Opony letnie 4x4 okazują się dzisiaj bardzo popularnym wyborem wśród polskich kierowców. Najczęściej nie są to jednak typowe modele terenowe z agresywną rzeźbą bieżnika, zaprojektowaną z myślą o bezdrożach. Obecnie ogumienie 4x4 to zazwyczaj produkty przewidziane do jazdy po utwardzonych drogach, głównie asfalcie, z okazjonalną możliwością zjazdu na bardziej wymagającą trasę. Często mówi się w tym kontekście o przeznaczeniu 80-20, gdzie większa liczba oznacza niewymagające drogi (80%), a mniejsza trudniejsze drogi (20% lekki teren).

Wielu producentów opon tworzy specjalne modele do samochodów z napędem 4x4 i SUV-ów.

Wspomniane przesunięcie w dziedzinie letnich opon 4x4 ma oczywiście związek z niesłabnącą modą na SUV-y. Trudno dyskutować z faktem, że współczesna motoryzacja stoi przede wszystkim pod znakiem SUV-ów oraz mniejszych CUV-ów (czyli Crossoverów). Ludzie na całym świecie pokochali przestronne i masywne, uterenowione auta ze zwiększonym prześwitem. Sięgają po nie nawet jako po samochody do jazdy miejskiej – podwyższone zawieszenie sprawia, że nie trzeba się więcej bać przypadkowego wjazdu na krawężnik, a wysoko umiejscowione siedzenia dają poczucie bezpieczeństwa oraz lepszej kontroli nad sytuacją.

Skąd tak duża popularność? SUV-y z napędem to 4x4 to jedne z najbardziej uniwersalnych i bezpiecznych aut dostępnych na rynku. Z drugiej strony, ich gabaryty oraz charakterystyka stawiają większe wymagania przed oponami, dlatego wielu producentów ogumienia zdecydowało się na stworzenie specjalnych modeli dla samochodów określanym mianem Sport Utility Vehicle. Wspomniane opony SUV muszą przede wszystkim doskonale radzić sobie ze zwiększoną masą pojazdu. Ważne, aby nie tylko zapewniały krótką drogę hamowania oraz dobrą przyczepność, zwłaszcza w zakrętach, ale także były na tyle stabilne i wytrzymałe, aby nie zużywały się za szybko pod dużym obciążeniem. Kierowcy oczekują także, że ogumienie 4x4 do SUV-a przyczyni się również do obniżenia poziomu spalania oraz nie będzie nadmierne generowało hałasu w czasie jazdy.

Oczekiwania wobec ogumienia są wygórowane, zatem jak radzą sobie z nimi poszczególne modele? Dla zainteresowanych tym tematem kierowców przygotowaliśmy specjalny ranking opon letnich 4x4.

Najlepsze opony letnie 4x4

Kryterium uszeregowania ogumienia w zestawieniu stanowiły oceny wystawiane przez kierowców kupujących na Oponeo. Każdy kierowca kilka tygodniu po zakupie otrzymuje drogą mailową formularz, w którym może ocenić, jak w praktyce sprawdzają się wybrane przez niego opony. Noty przyznawane są w skali od 1 do 6 i uwzględniają najważniejsze parametry ogumienia, takie jak: jazda w różnych warunkach, ekonomia podróżowania czy ogólny komfort jazdy. Na podstawie wyników cząstkowych wyliczana jest ocena ogólna, która jest odzwierciedleniem zadowolenia kierowcy z opony.

Oczywiście wrażenia każdego kierowcy mogą być różne i w dużym stopniu zależeć od używanego przez niego samochodu oraz stylu jazdy. Jednak tego rodzaju oceny dostarczają ciekawego punktu widzenia oraz wielu informacji na temat ogumienia. Dobre opinie kierowców mogą wskazać opony warte zakupu, podobnie jak co roku robią to testy przeprowadzane przez renomowane organizacje motoryzacyjne, z najpopularniejszym ADAC na czele.

ModelOcena*
Nokian Line SUV
5,4
Kormoran SUV Summer
5,3
Nokian zLine SUV
5,3
Pirelli Scorpion Verde5,2
Goodyear EFFICIENTGRIP SUV
5,2

*Pod uwagę brano wyłącznie modele dedykowane pojazdom 4x4 i SUV-om. Warunkiem była także liczba wystawionych ocen.

Nokian Line SUV

Fiński producent jest kojarzony głównie z oponami zimowymi. Nie oznacza to jednak, że Nokian nie potrafi stworzyć także znakomitego ogumienia letniego, dedykowanego SUV-om i pojazdom z napędem 4x4. Model Line SUV jest świetnym dowodem na wszechstronność tej marki klasy premium. 


Zajął pierwsze miejsce w naszym rankingu opon letnich 4x4, ponieważ jego średnia ocena z opinii wystawionych przez klientów Oponeo, którzy mieli okazję na nim jeździć, wyniosła znakomite 5,4.

Jak przystało na reprezentanta kategorii premium, Nokian Line SUV charakteryzuje się bardzo dobrymi osiągami w każdym z najważniejszych dla opon parametrów. Potwierdzają to również branżowe testy – w 2016 roku magazyn „Off Road” przyznał jej szczególnie polecaną notę po przeprowadzeniu badań na torze we Francji.

Najmocniejszą stroną tej opony jest zachowanie na mokrej drodze. Jej elastyczny bieżnik o asymetrycznej rzeźbie zapewnia krótką drogę hamowania oraz niezawodną przyczepność w trudnych, deszczowych warunkach. Marka Nokian reklamowała ten model jako mistrza na mokrej nawierzchni i nic w tym dziwnego, bo elitarne osiągi w tym zakresie potwierdzają testy, etykieta oraz wrażenia kierowców.

Choć w kategorii opon letnich, osiągi w deszczu to najważniejsza cecha, Nokian Line SUV nie jest modelem jednowymiarowym. Wyróżnia go także ponadprzeciętna trwałość, która umożliwia notowanie długich przebiegów bez utraty właściwości ogumienia, a także korzystny wpływ na ekonomię jazdy. Konstrukcja żeber opony ogranicza opory powietrza w czasie podróży, przez co samochód może notować na trasie mniejsze spalanie paliwa. Korzyść dla kierowcy jest oczywista – mniej pieniędzy zostawionych na stacjach, więcej w kieszeni.

Co myślą o tym modelu kierowcy?

Jeżdżę głównie po asfalcie, czasem szutry, ale zdarzyło się i 15 cm błoto. Na asfalcie dopiero powyżej 90 km/h słychać wyraźny szum, poniżej jest nadzwyczaj cicho – a wg. producenta nie jest to cicha opona. Właściwości trakcyjne oceniam bardzo dobrze, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. W kilkunastocentymetrowym błocie opony również dają radę. Wpakowałem się w drogę gruntową po kilkudniowym deszczu i rozjeżdżoną przez sprzęt rolniczy, a nie było jak się wycofać. Przełączyłem skrzynię na winter i załączyłem tempomat na najniższej prędkości na jakiej się dało. Auto szło jak czołg, choć czasem zarzucało. Nawet pod sporą górkę podjechałem, na widok której zwątpiłem i pomyślałem, że za chwilę zakończę podróż. Opony kupiłem po przecenie i nie żałuję – wskaźnik cena/jakość jak dla mnie jest ciężko pobić.  (Sailor 66) 

Kormoran SUV Summer

Taniej nie zawsze znaczy gorzej. Doskonale wiedzą o tym kierowcy, którzy nowych opon szukają przede wszystkim w segmencie ekonomicznym. Zazwyczaj nie można tam znaleźć najnowszych technologii przeniesionych do bieżników wprost z wyścigowych torów. Jednak bez problemu da się natrafić na sprawdzone i niezawodne rozwiązania. 


Wśród budżetowego ogumienia do SUV-ów ogromne znaczenie ma stosunek ceny do jakości. W tej dziedzinie mistrzem okazuje się Kormoran SUV Summer, czyli  letni model dostępny w atrakcyjnej cenie,  a cieszący się świetnymi opiniami. Wysokie oceny wystawiane przez kierowców pozwoliły na uzyskanie świetnej średniej  - 5,3.

Dlaczego to ogumienie dobrze sprawdza się w praktyce? Symetryczny bieżnik, który w centralnej części składa się z czterech szerokich rowków obwodowych, szybko usuwa błoto i zalęgającą wodę spod kół, dzięki czemu auto prowadzi się stabilnie nawet w trudnych warunkach. Natomiast technologia zapewniająca równomierne rozłożenie nacisków sprawia, że opona dobrze zachowuje się podczas zakrętów, ułatwiając manewrowanie autem. Stabilna konstrukcja wewnętrzna i trwała mieszanka gumowa powodują równomierne zużywanie się opony. Dzięki temu Kormoran SUV Summer nie ząbkuje i długo nadaje się do bezpiecznego użytkowania.

Dostępna w niewygórowanej cenie letnia opona SUV zapewnia bezpieczną i bezproblemową jazdę w różnych warunkach i za to cenią ją polscy kierowcy:

Miałem obawy ze względu na niską cenę, ale jestem miło zaskoczony. Mam do miasta kawałek przez las i czasem dużo błota. Opony radzą sobie bardzo dobrze. Wakacyjna trasa też bez problemów 800 km. Cicho i przyjemnie 5 osób i bagaże. Nie trzeba przepłacać i można wygodnie jeździć. (Mario-8)

Nokian zLine SUV

Może wydawać się, że fińska marka zdominowała letni segment opon do pojazdów 4x4, ponieważ jej produkty zajęły w naszym zestawieniu aż dwa miejsca na podium. Po pierwszym miejscu, które przypadło modelowi Line SUV, przychodzi czas na pozycję trzecią i bliźniaczy model Nokian zLine SUV.


Różnicę między tymi dwoma letnimi propozycjami od Nokiana stanowią detale, które okazują się niezwykle istotne, zwłaszcza dla bardzo wymagających kierowców. zLine stworzono z myślą o szybkich, zdecydowanie usportowionych modelach samochodów. Aby poradzić sobie ze stabilnym przenoszeniem mocy dużych silników na drogę, zLine gwarantuje jeszcze lepszą przyczepność. Asymetryczny bieżnik wykorzystujący dwa rodzaje innowacyjnych rowków – Swoop Groves oraz Hydro Grooves powoduje, że auto doskonale trzyma się drogi podczas dynamicznej jazdy. Natomiast gumowa mieszanka  Nokian Silica UHP, wzbogacona sporą zawartością krzemionki, daje pewność manewrowania w różnych warunkach, także w deszczu.

Szybkie samochody, jeśli mają pokazać pełnię swoich możliwości, potrzebują ogumienia najwyższych lotów. Nokian zLine SUV jest modelem, który odpowiada tym potrzebom, oferując bezkompromisowe osiągi.

Kierowcy cenią te opony za zaawansowane technologie:

Nie spodziewałem się aż tak dobrych technicznie opon. Ciche, rewelacyjne na mokrej i suchej nawierzchni. Samochód jakby płynął, opory toczenia w stosunku do innych opon w znacznym stopniu mniejsze. Ogólnie polecam, firma mało znana u nas, jednak warta zainteresowania. Opony mnie bardzo miło zaskoczyły, i na pewno po tej "małej" eksploatacji (około 4200 km) zostałem zwolennikiem tej marki. (Maciej)

Pirelli Scorpion Verde

Marka kojarząca się głównie z samochodami sportowymi oraz wyścigami F1 także ma swojej kolekcji znakomitą oponę do aut z napędem 4x4 i SUV-ów. Projektujący ją inżynierowie za główny cel postawili sobie stworzenie produktu bezpiecznego i mającego na uwadze środowisko naturalne. 


Zielona filozofia przejawia się przede wszystkim w niskich oporach toczenia oraz wyjątkowej wytrzymałości opon. Pierwsza cecha wpływa na znaczne ograniczenie spalania paliwa, druga sprawia, że na jednym komplecie można przejechać jeszcze więcej kilometrów.

Bardzo „ekonomiczne” parametry udało się osiągnąć dzięki innowacyjnej budowie bieżnika. Jego ukształtowanie bardzo dobrze sprawdza się w trasie, a wytrzymała mieszanka gumowa, z jakiej go wykonano, zużywa się powoli i równomiernie.

Opony znakomicie kleją się do drogi i są przy tym ciche nawet przy szybkiej jeździe. Dlatego Pirelli Scorpion Verde spełni oczekiwania zarówno kierowców lubujących się w dynamicznej jeździe, jak i tych, którzy cenią sobie przede wszystkim ciszę podczas podróżowania.

Zdaniem kierowców kupujących na Oponeo:

Bardzo wysoko oceniam tę oponę, jest bardzo cicha i świetnie trzyma się drogi na długich łukach przy dużej prędkości. Na asfalcie w Jeepie Grand Cherokee bardzo dobra trakcja. W teren, jak wiadomo, opona musi mieć inne właściwości. Do jazdy miejskiej i podmiejskiej po utwardzonych drogach jest to bardzo dobra opcja. Na mokrej nawierzchni praktycznie nie odczuwa się różnicy w komforcie prowadzenia pojazdu, świetna przyczepność na mokrej, jak i suchej nawierzchni. (Jędrek)

Goodyear EFFICIENTGRIP SUV


Ostatni  model wyróżniony w naszym rankingu opon 4x4 to rozszerzona wersja popularnej propozycji letniej od marki Goodyear – Efficientgrip. Odsłona z dopiskiem SUV została dostosowana do samochodów z napędem 4x4.



Jak wskazuje sama nazwa tej serii ogumienia od amerykańskiego producenta, Efficientgrip SUV ma być przede wszystkim wydajny. W przypadku opon do SUV-ów i pojazdów terenowych efektywność przejawia się głównie w ograniczeniu spalania paliwa. W tym modelu zastosowano technologię FuelSaving. Obniżenie masy konstrukcji opony oraz zastosowanie nowoczesnych materiałów, pozwoliło na zmniejszenie oporów toczenia. To z kolei przekłada się na dużą oszczędność paliwową.

Jak przystało na ogumienie letnie klasy premium, Goodyear EFFICIENTGRIP SUV wyróżnia się wszechstronnie dobrymi parametrami. Pozytywnie wpływa na precyzję manewrowania pojazdem, a także przyczynia się do krótkiej drogi hamowania na suchej i mokrej nawierzchni.

Za co cenią ten model kierowcy?

Opony się sprawdzają, spełniły moje oczekiwania. Sprawdzają się na suchej, jak i na mokrej nawierzchni, bardzo dobre hamowanie. Na suchej nawierzchni słychać je bardziej we wnętrzu auta, ale jak dla mnie, może być. Są dobrej jakości w stosunku do ceny. W krótkim czasie zrobiłem 5 tys. km i ich stan oceniam jako bardzo dobry. Opony sprawdziły się na różnych nawierzchniach (w mieście i w terenie). Polecam. (Karol)

SUV-y to dzisiaj często przestronne auta przeznaczone do miasta i na autostradę.

Jak wybrać odpowiednie opony 4x4?

Wbrew pozorom nie jest to łatwa kwestia, ponieważ współcześnie każdy większy producent oferuje kilka modeli dedykowanych samochodom terenowym i SUV-om z napędem 4x4. Aby wybrać ogumienie dobrze dostosowane do swoich potrzeb, warto zebrać jak najwięcej przydatnych informacji o produkcie. Części dostarcza opis, sporo danych zawiera także etykieta ogumienia. W tych miejscach można zdobyć podstawowe informacje o głośności opony, oporach toczenia czy zachowaniu w różnych warunkach.

Nie sposób pominąć także wyników testów, którym poddają opony różne czasopisma branżowe oraz organizacje dbające o bezpieczeństwo na drogach, takie jak niemieckie ADAC. Część kupujących bardzo ceni sobie także głosy i oceny innych kierowców. Największą bazę opinii znajdziesz oczywiście na Oponeo. Dodatkowo są one wystawiane wyłącznie przez użytkowników, którzy mieli do czynienia z danym modelem.