Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Wymiana opon – poradnik

aktualizacja: 13 lutego 2019
Oponeo

Wymiana opon jest czynnością nieskomplikowaną, jednak jej prawidłowe wykonanie wymaga fachowej wiedzy. Wzorcowo przeprowadzona zamiana opon zapewnia nie tylko odpowiedni komfort jazdy i niższe koszty eksploatacji pojazdu, ale także bezpieczeństwo na drodze. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości na temat wymiany ogumienia, przygotowaliśmy krótki poradnik dla kierowców.

Co należy wiedzieć o wymianie opon?

Kiedy należy wymienić opony?

Kiedy zmienić opony – oto pytanie, które zadaje sobie każdy kierowca. Okazuje się, że odpowiedź nie jest oczywista, ponieważ przyczyny wymiany opon mogą być różne. Jedne występują regularnie, inne pojawiają się nagle. Czasami zmiana okazuje się konieczna, a w niektórych wypadkach warto ją przeprowadzić raczej dla własnego komfortu.

 

Przed sezonem

W Polsce nie istnieje obowiązek sezonowej wymiany opon. Nie zmienia to jednak faktu, że jeżeli nie masz w swoim aucie założonego modelu całorocznego, to dla własnego bezpieczeństwa przynajmniej dwa razy do roku czeka Cię sezonowa wymiana ogumienia (wymiana opon na zimowe i odwrotnie). Trudno konkretnie wskazać moment, kiedy należy to zrobić. Należy dostosować się do zasady, która głosi, że opony letnie powinno się zakładać, gdy średnia temperatura dobowa przekracza 7°C. Analogicznie, gdy temperatura zaczyna spadać poniżej tej granicy – czas wrócić do zimówek. Oczywiście próg 7°C jest wartością umowną i do kwestii zmiany ogumienia należy podchodzić dosyć elastycznie. W przypadku gwałtownych wahań pogody impulsywni kierowcy mogą szybko pożałować przedwczesnych odwiedzin u wulkanizatora. Przed podjęciem ostatecznej decyzji o wizycie w serwisie najlepiej poczekać aż aura się ustabilizuje.

 

Zużycie – bieżnik poniżej 1,6 mm

Nawet najlepsze opony się zużywają. Szybkość ścierania się gumy zależy od wielu czynników – jakości wykonania ogumienia, sposobu jego przechowywania, stylu jazdy czy samego pojazdu. W świetle przepisów obowiązujących w Polsce minimalną głębokością bieżnika pozwalającą na udział w ruchu drogowym jest 1,6 mm. Jeżeli ogumienie w aucie nie spełnia tego ustawowego wymogu – należy je bezzwłocznie wymienić na nowe.

Warto dodać, że większość ekspertów uważa, że opony należy wymienić wcześniej – letnie w momencie starcia bieżnika do około 3 mm, natomiast zimowe przy 4 mm. Poniżej tych wartości ogumienie nie zapewnia już odpowiednich parametrów na drodze.

 

Uszkodzenie

Wypadki chodzą po ludziach – jeżeli niefortunnie wjedziesz na wysoki krawężnik, wpadniesz na wyrwę w drodze po czym nagle na jednej ze swoich opon zauważysz ślady uszkodzeń – oznacza to, że czeka Cię nieplanowana wizyta u wulkanizatora. Każda widoczna usterka (pęknięcie, rozerwanie lub awaria innego rodzaju) to potencjalne zagrożenie podczas jazdy. Dlatego konieczna jest wymiana uszkodzonej gumy.

 

Przebicie opony

Zdecydowanie jedna z najczęstszych przyczyn niespodziewanych wymian. Najczęściej nie powoduje poważnego uszkodzenia konstrukcji, dlatego przebicie nie musi oznaczać końca żywota opony. Po wymianie może zostać naprawiona u wulkanizatora.

 

Widoczne oznaki starzenia

Jeżeli podczas oględzin ogumienia odkryjemy zauważalne objawy zużycia, takie jak mikropęknięcia, wybrzuszenia, nieregularności czy rozwarstwienie to sygnał, że najwyższy czas na wymianę opon. Nie warto ryzykować jazdą na niesprawnych „gumach”.

 

Rotacja opon

Wymiana opon, zwłaszcza ta sezonowa, to idealny moment rotowanie ogumienia. Rotowanie, to innymi słowy, przekładanie opon pomiędzy osiami. Regularnie przeprowadzane pozwala na wyrównanie zużycia ogumienie i tym samym przedłużenie okresu jego eksploatacji. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w dedykowanym temu zagadnieniu artykule.

Gdzie wymienić opony?

Kiedy przychodzi czas na wymianę opony, każdy kierowca staje przed dylematem – gdzie to zrobić? Możliwości są trzy. Większość osób decyduje się na pomoc fachowców. Mogą zatem wybierać pomiędzy klasycznym zakładem wulkanizacyjnym a serwisem mobilnym. Natomiast nieliczni zapaleńcy, którzy dysponują odpowiednimi umiejętnościami, fachowym sprzętem oraz wiedzą mogą przeprowadzić wymianę samemu.

Serwis wymiany opon. Jak rozponać ten dobry?

 

Wulkanizacja

Wybór uczciwego i profesjonalnego serwisu to nie tylko oszczędność (cena adekwatna do wykonanej usługi), ale także gwarancja odpowiednio przeprowadzonego montażu oraz konserwacji ogumienia. Opony mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy, dlatego nie powinno się lekceważyć tej kwestii. Nieprawidłowy montaż lub niewyważenie kół to także krótka droga do nierównomiernego zużycia, a w konsekwencji szybkiej potrzeby kolejnej wymiany.

 

Serwis mobilny

Oprócz standardowych usług oferowanych w punkcie stacjonarnym wielu wulkanizatorów oferuje możliwość dojazdu do klienta. Mobilna wymiana opon z roku na rok cieszy się coraz większym powodzeniem. Możliwość dojazdu serwisanta w dowolne miejsce to dla jednych oszczędność czasu oraz nerwów, dla innych to ostatnia deska ratunku w trasie. Warto zaznaczyć, że dobry mobilny wulkanizator oferuje te same usługi, co jego stacjonarny odpowiednik – łącznie z wyważaniem i naprawą ogumienia.

 

Samodzielnie

Teoretycznie samodzielna wymiana kompletu opon jest możliwa. W praktyce niewielu kierowców może ją samemu prawidłowo wykonać. Wbrew pozorom kompleksowa zmiana ogumienia jest czynnością dosyć skomplikowaną i wymaga profesjonalnego sprzętu. Potrzebna jest montażownica do opon oraz komplet specjalistycznych narzędzi. Niewielu mechaników-hobbystów posiada w domu maszynę potrzebną do wyważania.

Podstawowy sprzęt do wymiany opon. Montażownica – przyrząd do zdejmowania opon.

Jak powinien przebiegać proces wymiany opon?

Wielu kierowców wciąż lekceważy znaczenie prawidłowo przeprowadzonej wymiany ogumienia dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Warto zadać sobie trochę trudu i poszukać zakładu, który zrobi to wzorcowo.

Kompleksowy serwis wymiany powinien uwzględniać oczyszczenie ogumienia, montaż i demontaż, wymianę wentyli oraz dokładne wyważenie kół. Zmiana gum to także dobry moment, aby skontrolować parę istotnych elementów koła:

Czujnik TPMS system kontroli ciśnienia stał się standardowym wyposażeniem wszystkich nowych aut. Dobry fachowiec powinien sprawdzić, czy czujniki reagują prawidłowo. Warto zwrócić także uwagę na stan baterii czujnika.

Stan piasty – dobrą praktyką przy demontażu jest kontrola piasty w poszukiwaniu śladów rdzy lub zacieków. Uszkodzona, nierówna powierzchnia może wywoływać nierównomierne przyleganie felgi do piasty, a w konsekwencji powodować drgania kierownicy i poluzowanie się śrub.

Stan felgi – sprawdzenie pierścieni centrujących oraz płaszczyzny montażowej. Niepokoić powinny jakiekolwiek odkształcenia.

Nakrętki i śruby – zawsze należy posługiwać się kluczem dynamometrycznym, zbyt słabo dokręcone elementy są niezwykle niebezpieczne.

Ile trwa wymiana opon?

Błędy montażowe – na co uważać?

Nieprofesjonalna wymiana ogumienia może okazać się przykra w skutkach. Jej przyczyny bywają różne – niekompetencja, złe wyposażenie, pośpiech czy niestaranność. Rezultat jest ten sam – szybsze zużycie opon oraz stwarzanie zagrożenia na drodze. Poniżej przedstawiamy najczęstsze błędy montażowe i uczulamy kierowców na efekty pracy niekompetentnych fachowców.

 

Czujniki TMPS – na co uważać przy wymianie opon z czujnikami ciśnienia

Czujnik TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) to system, który ma za zadanie monitorować stan ciśnienia w oponach i informować kierowcę w przypadku jego obniżenia. Od 2014 r. TMPS jest technologią obowiązkowo montowaną w nowych autach.

Wymiana opon z czujnikami TPMS wymaga od wulkanizatora dużo większej dokładności i uwagi. Nieostrożny demontaż koła wyposażonego w system kontroli ciśnienia może poskutkować przypadkowym uszkodzeniem czujnika. W trakcie wymiany należy również sprawdzić stan ich baterii oraz przeprowadzić kalibrację.

 

Uszkodzona stopka

Stopka to element złożony z gumowej tkaniny kordowej oraz stalowego rdzenia, zwany jest również „kołnierzem opony”. Jej uszkodzenie najczęściej powodowane jest wykorzystaniem przy demontażu narzędzi niedopasowanych rozmiarem do danego modelu lub jego konstrukcji. Ogumienie z uszkodzoną stopką może sprawiać kłopoty przy wyważaniu. Użytkowanie opony z taką usterką najczęściej kończy się jej rozwarstwieniem – poważną awarią.

 

Złe wyważenie

Niewyważenie ogumienia, czyli niewłaściwe rozłożenie mas wokół osi obrotu koła mogą nie tylko negatywnie odbić się na komforcie jazdy, ale także na jej bezpieczeństwie. Najczęstsze skutki źle wyważonych kół to:

  • nadmierne zużycie zawieszenia oraz kół,

  • wydłużona droga hamowania,

  • pogorszona kierowalność auta,

  • niższy komfort jazdy,

  • problemy z trakcją.

 

Zerwany gwint przy dokręcaniu śrub

Wymiana ogumienia powinna być dla profesjonalisty czynnością łatwą, prostą i przyjemną. To tylko teoria. W praktyce pośpiech, nieuwaga i drobne błędy mogą prowadzić do zerwania gwintu, a co za tym idzie, szeregu komplikacji z tym związanym. Urwany gwint w piaście lub zerwanie samej szpilki/śruby to częste awarie występujące przy zmianie kół. Ich najczęstsze przyczyny to rdza, zastosowanie nadmiernej siły, użycie niewłaściwego klucza (zwykłego zamiast dynamometrycznego) lub złych śrub. Skutki takiego uszkodzenia bywają różne – czasami wystarczy zmiana szpilek mocujących, innym razem konieczna jest kosztowna wymiana piasty.

Jeżeli gwint zerwie się w trakcie odkręcania, to mechanik nie ponosi odpowiedzialności za usterkę – przyczyna tkwiła w korozji materiału lub w zbyt mocnym wcześniejszym dokręceniu.

Ceny w poszczególnych miastach Polski

Dla zdecydowanych na wizytę u wulkanizatora pozostaje jeszcze jedna, być może najważniejsza, kwestia – cena usługi. Ile kosztuje wymiana opon?

Wymiana opon, cena orientacyjna

Niełatwo udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Koszt wymiany opon zależy od rozmiaru koła, typu pojazdu oraz renomy i lokalizacji samego warsztatu. W 2018 Oponeo.pl przygotowało zestawienie na potrzeby rankingu miast przyjaznych kierowcom. Wynika z niego, że zmiana opon najtańsza była w Radomiu, Lublinie oraz Kielcach.

Przykładowy koszt wymiany jednego koła wraz wyważeniem w osobnym artykule – ile powinna kosztować wymiana opon?

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (25)
anonim 2013-11-20
Witam wymieniałem opony na zimowe w Kaliszu na ul.Zgodnej i zniszczono mi alufelgi. Fachowość zerowa natomiast ceny konkurencyjne. Gdy zwróciłem uwagę na uszkodzenia szef powiedział mi że opony nie są oryginalne a poza tym auto dziwnie wygląda. Kolejne pytanie to od kogo kupowany był samochód,jak widać to wszystko ma ogromny wpływ na wymianę opon. Serwis obmył ręce a ja zostałem z problemem i kosztami. Odpowiedz
zmiana opon - norautp 2011-04-26
Witam, ja chciałam zasugerować omijanie norauto - na znalezienie opn po zimie czekałam dwa tygodnie - w tym czasie nikt do mnie nie zadzwonił, wreszcie umówili mnie na termin, w którym opon jeszcze nie było, musiałam jeżdzić dwa razy a w efekcie specjaliście tego serwisu napompowali mi o,5 ztmosfery za dużo... Odpowiedz
zbyszek 2009-10-22
Mnie sie raz zdarzylo zostawic alufelgi z oponami letnimi w warsztacie i zgubili mi sruby zabezpieczajace przed kradzieza! Potem sie wykpili, ze pewnie gdzies zgubilem! Zostawianie kol w serwisie to zly pomysl! Odpowiedz
MUSTAFA 2012-11-14
zbyszek 2009-10-22
Mnie sie raz zdarzylo zostawic alufelgi z oponami letnimi w warsztacie i zgubili mi sruby zabezpieczajace przed kradzieza! Potem sie wykpili, ze pewnie gdzies zgubilem! Zostawianie kol w serwisie to zly pomysl!
Przejdź do komentarza
@zbyszek z tego co pamietam swoj drugi komplet srub mam ze soba w bagazniku.serwis nigdy ich ode mnie nie bral na przechowanie to jakas porazka.przy dwoch kompletach kol mam i dwa komplety srub,a sruby zawsze leza w zapasie.Ja przy wyborze warsztatu kierowalem sie reklama szeptana.polecil mi znajomy.Warsztat de facto nigdzie sie nie oglasza.Ma duza grupe klientow i przechowuje ich opony.Nie slyszalem aby im sie zdarzyla jakas skucha.maja iso na uslugi wulkanizacyjne. Odpowiedz
Reggy 2009-10-21
Ja pewnego razu przypadkiem trafiłem do serwisu który został świeżo otwarty w moim sąsiedztwie i tam widziałem coś takiego pierwszy raz w zyciu. Gościu odkręcał koło siedząc okrakiem przy nim-widok niesamowity! Po powrocie do domu okazało się ubywa mi powietrza w jednym kole. Oczywiście wróciłem do serwisu i tam okazało się, że panu nie wyszedł montaż wentyla. Ale rozumien to,że jeszcze się uczył. Odpowiedz
user_309 2009-10-21
Witam. Znalazłem w necie listę rzeczy, które powinny się zawierać w usłudze wymiany opon dobrego serwisu 1. Umyć dokładnie felgi, w celu usunięcia zabrudzeń 2. Przed montażem sprawdzić głębokość bieżnika zakładanych opon 3. Wymienić zaworki 4. Sprawdzić stan śrub mocujących 5. Dokładnie wyczyścić piasty z wszelkich zabrudzeń następnie pokryć je miedzią, co zapobiega zapieczeniu felg na piaście 6. Sprawdzić stan elementów zawieszenia, klocków hamulcowych 7. Wyważyć, następnie zamontować koła 8. Napompować opony do ciśnienia zalecanego przez producenta pojazdu Z praktyki wiem, że mało który serwis to stosuje, również te dobre... Jakie macie doświadczenia w tym temacie? Odpowiedz
janusz.derezynski@gmail.com 2019-02-16
Bardzo cenne i praktyczne porady nie narzucające informacje ale dające odpowiedzi na bardzo dociekliwe oczekiwania kierowców.Zrywanie ze starymi przyzwyczajeniami i pokazywanie nowoczesnych rozwiązań technicznych.Dzięki.Pozdrawiam Odpowiedz
:) 2009-12-07
W takim przypadku wymiana opon byłaby o wiele droższa Odpowiedz
Weedel 2010-01-07
:) 2009-12-07
W takim przypadku wymiana opon byłaby o wiele droższa
Przejdź do komentarza
Moim zdaniem niekoniecznie. Sa serwisy nowe ładne pachnace i juz nie raz sie przejechałem. Z czasem zdobywa sie zaufanie do danego serwisu i czesto to tez nie daje gwarancji. Jak sam nie zmienisz to nigdy nie bedziesz miał pewnosci gdzies w internecie znalazłem zdjecie cennika mechanika który podszedł do tego z humorem i za naprawe przy kliencie kasował 50% wiecej a za klienta który podpowiada i pomaga +100% :D Odpowiedz
Sterydek 2010-02-02
Weedel 2010-01-07
Moim zdaniem niekoniecznie. Sa serwisy nowe ładne pachnace i juz nie raz sie przejechałem. Z czasem zdobywa sie zaufanie do danego serwisu i czesto to tez nie daje gwarancji. Jak sam nie zmienisz to nigdy nie bedziesz miał pewnosci gdzies w internecie znalazłem zdjecie cennika mechanika który podszedł do tego z humorem i za naprawe przy kliencie kasował 50% wiecej a za klienta który podpowiada i pomaga +100% :D
Przejdź do komentarza
Własciwy serwis to nie super warsztat z pieknym banerem bo po etykietce nie poznajaemy jakosci. Łopatologicznie probujemy i sie wypowiadamy inaczej nigdy. Odpowiedz
michał 2009-10-24
Każda dobra wyważarka wyważa z dokładnością do 1g , każda dobra wyważarka ma możliwość wyłączenia tej opcji :))) i wyważania w zaokrągleniu do 5g:) na takiej opcji pracuje się w 99%, chyba ze klient dobrze zapłaci i wtedy będzie miał zrobioną wymianę na Tip Top :) Gdyby serwisy pracowały tak jak opisał to jeden z poprzedników czyli czyszczenie miedziowanie głaskanie itd to ostatni obywatele zakładali by zimówki w kwietniu :) Dobra usługa musi dobrze kosztować, u nas przekładka 4 kół aluminiowym zaczyna się od 100zł (komplet) do 400 za PAX-a netto.Stalowe od 60zł od 13 w górę.Zaznaczam ze pracujemy na nowych markowych maszynach nie zdezelowanych używkach z Niemiec albo chińszczyźnie. Każdy chce mieć tanio i dobrze a tak się nie da . W mojej okolicy są serwisy które przekładają za 35zł 4 koła :) Stały klient który dobrze płaci dostaje dobrą usługę . Jest umawiany po godzinach bez kolejki. Jego koła są robione na spokojnie dokładnie bez pośpiechu i myśli ze czeka jeszcze 20 samochodów na przełożenie kół a jest godzina 16.30 :/ ale coś takiego kosztuje a każdy chce mieć tanio szybko i dobrze , a tak się nie da . Michał Odpowiedz
MALER 2012-11-14
michał 2009-10-24
Każda dobra wyważarka wyważa z dokładnością do 1g , każda dobra wyważarka ma możliwość wyłączenia tej opcji :))) i wyważania w zaokrągleniu do 5g:) na takiej opcji pracuje się w 99%, chyba ze klient dobrze zapłaci i wtedy będzie miał zrobioną wymianę na Tip Top :) Gdyby serwisy pracowały tak jak opisał to jeden z poprzedników czyli czyszczenie miedziowanie głaskanie itd to ostatni obywatele zakładali by zimówki w kwietniu :) Dobra usługa musi dobrze kosztować, u nas przekładka 4 kół aluminiowym zaczyna się od 100zł (komplet) do 400 za PAX-a netto.Stalowe od 60zł od 13 w górę.Zaznaczam ze pracujemy na nowych markowych maszynach nie zdezelowanych używkach z Niemiec albo chińszczyźnie. Każdy chce mieć tanio i dobrze a tak się nie da . W mojej okolicy są serwisy które przekładają za 35zł 4 koła :) Stały klient który dobrze płaci dostaje dobrą usługę . Jest umawiany po godzinach bez kolejki. Jego koła są robione na spokojnie dokładnie bez pośpiechu i myśli ze czeka jeszcze 20 samochodów na przełożenie kół a jest godzina 16.30 :/ ale coś takiego kosztuje a każdy chce mieć tanio szybko i dobrze , a tak się nie da . Michał
Przejdź do komentarza
@michał gosciu nie wypowiadaj sie za warsztaty chyba ze piszesz o swoim /99%/ . nie wierze aby to bylo mozliwe statystycznie,Takie warsztaty same wytna sie z rynku.O jakiej kolejce mowisz.Czy chodzisz do fryzjera jak widzisz ze czeka 5 osob czy umawiasz sie na konkretny dzien i godzine.Przeciez tak tez mozna zrobic u wulkanizatora.Bez nerwow przyjezdzam na okreslona godzine 15-20 min i heja. Odpowiedz
pitrek 2009-10-26
michał 2009-10-24
Każda dobra wyważarka wyważa z dokładnością do 1g , każda dobra wyważarka ma możliwość wyłączenia tej opcji :))) i wyważania w zaokrągleniu do 5g:) na takiej opcji pracuje się w 99%, chyba ze klient dobrze zapłaci i wtedy będzie miał zrobioną wymianę na Tip Top :) Gdyby serwisy pracowały tak jak opisał to jeden z poprzedników czyli czyszczenie miedziowanie głaskanie itd to ostatni obywatele zakładali by zimówki w kwietniu :) Dobra usługa musi dobrze kosztować, u nas przekładka 4 kół aluminiowym zaczyna się od 100zł (komplet) do 400 za PAX-a netto.Stalowe od 60zł od 13 w górę.Zaznaczam ze pracujemy na nowych markowych maszynach nie zdezelowanych używkach z Niemiec albo chińszczyźnie. Każdy chce mieć tanio i dobrze a tak się nie da . W mojej okolicy są serwisy które przekładają za 35zł 4 koła :) Stały klient który dobrze płaci dostaje dobrą usługę . Jest umawiany po godzinach bez kolejki. Jego koła są robione na spokojnie dokładnie bez pośpiechu i myśli ze czeka jeszcze 20 samochodów na przełożenie kół a jest godzina 16.30 :/ ale coś takiego kosztuje a każdy chce mieć tanio szybko i dobrze , a tak się nie da . Michał
Przejdź do komentarza
Co ty pieprzysz??!! Facet wyważarka wyważa z dokładnością do 2 gram max. A i tak to wszystko niema ŻADNEGO znaczenia bo odważniki są co 5 GRAM!!!!!!!!!! Więc nie pieprz głupot że wy robicie do 1grama bo od razu widać że nie wiesz co gadasz. Nawet jak byś wyważył do 1 grama to i tak to niema znaczenia ponieważ pierwszy kamyczek który ci wejdzie w bieżnik będzie ważył ze 3 gramy!!!! Ludzie nie wierzcie w takie rzeczy, weźcie to na logikę, błoto w które wjedziecie zostanie po wew. stronie felgi i to już wpływa na niewyważenie, każdy krawężnik, dziura itd. Dlatego trzeba wyważać koła przy każdym przełożeniu, albo wtedy gdy czujemy że jest coś nie tak. Z jednym się tylko zgodzę dobra usługa na dobrym sprzęcie musi kosztować więcej. Jeśli widzicie,że ktoś ma starą wyważarkę to uciekajcie stamtąd szkoda tylko kasy! Odpowiedz
michał 2009-10-27
pitrek 2009-10-26
Co ty pieprzysz??!! Facet wyważarka wyważa z dokładnością do 2 gram max. A i tak to wszystko niema ŻADNEGO znaczenia bo odważniki są co 5 GRAM!!!!!!!!!! Więc nie pieprz głupot że wy robicie do 1grama bo od razu widać że nie wiesz co gadasz. Nawet jak byś wyważył do 1 grama to i tak to niema znaczenia ponieważ pierwszy kamyczek który ci wejdzie w bieżnik będzie ważył ze 3 gramy!!!! Ludzie nie wierzcie w takie rzeczy, weźcie to na logikę, błoto w które wjedziecie zostanie po wew. stronie felgi i to już wpływa na niewyważenie, każdy krawężnik, dziura itd. Dlatego trzeba wyważać koła przy każdym przełożeniu, albo wtedy gdy czujemy że jest coś nie tak. Z jednym się tylko zgodzę dobra usługa na dobrym sprzęcie musi kosztować więcej. Jeśli widzicie,że ktoś ma starą wyważarkę to uciekajcie stamtąd szkoda tylko kasy!
Przejdź do komentarza
Wejdź sobie kolego na stronę http://www.oponus.pl/pdf/S626.pdf moja wyważarka wyważa z dokładnością do 1 g :) Urządzenie do nabijania ciężarków ma możliwość ich obcinania.Widać ze nie jesteś za dobry w temacie , pojęcia nie masz. Poczytaj sobie co to jest wyważenie koła , według twojej obecnej wiedzy jest to tylko nabicie ciężarków. pozdr Odpowiedz
gościu 2010-03-27
Wiecie co serwis może wyglądać jak stodoła lub pordzewiały garaż,ale jak w nim pracuje serwisant który zna się na robocie i nie robi tak żeby na szybko było i następny,to można śmiało w nim opony wymieniać,znam taki jeden serwis w Krakowie,na wielickiej 44b firma się nazywa heko mają 2 magazyny jeden z oponami drugi z felgami 3 budynek to serwis nie jest duży busy robią tam na zewnątrz,nie wygląda to na luksus,ale pracuje tam taki jeden serwisant Manio jak dobrze pamiętam go nazywają,chłopak tak zakłada opony że papierosa nie zdążyłem do połowy wypalić a koła już miałem ubrane na nowe gumy,mało tego to co robi to tłumaczy,jak coś się dzieje z oponą to pokaże i powie co mogło być tego przyczyną,i jak temu na przyszłość można zaradzić,koła wyważa idealnie przed wyważeniem jeśli felga jest krzywa,to wyklepie ją,naprawy trwają u niego około 5 minut,a tak sklei że opony dawno nie będzie a łata zawsze pozostanie.Na prawdę polecam ten serwis,sam tam wymieniam od 2 lat. Odpowiedz
Gościu odp 2010-04-15
gościu 2010-03-27
Wiecie co serwis może wyglądać jak stodoła lub pordzewiały garaż,ale jak w nim pracuje serwisant który zna się na robocie i nie robi tak żeby na szybko było i następny,to można śmiało w nim opony wymieniać,znam taki jeden serwis w Krakowie,na wielickiej 44b firma się nazywa heko mają 2 magazyny jeden z oponami drugi z felgami 3 budynek to serwis nie jest duży busy robią tam na zewnątrz,nie wygląda to na luksus,ale pracuje tam taki jeden serwisant Manio jak dobrze pamiętam go nazywają,chłopak tak zakłada opony że papierosa nie zdążyłem do połowy wypalić a koła już miałem ubrane na nowe gumy,mało tego to co robi to tłumaczy,jak coś się dzieje z oponą to pokaże i powie co mogło być tego przyczyną,i jak temu na przyszłość można zaradzić,koła wyważa idealnie przed wyważeniem jeśli felga jest krzywa,to wyklepie ją,naprawy trwają u niego około 5 minut,a tak sklei że opony dawno nie będzie a łata zawsze pozostanie.Na prawdę polecam ten serwis,sam tam wymieniam od 2 lat.
Przejdź do komentarza
KOlego zgadzam sie z Toba ale nawet najdokładniejszy zawodnik wulkanizator jak bedzie miał za duzo pracy bedzie niedokładny. Wtedy sprowadzamy sie do wymiany przed albo juz po sezonie. Najlepszy serwis to taki który jest ubezpieczony :) Odpowiedz
byk 2009-10-23
Warto przed wymianą opon przejść się do serwisu, w któtym mamy zamiar wymienic opony i zobaczyć jak postepują z Klientami, którzy są w nim obecni. Jeśli to co zobaczymy nam będzie odpowidać czyli jakość wykonywanych usług oraz koszta (ceny) to mamy pewność prawie 100%, ze serwis postąpi z nami tak samo jak z poprzednimi klientami. Odpowiedz
IbizaFR 2009-12-09
byk 2009-10-23
Warto przed wymianą opon przejść się do serwisu, w któtym mamy zamiar wymienic opony i zobaczyć jak postepują z Klientami, którzy są w nim obecni. Jeśli to co zobaczymy nam będzie odpowidać czyli jakość wykonywanych usług oraz koszta (ceny) to mamy pewność prawie 100%, ze serwis postąpi z nami tak samo jak z poprzednimi klientami.
Przejdź do komentarza
Nie jest powiedziane ze warsztat który bdzie miał ładnych Panów i szeroka oferte opon bedzie dobry. Tak jak napisał autor sa szkolenia producentów opon i na to teraz bede zwracał uwage. Ale na dobra sprawe nie mamy pewnosci nigdy. OPony oponami ale serwis auta to jest juz temat rzeka i wszelakie oszustwa. Odpowiedz
michał 2009-10-24
Ciśnienie zalecane przez producenta jest dobre ale na dobre drogi , w naszym kraju jest tych dróg nie zbyt duż. Według mojego 20 letniego doświadczenia w tym zawodzie powinno się pompować nieco więcej niż zalec producent . Odpowiedz
e4630i 2009-12-04
michał 2009-10-24
Ciśnienie zalecane przez producenta jest dobre ale na dobre drogi , w naszym kraju jest tych dróg nie zbyt duż. Według mojego 20 letniego doświadczenia w tym zawodzie powinno się pompować nieco więcej niż zalec producent .
Przejdź do komentarza
Nie zgadzam sie z Toba Michał. MOim zdaniem drogi z dnia na dzien robia sie lepsze. MIsta maja plecy ale reszta sie rusza. Czytałem jakis czas temu artykuł na oponeo.pl na temat ciśnienia w oponach. Autor mówi ze zakres dozwolony +/- 10% od fabryki. Ja osobiscie pompuje mniej mam opone na profilu 40 i nie da sie jezdzic przy zalecanym sicnieniu auto jest twarde jak taczka na stalowym kole. Odpowiedz
piotr 2009-10-26
michał 2009-10-24
Ciśnienie zalecane przez producenta jest dobre ale na dobre drogi , w naszym kraju jest tych dróg nie zbyt duż. Według mojego 20 letniego doświadczenia w tym zawodzie powinno się pompować nieco więcej niż zalec producent .
Przejdź do komentarza
Jeśli ludzie maja nisko profilowe opony to pompują mniej bo samochód jest bardziej "miękki" z tym, że wtedy szybciej zużywają się boki opony, jak za dużo to zużywa się szybciej ich środek. A i tak rzadko kto kontroluje ciśnienie chyba że widać ze ma "flaka". Pompujcie AZOTEM 3 razy dłużej trzyma i nie zniszczycie opon, a widać znaczącą poprawę w komforcie jazdy Odpowiedz
Reggy 2009-10-25
michał 2009-10-24
Ciśnienie zalecane przez producenta jest dobre ale na dobre drogi , w naszym kraju jest tych dróg nie zbyt duż. Według mojego 20 letniego doświadczenia w tym zawodzie powinno się pompować nieco więcej niż zalec producent .
Przejdź do komentarza
Dokładnie. Zgadzam się z Tobą w zupełności. Wielkim błędem jest stosowanie przez niektórych kierowców ciśnienia niższego od zalecanego, aby "podnieść komfort" na naszych dziurawych drogach. Właśnie na tych dziurawych drogach powinniśmy mieć troszkę większe ciśnienie, aby konstrukcja wewnętrzna opony nie dostawała tak w kość. Odpowiedz
Grand 2009-12-28
trzeba popytać znajomych gdzie zmieniają opony i czy są zadowoleni. Miałem okazję być w jednym z polecanych serwisów i było ok. metodą prób i błędów znajdzie się ten najlepszy. Unikam serwisów w garażach, dlaczego każdy wie. Odpowiedz
grzegorz 2010-05-26
moim zdaniem tu nie banery i wielkosc budynków przedstawiają fachowosc pracujących tam ludzi, z doswiadczenia wiem ze często jest inaczej Odpowiedz
Fredi 2010-05-31
grzegorz 2010-05-26
moim zdaniem tu nie banery i wielkosc budynków przedstawiają fachowosc pracujących tam ludzi, z doswiadczenia wiem ze często jest inaczej
Przejdź do komentarza
Po części masz rację. Natomiast najpierw trzeba mieć wiedzę, że konkretny mały zakład jest fachowy, bo inaczej można się wielokrotnie nacinać zanim się trafi na ten właściwy. Ja od kilku lat jestem wierny sporemu zakładowi, Odpowiedz