Czujniki ciśnienia TPMS są na liście obowiązkowego wyposażenia każdego nowego samochodu, sprzedawanego na terenie Unii Europejskiej. System monitoruje poziom atmosfer w ogumieniu, a w razie wykrycia nieprawidłowości, informuje o tym kierowcę. Jednak czy zawsze zapalona kontrolka ciśnienia opon jest oznaką poważnej usterki?

Zapalona kontrolka ciśnienia opon w BMW i innych samochodach może świadczyć o awarii. Zapalona kontrolka ciśnienia opon w BMW i innych samochodach może świadczyć o awarii.

Jak działają czujniki ciśnienia w oponach?

Układ Tire Pressure Monitoring System (TPMS) przychodzi na pomoc osobom, które zapominają o regularnej kontroli ciśnienia w ogumieniu. Kiedy w którejś z opon ciśnienie spadnie poniżej bezpiecznego pułapu, system alarmuje kierowcę, by ten mógł jak najszybciej dokonać oględzin kół. System jest także bezcenny, kiedy przytrafi nam się awaria – być może właśnie „złapaliśmy gumę”, a jazda nie powinna być kontynuowana.

Czujniki TPMS zintegrowane są z wentylem. Za pomocą fal radiowych przekazują dane w czasie rzeczywistym do komputera pokładowego, który monitoruje poziom ciśnienia w każdym z kół. Jest to tzw. system bezpośredni. W niektórych autach spotkać można też pośredni system monitorowania ciśnienia, który opiera się na informacjach podawanych przez czujniki ABS/ESP. Gdy któreś z kół zacznie kręcić się szybciej od pozostałych, dla komputera będzie to oznaczało, że zmniejszyła się jego średnica. W tej sytuacji zapali się kontrolka ciśnienia w oponach.

Monitorowanie ogumienia jest niezwykle istotne z co najmniej kilku powodów. Utrata ciśnienia w oponach skutkować może zwiększeniem zużycia paliwa, jak również skróceniem czasu eksploatacji ogumienia. Oba przypadki nie są ani ekonomiczne, ani ekologiczne. Najważniejszy jest jednak wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Dlatego niezależnie czy posiadamy czujniki, czy nie, powinniśmy pamiętać o regularnych kontrolach przy kompresorze, w tym zwłaszcza przed wyruszeniem w dłuższą trasę.


Jeżeli nie wiesz, ile atmosfer powinno znajdować się w Twoich oponach, powinieneś zajrzeć do instrukcji pojazdu lub na wewnętrzną stronę klapki od wlewu paliwa. W tych miejscach znajdziesz informacje na ten temat. Pomóc może Ci też nasz kalkulator ciśnienia opon.

Czy wiesz, że…

Czujniki ciśnienia TPMS możesz kupić także na Oponeo. Nasi eksperci będą czuwać nad zamówieniem, dzięki czemu masz pewność, że system jest kompatybilny z Twoim samochodem. Wysłane czujniki będą wstępnie zaprogramowane, ale trzeba aktywować je w wyspecjalizowanym serwisie.

Najczęstsze powody utraty ciśnienia w oponie

Bezawaryjna praca opony zależy od wielu czynników, a jednym z nich jest zachowanie w oponach ciśnienia zgodnego z zaleceniami producenta auta. Jeżeli zauważysz ubytek rzędu 0,2 bara miesięcznie lub więcej, albo nie wiesz, jak wyłączyć kontrolkę ciśnienia w oponach – może być to sygnał, aby udać się na kompleksowy przegląd do profesjonalnego serwisu.

Po oględzinach ogumienia może okazać się, że do czynienia mamy z błahostką, która jest wynikiem naturalnych procesów lub można ją łatwo naprawić, albo z uszkodzeniem, którego wyeliminowanie wymagać będzie więcej zachodu. 

Utrata ciśnienia w oponie może być spowodowana przez:

  • naturalne przenikanie powietrza przez części składowe opony,
  • uszkodzenie obręczy (zarysowania, pęknięcia, zgrubienia, rdza itd.),
  • defekt wentyla lub wkładki zaworowej,
  • nieprawidłowe osadzenie wentyla w otworze obręczy,
  • rozszczelnienie wewnętrznej warstwy chroniącej oponę – kapy (mikropęknięcia),
  • uszkodzenie stopki opony w trakcie montażu (lub demontażu) na feldze,
  • zabrudzenie w miejscu styku stopki opony z półką osadczą felgi,
  • spadek temperatury w okresie zimowym,
  • przebicia lub przecięcia opony.

Oczywiście problemy z ogumieniem mogą być spowodowane też wieloma innymi czynnikami. Niezależnie od nich, wybierając się do fachowca, zawsze należy poinformować go o czujnikach TPMS, jeżeli nasz samochód takie posiada. Inaczej przez nieuwagę mogą one zostać uszkodzone, a ich wymiana będzie kosztowna.

Kontrolka niskiego ciśnienia w oponach

Jeżeli podczas jazdy system monitorujący wychwyci zbyt niskie ciśnienie w oponach, kontrolka ostrzegawcza zacznie się świecić na naszym kokpicie. Ma ona charakterystyczny wygląd, który można najprościej opisać jako wykrzyknik w podkowie.

Co należy wówczas zrobić? Jeżeli zapalonej kontrolce towarzyszą dodatkowe objawy, takie jak drgania odczuwalne na kierownicy albo ściąganie samochodu na którąś ze stron, trzeba jak najszybciej zatrzymać się w bezpiecznym miejscu, tak aby nie stwarzać zagrożenia dla innych uczestnikowi ruchu, a następnie dokładnie obejrzeć ogumienie. Należy poszukać uszkodzeń, przebić czy przetarć. Takie wady stwarzają realne zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa, skutkować mogą nawet wystrzałem opony.

Gdy pali się kontrolka niskiego ciśnienia w oponach, ale nie towarzyszą temu dodatkowe sygnały, udaj się do kompresora. Po uzupełnieniu braków kontrolka zgaśnie. Jeżeli sytuacja będzie się często powtarzać, a ubytki będą zbyt duże lub nierównomierne, zgłoś się do serwisu. Być może to oznaka defektu ogumienia.

Wyłączenie czujnika ciśnienia w oponach a w autach Opel, Kia, Audi czy innych może być trudne.Wyłączenie czujnika ciśnienia w oponach w autach Opel, Kia, Audi i innych, od 2014 może być trudne.

Jak wyłączyć czujnik ciśnienia w oponach?

Zgodnie z unijnymi dyrektywami każde nowe auto, wyprodukowane po listopadzie 2014 roku i sprzedawane na terenie Unii Europejskiej, musi być wyposażone w czujniki TPMS, a ich wyłączenie jest nie tylko niezalecane, ale i często bardzo trudne. Możliwe jest natomiast kasowanie kontrolki ciśnienia opon, szczególnie w autach wyposażonych w układ pośredni. Zdarza się, że tego typu system informuje o zbyt niskim ciśnieniu, pomimo iż odczyty spowodowane są jedynie jazdą po śliskiej nawierzchni. W wielu modelach samochodów wystarczy użyć dedykowanego przycisku albo wybrać odpowiednią opcję w komputerze pokładowym. Zanim to jednak zrobimy, zawsze należy upewnić się, że z kołami nic złego się nie dzieje.

Nie tylko jazda bez czujników ciśnienia w oponach może generować fałszywe alarmy systemu. Układ bezpośredni może wysłać je po rotowaniu opon albo po błędnym zaprogramowaniu. Przyczyną może być także usterka któregoś z czujników.