.

 Najlepszym rozwiązaniem jest wybieranie opon sprawdzonych producentów.

 

Dozwolone różnice

Producenci samochodów zakładają pewne normy dotyczące ogumienia, które kalibrują systemy bezpieczeństwa. O ile rozbieżność w głębokości zużycia bieżnika w komplecie opon rzędu 1 mm nie ma znaczenia, o tyle różnica 2 mm na śliskiej drodze jest czynnikiem, którego nie da się przeoczyć. Dysproporcje na poziomie 3-4 mm są bardzo niewskazane szczególnie w przypadku aut z napędem 4x4.

Użytkowanie w tego typu samochodach opon o tak różnej głębokości bieżnika tworzy wysokie ryzyko uszkodzenia środkowego dyferencjału czyli przekładni odpowiedzialnej m.in. za niwelowanie naprężeń między osiami. Niestety niewielu kierowców wie o tej zależności.

Kwestia właściwego doboru opon jest na tyle ważna, że w wielu państwach reguluje ją prawo. Dla przykładu: niemiecka policja surowo traktuje kwestie nieprawidłowego poziomu głębokości bieżnika oraz nieodpowiednio dobranego ogumienia do charakteru auta. Kwestionują oni opony klasy ekonomicznej w autach sportowych czy w samochodach z mocnymi silnikami – decydującą kwestią jest w tym przypadku indeks prędkości.

Na zdaniu policji polegają ubezpieczyciele i odmawiają wypłaty odszkodowania, jeśli samochód z 6-cylindrowym, doładowanym silnikiem (którego maksymalna prędkość to 250 km/h) wyposażyliśmy w opony z indeksem prędkości H (do 210 km/h) lub T (do 190 km/h). Warto więc nie tylko dbać o stan opon w naszym aucie i zwracać uwagę na ich równomierne zużycie, ale poświęcić czas na właściwy dobór.

 

Indeks prędkości opony to informacja o tym, z jaką maksymalną prędkością można się poruszać na danym modelu. Znakuje się go literą alfabetu, gdzie każda z nich mówi o innym ograniczeniu prędkości. W osobnym artykule znajdziesz wszystkie oznaczenia.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA