Pierwszy etap zainteresowania caravaningiem to czysta fascynacja swobodą, komfortem oraz niezależnością podróżowania. Dopiero później przychodzi szacowanie budżetu oraz odpowiedź na zasadnicze pytanie – przyczepka kempingowa czy kamper? Po zdecydowaniu się na jedną z opcji pozostaje kwestia weryfikacji posiadanych uprawnień, a także wybór rodzaju zabudowy (w przypadku kampera) lub samochodu ciągnącego (w przypadku przyczepki). W poniższym miniporadniku pokrótce omówimy najważniejsze tematy dotyczące podróżowania w ten sposób. 

Odczepiona przyczepa kempingowa na poluPrzyczepa kempingowa zaparkowana na kempingu.

Może przyczepka kempingowa na kategorię B?

Poszczególne modele kamperów czy przyczepek potrafią się diametralnie od siebie różnic. Z tego powodu pytanie nie tyle powinno brzmieć „Przyczepa kempingowa czy kamper?”, a raczej „jaki kamper?” albo „jaka przyczepka?”. Możliwości jest co niemiara, a funkcjonalność pojazdu zmienia się w zależności od rozmiaru, wyposażenia, rodzaju zabudowy czy maksymalnej liczby pasażerów.

Uogólniając, między dwoma podstawowymi typami pojazdów caravaningowych istnieją oczywiste różnice. Przyczepka kempingowa zdecydowanie lepiej nadaje się do stacjonarnej turystyki – idealnie sprawdzi się u osób, które chcą na dłużej zatrzymać się w jednym miejscu i uczynić z niego bazę wypadową do zwiedzania okolicy. Przyczepka świetnie znosi długie postoje, nie tylko dwu-, trzy- czy czterotygodniowe, ale nawet kilkumiesięczne. Nie jest pojazdem autonomicznym, dlatego użytkownikowi odpada konieczność regularnego odpalania silnika, sprawdzania płynów albo sprawności układów. Co być może najważniejsze, po odłączeniu przyczepy, mamy do dyspozycji normalne auto. Wówczas podróżowanie po okolicy nie odbywa się ciężkim, mało zwrotnym, a dużo palącym i nie wszędzie się mieszczącym kamperem, lecz samochodem osobowym. Daje to pełną swobodę zwiedzana już po dotarciu na miejsce docelowe.

Do zalet przyczepki kempingowej należy także zaliczyć niższą cenę zakupu oraz mniejszą liczbę skomplikowanych rozwiązań czy elementów, które mogą się zepsuć. Ich konstrukcje są zazwyczaj prostsze niż w przypadku kamperów, co przekłada się na mniej problematyczną eksploatację – dotyczy to zwłaszcza modeli używanych lub po prostu starszych. Przyczepka jest także o tyle bardziej uniwersalna, że można ją ciągnąć przez różne samochody.

Kamper na drodzeKamper sprawniej pokonuje trudne i dalekie trasy.

Kamper ma swoje zalety

Z kolei kamper to prawdziwy wakacyjny wszędołaz, który daje ogromną mobilność – pełną swobodę podróżowania oraz możliwość bardziej spontanicznego nocowania np. przy stacji benzynowej. Może jeździć szybciej niż przyczepka, ponieważ nie obowiązują go specjalne ograniczenia prędkości. Jest także zwrotniejszy oraz bardziej komfortowy dla kierowcy wyruszającego w daleką trasę, prowadzi się jak normalny samochód dostawczy. Poradzi sobie nawet z dojazdem w trudno dostępne miejsce, chociażby wysokie góry, co nie zawsze jest takie oczywiste w przypadku przyczep. Pali także mniej niż samochód ciągnący przyczepkę, a ze względu na inną kategorię pojazdu, właściciel kampera zaoszczędzi także na dodatkowych opłatach parkingowych, autostradowych czy kempingowych. Przy bardzo dalekich podróżach różnice te mogą zniwelować początkowy wyższy koszt zakupu.

Poziom spalania oraz komfort jazdy można dodatkowo poprawić poprzez założenie dedykowanych opon do kampera. Dostosowane do długich tras i dużych obciążeń ogumienie sprawdza się zdecydowanie lepiej od zwykłych modeli stworzonych z myślą o potrzebach pojazdów dostawczych.

Większość kamperów to pojazdy o masie nieprzekraczających 3,5 tony, dlatego posiadacze prawa jazdy kategorii B nie muszą się ograniczać wyłącznie do najlżejszej kategorii, jak w przypadku przyczepek, tylko mogą wybierać pomiędzy różnymi rodzajami zabudowy: van, pół-integral, integral czy alkowa.

Wracając do początkowego pytania, wybrać przyczepkę czy kampera? Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety. Najlepiej dobrać coś skrojonego pod własny budżet, potrzeby, uprawnienia i wakacyjne plany. Zasadniczo przyczepki kempingowe to propozycja bardziej ekonomiczna, a także lepiej przystosowana do stacjonarnego wypoczynku.

Zaparkowany samochód i przyczepaMałe przyczepy nie wymagają dodatkowych uprawnień, do większych potrzeba specjalnej kategorii prawa jazdy.

Prawo jazdy na przyczepę kempingową

Do ciągnięcia małych przyczepek kempingowych, wystarczy prawo jazdy kategorii B, które uprawnia do prowadzenia samochodów o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) 3500 kilogramów wraz z lekką przyczepą, czyli nieprzekraczającą DMC 750 kg. Krótka kalkulacja wystarczy do tego, aby stwierdzić, że maksymalna masa zestawu wynosi 4250 kg. Jednak zwykła kategoria B nie pozwala na przekroczenie granicy 3,5 tony, dlatego auto wraz z ciągniętą przyczepą może sumarycznie ważyć maksymalnie właśnie tyle. Przedział pomiędzy 3500 a 4250 kg zarezerwowany jest dla kierowców, którzy uzupełnili swoją kategorię B specjalnym kodem 96, uzyskanym na drodze egzaminu praktycznego w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego.

Aby trochę skomplikować sytuację, dodajmy że kierowca posiadający standardową kategorię B może ciągnąć przyczepkę ważącą więcej niż 750 kg, pod warunkiem, że zestaw samochód + przyczepka nie przekracza 3500 kg, samochód ma odpowiednią homologację (dowód rejestracyjny) i przyczepkę z hamulcem najazdowym, a masa ciągnącego samochodu wynosi nie mniej niż 1,33 DMC przyczepy.

Z kolei prawo jazdy kategorii B+E uprawnia do prowadzenia zespołu pojazdów o DMC wynoszącym 6125 kilogramów.

Kierowcom nienawykłym do ciągnięcia zestawu przypominamy, że prędkość jazdy z przyczepą kempingową jest różna od samodzielnie poruszającego się pojazdu osobowego. Dotyczy to nawet najmniejszych przyczepek. Oto obowiązujące ograniczenia:

  • 50 km/h w obszarze zabudowanym między 5:00 a 23:00,
  • 60 km/h w obszarze zabudowanym między 23:00 a 5:00,
  • 70 km/h na drodze jednojezdniowej w obszarze niezabudowanym,
  • 80 km/h na drodze dwujezdniowej w terenie niezabudowanym, a także na drogach ekspresowych i autostradach.

Prawo jazdy na kampera

Prawo jazdy do kampera to, jak się okazuje, kwestia o wiele prostsza. Musimy pilnować tylko tego, aby DMC pojazdu nie przekraczała naszych uprawnień. Dlatego:

  • Kamper o DMC mniejszej lub równiej 3500 kg – wystarczy prawo B.
  • Kamper o DMC przekraczającej 3500 kg, ale mniejszej niż 7500 kg – kategoria C1 prawa jazdy lub C.
  • Kamper o DMC powyżej 7500 kg – kategoria C.

Jaki samochód do przyczepy kempingowej?

Nie każdy samochód się do tego nadaje. Przepisy rzadko stanowią przeszkodę, bo wykluczają one przede wszystkim bardzo ekstremalne przypadki, czyli łączenie ciężkich przyczep z bardzo lekkimi samochodami. Jednak do komfortowego pokonywania dalszych tras potrzebne jest auto, które nie tylko spełnia przepisy, ale także posiada odpowiednie właściwości użytkowe. Do ciągnięcia przyczepki kempingowej przydają się stosunkowo mocne silniki, dzięki którym jazda jest płynna i komfortowa.

Zatem jaki samochód do przyczepy kempingowej sprawdzi się najlepiej? Najważniejsze, aby auto miało możliwość zamontowania haka, a dopuszczalne obciążenie maksymalne wynosiło jak najwięcej, a przynajmniej tyle, ile będzie ważyć docelowa przyczepka. Ze względu na parametry na trasę wielu kierowców ceni sobie przede wszystkim pojazdy, które pod maską mają silnika diesla z wysokim momentem obrotowym.

Nie należy także obawiać się aut z automatyczną skrzynią biegów – są one przystosowanie również do „holowania” przyczepki. 

Czym ciągnąć przyczepę kempingową?

Popularne i sprawdzone modele samochodów to m.in.: