Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Czy moje opony zimowe nadają się już do wymiany?

aktualizacja: 25 września 2018
OPONEO.PL

Zastanawiasz się nad wymianą opon na zimowe? Nie wiesz kiedy tego dokonać? Chciałbyś jak najlepiej dopasować opony do Twoich potrzeb i stylu jazdy? Przeczytaj poniższy artykuł, w którym znajdziesz wszystkie potrzebne wskazówki.

 Wyposaż swój samochód w opony zimowe zanim na drogach pojawi się śnieg i błoto pośniegowe (fot. Nokian).

Wyposaż swój samochód w opony zimowe zanim na drogach pojawi się śnieg i błoto pośniegowe (fot. Nokian).

Opony zimowe - osiągi i zalety stosowania

Opony zimowe zbudowane są na bazie mieszanki gumowej, która znacznie różni się od mieszanki stosowanej w przypadku opon letnich. Jej właściwości zapewniają maksymalne parametry w niskich temperaturach oraz odpowiednią elastyczność konstrukcji. Opony zimowe od letnich odróżnia także bieżnik z głębszymi rowkami, który znakomicie radzi sobie z odprowadzaniem śniegu i błota często spotykanego na zimowych drogach.

Szersze rowki to nie jedyna różnica w budowie bieżnika między oponami letnimi a zimowymi. W modelach zimowych stosuje się większą ilość nacięć (tzw. stopień lamelizacji) dzięki czemu cechują się one krótką drogą hamowania na ubitym śniegu i śliskiej nawierzchni.

Jednym z najważniejszych kryteriów przy wyborze opon jest bezpieczeństwo. Opony zimowe radzą sobie z:

  • niskimi temperaturami,

  • śniegiem,

  • błotem pośniegowym,

  • lodem.

Opony zimowe posiadają ponadto wyższe ponacinanie bieżnika. Sprawia to, że guma cechuje się większą elastycznością, co nawet w ekstremalnie niskich temperaturach gwarantuje optymalne osiągi. Dużo testów wykazało, że opony letnie mają o 30% dłuższą drogę hamowania zimą niż opony zimowe.

Podobnych osiągów zimą nie uzyskamy ani przy oponach letnich, ani przy oponach całorocznych. Opony letnie trącą swoje właściwości (m.in. przyczepność) przy temperaturze mniejszej niż 7°, a opony całoroczne słabo radzą sobie z dużą ilością śniegu, błotem pośniegowym czy lodem. Poziom bezpieczeństwa zimą przy użytkowaniu tych dwóch rodzajów opon jest więc dużo niższy niż przy oponach zimowych. Osiągi opon zimowych o tej porze roku są nieporównywalnie lepsze od właściwości opon letnich i całorocznych. Kupno opon zimowych to inwestycja w bezpieczeństwo nasze, naszych pasażerów i innych uczestników ruchu. Przewidywalne zachowanie samochodu to także większy komfort podróży.

Różne właściwości na różne potrzeby

Osiągi opon w pewnym sensie są zawsze kompromisem. Jeden model oferuje doskonałą przyczepność na suchej nawierzchni, inny idealną kontrolę na śniegu, a trzeci pozwala pokonywać imponujące przebiegi. Jeśli opona jest przyczepna - nie może być cicha itd. Wynika z tego, że wybór jednego rodzaju opon odbywa się zawsze kosztem innych osiągów. Opony zimowe zawsze są produkowane z myślą o zapewnieniu bezpieczeństwa w zimowych warunkach atmosferycznych.

Niektórzy kierowcy potrzebują wręcz ekstremalnego poziomu przyczepności zimą, a co za tym idzie najwyższego stopnia bezpieczeństwa. Z myślą o nich produkowane są skrajne typy opon (np. opony wyczynowe, kolcowane itp.). Opony kolcowane nie są dopuszczone do użytku w Polsce. Wyjątek stanowią rajdy zimowe. Stosowanie opon z kolcami w pełni dozwolone jest np. w krajach skandynawskich.

W oponach najnowszej generacji struktura i konstrukcja bieżnika są wynikiem komputerowych symulacji. Opony mają mocno "wgryzać się" w śnieg i szybko uwalniać się od niego, aby opona mogła pracować cały czas nową, czystą i maksymalnie dużą powierzchnią elastycznej gumy. Założenia te spełnia bogato lamelowany bieżnik o licznych klockach. Klocki opon zimowych mają zróżnicowane wymiary, zmienne ustawienie, a czasem dodatkowo ponacinane krawędzie.

Oprócz rowków poprzecznych, opony zimowe posiadają też rowki podłużne mające za zadanie pozbywać się spod opony błota śnieżnego i wody oraz poprawiać trakcyjną stabilność opony. W oponach zimowych najbardziej powszechne są kierunkowe i asymetryczne rzeźby bieżników.

Kiedy wymienić opony na zimowe?

Opony letnie tracą w drastyczny sposób właściwości jezdne gdy temperatura spada poniżej 7°C. Wówczas najlepiej zmienić opony na zimowe. Warto pamiętać, że nowe zimówki wymagają dotarcia, a pełnię osiągów uzyskują po przebyciu ok. 300 km.

Grafika pokazuje jak zmieniają się osiągi opon zimowych i letnich w różnych temperaturach:

wymiana opon zimowych przy 7 stopniach

Temperatura rano za oknem wynosi poniżej zera, a w ciągu reszty dnia pozostaje na dużym plusie. Czy w takiej sytuacji należy zmieniać opony na zimowe? Nie ma jednej odpowiedzi. Na pewno warto mieć opony w gotowości. Nie istnieje idealna reguła, ale wszelkie dywagacje kończą się zawsze gdy spadnie śnieg.

Na decyzję o zmianie opon wpływa nie tylko panująca aura, ale także szereg innych czynników, m. in. jakość dróg w okolicy, ukształtowanie terenu, zalesienie, typ ogumienia, mieszanka gumowa, rodzaj auta i doświadczenie w jeździe samochodem.

Co z zasadą 7°C?

Są dwa skrajne podejścia do zasady 7°:

  • zasada 7° mówi o najbardziej optymalnym momencie wymiany opon,

  • zasada 7° to niepotrzebne uogólnienie - przecież wystarczy w okresie przejściowym jeździć wolniej, zachowywać większe odstępy i wcześniej hamować.

Obie teorie są na swój sposób prawdziwe i wcale się nie wykluczają. Niestety są również pewnym uproszczeniem – pomijają istotne niuanse związane z wymianą opon.

Teoria, że w okresie przejściowym należy po prostu jeździć na oponach letnich wolniej, zachowywać większe odstępy i wcześniej hamować jest trudna do zastosowania w naszym kraju ze względu na stan niektórych dróg oraz kulturę jazdy kierowców.

Reguła 7° nie ma zastosowania w przypadku wszystkich opon. Przykładem mogą być różnice związane z indeksem prędkości. Opony z wyższym indeksem są zbudowane nieco inaczej - mogą posiadać gęściej tkany kord, grubszy, sztywniejszy wypełniacz w formie klina w strefie stopki opony itp. Opony skonstruowane w ten sposób twardnieją szybciej, gdy temperatura spada poniżej pewnego pułapu. Można przyjąć, że o ile w przypadku opon do indeksu H poziom 7° jest granicą poniżej której należy wymienić opony, to w przypadku opon od indeksu V w górę, ten punkt przypada na średnią dobową temperaturę w okolicach 10°.

wskaźnik zużycia bieżnika
Niektóre opony zimowe posiadają wskaznik w kształcie śnieżynki, którego zniknięcie informuje o tym, że opony należy wymienić.

Najlepiej wymienić opony zanim przyjdzie śnieg, mróz i kolejki w warsztatach oponiarskich. Ponadto, im zimniej, tym wyższe są ceny opon zimowych. Dlatego zostawianie wszystkiego na ostatnią chwilę może spowodować zaskakującą wyrwę w domowym budżecie.

Istotnym czynnikiem są również koszty serwisu i czas. Oddając obecnie do warsztatu oponiarskiego opony, felgi i koła możemy być pewni, że zostaniemy obsłużeni na poczekaniu i bez kolejek. Po wymianie wentyli i wyważeniu przygotowane koła mogą poczekać do pierwszych mrozów u zaprzyjaźnionego wulkanizatora. Zimą pozostanie nam już tylko wymiana gotowych kół na samochodzie.

 

Chcesz uniknąć szukania serwisu opon, stania w kolejce i przewożenia opon? Skorzystaj z usługi dostawy opon z montażem! Kup opony, wybierz serwis najbliżej siebie i zarezerwuj termin. My dostarczymy je tam za darmo.

Głębokość bieżnika – jaka jest dopuszczalna?

Według polskich przepisów opony można użytkować dopóki głębokość ich bieżnika nie jest mniejsza niż 1,6 mm. Poniżej tej wartości z całą pewnością mamy już zużyte opony i wymagają one wymiany na nowe, niezależnie od tego czy mamy zimę czy lato.

Wiele modeli posiada wskaźnik zużycia TWI (Tread Wear Index), dzięki któremu łatwo można sprawdzić kiedy bieżnik opon osiągnął graniczną wartość 1,6 mm. Wskaźnik zużycia opony najczęściej ma postać zgrubienia/kostki między rowkami bieżnika. Wskazuje na niego napis TWI umieszczony na ścianie bocznej opony.

Ile bieżnika ma nowa opona zimowa?

W zależności od producenta i modelu, nowe opony mają bieżnik głęboki na ok. 8-10 mm.

Dlaczego należy wymienić opony zimowe z głębokością bieżnika poniżej 4 mm?

Większa głębokość bieżnika jest niezbędna w warunkach zimowych, ponieważ podczas przemieszczania się, opony muszą ugniatać śnieg znajdujący się w rowkach, a także sprawnie go usuwać. W przypadku zbyt płytkiego bieżnika istnieje ryzyko przyczepiania się śniegu do opony, a tym samym pogorszenia trakcji. Głębokość bieżnika zmierzysz za pomocą suwmiarki. W oponach zimowych głębokość bieżnika mniejsza niż 4 mm nie zapewnia odpowiedniej trakcji, dlatego taką oponę należy wymienić.

Zmiana właściwości opony zimowej wraz ze zmianą głębokości bieżnika.

 

Testy niezależnego instytutu ADAC pokazują w jaki sposób obniżają się osiągi opon zimowych, w których bieżnik jest płytszy niż 4 mm. Porównano je także z nowymi oponami zimowymi. Eksperci nie pozostawiają wątpliwości co do tego, że opony z bieżnikiem o głębokości poniżej 4 mm tracą swoje właściwości do jazdy po śniegu, a także do odprowadzania błota pośniegowego i wody.

Odpowiednio głęboki bieżnik to główny wyznacznik przydatności opony do jazdy. Ale czy jest coś takiego jak data ważności opon? Bezpieczny czas użytkowania opon, niezależnie od tego jak dobrze wygląda warstwa wierzchnia? Wg ekspertów, przyjmując kryterium wieku, żywotność opon (zimowych czy też letnich) wynosi ok. 5 lat. Po tym czasie guma może tracić swoje właściwości, staje się również bardziej podatna na uszkodzenia. Nie oznacza to jednak, że należy bezwzględnie zakończyć użytkowanie takich opon. Po upływie 5 lat od daty produkcji ogumienie powinno być poddawane regularnym kontrolom przez specjalistę, przynajmniej raz w roku. To wystarczy, aby wiedzieć czy już nadeszła pora na nowe, czy nadal możemy bezpiecznie korzystać ze „starych”.

Stare opony - co z nimi zrobić?

Na pewno nie wyrzucać do zwykłego śmietnika czy w przypadkowym miejscu, a tym bardziej nie próbować „zutylizować” ich w warunkach domowych. Jest to rozwiązanie bardzo szkodliwe dla środowiska i grozi za nie mandat znacznie przekraczający koszty legalnej utylizacji.

Co więc możemy zrobić ze zużytymi oponami?

Najwygodniej zostawić je w serwisie samochodowym czy warsztacie wulkanizatorskim w którym dokonujemy wymiany opon. Czasami trzeba będzie za to zapłacić (ok. 5 zł za sztukę zużytego ogumienia), jednak sami nie jesteśmy w stanie oddać opon bezpośrednio do recyklingu. Firmy zajmujące się utylizacją nie przyjmą od nas 4 zużytych opon, a warsztat po zebraniu odpowiedniej ilości przekaże je bez najmniejszego problemu i z oficjalnym pokwitowaniem - Kartą Przekazania Odpadu.

Możemy również skontaktować się z Urzędem Miasta / Gminy i zapytać o Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Opony powinny zostać potraktowane jako odpad wielkogabarytowy i bezpłatnie od nas odebrane. Utylizacja leży już wtedy po stronie PSZOK.

Trzecią opcją jest danie starym oponom nowego życia. Sposoby na wykorzystanie ogumienia w domu czy ogrodzie znajdziecie w tym artykule – zachęcamy do przeczytania i czerpania inspiracji.

Dlaczego opony całoroczne nie wystarczą?

Często słyszymy jak doświadczeni kierowcy przytaczają argument, że kiedyś jeździło się cały rok na jednym komplecie opon, a zimy były surowsze niż obecnie...Sprawdźmy to.

Opony całoroczne również są kompromisem: rezygnujemy z osiągów typowych dla lata na rzecz tych charakterystycznych dla zimy. Przy tej porze roku jest to jednak kompromis najlepszy z możliwych. Kupując opony całoroczne rezygnujemy z części parametrów letnich, ale też z części osiągów zimowych. Z praktyki wiadomo, że opona całoroczna nie jest lepsza ani od opony letniej, ani od opony zimowej. Typowe opony całoroczne w wyższych temperaturach zużywają się wolniej od opon zimowych. Jednak w niskich temperaturach i na śniegu opony zimowe zawsze są lepsze od opon całorocznych (mają odpowiednio dobraną mieszankę i rzeźbę bieżnika). W warunkach letnich opony całoroczne są lepsze od opon zimowych, ale gorsze od letnich zarówno na suchej, jak i mokrej drodze.

Rzezba bieżnika opon zimowych

Oponeo odradza użytkowanie opon całorocznych zimą. Chyba, że dysponujesz niewielkim samochodem, który pokonuje umiarkowane przebiegi głównie w mieście. Jeśli zdecydujesz się na opony całoroczne, pamiętaj żeby zachować dużą ostrożność na nawierzchniach pokrytych śniegiem lub lodem.

Dwie czy cztery opony zimowe?

Kierowcy, którzy chcą zaoszczędzić, decydują się na montaż tylko dwóch opon zimowych, na drugiej osi pozostawiając opony używane latem. Wprowadzając zmiany tylko na jednej wybranej osi zmieniają charakterystykę prowadzenia pojazdu, co może doprowadzić do:

Auto na dwóch rodzajach opon jest nieprzewidywalne. Każda oś ma inną przyczepność, co może prowadzić do niebezpiecznej sytuacji. Jedynym pewnym rozwiązaniem jest zamontowanie czterech opon zimowych. Samochód wówczas prowadzi się neutralnie i mamy nad nim pełną kontrolę.

Ciekawostka

W trakcie tegorocznego Rajdu Monte Carlo, który znany jest z tego, że nawierzchnia i warunki pogodowe potrafią zmieniać się co kilka kilometrów, niektóre zespoły rajdowe stosowały dość oryginalne rozwiązanie: różne typy opon były montowane nie tylko pomiędzy osiami czy stronami aut, ale także po przekątnej! Taki krok musiał być poparty wieloma długotrwałymi testami i dogłębnymi analizami. Pomijając fakt, że polski kodeks drogowy nie dopuszcza takiej sytuacji, zwykłemu kierowcy taki zabieg nie przynosi żadnej korzyści.

Opony zimowe a ABS i ESC

System ABS w żaden sposób nie zastępuje opon zimowych. Im gorsze opony, tym system szybciej zaczyna działać, wydłużając drogę hamowania. Zimą ABS jest skuteczny tylko w połączeniu z oponami zimowymi, które zapewniają odpowiednią przyczepność. Opony dostosowane do warunków panujących na drodze to gwarancja bezpieczeństwa.

Wszelkie wspomagające kierowcę systemy kontroli trakcji są bez wątpienia bardzo przydatne, zwłaszcza zimą. System dobrze uzupełnia właściwości jezdne opony, ale tylko jeżeli ta jest odpowiednio dobrana do samochodu i warunków na drodze. W praktyce możemy poprawić działanie systemu kontroli trakcji przez zastosowanie właśnie opon sezonowych.

Opony przy napędzie 4x4

Napęd 4x4 poprawia trakcję w warunkach ograniczonej przyczepności. Samochody z tym napędem sprawniej ruszają na zaśnieżonych, oblodzonych drogach oraz lepiej się prowadzą na zakrętach.

Rodzaj napędu ma niewielki wpływ na drogę hamowania w nagłej sytuacji. Jeśli będziemy mieć zamontowane opony letnie, a nawierzchnia będzie bardzo śliska, może dojść do wypadku. Dlatego wskazane jest aby montować opony zimowe także w samochodach z napędem 4x4. Zimowe opony doskonale uzupełniają zalety tego napędu, zapewniając większy komfort jazdy, zwiększone bezpieczeństwo, lepszą przyczepność na zakrętach i w trakcie przyspieszania oraz krótszą drogę hamowania.

Opony zimowe to konieczność

Artykuł wskazuje wiele zalet używania opon zimowych, które mają duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy. W ramach podsumowania w tabeli pokazano warunki, w których opony całoroczne i letnie nie radzą sobie oraz okoliczności, w których stosowanie opon zimowych jest konieczne do zachowania bezpieczeństwa.

  wysokie temp. niskie temp. śnieg deszcz błoto pośniegowe lód suchy asfalt
opona letnia tak nie
(do 7st. C zachowują swoje właściwości)
nie tak nie nie tak
opona zimowa nie
(powyżej 7st. C tracą swoje właściwości)
tak tak tak tak tak średnio
(latem: większe zużycie bieżnika)
opona całoroczna średnio 
(większy hałas)
tak nie tak tak średnio średnio
(latem: większe zużycie paliwa)

Legenda:  tak - opona sprawdza się  nie - opona nie sprawdza się  średnio - nie zawsze się sprawdza

Opony zimowe z bieżnikiem kierunkowym i asymetrycznym

Charakterystyka opon z bieżnikiem kierunkowym:

  • bieżnik w kształcie jodełki,

  • strzałka kierunku obrotu umieszczona na boku opony,

  • efektywne odprowadzanie mazi śniegowej spod bieżnika, co umożliwia ciągły kontakt opony z nawierzchnią.

Charakterystyka opon z bieżnikiem asymetrycznym:

  • różniące się wewnętrzna i zewnętrzna część bieżnika,

  • wewnętrzna część odpowiada za odprowadzanie wody i przyczepność,

  • zewnętrzna część odpowiada za stabilność oraz przyczepność na zakrętach,

  • czoło bieżnika posiada niesymetrycznie rozmieszczone rowki,

  • przy montażu opon asymetrycznych należy zwrócić uwagę, aby zewnętrzna strona opony (opis na boku: OUTSIDE) była zamontowana po odpowiedniej stronie.

Dodatkowymi elementami, które są pomocne w walce z zimą są łańcuchy śniegowe. Polskie przepisy zezwalają na ich stosowanie w szczególnie uciążliwych zimowych warunkach. W określonych miejscach możemy spotkać się ze znakiem C-18 czyli nakazem używania łańcuchów śniegowych. Istnieją także opony okolcowane fabrycznie przez producentów, jednak takie rozwiązania są dopuszczone do użytku jedynie w niektórych krajach i regionach (Skandynawia, północna Rosja).

UWAGA! Pamiętaj, że podczas jazdy z założonymi łańcuchami pogarsza się stabilność pojazdu. Ponadto, używanie łańcuchów zdecydowanie skraca żywotność opon.

  • opony zimowe mogą być o rozmiar węższe niż letnie,

  • w oponach zimowych można utrzymywać nieco wyższe ciśnienie niż nominalne (o 0,2 – 0,3 bara).

Dlaczego powinieneś kupić opony zimowe już dziś?

Powodów jest wiele. Sprawdźmy zatem najważniejsze.

  • Bezpieczeństwo

Klimat staje się coraz bardziej nieprzewidywalny. Zima co roku "zaskakuje drogowców". Kupując opony zimowe już dziś nie dasz się zaskoczyć. Używanie opon zimowych to kwestia bezpieczeństwa. Najkorzystniej jest przygotować się zawczasu. Przypomnijmy, że w temperaturze poniżej 7 stopni Celsjusza opony letnie przestają zapewniać optymalne bezpieczeństwo. Nie warto więc czekać na "pierwszy śnieg".

  • Dostępność i niska cena

Spora grupa kierowców czeka z zakupem nowych opon zimowych do momentu pierwszych opadów śniegu. Firmy oponiarskie zaczynają przeżywać prawdziwe oblężenie, a w magazynach zaczynają się problemy z dostępnością nawet najbardziej popularnych opon. Problemy z dostępnością danych modeli opon sprawiają, że ich ceny będą większe. Im dłuższej zwlekasz z zakupem opon zimowych, tym więcej pieniędzy wydajesz. Kupując opony zimowe teraz masz pewność, że bez problemu znajdziesz produkt na którego zakupie najbardziej Ci zależy w cenie niższej niż zimą.

  • Szybkość realizacji zamówienia

Gdy opona nie jest dostępna w danej chwili, należy sprowadzić ją z zewnątrz. Wydłuża to czas realizacji zamówienia. Jeśli zdecydujesz się na zakup nowego kompletu opon zimowych już dziś, swoje opony otrzymasz dużo szybciej.

  • Brak kolejek w serwisach

Kupno nowych opon zimowych to nie wszystko. Trzeba je jeszcze zamontować. Zwlekanie z zakupem opon to nie tylko problem z ich dostępnością, ale także kłopot związany z kolejkami w serwisach oponiarskich. Kupując nowy komplet opon zimowych odpowiednio wcześniej unikasz niepotrzebnego stresu. 

  • Wygoda przy montażu - zamów opony do serwisu

Kupując opony zimowe w Oponeo masz możliwość dostarczenia ich do jednego z naszych partnerskich serwisów oponiarskich. W ten sposób dodatkowo zaoszczędzisz czas. Im wcześniej zdecydujesz się na zakup z montażem, tym więcej terminów montażu będzie dla Ciebie dostępnych.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (25)
mnmnmnmn 2015-01-28
Proszę Was, trochę powagi :) Czy nie można zmierzyć głębokości bieżnika przykładając głębokościomierz suwmiarki w innym miejscu niż pionowo w dół w nadkolu? Robię tak od zawsze, nigdy się nie wybrudziłem a pomiary są powtarzalne. Brakuje Wam wyobraźni? Mierzenie za pomocą zapałki to głupota, sama linia namalowana długopisem to już +-1mm. Odpowiedz
kkk 2013-11-02
Co za prymitywne mierzenie suwmiarką i zapałką...zapomnieliście,ze w suwmiarce jest głębokościomierz?? Razem z kolegami inżynierami mamy tu niezłą polewkę:) Odpowiedz
OPONEO.PL 2013-11-06
kkk 2013-11-02
Co za prymitywne mierzenie suwmiarką i zapałką...zapomnieliście,ze w suwmiarce jest głębokościomierz?? Razem z kolegami inżynierami mamy tu niezłą polewkę:)
Przejdź do komentarza
@kkk Oczywiście wiemy, że suwmiarka posiada głębokościomierz :) Proszę jednak zwrócić uwagę, że jego wygodne i prawidłowe użycie jest możliwe praktycznie tylko po odkręceniu i zdjęciu koła z piasty. W większości samochodów suwmiarka pionowo nie zmieści się w nadkolu. Przednie koła można jeszcze ewentualnie maksymalnie skręcić, ale problem pojawia się z tylnymi - trzeba się brudzić i męczyć schylając w okolice pod zderzakiem, co w nisko zawieszonych autach też jest niemożliwe. Rozwiązanie z zapałką jest szybkie, komfortowe i nie wymaga "gimnastykowania się". Odpowiedz
btr 2015-11-17
OPONEO.PL 2013-11-06
@kkk Oczywiście wiemy, że suwmiarka posiada głębokościomierz :) Proszę jednak zwrócić uwagę, że jego wygodne i prawidłowe użycie jest możliwe praktycznie tylko po odkręceniu i zdjęciu koła z piasty. W większości samochodów suwmiarka pionowo nie zmieści się w nadkolu. Przednie koła można jeszcze ewentualnie maksymalnie skręcić, ale problem pojawia się z tylnymi - trzeba się brudzić i męczyć schylając w okolice pod zderzakiem, co w nisko zawieszonych autach też jest niemożliwe. Rozwiązanie z zapałką jest szybkie, komfortowe i nie wymaga "gimnastykowania się".
Przejdź do komentarza
ta jo, nie wiedzieliście i teraz wymyślacie bo wam głupio Odpowiedz
inRZynier 2015-11-13
OPONEO.PL 2013-11-06
@kkk Oczywiście wiemy, że suwmiarka posiada głębokościomierz :) Proszę jednak zwrócić uwagę, że jego wygodne i prawidłowe użycie jest możliwe praktycznie tylko po odkręceniu i zdjęciu koła z piasty. W większości samochodów suwmiarka pionowo nie zmieści się w nadkolu. Przednie koła można jeszcze ewentualnie maksymalnie skręcić, ale problem pojawia się z tylnymi - trzeba się brudzić i męczyć schylając w okolice pod zderzakiem, co w nisko zawieszonych autach też jest niemożliwe. Rozwiązanie z zapałką jest szybkie, komfortowe i nie wymaga "gimnastykowania się".
Przejdź do komentarza
dalej nie myślicie, wystarczy skręcić koła na maxa z przodu i już śmiało można mierzyć, jak wiadomo gdy mamy samochód z przednim napędem to wiadomo że rpzednie zuzywają się szybciej wiec tylne będą w lepszej kondycji Odpowiedz
Damian 2012-11-15
Czy opony po wyżej 10 lat maja racje bytu Odpowiedz
fix 2009-10-23
Wszystkie porady są jaknajbardziej trafne. Tak naprawdę aby być pewnym tego, że nasze opony są w dobrym stanie i będziemy się na nich poruszać w sezonie zimowym wystarczy dla nich poświęcić dobre 10 min. Obejrzeć dokładnie, sprawdzić bieżnik i wtedy mamy pewność, że będą nam dobrze służyć a my będziemy poruszać się bezpiecznie. Odpowiedz
Reggy 2009-11-03
Większość producentów umieszcza w rzeźbie również wskaźnik zimowy informujący o osiągnięci wysokości bieżnika 4mm. Zwykle jest on oznaczony za pomocą płatka śniegu.pozdr Odpowiedz
JJ 2009-11-04
Reggy 2009-11-03
Większość producentów umieszcza w rzeźbie również wskaźnik zimowy informujący o osiągnięci wysokości bieżnika 4mm. Zwykle jest on oznaczony za pomocą płatka śniegu.pozdr
Przejdź do komentarza
Zgadzam sie, że opony zimowe należy wymienić na nowe gdy pozostało ok. 3-4 mm bieżnika. Trzeba również pamiętać o tym, że wskaźnik na oponie TWI oznacza wartość graniczną gdzie opona zachowuje swoje właściwości. Pozdrawiam Odpowiedz
Reggy 2009-11-04
JJ 2009-11-04
Zgadzam sie, że opony zimowe należy wymienić na nowe gdy pozostało ok. 3-4 mm bieżnika. Trzeba również pamiętać o tym, że wskaźnik na oponie TWI oznacza wartość graniczną gdzie opona zachowuje swoje właściwości. Pozdrawiam
Przejdź do komentarza
Absolutnie nie! Wskaźnik TWI oznacza jedynie że opona może byc użytkowana zgodnie z prawem. Zwykle opona traci swoje właściwości zdecydowanie wcześniej- zwłaszcza na mokrym. Chyba ze ktoś chce użytkować sliki:) pozdrawiam Odpowiedz
IbizaR 2009-12-04
Reggy 2009-11-04
Absolutnie nie! Wskaźnik TWI oznacza jedynie że opona może byc użytkowana zgodnie z prawem. Zwykle opona traci swoje właściwości zdecydowanie wcześniej- zwłaszcza na mokrym. Chyba ze ktoś chce użytkować sliki:) pozdrawiam
Przejdź do komentarza
Zgadzam sie z Toba Reggy TWI to opona juz kwalifikujaca sie w kosz. Max 5-8lat oraz 4 mm co nie zmienia faktu ze taka opona juz nie bedzie trzymała na śniegu jak powinna to samo na mokrym. Odpowiedz
Jasiu 2009-11-01
Panie fix. Proszę nie robić błędów ortograficznych. Bierznik w tekście czy raczej poprawnie bieżnik Odpowiedz
dan 2010-09-03
jak sie zmienia zuzycie paliwo w porównaniu do zuzycia bieznika? Odpowiedz
oponiarz 2012-01-16
Opony powinno sie wymieniac co miesiac. Konieczniecznie jak zetrze sie farba z paskow namalowanych na bierzniku. Eksploatacja takiej opony jest smiertelnie niebezpieczna , bo ja tak mowie , JA "oponiarz " ja mam marze okolo 50% na oponie to powinniscie zmieniac opony jak najczesciej, co tam TWI co tam badania niezaleznych instytutow. Wazne ze producent i sprzedawca sie produkuje na forum, i to jest juz jezeli nie wykladnia to prawie PRAWO. Czyli krotko; zmieniajta opony dwa razy w sezonie , jedzta leki reklamowane w telewizorze , wydawajta te swoje zlocisze , zebym dwa razy do roku na Dominikane mogl leciec. Ciao Odpowiedz
ania 2011-07-25
nie rozumiem jednego skoro się zaleca wymiane opon letnich prz 3mm a zimowych przy 4mm to czemu w polsce dopuszcza się 1,6mm na oponie to już jest chore a potem wypadki na prawku L też uczą 1,6mm i potem nowy kierowca do tego doprowadza powinno być to jasno okreslone ze przykładowo zimówki mogą mieć maksymalne zużycie 3 mm a letnie 2 mm Odpowiedz
weeedel 2010-01-07
Moim zdaniem nie tak do konca sa stan wizualny nie potwierdza nam stanu opony. Czesto i gesto podczas zmiany zdarza sie ze wewnetrzna strona opony jest uszckodzona. I jedna opona zwyczajnie powiedzmy po 5 latach klei a inna nie najlepsze testy to te na drodze ja tegoroczne opony wymieniłem tylko z tego powodu. Odpowiedz
Marianek 2010-02-01
weeedel 2010-01-07
Moim zdaniem nie tak do konca sa stan wizualny nie potwierdza nam stanu opony. Czesto i gesto podczas zmiany zdarza sie ze wewnetrzna strona opony jest uszckodzona. I jedna opona zwyczajnie powiedzmy po 5 latach klei a inna nie najlepsze testy to te na drodze ja tegoroczne opony wymieniłem tylko z tego powodu.
Przejdź do komentarza
Zgadza sie miałem to samo letnie zostały u wulkaniatora bo wewnetrzna czesc opony wygladała jak Ser ze Szwajcarii :)Zewnetrznie opona idealna. Odpowiedz
Pytanie Rant FR 2010-02-25
Marianek 2010-02-01
Zgadza sie miałem to samo letnie zostały u wulkaniatora bo wewnetrzna czesc opony wygladała jak Ser ze Szwajcarii :)Zewnetrznie opona idealna.
Przejdź do komentarza
Panowie mam pytanie miałem nieprzyjemnosc uszkodzic na koniec zeszłego sezonu rant ochronny opony jest całkowicie przerwany wtrwałem ten kawałek jakies 2-3cm, ma to jakis wpływ na bezpieczenstwo ? Odpowiedz
eM 2009-12-19
Czy śnieg w bieżniku opony ma wpływ na przyczepność tejże do śnieżnego podłoża? Odpowiedz
racjonalista 2009-12-21
eM 2009-12-19
Czy śnieg w bieżniku opony ma wpływ na przyczepność tejże do śnieżnego podłoża?
Przejdź do komentarza
Ma i to negatywny. Większość obecnie produkowanych opon zimowych ma konstrukcję tzw samooczyszczającą, co oznacza, że w trakcie jazdy śnieg powinien sam wyłazić z bieżnika. Jakie masz opony? Odpowiedz
eM 2009-12-21
racjonalista 2009-12-21
Ma i to negatywny. Większość obecnie produkowanych opon zimowych ma konstrukcję tzw samooczyszczającą, co oznacza, że w trakcie jazdy śnieg powinien sam wyłazić z bieżnika. Jakie masz opony?
Przejdź do komentarza
Rodzaj opon w moim pytaniu jest nieistotny. Chodziło mi o przyczepność śniegu w oponie do śniegu na drodze. Byłem przekonany że to jest dodatkowy atut opon zimowych.Znaczy, myliłem się? A jeśli tak, to przegrałem zakład. Odpowiedz
racjonalista 2009-12-21
eM 2009-12-21
Rodzaj opon w moim pytaniu jest nieistotny. Chodziło mi o przyczepność śniegu w oponie do śniegu na drodze. Byłem przekonany że to jest dodatkowy atut opon zimowych.Znaczy, myliłem się? A jeśli tak, to przegrałem zakład.
Przejdź do komentarza
opony zimowe zachowują przyczepność dzięki składowi mieszanki, rzeźbie bieżnika, głębokości rzeźby. Nowe zimowe opony mają głębokość rzeźby w okolicach 10-11 mm. Przy 4 mm można już myśleć o wymianie opon. Dlaczego głębokość jest ważna - jeśli jest mniejsza, opona przestaje się samooczyszczać ze śniegu. Ideałem jest opona, która ma czyste rowki, bez śniegu pomiędzy lamelami. śnieg w rowkach utwardza bieżnik obniżając jego skuteczność hamowania. tak mi się przynajmniej wydaje :D Odpowiedz
V6 2014-10-30
racjonalista 2009-12-21
opony zimowe zachowują przyczepność dzięki składowi mieszanki, rzeźbie bieżnika, głębokości rzeźby. Nowe zimowe opony mają głębokość rzeźby w okolicach 10-11 mm. Przy 4 mm można już myśleć o wymianie opon. Dlaczego głębokość jest ważna - jeśli jest mniejsza, opona przestaje się samooczyszczać ze śniegu. Ideałem jest opona, która ma czyste rowki, bez śniegu pomiędzy lamelami. śnieg w rowkach utwardza bieżnik obniżając jego skuteczność hamowania. tak mi się przynajmniej wydaje :D
Przejdź do komentarza
@racjonalista - Nie wiem na jakich oponach widziałeś bieżnik o głębokści 10-11 mm ? Ostatnio właśnie celowo poszedłem to sprawdzić. Teraz większość opon zimowych ma bieżnik głębokości 8 -9 mm, przy czym 9mm to wyjątkowa rzadkość. Chodzi o to żebyśmy więcej kasy wydawali !!! Odpowiedz
eM 2009-12-21
racjonalista 2009-12-21
opony zimowe zachowują przyczepność dzięki składowi mieszanki, rzeźbie bieżnika, głębokości rzeźby. Nowe zimowe opony mają głębokość rzeźby w okolicach 10-11 mm. Przy 4 mm można już myśleć o wymianie opon. Dlaczego głębokość jest ważna - jeśli jest mniejsza, opona przestaje się samooczyszczać ze śniegu. Ideałem jest opona, która ma czyste rowki, bez śniegu pomiędzy lamelami. śnieg w rowkach utwardza bieżnik obniżając jego skuteczność hamowania. tak mi się przynajmniej wydaje :D
Przejdź do komentarza
Jakiś czas temu w programie motoryzacyjnym słyszałem wypowiedź jednego z komentujących o roli śniegu w takiej oponie i na tym oparłem swoją wiedzę. Nie powiem teraz jaki to był program i kto się wypowiadał bo, jak wspomniałem, spory kawałek czasu upłynął. Na zdrowy rozum też wydawało mi się że chłop ma rację: sprobujmy poruszyć kulę śniegową po śniegu i gumową "ślizgając" ją. Chciałbym poznać jeszcze wypowiedź jakiegoś producenta na ten temat aby się upewnić. Niemniej, dzięki za zainteresowanie moim postem i odpowiedzi. Odpowiedz
Reggy 2009-12-21
eM 2009-12-21
Jakiś czas temu w programie motoryzacyjnym słyszałem wypowiedź jednego z komentujących o roli śniegu w takiej oponie i na tym oparłem swoją wiedzę. Nie powiem teraz jaki to był program i kto się wypowiadał bo, jak wspomniałem, spory kawałek czasu upłynął. Na zdrowy rozum też wydawało mi się że chłop ma rację: sprobujmy poruszyć kulę śniegową po śniegu i gumową "ślizgając" ją. Chciałbym poznać jeszcze wypowiedź jakiegoś producenta na ten temat aby się upewnić. Niemniej, dzięki za zainteresowanie moim postem i odpowiedzi.
Przejdź do komentarza
Teoria jest ciekawa i nie można jej odmówić pewnej logiki. Gdyby jednak miałobyć tak jak twierdzisz to opony zimowe byłyby robione ze sniegu lub lodu:) Jednak bardzie skłaniam się ku temu co mówi Racjonalisty. A tak serio faktycznie bieżnik całyczas sie oczyszcza i ogólnie nastepuje wymiana śniegu. Zwróć uwagę, że gdy ubywa bieżnika, bardzo spadają właściwości na śniegu. Śnieg nie ma któredy być odprowadzany i gdzie chwilowo "gromadzony". Odpowiedz