Wymiana opon jest czynnością nieskomplikowaną, jednak jej prawidłowe wykonanie wymaga fachowej wiedzy. Wzorcowo przeprowadzona zamiana opon zapewnia nie tylko odpowiedni komfort jazdy i niższe koszty eksploatacji pojazdu, ale także bezpieczeństwo na drodze. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości na temat wymiany ogumienia, przygotowaliśmy krótki poradnik dla kierowców.

Co należy wiedzieć o wymianie opon?

Kiedy należy wymienić opony?

Kiedy zmienić opony – oto pytanie, które zadaje sobie każdy kierowca. Okazuje się, że odpowiedź nie jest oczywista, ponieważ przyczyny wymiany opon mogą być różne. Jedne występują regularnie, inne pojawiają się nagle. Czasami zmiana okazuje się konieczna, a w niektórych wypadkach warto ją przeprowadzić raczej dla własnego komfortu.

Przed sezonem

W Polsce nie istnieje obowiązek sezonowej wymiany opon. Nie zmienia to jednak faktu, że jeżeli nie masz w swoim aucie założonego modelu całorocznego, to dla własnego bezpieczeństwa przynajmniej dwa razy do roku czeka Cię sezonowa wymiana ogumienia (wymiana opon na zimowe i odwrotnie). Trudno konkretnie wskazać moment, kiedy należy to zrobić. Należy dostosować się do zasady, która głosi, że opony letnie powinno się zakładać, gdy średnia temperatura dobowa przekracza 7°C. Analogicznie, gdy temperatura zaczyna spadać poniżej tej granicy – czas wrócić do zimówek. Oczywiście próg 7°C jest wartością umowną i do kwestii zmiany ogumienia należy podchodzić dosyć elastycznie. W przypadku gwałtownych wahań pogody impulsywni kierowcy mogą szybko pożałować przedwczesnych odwiedzin u wulkanizatora. Przed podjęciem ostatecznej decyzji o wizycie w serwisie najlepiej poczekać aż aura się ustabilizuje.

Zużycie – bieżnik poniżej 1,6 mm

Nawet najlepsze opony się zużywają. Szybkość ścierania się gumy zależy od wielu czynników – jakości wykonania ogumienia, sposobu jego przechowywania, stylu jazdy czy samego pojazdu. W świetle przepisów obowiązujących w Polsce minimalną głębokością bieżnika pozwalającą na udział w ruchu drogowym jest 1,6 mm. Jeżeli ogumienie w aucie nie spełnia tego ustawowego wymogu – należy je bezzwłocznie wymienić na nowe.

Warto dodać, że większość ekspertów uważa, że opony należy wymienić wcześniej – letnie w momencie starcia bieżnika do około 3 mm, natomiast zimowe przy 4 mm. Poniżej tych wartości ogumienie nie zapewnia już odpowiednich parametrów na drodze.

Uszkodzenie

Wypadki chodzą po ludziach – jeżeli niefortunnie wjedziesz na wysoki krawężnik, wpadniesz na wyrwę w drodze po czym nagle na jednej ze swoich opon zauważysz ślady uszkodzeń – oznacza to, że czeka Cię nieplanowana wizyta u wulkanizatora. Każda widoczna usterka (pęknięcie, rozerwanie lub awaria innego rodzaju) to potencjalne zagrożenie podczas jazdy. Dlatego konieczna jest wymiana uszkodzonej gumy.

Przebicie opony

Zdecydowanie jedna z najczęstszych przyczyn niespodziewanych wymian. Najczęściej nie powoduje poważnego uszkodzenia konstrukcji, dlatego przebicie nie musi oznaczać końca żywota opony. Po wymianie może zostać naprawiona u wulkanizatora.

Widoczne oznaki starzenia

Jeżeli podczas oględzin ogumienia odkryjemy zauważalne objawy zużycia, takie jak mikropęknięcia, wybrzuszenia, nieregularności czy rozwarstwienie to sygnał, że najwyższy czas na wymianę opon. Nie warto ryzykować jazdą na niesprawnych „gumach”.

Rotacja opon

Wymiana opon, zwłaszcza ta sezonowa, to idealny moment rotowanie ogumienia. Rotowanie, to innymi słowy, przekładanie opon pomiędzy osiami. Regularnie przeprowadzane pozwala na wyrównanie zużycia ogumienie i tym samym przedłużenie okresu jego eksploatacji. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w dedykowanym temu zagadnieniu artykule.

Gdzie wymienić opony?

Kiedy przychodzi czas na wymianę opony, każdy kierowca staje przed dylematem – gdzie to zrobić? Możliwości są trzy. Większość osób decyduje się na pomoc fachowców. Mogą zatem wybierać pomiędzy klasycznym zakładem wulkanizacyjnym a serwisem mobilnym. Natomiast nieliczni zapaleńcy, którzy dysponują odpowiednimi umiejętnościami, fachowym sprzętem oraz wiedzą mogą przeprowadzić wymianę samemu.

Serwis wymiany opon. Jak rozponać ten dobry?

Wulkanizacja

Wybór uczciwego i profesjonalnego serwisu to nie tylko oszczędność (cena adekwatna do wykonanej usługi), ale także gwarancja odpowiednio przeprowadzonego montażu oraz konserwacji ogumienia. Opony mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy, dlatego nie powinno się lekceważyć tej kwestii. Nieprawidłowy montaż lub niewyważenie kół to także krótka droga do nierównomiernego zużycia, a w konsekwencji szybkiej potrzeby kolejnej wymiany.

Serwis mobilny

Oprócz standardowych usług oferowanych w punkcie stacjonarnym wielu wulkanizatorów oferuje możliwość dojazdu do klienta. Mobilna wymiana opon z roku na rok cieszy się coraz większym powodzeniem. Możliwość dojazdu serwisanta w dowolne miejsce to dla jednych oszczędność czasu oraz nerwów, dla innych to ostatnia deska ratunku w trasie. Warto zaznaczyć, że dobry mobilny wulkanizator oferuje te same usługi, co jego stacjonarny odpowiednik – łącznie z wyważaniem i naprawą ogumienia.

Samodzielnie

Teoretycznie samodzielna wymiana kompletu opon jest możliwa. W praktyce niewielu kierowców może ją samemu prawidłowo wykonać. Wbrew pozorom kompleksowa zmiana ogumienia jest czynnością dosyć skomplikowaną i wymaga profesjonalnego sprzętu. Potrzebna jest montażownica do opon oraz komplet specjalistycznych narzędzi. Niewielu mechaników-hobbystów posiada w domu maszynę potrzebną do wyważania.

Podstawowy sprzęt do wymiany opon. Montażownica – przyrząd do zdejmowania opon.

Jak powinien przebiegać proces wymiany opon?

Wielu kierowców wciąż lekceważy znaczenie prawidłowo przeprowadzonej wymiany ogumienia dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Warto zadać sobie trochę trudu i poszukać zakładu, który zrobi to wzorcowo.

Kompleksowy serwis wymiany powinien uwzględniać oczyszczenie ogumienia, montaż i demontaż, wymianę wentyli oraz dokładne wyważenie kół. Zmiana gum to także dobry moment, aby skontrolować parę istotnych elementów koła:

Czujnik TPMS system kontroli ciśnienia stał się standardowym wyposażeniem wszystkich nowych aut. Dobry fachowiec powinien sprawdzić, czy czujniki reagują prawidłowo. Warto zwrócić także uwagę na stan baterii czujnika.

Stan piasty – dobrą praktyką przy demontażu jest kontrola piasty w poszukiwaniu śladów rdzy lub zacieków. Uszkodzona, nierówna powierzchnia może wywoływać nierównomierne przyleganie felgi do piasty, a w konsekwencji powodować drgania kierownicy i poluzowanie się śrub.

Stan felgi – sprawdzenie pierścieni centrujących oraz płaszczyzny montażowej. Niepokoić powinny jakiekolwiek odkształcenia.

Nakrętki i śruby – zawsze należy posługiwać się kluczem dynamometrycznym, zbyt słabo dokręcone elementy są niezwykle niebezpieczne.

Ile trwa wymiana opon?

Błędy montażowe – na co uważać?

Nieprofesjonalna wymiana ogumienia może okazać się przykra w skutkach. Jej przyczyny bywają różne – niekompetencja, złe wyposażenie, pośpiech czy niestaranność. Rezultat jest ten sam – szybsze zużycie opon oraz stwarzanie zagrożenia na drodze. Poniżej przedstawiamy najczęstsze błędy montażowe i uczulamy kierowców na efekty pracy niekompetentnych fachowców.

Czujniki TMPS – na co uważać przy wymianie opon z czujnikami ciśnienia

Czujnik TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) to system, który ma za zadanie monitorować stan ciśnienia w oponach i informować kierowcę w przypadku jego obniżenia. Od 2014 r. TMPS jest technologią obowiązkowo montowaną w nowych autach.

Wymiana opon z czujnikami TPMS wymaga od wulkanizatora dużo większej dokładności i uwagi. Nieostrożny demontaż koła wyposażonego w system kontroli ciśnienia może poskutkować przypadkowym uszkodzeniem czujnika. W trakcie wymiany należy również sprawdzić stan ich baterii oraz przeprowadzić kalibrację.

Uszkodzona stopka

Stopka to element złożony z gumowej tkaniny kordowej oraz stalowego rdzenia, zwany jest również „kołnierzem opony”. Jej uszkodzenie najczęściej powodowane jest wykorzystaniem przy demontażu narzędzi niedopasowanych rozmiarem do danego modelu lub jego konstrukcji. Ogumienie z uszkodzoną stopką może sprawiać kłopoty przy wyważaniu. Użytkowanie opony z taką usterką najczęściej kończy się jej rozwarstwieniem – poważną awarią.

Złe wyważenie

Niewyważenie ogumienia, czyli niewłaściwe rozłożenie mas wokół osi obrotu koła mogą nie tylko negatywnie odbić się na komforcie jazdy, ale także na jej bezpieczeństwie. Najczęstsze skutki źle wyważonych kół to:

  • nadmierne zużycie zawieszenia oraz kół,

  • wydłużona droga hamowania,

  • pogorszona kierowalność auta,

  • niższy komfort jazdy,

  • problemy z trakcją.

Zerwany gwint przy dokręcaniu śrub

Wymiana ogumienia powinna być dla profesjonalisty czynnością łatwą, prostą i przyjemną. To tylko teoria. W praktyce pośpiech, nieuwaga i drobne błędy mogą prowadzić do zerwania gwintu, a co za tym idzie, szeregu komplikacji z tym związanym. Urwany gwint w piaście lub zerwanie samej szpilki/śruby to częste awarie występujące przy zmianie kół. Ich najczęstsze przyczyny to rdza, zastosowanie nadmiernej siły, użycie niewłaściwego klucza (zwykłego zamiast dynamometrycznego) lub złych śrub. Skutki takiego uszkodzenia bywają różne – czasami wystarczy zmiana szpilek mocujących, innym razem konieczna jest kosztowna wymiana piasty.

Jeżeli gwint zerwie się w trakcie odkręcania, to mechanik nie ponosi odpowiedzialności za usterkę – przyczyna tkwiła w korozji materiału lub w zbyt mocnym wcześniejszym dokręceniu.

Ceny w poszczególnych miastach Polski

Dla zdecydowanych na wizytę u wulkanizatora pozostaje jeszcze jedna, być może najważniejsza, kwestia – cena usługi. Ile kosztuje wymiana opon?

Wymiana opon, cena orientacyjna

Niełatwo udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Koszt wymiany opon zależy od rozmiaru koła, typu pojazdu oraz renomy i lokalizacji samego warsztatu. W 2018 Oponeo.pl przygotowało zestawienie na potrzeby rankingu miast przyjaznych kierowcom. Wynika z niego, że zmiana opon najtańsza była w Radomiu, Lublinie oraz Kielcach.

Przykładowy koszt wymiany jednego koła wraz wyważeniem w osobnym artykule – ile powinna kosztować wymiana opon?