Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Spadek ciśnienia w oponach - przyczyny, czujnik ciśnienia

aktualizacja: 21 czerwca 2018
Dariusz Walisiak, Goodyear Polska

Zastanawiałeś się kiedyś, jakie znaczenie ma właściwe napompowanie kół i jaką funkcję pełnią montowane, od niedawna obligatoryjnie, czujniki ciśnienia?

Jako wstęp do tematu zachęcamy do obejrzenia filmu przygotowanego przez naszych specjalistów.

 

 

Utrata ciśnienia w oponach może znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo w czasie jazdy lub zużycie paliwa, dlatego tak ważne jest, aby pamiętać o regularnej kontroli, zwłaszcza przed wyruszeniem w dłuższą trasę.

Dlaczego warto utrzymywać prawidłowe ciśnienie w oponach?

Bezawaryjna praca opony zależy od wielu czynników, jednym z nich jest zachowanie odpowiedniego, zgodnego z zaleceniami producenta, ciśnienia w oponach. Wpływ na utrzymanie optymalnego stanu napompowania kół ma:

 

  • prawidłowy montaż kompletu na uprzednio oczyszczonych felgach,

  • użycie właściwej pasty montażowej,

  • wymiana wentyla przy sezonowej zmianie opon.

 

Jeżeli zauważysz nieprawidłowe ciśnienie w oponach – ubytek rzędu 0,2 bara miesięcznie lub więcej – może być to sygnał, aby udać się na kompleksowy przegląd do profesjonalnego serwisu oponiarskiego. Ciśnienie w kołach przez cały okres ich użytkowania powinno być utrzymywane na poziomie zalecanym przez producenta.

Spadek ciśnienia w oponie - przykład.

Spadek ciśnienia może łączyć się z niebezpieczeństwem

Najczęstsze powody utraty ciśnienia w oponie

  • naturalne przenikanie powietrza przez części składowe opony,

  • uszkodzenie obręczy (zarysowania, pęknięcia, zgrubienia, rdza itd.),

  • powietrze uchodzi z opony wskutek defektu wentyla lub wkładki zaworowej,

  • nieprawidłowe osadzenie wentyla w otworze obręczy,

  • zbyt mocne dokręcenie nasadki czujnika elektronicznego bez uwzględnienia właściwego momentu dokręcania rzędu 4 Nm,

  • niskie ciśnienie w oponach spowodowane rozszczelnieniem wewnętrznej warstwy chroniącej oponę – kapy (mikropęknięcia),

  • uszkodzenie stopki opony w trakcie montażu (lub demontażu) produktu na obręczy,

  • zabrudzenie w miejscu styku stopki opony z półką osadczą felgi,

  • spadek temperatury w okresie zimowym,

  • małe przebicia lub przecięcia opony.

Jakie powinno być ciśnienie w oponach

Jeżeli zastanawiasz się ile atmosfer powinno znajdować się w Twoich oponach, powinieneś zajrzeć do instrukcji producenta lub na wewnętrzną stronę klapki od wlewu paliwa. To tam znajduje się skrót najważniejszych wartości dotyczących opon, jak: informacje o właściwym poziomie ciśnienia w oponach czy rozmiar opon zalecany przez producenta. 

Czujniki ciśnienia w oponach (system TPMS) 

Od 1 listopada 2014 roku każdy nowy samochód sprzedawany na terenie Unii Europejskiej musi być wyposażony w obowiązkowe czujniki ciśnienia. Ich zadaniem jest automatyczne kontrolowanie poziomów atmosfer w oponach. Warto pamiętać, że sezonowa wymiana opon z czujnikami ciśnienia różni się od zmiany ogumienia w aucie bez czujników, ponieważ wymaga od serwisantów posiadania specjalnego sprzętu.

Jak działa czujnik ciśnienia w oponach? Automatyczne czujniki TPMS informują kierowcę, czy ciśnienie w oponie jest na odpowiednim poziomie oraz alarmują, kiedy spadnie ono poniżej bezpiecznego pułapu. Istnieją dwa rodzaje takich systemów: pośredni – występuje w większości aut klasy średniej i ekonomicznej oraz bezpośredni – montowany w samochodach wyższej klasy, pozwala na przekazywanie informacji w czasie rzeczywistym. Służą do tego: dodatkowa kontrolka ciśnienia w oponach oraz elektroniczny czujnik ciśnienia.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat: budowy i charakterystyki systemów TPMS, jak rozpoznać czujnik ciśnienia powietrza w oponach i na czym polega monitorowanie ciśnienia w oponach, przeczytaj nasz artykuł w całości poświęcony tym zagadnieniom: Czujniki ciśnienia w oponach.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (6)
Greg 2017-12-03
Kontrola ciśnienia w autoryzowanych warsztatach wykazuje poprawny stan zimowej opony. Po przejechaniu 100 km następuje spadek ciśnienia w oponie. Czy jest uzasadnienie tego stanu? Odpowiedz
Oponeo.pl 2018-01-08
Greg 2017-12-03
Kontrola ciśnienia w autoryzowanych warsztatach wykazuje poprawny stan zimowej opony. Po przejechaniu 100 km następuje spadek ciśnienia w oponie. Czy jest uzasadnienie tego stanu?
Przejdź do komentarza
Przyczyny mogą być różne, powyższy artykuł wymienia większość z nich. Istotnym czynnikiem może być w tym przypadku temperatura. Zachęcamy do przeczytania artykułu <a href="https://oponeo.pl/artykul/jakie-powinienem-miec-cisnienie-w-oponach-na-zime"> o ciśnieniu w oponach na zimę </a> - może okazać się pomocny. Pozdrawiamy! <br> Więcej informacji na ten temat: <a href="https://www.oponeo.pl/artykul/cisnienie-w-oponach">ciśnienie w oponach</a> Odpowiedz
Softjoe 2009-09-30
A jakie są oznaki spadku ciśnienia? Jak zmienia się zachowanie pojazdu? Tzn. Po jakim zachowaniu pojazdu można poznać, że mamy niższe ciśnienie w oponie niż powinno być? Odpowiedz
wroc 2017-09-28
gumy nie trzymaja tak dobrze, auto ma wieksza tendencje do podsterownosci, amortyzacja jest bardziej miekka Odpowiedz
Dave 2010-01-14
Prawdziwy kierowca to wyczuje po zachowaniu samochodu. Odpowiedz
Piotrek 2010-01-13
Takimi oznakami może być wyczuwalne wibrowanie kierownicy w czasie jazdy prosto samochodem. Ostatnio spotkała mnie taka sytuacja. Okazało się, iż w czasie jazdy ciśnienie spadało. Spowodowane było to uszkodzeniem wentyla w oponie. Odpowiedz