Coraz mniej nowych aut wyposażonych jest w koło zapasowe. Z „zapasu” rezygnują też użytkownicy używanych samochodów. Co zatem zrobić kiedy jedna z opon zostanie przebita, a nie posiadamy ogumienia na wymianę? Odpowiadamy! 

Wyjścia w zasadzie są dwa. Pierwsze – zakup opon run flat. Pozwalają one przejechać nawet 80 kilometrów po „złapaniu kapcia”. To niewątpliwa zaleta, ale rozwiązanie to nie jest pozbawione wad. Przede wszystkim jest kosztowne i nie gwarantuje najwyższego komfortu jazdy. Druga opcja to zakup zestawu naprawczego do opon.

 Posiadając zestaw naprawczy nie musisz szukać miejsca na dojazdówkę czy pełnowymiarowe koło zapasowe.           Posiadając zestaw naprawczy nie musisz szukać miejsca na dojazdówkę czy koło zapasowe. 

Zestaw naprawczy – co to jest?

Zestaw do naprawy opon samochodowych to alternatywa dla ogumienia zapasowego, której użyć możemy w przypadku nagłej awarii. Dzięki niemu – przynajmniej teoretycznie, powinniśmy bezpiecznie dokończyć podróż albo dojechać do najbliższego serwisu. Do jego zalet zaliczyć należy fakt, że jest on przeważnie niewielkich rozmiarów. Opona natomiast waży przeciętnie około 15 kg (choć wszystko zależy od konkretnego modelu), przez co dodatkowy egzemplarz może zwiększać zużycie paliwa i generować dodatkowe koszty.

Co więcej tradycyjny „zapas” zabiera część bagażnika. Szczególnie odczują to właściciele samochodów napędzanych LPG, ponieważ butla na gaz jest zwykle schowana we wnęce na koło zapasowe, a to musi znaleźć nowe miejsce. Dlatego zestaw naprawczy opon wydaje się być dobrym rozwiązaniem – zajmuje mało miejsca i można go trzymać w schowku.


Co zawiera zestaw naprawczy?

Zestaw naprawczy do opon samochodowych składa się z butelki z płynem uszczelniającym oraz kompresora. W zależności od producenta można spotkać różne konstrukcje. Najczęściej możemy je podzielić na zintegrowane i niezintegrowane, do czego wrócimy w dalszej części artykułu.

Warto zauważyć, że samochodowy zestaw wulkanizacyjny może różnić się od zestawu naprawczego do opony motocyklowej. Zawartość tego drugiego uzależniona jest od jego przeznaczenia – czy jest nim naprawa opony bezdętkowej, czy dętkowej. Właścicielom aut dedykowany jest przede wszystkim zestaw naprawczy do opon z kompresorem. Wśród posiadaczy jednośladów znaleźć można za to wielu zwolenników kołkowania opony, jako sposobu na łatanie ogumienia bezdętkowego.

Spray do naprawy opon

Kolejną metodą, która może sprawdzić się na trasie, jest spray do opon. Kupimy go na niemal każdej stacji benzynowej, a jego cena jest stosunkowo niska, bo wynosi ok. 20-40 zł. Spray do naprawy opon ma formę puszki ze specjalnym płynem. W przeciwieństwie do zestawu naprawczego nie posiada kompresora. Co istotne, zanim go użyjemy, musimy dokładnie przeczytać instrukcję obsługi. Różni producenci mają swoje zalecenia co do tego, jak stosować konkretny zestaw naprawczy do opon w sprayu.

Zasadniczo użycie „koła zapasowego w sprayu” jest dość proste. Dołączoną rurkę należy przykręcić do wentyla, a następnie opróżnić całą zawartość puszki. Po tym zabiegu opony nie trzeba pompować – podczas jazdy pianka się rozpręży. 

Po takiej naprawie musimy jednak jak najszybciej wymienić uszkodzoną oponę. Warto pamiętać także, że spraye nadają się tylko do reperacji bardzo małych uszkodzeń. Poza tym skuteczność uszczelniacza do opon samochodowych w niskich temperaturach może być znacznie obniżona.

Łatanie opony sznurem

Na rynku dostępne są także zestawy stosowane głównie w przypadku przebicia, których podstawowym elementem jest sznur do opon bezdętkowych. W komplecie możemy znaleźć: frez, którym należy rozwiercić uszkodzenie, szydło, za pomocą którego przeciągniemy sznur, a także klej do uszczelnienia łaty. Do tego oczywiście dołączony jest sznur butylowy do naprawy opon, a przeważnie kilka jego sztuk. Umieszcza się go w miejscu przebicia, a nadmiar odcina – zgodnie z instrukcją przygotowaną przez producenta. Nie zawsze będzie to jednak zadanie możliwe do wykonania, co może rekompensować wyjątkowo niska cena, wynosząca od kilku do kilkunastu złotych.

Podobnie jak w przypadku innych zestawów, naprawa opony sznurem butylowym powinna być traktowana jako rozwiązanie tymczasowe, stosowane w nagłych wypadkach. Kiedy zdecydujemy się na klejenie opony sznurem i tak powinniśmy udać się do fachowca, który oceni stan ogumienia i dokona profesjonalnej renowacji.

Naprawa opon

W jaki sposób naprawić oponę, kiedy zaskoczy nas jej awaria? To oczywiście zależy od kilku czynników. Przede wszystkim uszkodzenie nie może być większe niż 6 mm, w przeciwnym razie doraźne metody nie wystarczą. Należy też zwrócić uwagę na jego wygląd. Jeśli dziura jest podłużna albo uszkodzony jest bok opony, komplet naprawczy może nie pomóc. Jedynie w przypadku defektu bieżnika będziemy w stanie coś zdziałać.

Maksymalny dystans, jaki pokonamy na naprawionej oponie zależy od warunków i rodzaju uszkodzenia. Producenci zestawów piszą nawet o 50 km, jednak zwykle bezpieczny dystans wynosi nie więcej niż 25 km.

Najlepsze efekty przynosi wymiana opony na nową.Najlepsze efekty przynosi wymiana opony na nową.

Jak działa zestaw naprawczy do opon? 

Instrukcja obsługi zależy od konkretnego modelu. Poniżej przedstawiamy metodę użycia dwóch typów zestawów.

Pojemnik na piankę niezintegrowany z kompresorem. 

Najpierw odkręcamy nakrętkę wentyla samochodowego. Podłączamy do niego rurkę, przez którą poleci pianka do opon. Z tyłu pojemnika uszczelniacza znajduje się zwykle nakrętka. Odkręcamy ją i przykręcamy na jej miejsce rurkę kompresora. Kabel zasilający podłączmy do gniazdka 12 V. Może to być zasilanie zapalniczki samochodowej albo gniazdko, umieszczone w bagażniku. Włączamy urządzenie. Przez około 5-7 minut do opony będzie wtłaczana pianka z powietrzem.

Pojemnik zintegrowany z kompresorem. 

Coraz częściej producenci starają się uprościć naprawianie opon. Spray do opon w puszce jest zintegrowany z kompresorem. W tym przypadku montujemy jedynie wężyk do wentyla samochodowego i postępujemy podobnie, jak powyżej.

Po tych czynnościach pianka powinna rozprowadzić się wewnątrz ogumienia. Pompujemy oponę do właściwego ciśnienia, demontujemy wężyk i zabezpieczamy wentyl nakrętką. Przez kilka kilometrów powinniśmy jechać z prędkością do 40 km/h, by pianka została równomiernie rozprowadzona. Po tym dystansie zatrzymujemy się i sprawdzamy, czy przebita opona została rzeczywiście załatana. Jeśli powietrza jest za mało, uzupełniamy je za pomocą kompresora. Gdy wszystko jest w porządku, jedziemy do warsztatu z prędkością nie większą niż 70 km/h.

Uszczelniacz do opon – problemy 

Po dojechaniu do warsztatu możemy napotkać problemy. Część fachowców nie chce podjąć się czyszczenia opony po zestawie naprawczym. Zwłaszcza, jeżeli ten był źle dobrany – jak już wcześniej pisaliśmy, do opon samochodowych stosuje się inne produkty niż do opon motocyklowych. W tym drugim przypadku stosuje się odmienne zestawy naprawcze do opon dętkowych i bezdętkowych.

Atuty zestawu naprawczego

  • nie musisz martwić się o koło zapasowe;
  • masz dużo więcej miejsca w bagażniku (ta zaleta bardzo spodoba się właścicielom aut na gaz, gdzie to butle z instalacji zajmują większą część bagażnika);
  • brak koła zapasowego to mniejsza waga auta, a więc mniejsze spalanie paliwa;
  • użycie zestawu naprawczego nie wymaga zdejmowania koła, zajmuje mniej czasu i nie brudzi;
  • nie musisz czekać na pomoc drogową.

Wady zestawu naprawczego

  • możemy załatać nim jedynie małe przebicia bieżnika (do 6 mm). Z większymi problemami (np. z podłużnym pęknięciem opony) to rozwiązanie nie da sobie rady;
  • jeżeli nasz problem to przebitą oponą z boku – pianka do opon także nie sprosta zadaniu. Uszkodzona opona z boku powinna zostać wymieniona na zapasowe ogumienie;
  • nieprawidłowe używanie zestawu naprawczego może spowodować, że jeszcze bardziej uszkodzimy oponę, a zmiany te nie będą już możliwe do zreperowania;
  • może zdarzyć się tak, że serwis odmówi wykonania naprawy opony po użyciu zestawu lub uszczelniacz samochodowy nie będzie możliwy do usunięcia z ogumienia.

Sprawne opony to podstawa bezpiecznego podróżowania.Sprawne opony to podstawa bezpiecznego podróżowania.

Zestaw naprawczy zamiast koła zapasowego?

Jeżeli zastanawiasz się, co jest lepsze – dojazdówka czy zestaw naprawczy do kół, wybierz to pierwsze. Uszczelniacz do opon działa jedynie w określonych sytuacjach (niewielkie uszkodzenia opony, odpowiednia temperatura). Zestaw naprawczy może być za to doskonałym uzupełnieniem koła zapasowego. Z jego pomocą oponę naprawia się szybciej, jeśli tylko są do tego warunki. W pewnych sytuacjach jesteśmy też zmuszeni, by z niego skorzystać. Niektóre samochody sportowe i zasilane LPG nie mają miejsca na dodatkowe koło lub zajmuje ono zbyt wiele miejsca w bagażniku. Wówczas sprawdzi się zestaw naprawczy koła.