Dowiedz się, jak uniknąć wypadku podczas zbyt ostrego pokonywania zakrętu. Przeczytaj, czy istnieje sposób radzenia sobie z silną podsterownością na zakrętach.

Odpowiedzią jest bezpieczna prędkość, jeśli jednak zdarzyło się inaczej to możesz wykorzystać transfer mocy. Jak to zrobić? O tym w artykule.

Czym jest transfer masy?

Samochód, który porusza się ze stałą prędkością wywiera równomierny nacisk na podłoże. W momencie naciśnięcia pedału hamulca i obniżenia prędkości samochodu środek ciężkości auta zaczyna przesuwać się do przodu w wyniku działania sił bezwładności. To zjawisko nosi nazwę transferu masy.

Środek ciężkości pojazdu w spoczynku lub poruszającego się z jednostajną prędkością.Środek ciężkości pojazdu w spoczynku lub poruszającego się z jednostajną prędkością.

W przypadku gwałtownego hamowania środek ciężkości przesuwa się jeszcze bardziej do przodu.

Ponadto, przeniesienie środka ciężkości do przodu pojazdu skutkuje zwiększeniem przyczepności przednich kół. Dzięki niemu producent samochodu może zwiększyć na przedniej osi hamulce bez ryzyka blokowania kół. W rezultacie zwiększa się zdolność hamowania i bezpieczeństwo jazdy.

Transfer masy podczas hamowania.Transfer masy podczas hamowania.

Co się dzieje ze środkiem ciężkości w trakcie przyspieszania?

W czasie przyspieszania, środek ciężkości dociąża tylne koła „wędrując” na tył auta. Jest to pozytywne zjawisko w przypadku samochodów tylnonapędowych, które wpływa na poprawę przyczepność tylnych kół.

W aucie z napędem na przednie koła skutkuje to przeciwnym efektem, co bardzo często doprowadza do utraty przyczepności.

Transfer masy podczas przyspieszania. 

W jaki sposób wykorzystać wiedzę o transferze masy w trakcie zbyt szybkiego wejścia w zakręt?

Uwaga! Opisana poniżej technika hamowania lewą nogą, należy do zaawansowanych technik prowadzenia pojazdów i pod żadnym pozorem nie należy jej stosować bez uprzednich treningów. Sposób ułożenia stóp oraz metody trenowania „left foot brake” przedstawiliśmy w artykule zimowe techniki dla zaawansowanych.

Technika lewej nogi przeznaczona jest wyłącznie dla zaawansowanych kierowców, a jej niewłaściwe stosowanie może przynieść więcej szkód niż korzyści.

Porady dla mniej zaawansowanych kierowców znajdują się na dole strony.

Na ilustracji umieszczonej poniżej widoczny jest przebieg zdarzenia, podczas którego kierujący pojazdem użył techniki hamowania lewą nogą, co zwiększyło przyczepność na przedniej osi.

Biały samochód pokazuje typową reakcję pojazdu na podsterowność. Krok po kroku przeanalizujmy zaistniałą sytuację.

Przejazd przez zakręt ze zbyt dużą prędkością. 

Prawidłowa reakcja kierowcy


Przygotowanie się do wejścia w zakręt. Zmniejszenie prędkości poprzez hamowanie, tor jazdy zgodny z optymalnym torem przejazdu przez zakręt.




Końcowa faza tracenia prędkości, rozpoczęcie manewru skrętu.




Kontynuacja manewru zakrętu, bardzo mała ilość gazu w celu podtrzymania prędkości, która będzie wytracana na zakręcie.



Moment w którym kierujący pojazdem ocenia, że prędkość wjazdu w zakręt była zbyt duża - będzie to skutkować narastającą podsterownością samochodu.



Kierowca przenosi lewą nogę na hamulec, kontynuuje stały nacisk na pedał gazu.




Kierujący pojazdem zdejmuje lewą nogę z pedału hamulca i kontynuuje jazdę.










Nieprawidłowa reakcja kierowcy

W drugim wariancie opisywanej sytuacji kierowca w punkcie 4a źle reaguje na ryzyko podsterowności, która spowodowana jest zbyt dużą prędkością podczas wejścia w zakręt.






Moment w którym kierowca zauważa, że samochód wysuwa się z toru jazdy na zewnętrzną zakrętu ze względu na zbyt dużą prędkość. Występuje najczęściej odruch obronny - pogłębienie skrętu kierownicy i zdjęcie nogi z gazu. 



Pogłębia się podsterowność. Auto w dużym stopniu opuściło optymalny tor jazdy, a kierowca próbuje powrócić na niego powrócić pogłębiając skręt.


Kierujący pojazdem orientuje się, że popełnił błąd w ocenie sytuacji i reakcji na nią, i podejmuje decyzję o awaryjnym wytraceniu prędkości. Kierowca naciska hamulec, a jednocześnie próbuje skręcić mocniej kierownicą. Tego efektem jest co prawda zmniejszenie prędkości, jednak podsterowność zwiększa się jeszcze bardziej.


Skutkiem pełnego hamowania jest wyrzucenie auta poza jezdnię i stworzenie niebezpieczeństwa wypadku. 


Co z mniej zaawansowanymi kierowcami? 

W przypadku niedoświadczonych kierowców, zalecana jest mniej skuteczna, ale bezpieczniejsza metoda - po dohamowaniu do zakrętu należy pozostawić niewielki nacisk na hamulec i w taki sposób kontynuować przejazd przez zakręt. Dzięki temu efekt dociążenia przedniej osi będzie mniejszy i pomoże nam w łagodny sposób tracić zbyt dużą prędkość przed wejściem w zakręt. 

Praktyka czyni mistrza

Obu zachowań trzeba nauczyć się w praktyce. Należy ćwiczyć tak długo, aż wyrobią się prawidłowe odruchy, a nabierzemy ich tylko w wyniku rozważnego treningu przeprowadzanego w bezpiecznych warunkach.

Przedstawione wyżej techniki prowadzenia auta należy stosować z należytą ostrożnością i na własną odpowiedzialność w miejscu, które jest zamknięte dla ruchu drogowego.